• T_elic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-12-2025
Beste Tweakerts!

vorige week zondag sloeg de bliksem hier in. Aardlekschakelaars sloegen door dus alles op de stopcontacten is heel gebleven, behalve alles wat per kabel aan het internet hing. Blijkbaar is er nog wel een restant van de piekspanning via de internet kabels op alle aangesloten apparatuur gekomen. Bam, PC kapüt.

Mijn vraag nu is, mijn moederbord is sowieso stuk, die heb ik nieuw nodig. Maar is er kans dat de overige onderdelen het wel overleefd hebben? En even zo belangrijk, is er een risico aan verbonden als ik op mijn nieuwe moederbord mijn oude processor/geheugen/videokaart aan zou sluiten? Kan dat nog negatieve gevolgen hebben voor mijn moederbord, of is dat vrij van risico's, en kan ik op die manier prima testen wat er wel en niet gaat?

Bij voorbaat dank :)

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:20
hoe weet je dat je mobo kapot is? hij kan het gewoon nog doen. soms is het volledig spanningsvrij maken van de pc wel eens de oplossing om een eventuele overspanningsbeveiliging uit te schakelen(stroom uitzetten en de powerknop een paar seconden inhouden). misschien is alleen de netwerkchip op je mobo kapot en kan je een los netwerkkaartje inprikken.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vorig jaar nog zoiets meegemaakt. Uit het niets een bliksem inslag een paar honderd meter verderop. Maar de aardlek sloeg bij mij ook uit. Resultaat een kapotte videokaart, een kapotte HDMI poort van de monitor een kapotte router en de voeding van een tv die ook op de pc aangesloten was.

In het ergste geval heeft alle apparatuur in, en aangesloten aan de pc een optater gehad. Denk aan monitoren, routers, modem etc.

De enige manier om er achter te komen of de rest ook stuk is, is door te testen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• T_elic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-12-2025
Heijmenberg99 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:56:
hoe weet je dat je mobo kapot is? hij kan het gewoon nog doen. soms is het volledig spanningsvrij maken van de pc wel eens de oplossing om een eventuele overspanningsbeveiliging uit te schakelen(stroom uitzetten en de powerknop een paar seconden inhouden). misschien is alleen de netwerkchip op je mobo kapot en kan je een los netwerkkaartje inprikken.
Nee dat hebben we allemaal al getest. Mobo van mij en mijn hiusgenoot is beide stuk, net als al de rest wat direct aangesloten zat via een netwerk kabel. Ook al een nieuwe voeding en nieuwe voedingskabels geprobeerd maar geen resultaat. Moederbord reageert ook niet meer op of er wel of geen voeding op staat, geen lichtje wat meer aan gaat, niks.