Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2203
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-06 22:40
Binnenkort komt de leaseauto die ik van mijn werkgever heb gekregen binnen. Nu is het zo dat ik niet heel ver van mijn werk vandaan woon en om die reden hebben we dan ook afgesproken dat ik de benzine voor nu zelf ga betalen.

Nou vertelde mijn vader dat hij in zijn bedrijf een werknemer heeft die ook op deze manier een auto heeft gekregen. Hij heeft alleen wel een tankpas gekregen en de kosten voor het tanken wordt onder 'eigen bijdrage auto' van zijn salaris ingehouden, maar met als voordeel dat dit van zijn bijtelling wordt afgetrokken!

Over deze manier kan ik alleen vrij weinig vinden op internet of in ieder geval geen concrete bronnen waarin staat of het wel of niet mag. Dus bij deze mijn vraag: is dit mogelijk en zo ja hebben jullie hier bronnen voor?

}:O

Beste antwoord (via Mx. Alba op 07-07-2016 19:56)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Alle kosten die je zelf voor de lease-auto maakt mogen inderdaad van de bijtelling afgetrokken worden ( Immers gaat de bijtelling ervan uit dat alle kosten voor het prive gebruik door de werkgever gedekt worden ).

De kosten die jij maakt voor brandstof kunnen dus afgetrokken worden, het is echter wel noodzakelijk dat dit door de werkgever verrekend wordt in de loonadministratie ( Je kunt het bijvoorbeeld niet achteraf bij je belastingaangifte doen ).

Een optie is inderdaad dat jij een tankpas krijgt, je baas de kosten van het tanken inhoudt op jouw netto salaris, en het bedrag aftrekt van de bijtelling. Een andere optie is dat jij jouw tank bonnen declareert bij je werkgever, waarbij die geregistreerd worden als eigen bijdrage privé gebruik.

Het belangrijkste is dat de werkgever goed uitzoekt hoe hij het in de loonadministratie moet verwerken!

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 05-07-2016 10:06 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:43

Tens

let me drink about it

bron: leaseplan:
Een betaling aan de werkgever als bijdrage in de leasetermijn - bijvoorbeeld voor een duurdere
leaseauto, afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking of een vast bedrag
per gereden privékilometer -
mag direct in mindering worden gebracht op de bijtelling, mits deze
eigen bijdrage is aangemerkt als een eigen bijdrage voor privégebruik;

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Echte privekosten wel (zoals hierboven staat), maar een tankpas vd baas en dan opvoeren als privekosten, dat lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ZieMaar! schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:00:
Echte privekosten wel (zoals hierboven staat), maar een tankpas vd baas en dan opvoeren als privekosten, dat lijkt me niet de bedoeling.
De werkgever brengt de kosten van de tankpas in dit geval natuurlijk wel in mindering op het (netto)salaris van de medewerker. Diezelfde kosten worden vervolgens van de bijtelling afgehaald.

Kosten van de tankpas verrekenen met het brutosalaris zou hetzelfde effect hebben, maar dat is niet toegestaan voor privégebruik.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:09
Je krijgt de leaseauto enkel voor woonwerk verkeer? Dus je telt bij en je betaalt zelf de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 07:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Maar gebruik je de leaseauto wel zakelijk? Want hoe ga je om met de brandstof voor dat soort ritten? Ik ben benieuwd omdat je je eigen brandstof betaalt of de belastingdienst bij controle hier niet juist voor gaat corrigeren in jouw nadeel

http://www.belastingdiens...egeling/hogere_bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
We Are Borg schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:24:
Maar gebruik je de leaseauto wel zakelijk? Want hoe ga je om met de brandstof voor dat soort ritten? Ik ben benieuwd omdat je je eigen brandstof betaalt of de belastingdienst bij controle hier niet juist voor gaat corrigeren in jouw nadeel

http://www.belastingdiens...egeling/hogere_bijtelling
Dit is een goed punt. Als woon-werk verkeer je enige zakelijke ritten zullen zijn dan kan je al snel meer privé rijden dan zakelijk. Je woont immers dicht bij werk zoals je zelf aangeeft. Theoretisch mag de Belastingdienst je leaseauto daarom zwaarder belasten.

Een leaseauto lijkt mij in deze situatie nou ook niet direct nodig. Daarnaast brengt het wel een hoop kosten met zich mee, ook voor jou. Je had eerder nog kunnen kiezen voor een ruimere kilometervergoeding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Alle kosten die je zelf voor de lease-auto maakt mogen inderdaad van de bijtelling afgetrokken worden ( Immers gaat de bijtelling ervan uit dat alle kosten voor het prive gebruik door de werkgever gedekt worden ).

De kosten die jij maakt voor brandstof kunnen dus afgetrokken worden, het is echter wel noodzakelijk dat dit door de werkgever verrekend wordt in de loonadministratie ( Je kunt het bijvoorbeeld niet achteraf bij je belastingaangifte doen ).

Een optie is inderdaad dat jij een tankpas krijgt, je baas de kosten van het tanken inhoudt op jouw netto salaris, en het bedrag aftrekt van de bijtelling. Een andere optie is dat jij jouw tank bonnen declareert bij je werkgever, waarbij die geregistreerd worden als eigen bijdrage privé gebruik.

Het belangrijkste is dat de werkgever goed uitzoekt hoe hij het in de loonadministratie moet verwerken!

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 05-07-2016 10:06 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad het mooiste. ...maar alleen als je significante hoeveelheden zakelijke kilometers maakt, zie eerdere link van WAB.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1