Dat zit wel iets anders in elkaar, in Nederland althans. Die zegt namelijk niet dat je maar 2 jaar garantie krijgt. Fabrikanten willen dat graag doen geloven, maar je hebt met hen dan weer niets te maken met garantie afhandeling, wel met de winkel waar jij jouw spullen koopt. Dat de fabrikant de winkel slechts 2 jaar garantie geeft, is voor de winkel vs fabrikant, daar sta jij als consument buiten.
Vanuit de EU is de 2 jaar een richtlijn, daaraan moet je je als land dus minimaal aan houden in je wetgeving. Daarin mag uiteraard afgeweken worden en dat heeft Nederland gedaan, zolang het in het voordeel is van de consument (en dat is in NL ook zo). Garantie op electronische producten hebben garantie zolang de laptop nog in zijn economische levensduur zit. Voor een laptop van 800 euro mag je verwachten dat hij minsten 3 jaar mee kan en je dient dan dus ook minimaal 3 jaar gebruik te kunnen maken van een dergelijke laptop.
Juist hierom is het dus interessanter om met garantie gevallen altijd contact op te nemen met de winkel ipv de fabrikant. Overigens staat een fabrikant volledig in zijn recht als hij een garantie zou weigeren, hij heeft immers geen koopovereenkomst met jou, maar met de winkel of de groothandel.
Mocht je de laptop bij de fabrikant zelf gekocht hebben, dan fungeren zij immers als de winkel en dienen zij zich aan dezelfde wet te houden en niet hun eigen voorwaarden.
CCJJVV schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:38:
Kan je mij die wet dan eens laten zien

Ja er is inderdaad een wet dat het product ''deugdelijk'' mij zijn. Maar als die na 1 jaar er mee op houd en je had 1 jaar garantie moet jij daar die grote fabrikant of winkel maar van weten te overtuigen. Mocht je rechtsbijstand hebben dat is dit denk ik (geen ervaring mee) niet een groot probleem maar zonder weet ik het nog niet.
Zie
https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa. Het geldt alleen niet voor alle producten, enkel electronische, van witgoed, tot tv e.d, maar ook computerspullen en dus ook laptops.
[
Voor 27% gewijzigd door
CH4OS op 18-07-2016 15:52
]