Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
Mijn vraag
De GTX970 EVGA SC heeft 2 6 pin connectoren bij de voeding zitten meerdere kabels waaronder een 8pin naar 6+2 pin + 6 pin kabel. Deze heb ik nu gebruik om de videokaart aan te sluiten.

8 pin in PSU op daarvoor aangegeven plaats en de 6+2 pin in de eerste 6pin aansluiting (de 2 pin hangt los) en de 6 pin zit nu in de 2de 6pin aansluiting van de videokaart.

Is deze manier van aansluiten juist, want de GPU of PSU maakt nu tijdens gamen een buzzing/squeeling geluid.

Relevante software en hardware die ik gebruik
EVGA GTX970
EVGA Supernova 850 g2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

thefox231 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:53:
Mijn vraag
De GTX970 EVGA SC heeft 2 6 pin connectoren bij de voeding zitten meerdere kabels waaronder een 8pin naar 6+2 pin + 6 pin kabel. Deze heb ik nu gebruik om de videokaart aan te sluiten.

8 pin in PSU op daarvoor aangegeven plaats en de 6+2 pin in de eerste 6pin aansluiting (de 2 pin hangt los) en de 6 pin zit nu in de 2de 6pin aansluiting van de videokaart.

Is deze manier van aansluiten juist, want de GPU of PSU maakt nu tijdens gamen een buzzing/squeeling geluid.

Relevante software en hardware die ik gebruik
EVGA GTX970
EVGA Supernova 850 g2
Volgens de info hier in de pricewatch hebben alle vga aansluitingen (aan de voeding) 8 pins. De 6 pins zijn voor sata. Dus ergens doe je dan iets niet goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
Dank voor je antwoord klopt alle aansluitingen op de voeding zijn 8pin.
Echter de kabels meegeleverd door EVGA hebben aan de ene zijde (PSU zijde) 1x 8pin.
Uit deze 8pin komen daarna eerst een 6+2 en daarna een 6pin

zie onderstaande afbeelding:
http://www.overclock3d.ne.../2009/06/05202117348l.jpg

Deze is niet exact dezelfde maar ben niet in staat om foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Heb je ook ergens een link of afbeelding naar / van de videokaart en de type aansluitingen daarop?

[ Voor 11% gewijzigd door Raverty op 05-07-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Volgens mij klopt dat gewoon hoor. Sommige videokaarten hebben bijvoorbeeld 1x 8 pin en 1x 6 pin, andere 2x 6 pin. Vandaar dat ze 6+2 doen, zodat je de kabel in beide gevallen kunt gebruiken :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
http://images.bit-tech.ne...970-review/evga970-1w.jpg
Stroom aansluitingen 2x 6 pin

Aansluitingen zijn:
http://images.bit-tech.ne...970-review/evga970-4s.jpg
Dual link DVI (verbonden met een XL2411Z 144hz 1080p)
HDMI
Display port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
Ok dank Detmer,

Echter nu speelt het geval dat sinds de PSU vervanging er tijdens gamen een soort van coilwhine te horen is. Al weet ik nog niet zeker of het veroorzaakt wordt vanuit de GPU of PSU (voor het vervangen vna de PSU had ik het geluid niet).

Ik ga vanavond de PSU uit de kast halen, zodat ik meer afstand creëer tussen PSU en GPU, zodat ik zeker weet waar het geluid vandaan komt.

Ik wou uitsluiten dat het komt door de wijze van aansluiten van GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ahhh, je legt het in je openingspost een beetje onhandig uit, ik dacht dat je het over de aansluiting op de voeding had.

Zoals je het nu hebt zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:36
offtopic:
Waarom ga je niet verder in je originele topic? Beetje overdreven twee topics voor hetzelfde probleem.

Piepend / Coil whine geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
chim0 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:22:
offtopic:
Waarom ga je niet verder in je originele topic? Beetje overdreven twee topics voor hetzelfde probleem.

Piepend / Coil whine geluid?
ik wou hem al verwijderen... maar hoe 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
thefox231 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:24:
[...]

ik wou hem al verwijderen... maar hoe 8)7
Rapporteer handje bovenaan? Kom op dude, je zit al 7 jaar op Tweakers. ;)

Over je probleem: je hebt het gewoon goed aangesloten. Die coil whine schijnt normaal te zijn bij videokaarten/voedingen. Tenzij het heel erg is, dan zou ik hem gewoon terugbrengen. Je kan ook even met je vinger diverse fans "stilhouden" om te kijken waar het geluid vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
jaren op tweakers zegt weinig als je niet veel reacties en of topics plaats :) hehe..
Zal vanavond verder gaan testen en anders idd maar RMA :(...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40
Coilwhine kan nog een probleem worden met RMA: in theorie werkt de kaart gewoon en coilwhine zal niet optreden bij elke voeding. Je zal dus geluk moeten hebben dat de winkel coilwhine genoeg reden vind voor RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Ardjee schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:33:
Coilwhine kan nog een probleem worden met RMA: in theorie werkt de kaart gewoon en coilwhine zal niet optreden bij elke voeding. Je zal dus geluk moeten hebben dat de winkel coilwhine genoeg reden vind voor RMA.
Klopt, krijg je dat gezeur weer. Dan gaan ze het bij hun testen en zal je net zien dat het daar niet te horen is. Eigenlijk zou een medewerker bij TS thuis moeten komen om het te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
chim0 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:35:
[...]

Klopt, krijg je dat gezeur weer. Dan gaan ze het bij hun testen en zal je net zien dat het daar niet te horen is. Eigenlijk zou een medewerker bij TS thuis moeten komen om het te horen.
Dan blijft de vraag of coilwhine een defect is: de kaart functioneerd wss wel gewoon normaal. Het geluid wat daarbij geproduceerd wordt is irritant, maar afaik niet van zo'n aard dat het buiten productspecificaties treedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Ardjee schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:40:
[...]

Dan blijft de vraag of coilwhine een defect is: de kaart functioneerd wss wel gewoon normaal. Het geluid wat daarbij geproduceerd wordt is irritant, maar afaik niet van zo'n aard dat het buiten productspecificaties treedt
Het is geen defect en daarom wordt het gezeur. Persoonlijk vind ik het wel een defect, als er ook voedingen zijn waarbij het niet optreedt, ook al is het een "natuurlijke reactie" bij elektronica producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
Na enig extra testen kan ik bevestigen dat het geluid geproduceerd wordt door de GPU.
De PSU veroorzaakt geen geluid.

Na vervangen van de PSU M620 Pro van Coolermaster door een EVGA Supernova g2 850.
Maakt de GPU dus geluid bij zware belasting.

Er zijn wel klachten over de EVGA GTX970 SCC ACX 2.0 dat hij coilwhine heeft maar door de oude PSU nooit iets van gemerkt maar dit kan dus veroorzaakt worden door de nieuwe voeding?

En heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Ja. coilwhine is een issue die door de combinatie gpu en psu worden veroorzaakt. mogelijk kan je de voeding via WKOA de voeding terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
Dank voor je antwoord Ardjee,

Maar de EVGA Supernova G2 staat bekend als een zeer goede voeding.
En de meeste coilwhine klachten zijn bekend bij een GTX970 (helaas).

Er staat toch een upgrade gepland naar een GTX1070 van MSI.
Pagina: 1