Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 10:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via revolised op 05-07-2016 09:50)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Uit ervaring werkt het als volgt: Wanneer je denkt, het zal wel loslopen en je negeert het, dan zal een rechter je oude werkgever in gelijk stellen. Dit kan een heel duur geintje worden.

De enige mogelijkheid is je werkgever op de hoogte stellen van je plannen en dit bespreekbaar maken. Meestal komt er een soort transitie voorstel. Houd wel in de gaten hoe de contracten tussen A & B zijn en tussen B & C zijn. Wanneer bijvoorbeeld je inhuur overeenkomst eerder wordt onderbroken dan wanneer je geen overstap zal maken, dan kan het een heel duur geintje worden. Wanneer je inhuur voortijdig wordt opgezegd dan zijn de rapen helemaal gaar.

En laat je niet misleiden, een andere functie zegt helemaal niets.

Maar zoals eerder gezegd, neem contact op met een jurist en zorg ervoor dat die inzage krijgt in de overeenkomsten tussen de bedrijven onderling.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Members only:

Succes!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
DiedX schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:45:
Members only:

Succes!
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In alle gevallen dit:
DiedX schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:45:
Overigens zou ik altijd een advocaat zaken na laten kijken als het serieus wordt.
Je zult niet de eerste zijn die in een arbeidsconflict komt, en op een forum is het makkelijk om de overheersende opinie als "waar" aan te nemen ondanks dat die ene expert (mogelijk) een tegenstrijdig antwoord geeft ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
Ben je al eens met je huidige werkgever om de tafel gaan zitten om dit te bespreken? Mijn ervaring is dat met goed overleg een hoop gedoe voorkomen kan worden.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
swbr schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:06:
Ben je al eens met je huidige werkgever om de tafel gaan zitten om dit te bespreken? Mijn ervaring is dat met goed overleg een hoop gedoe voorkomen kan worden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
revolised schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:14:
[...]

Members only:
zoals in onderstaande zin staat zou bedrijf C hier wel onder vallen:\

bij de bedrijven waar je gedurende de laatste 6 maanden direct of indirect werkzaam bent geweest

ik ga er even vanuit dat je ook voor hun werk hebt gedaan in opdracht van bedrijf B.

of dit ook stand houd weet ik niet.
maar ik weet wel dat sommige werkgevers denken dat ze alles kunnen schenden.

maar als jij voor bedrijf C werk hebt gedaan in opdracht van bedrijf B heb jij dus indirect werkzaam geweest voor bedrijf B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

revolised schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:14:
[...]

Members only:
Ik vraag me af of een werkgever er "moeilijk over gaat doen". Als jij bij bedrijf C voor (voormalig) klant B wil gaan werken omdat klant B jou een goeie kracht vindt, dan kan jouw huidige werkgever ook met bedrijf C aan de tafel gaan zitten om jou uit te kopen.

Natuurlijk kan je huidige werkgever ook heel bot 'nee' zeggen maar meestal schieten ze daar alleen maar zichzelf mee in de voet. Aan open communiceren heb je veel meer dan dreigen met regels die in een contract staat omdat je over wil stappen naar "de vijand".

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 14:14

Rannasha

Does not compute.

Stoney3K schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:33:
[...]

Ik vraag me af of een werkgever er "moeilijk over gaat doen". Als jij bij bedrijf C voor (voormalig) klant B wil gaan werken omdat klant B jou een goeie kracht vindt, dan kan jouw huidige werkgever ook met bedrijf C aan de tafel gaan zitten om jou uit te kopen.
Members only:

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24
Zorg dat je goed juridisch advies in wint en evt. toestemming van je werkgever op schrift krijgt.

Een aantal mede-Tweakers heeft erg slechte ervaringen met zo'n beding gehad in het verleden en forse boetes moeten betalen, omdat ze vooraf ook dachten dat 't wel goed zou komen (of zelfs mondeling toegezegd werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Je kan onderhandelen bij het ontbinden van je contract dat of het concurrentiebeding vervalt in zijn geheel, of dat er expliciet een uitzondering wordt opgenomen voor jouw situatie (dit ligt dan compleet aan jouw relatie met je manager en hr, bij een deta is dat vaak moeilijker). Dan voorkom je dat een eventuele mondelinge toezegging van jouw manager "wij zullen niet moeilijk doen" omslaat naar een hr/legal standpunt van "je breekt je beding en we willen x euro van je".
Het geplaatste beding lijkt mij te generiek, maar dat is uiteindelijk een beslissing van een rechter waar je niet echt zit te wachten op een hele juridische zaak en de lange onzekerheid.
zie ook https://www.juridischloke...ntract/concurrentiebeding

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Onderhandelen over je beding als je je er zorgen over maakt is ook geen misdaad. Dat kan zelfs een signaal zijn voor je werkgever dat je op zoek bent naar wat nieuws, en dus een reden zijn om je bij het bedrijf te willen 'houden' door er wat aan salaris bovenop te doen.

Zorg in ieder geval dat je alles op schrift hebt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
revolised schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:34:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Mocht je in gesprek gaan met partij c en het komt zover dat je contractonderhandelingen mag doen kun je dit bespreekbaar maken. Enig groot bedrijf heeft vast een juridische afdeling en mensen met kennis op dit vlak. Zou zeggen vraag t eens.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Als je voor C gaat werken, dan verricht je toch voor derden de werkzaamheden, die je eerst voor A bij B verrichtte. Dus overtreed je je concurrentiebeding, als de tekst zo is als je hem gequote hebt, of het moet om andere werkzaamheden gaan.

Juridisch advies inwinnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:03
bangkirai schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 01:12:
Als je voor C gaat werken, dan verricht je toch voor derden de werkzaamheden, die je eerst voor A bij B verrichtte. Dus overtreed je je concurrentiebeding, als de tekst zo is als je hem gequote hebt, of het moet om andere werkzaamheden gaan.

Zo lees ik het ook. Of het op die manier toegestaan is is een tweede, met deze restricties kan je alleen nog buiten je vakgebied aan de slag, maar dat wil je niet pas onderzoeken als er problemen zijn ontstaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Uit ervaring werkt het als volgt: Wanneer je denkt, het zal wel loslopen en je negeert het, dan zal een rechter je oude werkgever in gelijk stellen. Dit kan een heel duur geintje worden.

De enige mogelijkheid is je werkgever op de hoogte stellen van je plannen en dit bespreekbaar maken. Meestal komt er een soort transitie voorstel. Houd wel in de gaten hoe de contracten tussen A & B zijn en tussen B & C zijn. Wanneer bijvoorbeeld je inhuur overeenkomst eerder wordt onderbroken dan wanneer je geen overstap zal maken, dan kan het een heel duur geintje worden. Wanneer je inhuur voortijdig wordt opgezegd dan zijn de rapen helemaal gaar.

En laat je niet misleiden, een andere functie zegt helemaal niets.

Maar zoals eerder gezegd, neem contact op met een jurist en zorg ervoor dat die inzage krijgt in de overeenkomsten tussen de bedrijven onderling.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Pas dus erg goed op en laat àlles op schrift zetten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
Allemaal, bedankt voor de antwoorden!
sk1nny666 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:28:
[...]

zoals in onderstaande zin staat zou bedrijf C hier wel onder vallen:\

bij de bedrijven waar je gedurende de laatste 6 maanden direct of indirect werkzaam bent geweest

ik ga er even vanuit dat je ook voor hun werk hebt gedaan in opdracht van bedrijf B.

of dit ook stand houd weet ik niet.
maar ik weet wel dat sommige werkgevers denken dat ze alles kunnen schenden.

maar als jij voor bedrijf C werk hebt gedaan in opdracht van bedrijf B heb jij dus indirect werkzaam geweest voor bedrijf B.
Nee, ik heb geen werkzaamheden verricht voor bedrijf C. Ook niet indirect. Er zijn wel transitiewerkzaamheden gaande, maar het gros speelt zich op een andere afdeling af. Ik heb me hier geen minuut mee bezig gehouden.
Rannasha schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:19:
[...]

Members only:
Exact!
Stoney3K schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:33:
Onderhandelen over je beding als je je er zorgen over maakt is ook geen misdaad. Dat kan zelfs een signaal zijn voor je werkgever dat je op zoek bent naar wat nieuws, en dus een reden zijn om je bij het bedrijf te willen 'houden' door er wat aan salaris bovenop te doen.

Zorg in ieder geval dat je alles op schrift hebt.
Ook een goede tip. Ga ik zeker doen!
bangkirai schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 01:12:

Klopt, en dat ga ik zeker doen, echter zou het gaan om een andere functie. Volgens mij maakt dat de zaak anders toch? Het zou een stap omhoog zijn, waardoor ik dacht dat rechters er anders mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

1) Bedrijf A en C zijn concurrenten.
2) Bedrijf A heeft net een contract van klant B verloren aan concurrent C.
3) Jij werkt voor bedrijf A bij klant B.

Verkeerd gelezen dus.

[ Voor 63% gewijzigd door JackBol op 05-07-2016 09:01 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Toevallig in exact dezelfde situatie hier :) werk voor detacheerder A bij een klant. Nu stap ik over naar detacheerder B maar de klant wil mij hier niet kwijt. Maar mij inhuren via B (zelfs met het uitzetten van een extra vacature) is volledig dichtgetimmerd in het relatiebeding van A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Members only:

Overigens teken ik dus nóóit meer een concurrentiebeding, tenzij daar tegenover staat dat ze me voor de duur van dat beding hetzelfde salaris gaan betalen. Relatiebeding prima, concurrentiebeding niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 05-07-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
Iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden, maar ik krijg zojuist een mailtje dat de beoogde functie aan mijn neus voorbij gaat. Er was een goede match, maar ze hebben het intern opgelost.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 13:00
Ik wilde iedereen hier nog even op deze attenderen:

http://www.lexence.com/nl...jaar-blijft-in-stand.aspx

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:15:
Overigens teken ik dus nóóit meer een concurrentiebeding, tenzij daar tegenover staat dat ze me voor de duur van dat beding hetzelfde salaris gaan betalen. Relatiebeding prima, concurrentiebeding niet.
Als de andere partij het contract opzegd geldt zo'n concurrentiebeding toch niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:31:
[...]

Als de andere partij het contract opzegd geldt zo'n concurrentiebeding toch niet meer?
Nope, dan geldt zo'n beding nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik denk niet dat een rechter daarin meegaat. Als je ontslagen wordt dan houdt een relatie- en/of concurrentiebeding volgens mij geen stand. Anders ben je niet alleen je baan kwijt, maar ook de mogelijkheid een nieuwe te vinden. Dat lijkt me niet de bedoeling van de wetgever.
Pagina: 1