[synology ds112j] dsm verdwenen, kan geen datarecovery doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik ben zoals in de TT staat aangegeven in bezit van een DS112j.

Een tijdje geleden is de NAS per ongeluk gereset dmv een aantal keer de reset knop in een bepaalde tijdspanne in te drukken, waardoor de DSM software werd verwijderd (waarom Synology voor deze optie heeft gekozen is een raadsel).

Nu ik vakantie heb, wilde ik nog een keer een poging wagen om mijn data te herstellen, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb een linux live cd/stick gemaakt, de hdd aangesloten in mijn desktop en diverse tips & tricks van internet gevolgd, zo ook de instructies van Synology zelf, maar tot nu toe heeft dit allemaal niks opgeleverd.

Wat mij wel opviel, is dat ondanks dat het een single disk NAS is, de schijf toch in een raid setup lijkt te zitten. Echter kan ik hem met geen mogelijkheid mounten, ook niet na diverse mdadm en lv commando's te hebben uitgevoerd. Disk utility ziet de partitie overigens wel (met de juiste grootte), echter wanneer ik ga kijken wat voor partitie dit nou is, krijg ik een Linux 0x83 partitie te zien. Synology zelf geeft aan dat het ext4 is, en zo ook overige commando's welke meer informatie geven.

Tevens geeft linux ook meldingen over missing superblocks, en wat mij het meest opviel, dat het evt. om een zero length partitie ging.

Wat kan ik doen om alsnog de data te benaderen? Herinstallatie DSM ben ik redelijk huiverig voor aangezien de Synology Assistant aangeeft dat al mijn data verdwijnt op het moment dat ik dit doe, en ondanks dat ik her en der lees dat dit zonder dataloss kan, ga ik dit risico liever niet aan.

rm -rf ~/.signature

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Als je een gecontroleerde backup hebt kan je dat toch risicoloos proberen?
Als het fout gaat zet je de backup op je lege schijf.

Als je geen backup hebt zou je onder Linux met het dd commando éérst een kopie kunnen maken naar een lege harddisk (hoe, staat in dit forum diverse keren uitgelegd), waarna je alsnog risicoloos e.e.a. kunt uitproberen. De nieuwe schijf wordt daarna je backupschijf.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Nou, ik heb uiteindelijk gekozen om dmv e2fsck maar een block repair te doen. Dat was blijkbaar nog de enige oplossing. Ik ben al lang blij dat ik (met enig uitzoek werk in lost+found0 nu de boel kan kopieeren naar USB storage.

Toch maar eens gaan kijken naar een offsite-backup lokatie.

rm -rf ~/.signature

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
bakakaizoku schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:37:
Nou, ik heb uiteindelijk gekozen om dmv e2fsck maar een block repair te doen. Dat was blijkbaar nog de enige oplossing. Ik ben al lang blij dat ik (met enig uitzoek werk in lost+found0 nu de boel kan kopieeren naar USB storage.

Toch maar eens gaan kijken naar een offsite-backup lokatie.
STACK van TransIP. Absoluut een aanrader. 1TB voor helemaal niks!