Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkgeheugen in laptop belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik ben naar een leuke laptop voor erbij aan het kijken en ik merk dat ik mij een beetje blind staar op het werkgeheugen. Ik neig erg naar 8 GB.

Is 8 GB in een laptop echt een must? En ik kan natuurlijk niet alles, 8 GB werkgeheugen boven een SSD kiezen is dat logisch?

Wensen;

Formaat; 15,6
Aantal GB opslagruimte; Een SSD vanaf 120 GB
Gebruik; Sims 4, hier en daar indie spelletje, internetten, filmpje.
Max budget is; 800 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door Poedelini op 10-07-2016 22:32 ]

Alle reacties

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:21
Het hangt volkomen af van de dingen die je met je laptop van plan bent. Zelf zou ik liever 4GB hebben en een SSD dan 8GB en een trage HDD. Belangrijk is dat je even kijkt of je de HDD of het RAM geheugen kunt upgraden. Zit het ram geheugen vast aan het mobo, maar kun je die HDD wel vervangen, kies dan 8GB. Maar kun je beide zonder problemen vervangen, of kun je geen van beiden vervangen, kies dan voor die SSD.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07

Garyu

WW

Een RAM-plankje van 8GB kost je ongeveer 20-30€. Dus mocht je de perfecte laptop hebben gevonden, dan kan je het geheugen er vrij makkelijk bijprikken (in geval van twee sloten) of vervangen.

Ik heb recent hetzelfde gedaan met mijn nieuwe notebook, waar de variant met 4GB ruim 100€ goedkoper was dan de variant met 8GB.

Edit: je twijfel tussen extra geld voor SSD of extra geld voor meer RAM kan denk ik snel weggenomen worden -> de SSD ga je véél meer merken, dus absoluut gaan voor de SSD. Overigens kan je deze natuurlijk ook vervangen, maar het is wel ietsje meer werk.

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 04-07-2016 21:53 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Poedelini
Wat betreft laptop's heb ik niet echt veel verstand van. Hoe kan ik zien of een HDD of werkgeheugen vervangbaar zijn? En is de garantie dan niet weg zodra je de laptop open maakt?

Ik wil voornamelijk hele lichte spelletjes spelen, zoals indie spelletjes of de sims 4. En natuurlijk normaal filmpjes kunnen kijken en internetten.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 19:20
Het helpt als je het model en typenummer van de laptop vermeldt.

• Poedelini
General_Snuss schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:55:
Het helpt als je het model en typenummer van de laptop vermeldt.
Ik heb nog niets specifieks op het oog. Ik ben nog aan het rondkijken, daarom wel handig als ik weet hoe ik kan zien of de hdd of werkgeheugen geupgrade kunnen worden.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07

Garyu

WW

Voor lichte spelletjes en een beetje browsen heb je natuurlijk allebei niet per se nodig. Vooral de SSD ga je wel echt merken, omdat de computer bijvoorbeeld sneller op zal starten en programma's sneller zullen beginnen.

4GB geheugen is voor de applicaties die je beschrijft (momenteel) ruim voldoende.

Hoe je een laptop openschroeft is op aan de hand van het typenummer op internet vrijwel altijd te vinden, vaak zelfs met videohandleiding op youtube.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Maar gaat de garantie dan niet weg als je lekker een beetje in je laptop gaat schroeven of gaat upgraden?

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:20
8GB is toch wel benodigd anno 2016, zeker omdat veel applicaties maar ook games zwaarder worden en meer vergen van je systeem, 4gb heb je tegenwoordig in no time vol. The sims 4 is ook niet echt een superlicht spel.
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:00:
Maar gaat de garantie dan niet weg als je lekker een beetje in je laptop gaat schroeven of gaat upgraden?
Kwestie van je oude geheugen bewaren, als je dan een garantieclaim wilt doen, oude geheugen terugplaatsen ;) zelfde geld met een SSD plaatsen ipv hdd.

• Poedelini
Garyu schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:59:
Voor lichte spelletjes en een beetje browsen heb je natuurlijk allebei niet per se nodig. Vooral de SSD ga je wel echt merken, omdat de computer bijvoorbeeld sneller op zal starten en programma's sneller zullen beginnen.

4GB geheugen is voor de applicaties die je beschrijft (momenteel) ruim voldoende.

Hoe je een laptop openschroeft is op aan de hand van het typenummer op internet vrijwel altijd te vinden, vaak zelfs met videohandleiding op youtube.
Dus ik zal met mijn gebruik van 4 gb geen vertraging merken tegenover 8 gb werkgeheugen? Dat vind ik namelijk ook wel belangrijk dat dat geen bottleneck wordt. Misschien wil ik wel teveel.
Scrtz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:02:
8GB is toch wel benodigd anno 2016, zeker omdat veel applicaties maar ook games zwaarder worden en meer vergen van je systeem, 4gb heb je tegenwoordig in no time vol. The sims 4 is ook niet echt een superlicht spel.

[...]

Kwestie van je oude geheugen bewaren, als je dan een garantieclaim wilt doen, oude geheugen terugplaatsen ;) zelfde geld met een SSD plaatsen ipv hdd.
Zit er geen verzegeling in waardoor ze kunnen zien dat je de laptop open hebt gemaakt waardoor je garantie vervalt?

[ Voor 28% gewijzigd door Poedelini op 04-07-2016 22:05 ]

• Scrtz
Poedelini schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Dus ik zal met mijn gebruik van 4 gb geen vertraging merken tegenover 8 gb werkgeheugen? Dat vind ik namelijk ook wel belangrijk dat dat geen bottleneck wordt. Misschien wil ik wel teveel.

[...]

Zit er geen verzegeling in waardoor ze kunnen zien dat je de laptop open hebt gemaakt waardoor je garantie vervalt?
In principe niet, maar dat ligt aan je gebruik. Heb je veel programma's tegelijk open dan ga je zeker (flinke) vertraging opmerken, gebruik je maar 1 zwaarder programma en voor de rest amper iets dan is 4gb wel te doen. Maar het nadeel is en blijft dat programma's door de jaren heen steeds zwaarder worden en meer geheugen gaan gebruiken, dus voor de toekomst zou je beter een aantal tientjes meer kunnen spenderen.

Nee eigenlijk geen enkele fabrikant gebruikt verzegeling.

Persoonlijk zou ik minimaal investeren in een laptop met 8gb en een SSD, anders krijg je er echt spijt van. Zeker met een HDD ipv SSD ga je naar een paar jaar gewoon vertraging merken, een SSD werkt gewoon 100x vloeiender, zelfs met simpel internet/office gebruik al.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 19:20
Ik zou voor 8 gaan tenzij de meerprijs veels te veel is. Of je de laptop open kan maken en zelf geheugen kan plaatsen kan je meestal zien in de handleiding (zie site fabrikant) of Youtube zoals eerder velmeld.

In mijn geval heeft mijn laptop kruiskop waar je er makkelijk bij kan en torx voor de moeilijkere delen die je eigenlijk ook niet nodig hebt.

• Poedelini
Bedankt trouwens iedereen. Ik probeer me toch te gaan richten op 8 gb met een ssd.

Zit naar deze twee te kijken;

http://www.laptopshop.nl/...100-15ibd-80qq00jhmh.html

en

http://www.laptopshop.nl/...178917/hp-15-ba027nd.html

[ Voor 16% gewijzigd door Poedelini op 04-07-2016 22:17 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan kijk je nu wel naar 8GB of niet en SSD of niet maar wat dacht je van het scherm? HD Ready of Full HD gaat een enorm verschil maken qua gebruiksgemak. Dan zou ik toch echt liever een Full HD laptop nemen dan 8GB RAM.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Poedelini
Tsurany schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:19:
Dan kijk je nu wel naar 8GB of niet en SSD of niet maar wat dacht je van het scherm? HD Ready of Full HD gaat een enorm verschil maken qua gebruiksgemak. Dan zou ik toch echt liever een Full HD laptop nemen dan 8GB RAM.
Ja dat zag ik net ook al inderdaad. De full hd laptop heeft ook 8 GB ram. Eigenlijk steekt HP er wel bovenuit.

• Scrtz
Ah ja scherm inderdaad, niet aan gedacht, zeker voor 1080p gaan. :)

• Poedelini
Scrtz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:26:
Ah ja scherm inderdaad, niet aan gedacht, zeker voor 1080p gaan. :)
Wat ik me afvraag. Als ik niet full hd (1920x1080) kies maar voor hd ready (1366x768), is het dan niet zo dat ik games beter kan spelen doordat het grafisch minder zwaar is?

• chipzakje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Poedelini schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:05:
[...]

Wat ik me afvraag. Als ik niet full hd (1920x1080) kies maar voor hd ready (1366x768), is het dan niet zo dat ik games beter kan spelen doordat het grafisch minder zwaar is?
Lagere resolutie is minder belastend voor de gpu.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:14
In mijn optiek is de meerprijs van ram en ssd bij de aanschaf vaak te duur. Best kans dat je idd goedkoper uit bent door extra ram en ssd los aan te schaffen en gelijk te vervangen.

• Scrtz
analogworm schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:18:
In mijn optiek is de meerprijs van ram en ssd bij de aanschaf vaak te duur. Best kans dat je idd goedkoper uit bent door extra ram en ssd los aan te schaffen en gelijk te vervangen.
Klopt, maar niet echt het beste advies voor een leek met geen ervaring op gebied van openen laptops.
Poedelini schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:05:
[...]

Zoals hierboven al werd gezegd klopt, maar 1366x768 betekent ook minder werkruimte tijdens internet/office gebruik, en binnen games heb je nog altijd de optie om een andere resolutie te kiezen die minder zwaar is.

• Poedelini
Scrtz schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:15:
[...]

Klopt, maar niet echt het beste advies voor een leek met geen ervaring op gebied van openen laptops.

[...]

Zoals hierboven al werd gezegd klopt, maar 1366x768 betekent ook minder werkruimte tijdens internet/office gebruik, en binnen games heb je nog altijd de optie om een andere resolutie te kiezen die minder zwaar is.
Ik ben een leek met laptops, maar best handig met computers hoor. Met een youtube filmpje erbij denk ik dat het zou moeten lukken. Alleen merk ik dat het in mijn budget niet handig is. Ik moet wel aan de max van mijn budget zitten anders zit ik met een slechte processor. Eventueel zou ik inderdaad moeten kiezen tussen werkgeheugen en ssd, en later zelf een van de 2 upgraden. Goede tip in iedergeval.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00
Ik zou eerder voor weinig geheugen en een HDD gaan, als dat je een beter scherm oplevert. Je kan je wel blindstaren op SSD en 8GB, maar als je dan met een resolutie van 1280x720 pixels zit, wordt je daar ook niet gelukkig van, en zo'n scherm is nog veel lastiger te vervangen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Poedelini
Ik heb mijn budget verhoogt en ik zit aan deze te denken;

http://store.hp.com/Nethe...d=X3N50EA&opt=ABH&sel=NTB

Of weet iemand iets goedkoper met vergelijkbare specs?

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Wat zijn precies je wensen?

- Formaat
- Aantal GB opslagruimte
- Wat wens je met de laptop te kunnen doen?
- Wat is je MAX. budget? (hieronder valt evt. een aanschaf van een losse SSD bijv.)

• Poedelini
robcoenen schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:37:
Wat zijn precies je wensen?

- Formaat
- Aantal GB opslagruimte
- Wat wens je met de laptop te kunnen doen?
- Wat is je MAX. budget? (hieronder valt evt. een aanschaf van een losse SSD bijv.)
Formaat; 15,6 , 1920x1080
Aantal GB opslagruimte; Een SSD vanaf 120 GB
Gebruik; Sims 4, hier en daar indie spelletje, internetten, filmpje.
Max budget is; 800 euro.

En stiekem ook het liefst met een aparte videokaart. Hoeft niet de beste te zijn, maar beter als de igpu.

[ Voor 11% gewijzigd door Poedelini op 10-07-2016 22:48 ]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-11 14:43
Die HP is op zich prima.
Veel meer qua specs ga je er voor dat geld niet uit halen.

De enige laptop in dat budget die een nog een beetje een redelijke aparte videokaart heeft is deze:
pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019794)

[ Voor 66% gewijzigd door Arjant2 op 11-07-2016 08:31 ]

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Medion Erazer P6661 I5-1000
Full HD scherm, Skylake i5, 8GB RAM, 128GB SSD / 1TB HDD, GTX 950M

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX
Full HD scherm, Haswell i5, 8GB RAM, 256GB SSD, R7 M360

• Poedelini
Bedankt voor jullie suggesties!

Medion is wel heel interessant, alleen is het een goed merk met goede support?

• Scrtz
Poedelini schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:26:
Bedankt voor jullie suggesties!

Medion is wel heel interessant, alleen is het een goed merk met goede support?
Je hebt gewoon wettelijk 2 jaar garantie, maar eerlijk gezegd doet elke fabrikant zo goed mogelijke onderdelen in hun laptops, zo heb ik bijvoorbeeld met een fujitsu siemens (niet het beste merk al zeg ik het zelf) 8 jaar gedaan voordat hij echt overleed. Het is meer gewoon geluk hebben, en het is echt niet dat een merk als HP oid bijvoorbeeld duurdere geheugenmodules erin doet als Medion oid zal doen.

• Poedelini
Scrtz schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:58:
[...]

Je hebt gewoon wettelijk 2 jaar garantie, maar eerlijk gezegd doet elke fabrikant zo goed mogelijke onderdelen in hun laptops, zo heb ik bijvoorbeeld met een fujitsu siemens (niet het beste merk al zeg ik het zelf) 8 jaar gedaan voordat hij echt overleed. Het is meer gewoon geluk hebben, en het is echt niet dat een merk als HP oid bijvoorbeeld duurdere geheugenmodules erin doet als Medion oid zal doen.
Nee dat snap ik, ik heb alleen geen ervaring met de support van Medion. Ik weet uit ervaring dat HP goede support levert als er wat is.

• Poedelini
Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen, met korting en cashback ongeveer 800 euro.

http://store.hp.com/Nethe...el=NTB&id=X3P03EA&opt=ABH

Bedankt iedereen voor jullie hulp.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:44
Poedelini schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:04:
Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen, met korting en cashback ongeveer 800 euro.

http://store.hp.com/Nethe...el=NTB&id=X3P03EA&opt=ABH

Bedankt iedereen voor jullie hulp.
Hoe bevalt deze laptop zo de eerste paar dagen?

• Poedelini
S-te-fan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:13:
[...]

Hoe bevalt deze laptop zo de eerste paar dagen?
Erg fijne laptop. Bloatware valt erg mee, en het toetsenbord en zelfs de trackpad werkt erg lekker.

De kleuren zijn out of the box wat matig, maar dat moet ik nog even aanpassen. Over de accu kan ik nog weinig zeggen omdat ik een laptop heb gekregen met een niet goed werkende accu. Morgen wordt deze opgehaald en hopelijk heb ik donderdag een geheel nieuwe laptop.

Gewoon een heerlijke laptop voor de prijs kwaliteit verhouding (Ik had al meerdere laptops geprobeerd, maar ontevreden wat ik voor het geld kreeg). Lekker snel met een redelijke videokaart waar zeker nog een aantal spellen op te spelen is. (helemaal met wat ik speel).

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
[...]

Kan je mij die wet dan eens laten zien :) Ja er is inderdaad een wet dat het product ''deugdelijk'' mij zijn. Maar als die na 1 jaar er mee op houd en je had 1 jaar garantie moet jij daar die grote fabrikant of winkel maar van weten te overtuigen. Mocht je rechtsbijstand hebben dat is dit denk ik (geen ervaring mee) niet een groot probleem maar zonder weet ik het nog niet.

[ Voor 22% gewijzigd door CCJJVV op 18-07-2016 15:41 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt gewoon wettelijk 2 jaar garantie...
Dat zit wel iets anders in elkaar, in Nederland althans. Die zegt namelijk niet dat je maar 2 jaar garantie krijgt. Fabrikanten willen dat graag doen geloven, maar je hebt met hen dan weer niets te maken met garantie afhandeling, wel met de winkel waar jij jouw spullen koopt. Dat de fabrikant de winkel slechts 2 jaar garantie geeft, is voor de winkel vs fabrikant, daar sta jij als consument buiten.

Vanuit de EU is de 2 jaar een richtlijn, daaraan moet je je als land dus minimaal aan houden in je wetgeving. Daarin mag uiteraard afgeweken worden en dat heeft Nederland gedaan, zolang het in het voordeel is van de consument (en dat is in NL ook zo). Garantie op electronische producten hebben garantie zolang de laptop nog in zijn economische levensduur zit. Voor een laptop van 800 euro mag je verwachten dat hij minsten 3 jaar mee kan en je dient dan dus ook minimaal 3 jaar gebruik te kunnen maken van een dergelijke laptop.

Juist hierom is het dus interessanter om met garantie gevallen altijd contact op te nemen met de winkel ipv de fabrikant. Overigens staat een fabrikant volledig in zijn recht als hij een garantie zou weigeren, hij heeft immers geen koopovereenkomst met jou, maar met de winkel of de groothandel.

Mocht je de laptop bij de fabrikant zelf gekocht hebben, dan fungeren zij immers als de winkel en dienen zij zich aan dezelfde wet te houden en niet hun eigen voorwaarden.
CCJJVV schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:38:
Kan je mij die wet dan eens laten zien :) Ja er is inderdaad een wet dat het product ''deugdelijk'' mij zijn. Maar als die na 1 jaar er mee op houd en je had 1 jaar garantie moet jij daar die grote fabrikant of winkel maar van weten te overtuigen. Mocht je rechtsbijstand hebben dat is dit denk ik (geen ervaring mee) niet een groot probleem maar zonder weet ik het nog niet.
Zie https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa. Het geldt alleen niet voor alle producten, enkel electronische, van witgoed, tot tv e.d, maar ook computerspullen en dus ook laptops.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2016 15:52 ]

• Scrtz
Ter aanvulling, daarom is het handig dure producten in een fysieke winkel te kopen, als er dan wat is en je ze gaan moeilijk doen in de winkel, doe je gewoon moeilijk terug. Via internet is dat toch wat moeilijker, al moet ik wel zeggen dat de meeste bekende webshops een stuk betere service hebben dan de gemiddelde winkel.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scrtz schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:28:
Ter aanvulling, daarom is het handig dure producten in een fysieke winkel te kopen, als er dan wat is en je ze gaan moeilijk doen in de winkel, doe je gewoon moeilijk terug. Via internet is dat toch wat moeilijker, al moet ik wel zeggen dat de meeste bekende webshops een stuk betere service hebben dan de gemiddelde winkel.
Voordeel met online kopen is WKOA, wat je met een bezoek aan de fysieke winkel niet hebt, dan zijn je rechten om te ruilen wat beperkter. ;)

• Scrtz
CH40S schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:37:
[...]
Voordeel met online kopen is WKOA, wat je met een bezoek aan de fysieke winkel niet hebt, dan zijn je rechten om te ruilen wat beperkter. ;)
Ja dat is ook weer waar haha :P Zo zijn er altijd voor en nadelen
Pagina: 1