Windows 10 op RAID 1 installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:32
Collega Tweakers!

Voor mijn schoonvader ga ik een werk PC maken. De belangrijkste eis is betrouwbaarheid. Hiertoe had ik gedacht om windows 10 te installeren op RAID 1 met twee SSD's om zo de gevolgen van een disk failure op te vangen. Het gaat hierbij niet om opslaan van documenten; deze zullen op een NAS/microsoft onedrive opgeslagen worden.

Echter lijkt het een stuk lastiger te zijn als ik op internet kijk om windows 10 te installeren op RAID 1 dan ik dacht. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken? Moet ik hierbij nog rekening houden met hardware keuze?

Alvast dank voor de hulp en suggesties! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 14:43
Waarom niet een SSD en dan daar een image van maken en die zodra nodig is terugzetten vanaf de NAS? Programma;s etc staan er immers al op en belangrijke bestanden op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom zou Windows 10 niet op Raid 1 kunnen?
Zou gewoon zonder problemen moeten lukken volgens mij. Zeker als het hardware raid is.
Lees zo snel alleen wat problemen met software raids en upgrades naar W10.

Verder misschien nagaan wat je met betrouwbaarheid wilt bereiken.
Documenten etc had je al veilig gesteld (neem aan ook iets van raid achtige oplossing en rekening houdend met versioning in backup ivm crypto;s etc).
Blijft over de windows 10 installatie? Welke je eigenlijk zo geinstalleerd hebt.
En als het echt geen downtime mag hebben? Hoe vang je dan powerfailures of defecte moederborden of corrupt geheugen op?

Persoonlijk zou ik gewoon een SSD maken. En idd misschien een image voor een quick recover.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is kans op windows failure, maar dat komt bijv door een driver falen, een virus, andere malware of programmas die op een of andere manier roet in het eten gooien. In al die gevallen zal dit falen op beide disken voorkomen.
Windows failure door een plotseling falen van een disk, kom zelden voor.

Wil je bij een eventueel falen snel weer aan de slag, kan je beter terugvallen op een goede backup van je windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
Dank voor deze snelle antwoorden! Als ik het goed begrijp: RAID1 instellen in de BIOS en daarop windows 10 installeren zou geen problemen moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

wouser schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:17:
Dank voor deze snelle antwoorden! Als ik het goed begrijp: RAID1 instellen in de BIOS en daarop windows 10 installeren zou geen problemen moeten geven?
Alles kan problemen geven. Verkeerde drivers en je hebt een onstabiel systeem.
Daar helpt raid 1 je niet bij.
Wat ik zeg is dat het niet een probleem moet zijn om raid 1 te draaien zoals jij zei.

Maar houdt er gewoon rekening mee dat je hiermee niet een 100% garantie krijgt mbt betrouwbaarheid.
Je vangt alleen het stuk gaan van 1 disk op, zodat je nog door kunt werken.
Maar een virus, mailware, verkeerde update zorgt nog steeds voor een BSOD en gooit je betrouwbaarheid naar beneden.
Neem dit dus mee in je betrouwbaarheid plan!
Net als de documenten en andere gegevens die je bewaart op je NAS en/of onedrive.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afgezien van het feit dat het leuk is om PC's te bouwen etc.

Waarom koop je geen Dell/Lenovo/HP met garantie en 4 uur support als betrouwbaarheid zo belangrijk is? Met zelfbouw zal jij waarschijnlijk de garantiepersoon zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
Dank voor de tips! Met name de dell/lenovo/HP suggestie ga ik meenemen in de overwegingen :)

Zat er verder nog aan te denken om software/gebruikers problemen te voorkomen door een herstelpunt te maken. Is het mogelijk om elke reboot terug te gaan naar dit punt zodat een gebruiker geen aanpassingen kan maken aan het systeem? (of zijn hier andere methoden voor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een herstelpunt is wat anders. Herstelpunten zijn alleen punten in tijd voor hoe het OS zelf qua configuratie was, documenten e.d. blijven bewaard. Wat je zoekt is iets als deepfreeze (er zijn meer namen voor het principe), een programma dat alle wijzigingen ongedaan maakt. Krijg je een virus, herstart en die is weg. Gooi je de system32 map leeg, herstart en alles is weer terug.

Verder voor installatie op een RAID config, al is dit eerder software RAID dan hardware, zal waarschijnlijk extra drivers vereisen. Zorg dus dat je de RAID drivers op een USB stick paraat hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
Dank voor het antwoord! Was met name op zoek naar de juiste term zodat ik daarop kan zoeken en me verder verdiepen.

Ik zat te kijken naar moederborden; bij vele staat wel dat ze verschillende RAID modi ondersteunen waaronder de meeste uiteraard ook RAID1. Ondanks deze ondersteuning op het MoBo zijn er nog extra drivers nodig? Geld dit ook voor W10 en waar en hoe kan ik de juiste vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet je echt vragen waar je drivers gaat vinden? Is het niet productiever voor je om zoals eerder aangegeven een merk systeem te nemen hiervoor? Of zoek anders dan op 'install windows 10 raid1' oid.

Vragen is niet erg, maar dit is Tweakers. Hier verwachten we eigen inzet en meedenken naar je eigen oplossing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1