Usb poorten laptop kapot .. advies?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 14:16
Situatie

Een tijdje geleden zijn de 2 usb 3.0 poorten op mijn laptop (hp pavilion p035nd gekocht in zomer 2014, geen garantie meer) plotseling gestorven. Nadat ik met een usb stick wat gegevens had overgezet en had verwijderd sloot ik mijn toetsenbord en muis terug aan. Hierbij viel mij toen op dat de kleur van mijn toetsenbord niet helemaal klopte.
Verder connecte/disconnecte mijn muis continu. Na een reboot gebeurde helemaal niets meer. Er kwam zelfs geen power meer uit(getest met telefoon). Ik heb vervolgens nog geprobeerd de drivers in windows 10 opnieuw in te stellen,in de bios te testen en een live usb met fedora(linux) te draaien. Ik vermoed dus dat om mijn moederbord iets van de controller gesneuveld is aangezien mijn andere usb poort aan de andere zijde van mijn pc nog wel werkt (usb 2.0) en beide poorten tegelijk down gingen.

Mijn vraag

Mijn vraag is dus nu of dat iemand misschien weet of dat dit relatief makkelijk te repareren valt zonder moederbord te vervangen. Ik zit atm al met de mindset dat ik een nieuwe laptop ga halen aangezien ik niet echt zit te wachten op een mobo reparatie van ~300 euro terwijl de laptop 700 was. Ik ben ook niet zo weg van onderzoekskosten van 60 euro etc.. dus vandaar dat ik het maar even vraag. Als iemand nou mocht zeggen dat dit makkelijk of moeilijk te repareren valt ("goedkoop"/duur) dan weet ik voor mezelf al dat ik gewoon een nieuwe laptop moet halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Je zou de USB controller chip kunnen vervangen. Ik ga er even vanuit dat HP hub's gebruikt, en niet direct de root ports op de north bridge, zoals elke goedkope fabrikant.

Als het root poorten zijn is je hoop verloren.

Je hebt wel speciale soldeer apparatuur nodig, want USB hub IC's hebben geen socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
jeroen3 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:05:
Je zou de USB controller chip kunnen vervangen. Ik ga er even vanuit dat HP hub's gebruikt, en niet direct de root ports op de north bridge, zoals elke goedkope fabrikant.

Als het root poorten zijn is je hoop verloren.

Je hebt wel speciale soldeer apparatuur nodig, want USB hub IC's hebben geen socket.
Ik ben sowiso niet van plan om het zelf te reparen. Het gaat mij er meer om of dat mensen weten of dat dat onderdeel lastig is om te reparen. Als het moederbord zoals jij zegt mogelijk shit is ingedeeld en mensen dat weten, dan weet ik genoeg om te niet te laten reparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Het is moeilijk om daar iets over te zeggen. Dan moet je iemand vinden de veel HP laptops repareert.
Dat moet niet moeilijk zijn, ze gaan vaak stuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ja, dat is te repareren, ook als het de PCH is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Zo'n controller hub heb ik nog nooit meegemaakt. Kan vanalles zijn, niet alleen maar PCH of USB controller. Handigst is om iemand bij je in de buurt zoeken die component level reparaties doet.
Of misschien moet je hem gewoon defect verkopen voor 250-350euro en lekker een nieuwe uitzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-B
rvanpruissen schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:04:
Zo'n controller hub heb ik nog nooit meegemaakt. Kan vanalles zijn, niet alleen maar PCH of USB controller. Handigst is om iemand bij je in de buurt zoeken die component level reparaties doet.
Of misschien moet je hem gewoon defect verkopen voor 250-350euro en lekker een nieuwe uitzoeken :)
Ja het is idd het risico dat er dus misschien wat meer kapot is en dat wel heel het moederbord vervangen moet worden(wat ik er niet voor over heb) en dat ik dus met die onderzoeks kosten zit wat al best duur is imo. Ik zit al in het achterhoofd met een nieuwe clevo en dat ik deze aan mn ouders geef en er een usb hubje aan hang.. Zij hebben toch niet veel baat aan usb 3.0 als ze een pc uit 2007 gewend zijn :P

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen-B op 04-07-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 780211

Misschien overbodig: maar heb je geprobeerd in devicemanager de USB poorten de uninstallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
Anoniem: 780211 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:37:
Misschien overbodig: maar heb je geprobeerd in devicemanager de USB poorten de uninstallen?
Ja dat heb ik als eerste gedaan. Verder ook nog met linux geprobeerd maar niets werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 780211

Dan heb je goed kans dat ze kaput zijn. :-(
Pagina: 1