Router verbinden met KPN Fon (m.b.v. OpenWRT)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 17:52
KPN Fon is slechts te gebruiken op 1 apparaat tegelijk. Dat ene apparaat zou toch je router moeten kunnen zijn, die vervolgens de verbinding deelt met al je andere apparaten (in client mode)?

De enige moeilijkheid: KPN Fon is een open netwerk, dus de router moet automatisch kunnen inloggen (met je KPN Fon gegevens) op https://kpn.portal.fon.co...=notyet_sg&nas_ip_address

Ik heb een script gevonden waarmee dit zou moeten lukken in OpenWRT i.c.m. de volledige versie van wget (uitvoeren: opkg install wget). Dit script is echter geschreven voor Zon FON in Portugal:
I was able to create scripts to auto login in FON in Portugal. They were tested in OpenWRT using the wget package with SSL. wget-nossl or the small wget in BusyBox lack some required options.

The scripts are crafted for hotplug in order to be run when the wireless interface is set up or updated.

For FON_ZON_FREE_INTERNET:
code:
1
etc/hotplug.d/iface/99-login-zon

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh 

if [ "$INTERFACE" = "wwan" ] && ([ "$ACTION" = "ifup" ] || [ "$ACTION" = "update" ]); then 
   wget -qO- --output-document=portal.html --no-check-certificate --save-cookies=cookie --keep-session-cookies http://search.yacy.net 
   POST_URL=$(cat portal.html | grep 'action="https://zon' | cut -d \" -f 4) 
   if [ -n "$POST_URL" ]; then 
      wget -qO- --output-document=/dev/null --no-check-certificate --load-cookies=cookie --keep-session-cookies --post-data="USERNAME=<your_email>&PASSWORD=<your_pswd>&remember=on" $POST_URL 
   fi 
   rm cookie portal.html 
fi
Mijn grote vraag is dus: (hoe) is dit script te herschrijven om de router automatisch te laten inloggen op KPN Fon? Krijgt iemand dit werkend?

EDIT: Hier een recenter (en werkend) script voor NOS/ZON FON:
I fixed the script to login with FON credentials. It works on my mac, but I didn't test it on the router yet.
note:
You may have to uncomment the "#if [ "$INTERFACE"......" and "#fi" lines to work on the router, also remove the echo lines if you want.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/bin/sh

# autologin for FON NOS(ZON) FREE hotspot with Fon.com credentials 
#=========================
# Your fon.com login
email=your_email@xxx.xx
password=xxxxx
#=========================

#if [ "$INTERFACE" = "wwan" ] && ([ "$ACTION" = "ifup" ] || [ "$ACTION" = "update" ]); then
logger "ISP portal hotplug action"

wget -qO- --output-document=portal.html --no-check-certificate --save-cookies=cookie --keep-session-cookies www.google.pt

POST_URL=$(cat portal.html | grep '<a href="https://nos2.portal.fon.com/jcp?res=hsp-notyet' | cut -d \" -f 2 | sed -e 's/%21/!/g' -e 's/%23/#/g' -e 's/%24/$/g' -e 's/%26/\&/g' -e "s/%27/'/g" -e 's/%28/(/g' -e 's/%29/)/g' -e 's/%3A/:/g' -e 's/%2F/\//g' -e 's/%3F/?/g' -e 's/%3D/=/g' -e 's/&amp;/\&/g')

if [ -n "$POST_URL" ]; then

wget -qO- --output-document=portal2.html --no-check-certificate --save-cookies=cookie --keep-session-cookies $POST_URL

POST_URL_FON=$(cat portal2.html |  grep 'LoginURL' | sed -e 's/<LoginURL>//g' -e 's/<\/LoginURL>//g' |  sed -e 's/%21/!/g' -e 's/%23/#/g' -e 's/%24/$/g' -e 's/%26/\&/g' -e "s/%27/'/g" -e 's/%28/(/g' -e 's/%29/)/g' -e 's/%3A/:/g' -e 's/%2F/\//g' -e 's/%3F/?/g' -e 's/%3D/=/g' -e 's/&amp;/\&/g')

logger "ISP portal URL: $POST_URL_FON"

wget -qO- --output-document=/dev/null --no-check-certificate --load-cookies=cookie --keep-session-cookies --post-data="USERNAME=$email&PASSWORD=$password&remember=on" $POST_URL_FON
rm cookie portal.html portal2.html
else
logger "Already Logged in"
echo "Already Logged in"
rm cookie portal.html
fi

#fi
Ik heb zelf geen router met OpenWRT bij de hand, dus is er iemand anders die kan bevestigen of dit ook werkend te krijgen is met KPN Fon?

[ Voor 36% gewijzigd door jorilla op 05-07-2016 11:44 ]

Beste antwoord (via rens-br op 25-04-2018 08:10)

• HenkC50
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 18:15
Ik kan bevestigen dat het met OpenWrt op een TP-Link TL-WR1043ND v2.1 prima werkt.
Ik heb OpenWrt ingesteld volgens deze handleiding:
https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/ap_sta
Ik heb het eerst opgezet naar m'n eigen router. Dan ga je naar de webpagina voor OpenWrt beheer en selecteer de client WiFi (naar eigen netwerk) en WIJZIG de ssid in KPN Fon. Security en key weghalen.

Als dit gelukt is maak je met een laptop (tablet vast ook wel) een connectie naar de OpenWrt en ga via de browser naar bv google.nl. Op dat moment krijg je de inlogpagina. Na inloggen werkt internet. Ook andere devices werken nu gelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als ik me niet vergis kun je ook gewoon een router er tussen hangen (die het netwerk dus via wifi ontvangt (wan) en weer uitzend).

het inloggen doe je dan op de eerste client die verbind, waarna de router dus is ingelogd en alle clients verbinding kunnen maken. Hou er wel rekening mee dat all je clients de FON bandbreedte moeten delen.

Heb dit zelf wel eens gehad met mijn reis router en een hotel met zo'n wifi inlog portal (of bijvoorbeeld centerparks KPN wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 17:52
Dat werkt helaas niet (meer). Ik heb dat geprobeerd met DD-WRT:

Wireless Mode: Client
Wireless Network Mode: Mixed
Channel Width: Full (20 MHz)
Wireless Network Name (SSID): KPN Fon

Op die manier maakt de router wel verbinding met de sterkste KPN Fon, maar de portal krijg je met geen mogelijkheid te zien. Inloggen gaat dus niet.

Iemand een oplossing?

[ Voor 67% gewijzigd door jorilla op 06-07-2016 13:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HenkC50
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 18:15
Ik kan bevestigen dat het met OpenWrt op een TP-Link TL-WR1043ND v2.1 prima werkt.
Ik heb het eerst opgezet naar m'n eigen router. Dan ga je naar de webpagina voor OpenWrt beheer en selecteer de client WiFi (naar eigen netwerk) en WIJZIG de ssid in KPN Fon. Security en key weghalen.

Als dit gelukt is maak je met een laptop (tablet vast ook wel) een connectie naar de OpenWrt en ga via de browser naar bv google.nl. Op dat moment krijg je de inlogpagina. Na inloggen werkt internet. Ook andere devices werken nu gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxmaxmax
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik kan bevestigen dat Henkc50 de juiste instructies heeft gegeven.

Ik heb uiteindelijk de configuratie via de gui gedaan met een allow all in de firewall.

Alleen de aanpassing van het automatisch uitschakelen bij geen bereik heb ik nog niet gedaan, daarvoor moet de router een revoir doen om weer te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 690796

HenkC50 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:58:

het lukt me niet om het oor elkaar te krijgen ik heb de tp-link wr1043ND v1.7 kan je toevallig screens of een filmpje maken wat het wat duidelijker maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Anoniem: 690796 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:41:
[...]

het lukt me niet om het oor elkaar te krijgen ik heb de tp-link wr1043ND v1.7 kan je toevallig screens of een filmpje maken wat het wat duidelijker maakt
Ik heb dit idd werkende gekregen met de gelinkte instructies. KPN Fon reageert -zij het uiterst traag, heb geduld- als je naar de gateway van de gemaakte verbinding surft. Na inloggen is de reactie wel snel.
Na inloggen op een PC heb je een werkende verbinding. Deze wordt na verloop van tijd wel weer inactief. Op het door mij gebruikte AP/bridge (tplink 801) krijg ik wget niet geïnstalleerd om te experimenteren met het opbouwen van de verbinding en levend houden).

[ Voor 3% gewijzigd door Commander69 op 28-11-2018 15:22 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Pagina: 1