4K TV voor Full HD aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na lang twijfelen heb ik gisteren de keuze gemaakt onze oude Sony KDL-40EX720 te vervangen voor een nieuwe. De keuze ging tussen twee tv's:

KD-49X8005C of KDL-50W805C.

De beste meneer van Sony in MediaMarkt gaf aan dat beide tv's voor zijn prijs fantastisch zijn (doh), maar dat het er aan ligt wat je kijkt. Wij zitten op 3,5 meter afstand. Het grootste belang is een fantastisch en scherp beeld voor Full HD-uitzendingen en afspelen van films.

De keuze voor 4K-versie te gaan kwam voort uit het feit dat de andere alleen Full HD en 3D is waarvan we de laatste bij de huidige tv nooit gebruikt hebben en dus ook niet van verwachten dat 3D ineens een succes gaat worden, in tegen stelling tot 4K, dat zou nog wat kunnen gaan doen in de nabije toekomst.

Ik heb me dagen ingelezen in deze twee tv's omdat ik gecharmeerd ben van Sony. De recensies van beide tv's zijn echt lovend, alleen op Kieskeurig meer reviews van de KDL-50W805c.

Nu zit ik met twee vragen waardoor ik toch weer aan het twijfelen ben geslagen: de door ons gekozen tv heeft 50Hz met MotionFlow 200Hz tegenover 100Hz met MotionFlow 800Hz. Ga ik dit verschil merken? En kan ik ervan uit gaan dat dezelfde serie in Full HD op beide tv's gewoon geweldig zullen zijn en dat 4K gewoon een leuke gimmick is in het apparaat?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Dat ga je zeker merken en 100Hz panel reageert veel sneller bij beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
THE_BASE schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:08:
Nu zit ik met twee vragen waardoor ik toch weer aan het twijfelen ben geslagen: de door ons gekozen tv heeft 50Hz met MotionFlow 200Hz tegenover 100Hz met MotionFlow 800Hz. Ga ik dit verschil merken? En kan ik ervan uit gaan dat dezelfde serie in Full HD op beide tv's gewoon geweldig zullen zijn en dat 4K gewoon een leuke gimmick is in het apparaat?
Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Okido, het lijkt er op dat ik beter deze tv kan annuleren. Helaas kan ik de andere tv niet meer met cashback krijgen volgens MediaMarkt.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je dan toch geen cashback meer krijgt kun je ook deze tv eerst proberen. Misschien vind je het beeld zelf prima en valt je niks op. Specs zijn altijd leuk maar het gaat er om hoe jij het beeld ervaart. Vind je het mooi dan is het prima. Zo niet kan de tv alsnog retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Aghanim schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:59:
Als je dan toch geen cashback meer krijgt kun je ook deze tv eerst proberen. Misschien vind je het beeld zelf prima en valt je niks op. Specs zijn altijd leuk maar het gaat er om hoe jij het beeld ervaart. Vind je het mooi dan is het prima. Zo niet kan de tv alsnog retour
Dit vind ik toch altijd zulk slecht advies. De kans dat het toestel mooi gevonden wordt is er nu eenmaal, maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee direct een goede koop is. Feitelijk is er een betere koop beschikbaar voor het geld, waarom dan genoegen nemen met de slechte koop als je er nog iets aan kan veranderen?

Op bepaalde punten zal de X8005C overigens slechter presteren dan de EX720. De laatste maakt gebruik van een 100Hz VA-paneel. Dit betekent een goede bewegingsscherpte en een hoog contrast.
De X8005C komt met een 50Hz IPS-paneel waardoor er meer bewegingsonscherpte ontstaat en het contrast ook lager zal zijn. Hier is dus spraken van achteruitgang in plaats van vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dimens schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:13:
[...]

Dit vind ik toch altijd zulk slecht advies. De kans dat het toestel mooi gevonden wordt is er nu eenmaal, maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee direct een goede koop is. Feitelijk is er een betere koop beschikbaar voor het geld, waarom dan genoegen nemen met de slechte koop als je er nog iets aan kan veranderen?

Op bepaalde punten zal de X8005C overigens slechter presteren dan de EX720. De laatste maakt gebruik van een 100Hz VA-paneel. Dit betekent een goede bewegingsscherpte en een hoog contrast.
De X8005C komt met een 50Hz IPS-paneel waardoor er meer bewegingsonscherpte ontstaat en het contrast ook lager zal zijn. Hier is dus spraken van achteruitgang in plaats van vooruitgang.
Bedankt voor je mening, daar heb ik wat aan. Die EX720 was destijds echt een duur high-end apparaat van 899 euro voor niets meer dan een goede TV en 3D. Wat ik nu zocht was een goed alternatief met groter scherm en dacht ik gevonden te hebben.

Nu ik er achter ben dat het 50 Hz is, heb ik liever de Sony KDL-50W805C. Wachten op de volgende aanbieding dan maar.

Overigens heb ik diverse winkels gebeld en iedereen geeft aan dat 50Hz prima is, alleen met sport niet. Maar omdat ik nu 100Hz heb is het dus geen vooruitgang in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
THE_BASE schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Overigens heb ik diverse winkels gebeld en iedereen geeft aan dat 50Hz prima is, alleen met sport niet. Maar omdat ik nu 100Hz heb is het dus geen vooruitgang in kwaliteit.
"Prima" is dan ook nietszeggend. Het kan prima zijn als er beeld getoond wordt en het kan ook prima zijn als het allemaal haarscherp weergegeven wordt, ook bij bewegingen.

Feitelijk is het nu eenmaal zo dat het toestel niet in staat is om scherpte te behouden tijdens bewegingen. En aangezien televisie voornamelijk bestaat uit bewegende beelden, heb je weinig aan de resolutie die niet behouden kan blijven. Is het dan nog prima tegenover hetgeen wat je nu hebt? Ik zou zeggen van niet. Prima is het voor iemand die van een oudere 50Hz LCD-televisie komt en wel vooruitgang boekt. Maar ook dan betekent het niet dat het een goede koop is als voor hetzelfde geld een betere toestel te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb er voor gekozen de bestelde X8005 te weigeren bij aankomst in de winkel. Heb liever een 100Hz met VA-panel zonder 4K en met goed Full HD-panel.

Jammer dat MediaMarkt mij verteld heeft dat de door mij bestelde 200Hz heeft, dit is de geoptimaliseerde Hz. Heb ze er op aangesproken, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou een 50Hz paneel absoluut negeren, zeker ten opzichte van je huidige EX720 (mid-range overigens, de HX serie was high-end destijds).
Ik heb laatst zelf mijn 46HX series vervangen maar wel voor een Samsung met een 100Hz paneel. De Sony had wat eigenaardigheden en eigenlijk geen "smart" gedeelte waardoor ik hem vervangen heb.

Ik heb hem vervangen voor een FHD tv en nog geen 4K.
4K tv's met een 100Hz paneel zijn gewoon nog zeer prijzig, en als ik dan naar 4K overstap wil ik ook HDR en dan schiet het helemaal omhoog.

Ik heb mijn 46HX vervangen door een Samsung 48J6200 . Dit lijkt een marginale update maar het beeld is vele malen mooier als op de Sony. Zowel qua zwart waardes als de kleuren zelf. Ook is het beeld rustiger en ben ik eindelijk van die backlight-bleeding af. Tevens heb ik nu wel een echte Smart-TV itt de Sony.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 05-07-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dimens schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:13:
[...]

Je interpreteert mijn advies verkeerd denk ik. De manier hoe jij het schetst zou namelijk betekenen dat niemand meer een iPhone zou aanschaffen omdat er andere telefoons met betere specs te koop zijn. Dit, terwijl een grote groep mensen bijvoorbeeld het scherm van de iPhone prima vindt. Het is in mijn ogen dan ook prima mogelijk dat iemand het beeld van een 50HZ TV als mooi ervaart, ondanks dat er betere toestellen te koop zijn. Gezien het verschil qua cashback en het feit dat de TV al besteld is, is het in mijn ogen niet verkeerd om eerst eens te kijken hoe het beeld ervaren wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Aghanim schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:41:
[...]

Je interpreteert mijn advies verkeerd denk ik. De manier hoe jij het schetst zou namelijk betekenen dat niemand meer een iPhone zou aanschaffen omdat er andere telefoons met betere specs te koop zijn. Dit, terwijl een grote groep mensen bijvoorbeeld het scherm van de iPhone prima vindt. Het is in mijn ogen dan ook prima mogelijk dat iemand het beeld van een 50HZ TV als mooi ervaart, ondanks dat er betere toestellen te koop zijn. Gezien het verschil qua cashback en het feit dat de TV al besteld is, is het in mijn ogen niet verkeerd om eerst eens te kijken hoe het beeld ervaren wordt.
Dit gaat niet om specificaties of subjectiviteit maar om werkelijke prestaties en objectiviteit. (Objectief gezien presteert het LCD-paneel van de Apple iPhone erg goed, dus die vergelijking niet op)

Objectief gezien is de X8005C nu eenmaal geen goede televisie in vergelijking tot andere toestellen in dezelfde prijsklasse. Nu de keus tot annuleren er dus is, is het verstandig om dit ook te doen - ook al geldt de Cashback actie dan niet meer.

Het artikel in gebruik nemen, kan al voldoende voor de Media Markt zijn om het toestel niet terug te nemen. Het toestel gebruiken is dus zeker niet verstandig als je bij voorbaat al weet dat het toestel niet goed is. Ik durf dan ook met zekerheid te stellen dat het toestel zal tegenvallen als het aankomt op zwartwaardes (contrast) en scherpte. Scherpte die overigens al niet eens zichtbaar zou zijn door de te grote afstand met het toestel. Zelfs met goede ogen is net aan het verschil tussen HD Ready en FHD zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Dimens op 05-07-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Discussieren is altijd leuk, worden mensen wijzer van (in veel gevallen).

Ik heb MediaMarkt gesproken: als de doos gesloten blijft kan het sowieso zonder problemen retour. Dan maar geen cashback, zoveel was dat ook niet (75,- euro).

Ik heb nu de KDL-50W805C besteld. Deze schijnt geweldig te zijn en een upgrade ten opzichte van de eerder bestelde en huidige tv. Lijkt mij een goede keuze.

Wel las ik iets over backlight bleeding, maar dat neem ik dan maar te harte, Samsung wil ik (liever) niet omdat ze teveel overdrijven met kleuren en het model en merk mij niet aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
THE_BASE schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:31:
Wel las ik iets over backlight bleeding, maar dat neem ik dan maar te harte
Backlight Bleeding komt op alle LCD-televisies voor. Het is de mate waarin die verschilt, al kun je niet van tevoren zeggen of een toestel het wel of niet heeft.

Bij sommige toestellen komt het nauwelijks voor. Maar ook al zijn er 10 mensen voor je geweest die een model hebben gekocht zonder extreme vorm van Backlight Bleeding, geeft dat nog geen garantie dat jouw toestel het ook niet heeft.

Zo heb ik ook voldoende toestellen van Samsung hier op Tweakers gezien met een extreme vorm van Backlight Bleeding.
Samsung wil ik (liever) niet omdat ze teveel overdrijven met kleuren en het model en merk mij niet aanspreekt.
Samsung heeft inderdaad de neiging om kleuren uit de doos en in de winkel te verzadigd weer te geven, maar de verzadiging is natuurlijk ook bij Samsung in te stellen. Zowel Samsung als Sony zijn qua verzadiging middels kalibratie bijna perfect in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gisteren nog even bij MediaMarkt geweest: de 49X8005C heeft een plastic behuizing, nooit bij stil gestaan. Nog een reden om over te stappen naar de 50W805C, de jongen aldaar beaamde dat dit een betere keuze is, zelfs als je 4K in overweging neemt.

Hij had nog wel een 49X8305C staan, deze was iets duurder en wel 4K met mooie behuizing en alle voordelen van de 50W805C. Na reviews te hebben gelezen die een stuk negatiever zijn dan de 50W805C besloten geen 4K te nemen.

Daarnaast werkt een vriend van mij bij SBS. Hij gaf aan dat uitzendingen in 4K nog wel even gaan duren omdat het nog veel te duur is alles te vervangen, dus voor tv-uitzendingen (wat wij veel kijken) is het nog niet aan de orde.

Over vijf jaar zien we weer verder en oriënteren we op 4K met HDR.

Overigens wel twee Samsung SSG5100 Active 3D Glass erbij besteld, schijnen te werken. Iemand ervaring mee?

Pagina: 1