Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e hands B-segment MPV

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

JT

VETAK y0

Topicstarter
We zijn op zoek naar een tweedehands b-segment MPV. Motivatie:
  • Zoveel mogelijk ruimte in een compacte auto (lichter = lagere wegenbelasting en verbruik)
  • Hoge instap om medische redenen
Aankoopeisen:
  • Geen Franse auto
  • 5-7k (bij echte meerwaarde beperkt rekbaar)
  • Import uit Duitsland is een optie als dit nodig is of een flinke besparing oplevert. De iX20 uit mijn lijstje past bijvoorbeeld niet in ons budget als we deze in NL kopen.
  • Bouwjaar vanaf ongeveer 2008
  • Km-stand max ongeveer 130k
Wat ik wel heb gevonden:

Honda Jazz
Plus:
  • Zo een beetje de betrouwbaarste auto
  • Zuinig
  • De Magic Seats maken het interieur erg flexibel
  • Lage tildrempel
Min:
  • Redelijk hoge prijs
Nissan Note
Plus:
  • Interessant geprijsd
  • Verschuifbare achterbank
  • Je kunt je eigen 2din radio erin gooien, met navi of wat je ook wilt. Altijd beter dan af-fabriek.
  • Compleet uitgerust
Min:
  • Erg wisselende ervaringen! De een vindt de 1.4 zuinig, de ander juist niet. De een vindt de auto lawaaierig op de snelweg, de ander niet. Ook de meningen over de stoelen lopen uiteen van lekker lange zit tot last van de rug na 2 uur rijden. Hetzelfde geldt voor het onderstel. Hierdoor is het moeilijk om in vooronderzoek een helder beeld te krijgen.
  • Interieur is niet slecht maar van de auto's op mijn lijstje wel het minst.
  • Traag
  • 1 wegenbelastingklasse zwaarder
Hyundai iX20
Plus:
  • Net iets minder doorsnee ontwerp
  • Verschuifbare bank
  • Meeste ruimte in liters
  • Compleet qua opties
Min:
  • Hogere aanschafprijs, zit tegen het limiet van ons budget. Moet dus uit Duitsland komen
  • Kan geen cijfers vinden over betrouwbaarheid
  • 1 wegenbelastingklasse zwaarder
Toyota Verso-S is al afgeschoten ivm hoge prijs icm weinig opties. Ik ben benieuwd in het algemeen wat jullie ideeën zijn en specifiek of iemand ervaring heeft met de Note vs de Jazz. De Jazz wordt nog wel eens in vergelijkingen eruit gelaten terwijl momenteel de Jazz en de Note bovenaan ons lijstje staan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Welk budget en welke jaartallen hebben die auto's die je gevonden hebt?

Ik zat zelf pas te kijken naar de Kia Venga (dat is een soort MPV versie van de Rio lijkt het). Ik vind het wel een mooie auto. Ze schrijven erg veel af, maar tweedehands is dat niet echt een nadeel (vooral dat en dat ik het model wel mooi vind wekte mijn interesse). Andere nadeeltjes zijn kraakjes in dashboard, groot dakraam dat niet soepel gaat, achterbank zakt door als die ingeklapt is en er ligt iets zwaars op en de achterkant stuitert na als je te hard over een drempel rijdt en hij is niet heel zuinig.

Maar ik twijfel nog, het kan ook dat ik heel iets anders koop of dat ik toch mijn huidige auto nog een (dure) beurt laat geven en 1 of 2 jaar doorrijdt

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 04-07-2016 14:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Knuppel in Hoenderhok; voor 8K staan er 10 "Golf Plus" te koop in NL, voor 9K staan er 30 te koop. Allen van 2009 of later.

Nou weet ik dat je iets roept over wegenbelasting maar als je ook naar afschrijving/restwaarde kijkt, zijn er weinig auto's "waardevaster" dan een Golf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MAX3400 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:50:
Knuppel in Hoenderhok; voor 8K staan er 10 "Golf Plus" te koop in NL, voor 9K staan er 30 te koop. Allen van 2009 of later.

Nou weet ik dat je iets roept over wegenbelasting maar als je ook naar afschrijving/restwaarde kijkt, zijn er weinig auto's "waardevaster" dan een Golf.
Weet je toevallig ook hoe de Skoda en Seatvariant van de Golf Plus heten en is een Golf niet al C-segment want de Polo en Ibiza zijn tegenwoordig ook al B-segment?

/▌

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 08:46

ralpje

Deugpopje

Qua Seat zit je dan volgens mij richting de Altea (al dan niet XL).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• MAX3400

MAX3400

Marzman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:03:
[...]

Weet je toevallig ook hoe de Skoda
Skoda Yeti maar die is echt heeeeel ruim en onverwoestbaar (en nog wat duurder)!

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 04-07-2016 15:08 ]

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:46:
Welk budget en welke jaartallen hebben die auto's die je gevonden hebt?

Ik zat zelf pas te kijken naar de Kia Venga (dat is een soort MPV versie van de Rio lijkt het). Ik vind het wel een mooie auto. Ze schrijven erg veel af, maar tweedehands is dat niet echt een nadeel (vooral dat en dat ik het model wel mooi vind wekte mijn interesse). Andere nadeeltjes zijn kraakjes in dashboard, groot dakraam dat niet soepel gaat, achterbank zakt door als die ingeklapt is en er ligt iets zwaars op en de achterkant stuitert na als je te hard over een drempel rijdt en hij is niet heel zuinig.

Maar ik twijfel nog, het kan ook dat ik heel iets anders koop of dat ik toch mijn huidige auto nog een (dure) beurt laat geven en 1 of 2 jaar doorrijdt
Kia Venga kan ik straks nog eens onderzoeken. Gaat wel al snel richting het einde van ons budget zie ik.

De Note en Jazz vind ik binnen het budget. Als ik de Jazz maximaal aangekleed wil hebben moet ik een klein beetje oprekken. iX20 is sowieso kielekiele. De jaren hangen een beetje af van de generatie; zowel bij de Jazz als Note is uitgangspunt 2e generatie. iX20 1e generatie. Die eerste twee uit mijn hoofd beginnen respectievelijk op 2009 en 2008.
MAX3400 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:50:

Ik heb even gekeken maar naast dat we ons budget flink moeten oprekken zal het qua verbruik en wegenbelasting op jaarbasis toch al ongeveer 1200 euro meer kosten in onze situatie. Stel dat we er 3 jaar mee doen dan is dat 3600 euro. Op een auto van 8k krijg je dat niet extra terug middels hogere restwaarde dunkt mij :P Komt nog bij dat de auto minder betrouwbaar is dan ik zou willen. Voor een c-segmenter zouden we toch eerder kijken naar een C-Max. C-segmenter hebben we overwogen en is misschien nog niet 100% uitgesloten maar uitgangspunt is voor nu B-sgement.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:03

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

De Golf is inderdaad C-segment. Je zou eventueel ook nog naar een UP of Skoda Citigo kunnen kijken. Verrassend veel ruimte voor zo'n kleine wagen, hoge instap en rijdt erg fijn :).

Hoe belangrijk is het dat het een MPV is, behalve de instaphoogte? Want anders zou iets als een Opel Agila/Suzuki Splash ook nog iets kunnen zijn.

De Jazz heeft mijn vriendin ook nog naar gekeken, maar je betaalt daar al gauw zo verrekte veel meer voor dan voor de directe concurrenten dat je terugverdientijd qua zuinig rijden erg lang gaat worden.

De iX20 ben ik niet bekend mee, maar heb wel de Picanto en de C'eed gehuurd, op basis daarvan kan ik Kia wel aanraden qua rij-eigenschappen.

Ik ben zelf erg onder de indruk van hoe fijn de 19 jaar oude Polo van mijn vriendin rijdt, dus ik ben ernstig bevooroordeeld voor het VW-kamp

[ Voor 10% gewijzigd door BdK9001 op 04-07-2016 15:16 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

• MAX3400

MAX3400

Oh vergeten, ik heb vorig jaar een Panda gehuurd. Opvallend comfortabel autootje ondanks dat we thuis toch iets luxer spul hebben staan. Rijdt & zit als een vrachtwagen (lekker hoog) en hij is ook verrassend ruim in de kofferbak (kon gewoon 3 grote reiskoffers in kwijt).

Geeeen idee wat het in NL nog mag/moet kosten.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou...ik heb ervaring met zowel de Up! als de Panda. En voor mij alleen zou het misschien wel een optie zijn als ik rij-eigenschappen niet heel belangrijk zou vinden (lees: Swift Sport zou voor mij de ideale daily zijn :P ). Maar de ervaring leert toch wel dat stoelen uit een hoger segment beter zijn, ook al zijn het onderstel en de cabine van een Panda en Up! erg volwassen tegenwoordig. En juist die stoelen zijn nu wel belangrijk vanwege medische redenen.

Maar belangrijker nog is dat we toekomstbestendig willen zijn en die toekomst is iets voor de korte termijn. En wat dat is hou ik nog even voor me ;) Een b-segmenter is voor de komende jaren voor ons waarschijnlijk het ideale compromis van kosten vs comfort en ruimte.

Jullie hebben zeer goede suggesties, ik heb daar alleen al over nagedacht tot zover :P Maar keep'em coming :D Misschien zit er iets tussen waar ik nog niet aan heb gedacht of is het voor een ander nuttig.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 04-07-2016 15:27 ]

Ecodan warmtepomp

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Waarom geen Frans en wel een Nissan Note?

Is dat niet een beetje hetzelfde als een Grand Modus?

Jazz is denk ik de meest veilige keuze!

Met VAG is onderhoud ook altijd een gok...

[ Voor 64% gewijzigd door BlakHawk op 04-07-2016 16:10 ]

Youtube: DashcamNL

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb even gekeken, basis is hetzelfde. Maar technisch kunnen ze wel degelijk heel anders zijn. Bijvoorbeeld qua motoren. Ik zie echter dat een Modus best betrouwbaar is (dé reden om over het algemeen geen Franse auto te willen), dat een Grand Modus een aantal erg mooie features heeft én niet duur is (in Duitsland in ieder geval). De 1.2 turbo maakt het nog interessanter...dashboard vind ik alleen wel erg lelijk en we zijn niet dol op het uiterlijk, maar ja, het blijft vooral een functionele auto. Toch eens verder onderzoeken.

Ecodan warmtepomp

• BlakHawk
JT schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:26:
Ik heb even gekeken, basis is hetzelfde. Maar technisch kunnen ze wel degelijk heel anders zijn. Bijvoorbeeld qua motoren. Ik zie echter dat een Modus best betrouwbaar is (dé reden om over het algemeen geen Franse auto te willen), dat een Grand Modus een aantal erg mooie features heeft én niet duur is (in Duitsland in ieder geval). De 1.2 turbo maakt het nog interessanter...dashboard vind ik alleen wel erg lelijk en we zijn niet dol op het uiterlijk, maar ja, het blijft vooral een functionele auto. Toch eens verder onderzoeken.
Tja betrouwbaarheid... Dan kun je het beste de VAG groep ook laten voor wat het is.
Mij maakt het nooit zo veel uit, want: lease. Maar mijn grootste rekeningen zijn een Fabia en een Leon geweest. Vooral bij de laatste heb ik medelijden met de opkoper.

Dat was niet normaal voor een auto van 4 jaar oud. Een complete waslijst aan aandachtspunten tijdens de laatste APK, inclusief roest op het chassis...

Als dit echt heel belangrijk voor je is, zou ik een Jazz kiezen... Betaal je natuurlijk wel iets meer voor tijdens de aanschaf. Of je legt de lagere aanschafwaarde van een goedkoper exemplaar apart voor eventueel onderhoud...

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jazz staat voor mij wel ergens bovenaan ja. VAG is inderdaad niet zo heel betrouwbaar. De Grand Modus ga ik toch nog even naar kijken. Zie al wel dat ze niet zo zuinig zijn, vooral de TCE niet :P Maar voor 4k heb je een hele mooie uit Duitsland met opties, die staat dan voor 5,5k inc alle bijkomende kosten voor de deur. Dat zijn leuke prijzen, mits de betrouwbaarheid in orde is. Lijkt voor een Modus zo te zijn. Zit je alleen met verbruik en het lelijke dash, stoelen schijnen wat weinig steun te hebben.

Ecodan warmtepomp

• BlakHawk
JT schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:52:
Jazz staat voor mij wel ergens bovenaan ja. VAG is inderdaad niet zo heel betrouwbaar. De Grand Modus ga ik toch nog even naar kijken. Zie al wel dat ze niet zo zuinig zijn, vooral de TCE niet :P Maar voor 4k heb je een hele mooie uit Duitsland met opties, die staat dan voor 5,5k inc alle bijkomende kosten voor de deur. Dat zijn leuke prijzen, mits de betrouwbaarheid in orde is. Lijkt voor een Modus zo te zijn. Zit je alleen met verbruik en het lelijke dash, stoelen schijnen wat weinig steun te hebben.
Het was niet mijn bedoeling je in een Modus te helpen, vroeg het mij gewoon af, aangezien Renault ook gewoon een meerderheidsbelang heeft in Nissan en er onderling dus ook heel veel wordt uitgewisseld. Waarom zou Nissan dan wel betrouwbaar zijn en de Renault niet?

(Het antwoord op mijn vraag weet ik niet hoor) ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Omdat Japans een naam heeft betrouwbaar te zijn en Frans dat het rommel is. Maar misschien dat dit tegenwoordig niet meer op gaat omdat merken heel veel van elkaar lenen (en zelfs dezelfde modellen maken)

/▌

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
dfrenner schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Het was niet mijn bedoeling je in een Modus te helpen, vroeg het mij gewoon af, aangezien Renault ook gewoon een meerderheidsbelang heeft in Nissan en er onderling dus ook heel veel wordt uitgewisseld. Waarom zou Nissan dan wel betrouwbaar zijn en de Renault niet?

(Het antwoord op mijn vraag weet ik niet hoor) ;)
Ik weet dat het niet je bedoeling is maar ik denk dat het bij nader inzien tóch de moeite waard is om in ieder geval een keer te gaan kijken.
Marzman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:06:
Omdat Japans een naam heeft betrouwbaar te zijn en Frans dat het rommel is. Maar misschien dat dit tegenwoordig niet meer op gaat omdat merken heel veel van elkaar lenen (en zelfs dezelfde modellen maken)
Het gaat nog wel op alleen in iets mindere mate volgens mij. Maar als je kijkt in de pechstatistieken dan is Japans nog het meest vertegenwoordigd in de topregionen.

Ecodan warmtepomp

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 15:17

Shunt

Boe

Marzman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:06:
Doe eens kijken voor de grap hoe veel onderdelen Nissan gebruikt die uit de Renault lijn komen.
Het onderstel en de motoren zijn tegenwoordig grotendeels door Nissan en Renault samen in gebruik.
Mercedes gebruikt/gebruikte Renault motoren en nog leuker Mercedes heeft een tijd terug een Mercedes stikker op een Renault kangoo geplakt (de citan) en hem verkocht als een Mercedes. De nieuwe smart for four is een Renault Twingo.

Nee het is geen Volkswagen qua afwerking van binnen maar het Renault van de Laguna I en II is het ook al lang niet meer.

Als ik jou hoor zou ik ook eens serieus kijken naar de modus of anders de C4. Alle twee super ruime auto's zonder dat ze meteen de hoofdprijs kosten.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
C4 is wat minder betrouwbaar als ik de statistieken mag geloven ;)

Ecodan warmtepomp

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 15:17

Shunt

Boe

JT schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:13:
C4 is wat minder betrouwbaar als ik de statistieken mag geloven ;)
Nu je het zegt de collega die er zo enthousiast over was gaf aan bij de laatste verjaardag dat de auto nu al 4x weg was geweest voor problemen met de Cruise control. :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Shunt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:12:
[...]

Doe eens kijken voor de grap hoe veel onderdelen Nissan gebruikt die uit de Renault lijn komen.
Het onderstel en de motoren zijn tegenwoordig grotendeels door Nissan en Renault samen in gebruik.
Mercedes gebruikt/gebruikte Renault motoren en nog leuker Mercedes heeft een tijd terug een Mercedes stikker op een Renault kangoo geplakt (de citan) en hem verkocht als een Mercedes. De nieuwe smart for four is een Renault Twingo.

Nee het is geen Volkswagen qua afwerking van binnen maar het Renault van de Laguna I en II is het ook al lang niet meer.

Als ik jou hoor zou ik ook eens serieus kijken naar de modus of anders de C4. Alle twee super ruime auto's zonder dat ze meteen de hoofdprijs kosten.
Interessant, de Clio vind ik ook gewoon een mooie auto tegenwoordig, maar dat het Renault was hield me ook nog tegen. Is de Renault-techniek die Dacia gebruikt (iets ouder dus) ook samen met Nissan ontwikkeld?

/▌

Verwijderd

Alle merken zijn tegenwoordig hetzelfde, onderstel wordt ontworpen door een team en de merken ontwerpen de looks met de computer. Zolang het binnen de normen blijft, wat de computer in de gaten houdt kan het in productie. Komt geen windtunnelmeer bij kijken.

Nissan,Renault, Peugeot, Toyota etc zitten in dit project. Maakt dus helemaal niks uit wat je van deze merken koop, ook de motoren zijn allemaal samenwerkingsverbanden.

Dus tja kies gewoon die je het mooist vindt, voor de kwaliteit hoef je het toch niet meer te doen. Alles wordt nu geproduceerd tot het minimale kwaliteitseis zodat het net niet kapot gaat. Turbo's worden precies zo dun gemaakt tot ze net niet kapot gaan maar ook iedere 50k vervangen kunnen worden.

Welkom in de 21e eeuw

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@ de zwartkijker hier boven, ben het niet met je eens, mijn (gebrek) aan garage rekeningen & mensen om mij heen door betrouwbare en robuuste auto's (vooral jappen) te kopen laten toch wel een groot verschil zien. Vooral met de vaak zo betrouwbaar bestempelde Polo'tjes.

Mijn suggestie:
Mitsubishi Colt,

Als je een pré facelift koopt heb je ook een verschuifbare achterbank (geloof dat die er in de facelift uit bezuinigd is)

Zijn hartstikke goedkoop, betaalde voor een prima exemplaar (wel iets meer kilometers) 3250 euro een jaar terug. (2007 155k kilometer 1,3 motortje)

Wel iets minder zuinig dan bijvoorbeeld een Yaris. (hoewel, als de 1.1 met 75pk je snel genoeg is is hij zeker wel zuinig imho)
Verder moet je kijken of de hoogte van de instap (zoek er eentje met in hoogte verstelbare stoelen, zijn er best veel) hoog genoeg is.
Radio is te vervangen door een dubbel din aftermarket variant met wat stukken plastic van e-bay.
Meeste varianten wegen onder de 950kg.

Aandachtspuntjes:
- Enkele keer een wiellager (de rotte zijn eigenlijk wel vervangen)
- Stof van de voorstoelen is niet heel degelijk (gaat snel kapot op de wang van de bestuurdersstoel)
- Soms is de selector van de versnellingsbak wat gecorrodeerd, daardoor komt je pook niet meer soepel vanzelf naar het midden.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 05-07-2016 00:01 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Gezien je aangeeft dat je om medische redenen een hoge instap wil (rug?) zou ik vooral proefrijden in de wagens en kijken welke fijn zit voor je op langere ritten. Het is leuk als je ruimte hebt, zuinig kan rijden of wat minder wegenbelasting betaald. Dat scheelt je misschien 20 euro in de maand, maar als je bij ritten van meer dan 50km al kapot uit de auto stapt lijkt mij dat het zeker niet waard.

Betrouwbaarheid is altijd geluk hebben natuurlijk. Je kan een pechauto hebben als Jazz of Lancer (2 betrouwbaarste auto's volgens Reliabilityindex) en je kan ook geluk hebben met een M5 of GT-R (2 meest onbetrouwbare auto's volgens dezelfde site).
http://www.reliabilityindex.com/top-100

Natuurlijk zit je volgens die lijst met een Jazz of Yaris goed. Maar voor mijn gevoel hebben deze auto's niet echt een hoge instap, zoals een C4 Picasso dat bijvoorbeeld heeft.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:55

Soggy

vroemmmm

Wellicht is het een optie om één jaar ouder te kijken naar de vorige generatie van de Mitsubishi Space Star (bj t/m 2007).

Niet moeders mooiste, maar ongehoord betrouwbaar en een enorme binnenruimte en de gewenste hoge instap. Hou je nog budget over ook....

If it works, tweak it

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
De Opel Meriva wellicht? Die is gebouwd op het Corsa frame (B-segment). Ook een prima auto met genoeg mogelijkheden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheBrut3 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:14:
Gezien je aangeeft dat je om medische redenen een hoge instap wil (rug?) zou ik vooral proefrijden in de wagens en kijken welke fijn zit voor je op langere ritten. Het is leuk als je ruimte hebt, zuinig kan rijden of wat minder wegenbelasting betaald. Dat scheelt je misschien 20 euro in de maand, maar als je bij ritten van meer dan 50km al kapot uit de auto stapt lijkt mij dat het zeker niet waard.
Dit. Waarbij het nog niet gezegd is dat de goedkoopste optie niet het meest comfortabel gaat zijn.

Je kunt nog zo ver de koe in z'n kont proberen te kijken over andere aspecten, als het gaat om je rug wil je dat als eerste op orde hebben en dan pas naar de rest kijken. Dus eerst gaan zitten/proefrijden en alleen verder kijken naar de opties die daar goed uit komen.
Betrouwbaarheid is altijd geluk hebben natuurlijk. Je kan een pechauto hebben als Jazz of Lancer (2 betrouwbaarste auto's volgens Reliabilityindex) en je kan ook geluk hebben met een M5 of GT-R (2 meest onbetrouwbare auto's volgens dezelfde site).
Of misschien beter gesteld: staat van onderhoud en gebruik zegt veel meer dan algemeenheden over een auto. De meest betrouwbare ontwerp gaat bagger zijn als olie in 5 jaar niet vervangen is en hij exclusief voor slopende boodschappenritjes gebruikt is. Komt bij dat die statistieken erg algemeen zijn; betrouwbaarheidsproblemen komen vaak van een specifiek onderdeel die in een specifieke uitvoering zit. Denk bijv aan kantelende zuigers met de VAG 1.4i motor. Noch reliabilityindex, noch ADAC-cijfers waarschuwen je daarvoor, omdat de motoren in tig modellen geleverd zijn maar elk van die modellen ook met tig andere motorblokken zonder die euvel geleverd zijn.

Je doet er dus goed aan echt exacte uitvoering die je overweegt te onderzoeken, met name het gebruikte blok. Algemene cijfers per model (laat staan domme vooroordelen per merk of zelfs land) zeggen zeer weinig.
Natuurlijk zit je volgens die lijst met een Jazz of Yaris goed. Maar voor mijn gevoel hebben deze auto's niet echt een hoge instap, zoals een C4 Picasso dat bijvoorbeeld heeft.
MIsschien, de vraag is exact hoe hoog de instap moet zijn voor TS. Als een Jazz hoog en goed genoeg zit, maakt het verschil uit. Zo niet, wel.
LordSinclair schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:39:
De Opel Meriva wellicht? Die is gebouwd op het Corsa frame (B-segment). Ook een prima auto met genoeg mogelijkheden.
Zou het zeker overwegen. Heb laatst eentje op vakantie gehuurd. Mijn rug is ook niet al te denderend en was mee met vriendin met algemene gewrichtsproblemen hoezo oud worden & oude vrienden hebben :X , we hebben comfortabel in binnensteden, bij lange ritten over de Autostrada en stukken in de voetheuvels van de Alpen gereden. Dat gezegd, ik vond de baggageruimte wat karig. Prima voor twee personen met elk een weekendtasje, en zelfs vier volwassenen zou goed gaan, maar zou er niet aan willen denken alle zooi voor m'n twee zoons erin mee te proberen te krijgen. Wat dat betreft zit een Opel Zafira (gebouwd op Astra-onderstel) op ons eigen shortlist mochten we een andere auto nodig hebben. Die is meer dan ruim zat, maar wel groter dus duurder in verbruik & belasting (maar niet in de aanschaf, blijkbaar minder waardevast).

Oslik blyat! Oslik!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:46:
Mijn suggestie:
Mitsubishi Colt,
[...]
Ik zet hem op de lijst van alternatieven. Als het qua prijs erg veel scheelt dan kunnen we wellicht ervoor kiezen om deze een tijdje te rijden en dan over een tijdje meer uit te geven als we meer ruimte écht nodig hebben.
dion_b schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:04:
[...]

Dit. Waarbij het nog niet gezegd is dat de goedkoopste optie niet het meest comfortabel gaat zijn.

Je kunt nog zo ver de koe in z'n kont proberen te kijken over andere aspecten, als het gaat om je rug wil je dat als eerste op orde hebben en dan pas naar de rest kijken. Dus eerst gaan zitten/proefrijden en alleen verder kijken naar de opties die daar goed uit komen.
TheBrut3 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:14:
Uiteraard. Maar we zijn niet van plan 60 auto's te gaan proberen dus we willen een voorselectie. Als we er dan niet uitkomen kijken we uiteraard verder.

Ik ga er niet vanuit dat de betrouwbaarheid alleen maar afhankelijk is van geluk; de kans op problemen kun je m.i. wel degelijk verlagen door een betrouwbare auto uit te kiezen. Het is m.i. eerder een combi van onderhoud door vorige eigenaren, geluk en hoe betrouwbaar het model zelf is. Overigens ga ik eens kijken naar de C3 Picasso. Die lijkt een stukje betrouwbaarder te zijn en past in ons huidige idee om een b-segmenter te nemen.
LordSinclair schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:39:
dion_b schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:04:
[...]

Zou het zeker overwegen. Heb laatst eentje op vakantie gehuurd. Mijn rug is ook niet al te denderend en was mee met vriendin met algemene gewrichtsproblemen hoezo oud worden & oude vrienden hebben :X , we hebben comfortabel in binnensteden, bij lange ritten over de Autostrada en stukken in de voetheuvels van de Alpen gereden. Dat gezegd, ik vond de baggageruimte wat karig. Prima voor twee personen met elk een weekendtasje, en zelfs vier volwassenen zou goed gaan, maar zou er niet aan willen denken alle zooi voor m'n twee zoons erin mee te proberen te krijgen. Wat dat betreft zit een Opel Zafira (gebouwd op Astra-onderstel) op ons eigen shortlist mochten we een andere auto nodig hebben. Die is meer dan ruim zat, maar wel groter dus duurder in verbruik & belasting (maar niet in de aanschaf, blijkbaar minder waardevast).
Mochten we er binnen het huidige kader niet uit komen dan staat de Meriva zeker wat hoger op de lijst en gaan we die ook proberen. Voor nu groter en zwaarder dan gewenst, maar volgende stap als we er niet uit komen is het c-segment en dan weer mpv's.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 05-07-2016 13:10 ]

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou, vandaag wezen kijken bij een Modus, Note en Jazz. De Modus viel al vrij snel af. Vriendin zat er niet goed in, reed niet zo fijn (heel afstandelijk, hakerige bak), we vonden het interieur helemaal niks. Wel comfortabel afgeveerd. De Note was op zich een fijne auto! Alleen vriendinlief zit dicht op het stuur zodat ze met haar handen niet te ver hoeft te reiken ivm de rug. Maar dan zit ze haast klem met haar benen. Vervolgens heeft ze nog even in een Altea gezeten met in diepte verstelbare stuurkolom. Dit is nu min of meer een vereiste geworden waarmee bijna alle b-segment mpv's al afgeschreven zijn...Altea is overigens niet superbetrouwbaar dus voor nu laten we dat voor wat het is.

De Jazz leek vervolgens een optie te worden want dat stuur komt veel meer naar je toe. Alleen...de lendesteun in de rug kan zij niet hebben :/ Jammer want nog voor we erin gereden hadden vonden we het interieur het beste van allemaal, ik vond de auto heel fijn zitten en Honda kennende is het een fijne auto om in te rijden. Daarnaast de betrouwbaarheid en erg zuinig. Ik ga eens kijken of er andere stoelen voor zijn ofzo maar ik vrees het ergste. Dit was toch wel mijn persoonlijke favo :'(

Dus gaan we toch bij c-segment uit komen...3 opties momenteel: Honda FRV, 2e gen Meriva en 2e gen C-Max. Waarbij C-Max toch wel erg veel duurder wordt met cruise control. Meriva is beter te betalen, zo rond de 9k heb je een leuke 2e generatie. Wellicht toch 1e gen C-Max overwegen maar zo een Meriva is denk ik ook geen slechte keuze.

Ecodan warmtepomp

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JT schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:32:
Nou, vandaag wezen kijken bij een Modus, Note en Jazz. De Modus viel al vrij snel af. Vriendin zat er niet goed in, reed niet zo fijn (heel afstandelijk, hakerige bak), we vonden het interieur helemaal niks. Wel comfortabel afgeveerd. De Note was op zich een fijne auto! Alleen vriendinlief zit dicht op het stuur zodat ze met haar handen niet te ver hoeft te reiken ivm de rug. Maar dan zit ze haast klem met haar benen. Vervolgens heeft ze nog even in een Altea gezeten met in diepte verstelbare stuurkolom. Dit is nu min of meer een vereiste geworden waarmee bijna alle b-segment mpv's al afgeschreven zijn...Altea is overigens niet superbetrouwbaar dus voor nu laten we dat voor wat het is.

De Jazz leek vervolgens een optie te worden want dat stuur komt veel meer naar je toe. Alleen...de lendesteun in de rug kan zij niet hebben :/ Jammer want nog voor we erin gereden hadden vonden we het interieur het beste van allemaal, ik vond de auto heel fijn zitten en Honda kennende is het een fijne auto om in te rijden. Daarnaast de betrouwbaarheid en erg zuinig. Ik ga eens kijken of er andere stoelen voor zijn ofzo maar ik vrees het ergste. Dit was toch wel mijn persoonlijke favo :'(

Dus gaan we toch bij c-segment uit komen...3 opties momenteel: Honda FRV, 2e gen Meriva en 2e gen C-Max. Waarbij C-Max toch wel erg veel duurder wordt met cruise control. Meriva is beter te betalen, zo rond de 9k heb je een leuke 2e generatie. Wellicht toch 1e gen C-Max overwegen maar zo een Meriva is denk ik ook geen slechte keuze.
Koop die jazz gewoon en laat er een ASS/Scheel/Recaro/etc stoel op maat voor je vriendin erin zetten. Als ze een dusdanig slechte rug heeft gaat geen enkele gemaakt-voor-de-massa stoel echt voldoen ben ik bang.

En dan hopen dat jij ook goed zit. :P Maar mijn ervaring met op maat gemaakte stoelen is dat ze sowieso beter zitten ook al zijn ze in principe voor iemand anders op maat gemaakt.

Met een proefrit ga je sowieso geen stoel goed beoordelen, wij hebben een C4 coupe gehad, zat prima tijdens de proefrit, totdat we Zuid-Frankrijk heen en weer hadden gedaan.... wat een kutstoelen. :P exit C4 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 09-07-2016 22:15 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Flagg schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:13:
[...]

Koop die jazz gewoon en laat er een ASS/Scheel/Recaro/etc stoel op maat voor je vriendin erin zetten. Als ze een dusdanig slechte rug heeft gaat geen enkele gemaakt-voor-de-massa stoel echt voldoen ben ik bang.
Dan hebben we er 2 nodig want dagelijks zal zij rijden naar haar werk maar buiten werktijd zullen we samen rijden waarbij ik meestal rij om haar lichaam te sparen ;) Niet dat ze dan niet kán rijden maar het kost haar wel extra energie. Dus dan zit ze naast me. Ik ga toch eens kijken wat die stoelen kosten maar ik vermoed dat we dan een godsvermogen kwijt zijn.
Met een proefrit ga je sowieso geen stoel goed beoordelen, wij hebben een C4 coupe gehad, zat prima tijdens de proefrit, totdat we Zuid-Frankrijk heen en weer hadden gedaan.... wat een kutstoelen. :P exit C4 :)
Andersom zie ik het niet gebeuren: pijn in je rug na een kwartier rijden maar na 2 uur niet meer? Dus dan kan een proefrit wel degelijk nuttig zijn; je sluit de auto's uit die in een korte rit al niet voldoen.

Ecodan warmtepomp

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Toyota Corolla Verso
Mitsubishi Colt
Suzuki SX4

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2016 22:37 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JT schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:29:
[...]

Dan hebben we er 2 nodig want dagelijks zal zij rijden naar haar werk maar buiten werktijd zullen we samen rijden waarbij ik meestal rij om haar lichaam te sparen ;) Niet dat ze dan niet kán rijden maar het kost haar wel extra energie. Dus dan zit ze naast me. Ik ga toch eens kijken wat die stoelen kosten maar ik vermoed dat we dan een godsvermogen kwijt zijn.

[...]

Andersom zie ik het niet gebeuren: pijn in je rug na een kwartier rijden maar na 2 uur niet meer? Dus dan kan een proefrit wel degelijk nuttig zijn; je sluit de auto's uit die in een korte rit al niet voldoen.
Zoals ik al zei over het algemeen zit de op maat gemaakte stoel ook beter voor de gemiddelde persoon, maar diegene met rugproblemen zit vorstelijk, en tja een godsvermogen, wat is de rug van je vriendin waard? ;) Voor 2500€ heb je al een verdomd goede stoel, maar ik dacht dat de prijzen zo ongeveer bij 1500 beginnen, stoelen gaan wel heel lang mee en kunnen vaak mee naar een volgende auto.

Met serieuze rugproblemen is het eigenlijk de enige echte oplossing.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Na de aankoop van een auto hebben wij alleen helaas geen 5000 euro op de plank voor 2 stoelen...Dus ik ben bang dat we het dan eerst zonder moeten proberen.

Net stiekem toch een berichtje gestuurd naar zo een winkel.
Edit 2: goedkoopste scheelmodel is 1100...misschien toch maar eens gaan kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door JT op 09-07-2016 22:53 ]

Ecodan warmtepomp

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:44
Misschien iets totaal anders: een mercedes A klasse. Dat oude hoge model. Schijnen best prima te rijden. Goedkoop te krijgen en redelijk goedkoop in wegenbelasting, onderhoud en zuinigheid.

Wel een iets ouder en (lelijker) model imho

don't mind me

• donaldo
  • Laatst online: 19-09 14:22
Helemaal geen slechte tip volgens mij, deze bijvoorbeeld lijkt mij geen slechte koop:

https://www.autotrack.nl/...es-benz/a-klasse/30458497

Wel wat duurder in wegenbelasting dan een Jazz oid, maar wel meer auto als je het mij vraagt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik hoorde juist altijd verhalen over Mercedes dat het duur is om te rijden (weinig generieke onderdelen enzo). Is de A-klasse daar een uitzondering op?

Als het vooral om de stoel gaat kan in elke auto een op maat gemaakte stoel. Mijn vader heeft zo'n stoel in een Aygo laten zetten (zijn ook wel echt stoelen waar iedereen over klaagt, en dan zijn dat nog allemaal mensen die maar heel even in die auto zitten, een 10 jaar oudere Suzuki Alto heeft nog betere stoelen).

Het kost wel wat zo'n stoel, dus de auto moet het wel waard zijn natuurlijk. Als je een model koopt wat nog steeds gemaakt wordt zou je de stoel misschien na een paar jaar nog over kunnen zetten naar een nieuwe auto.

/▌

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:25
Marzman schreef op zondag 10 juli 2016 @ 07:57:
Ik hoorde juist altijd verhalen over Mercedes dat het duur is om te rijden (weinig generieke onderdelen enzo). Is de A-klasse daar een uitzondering op?
Ik rij zelf al jaren ( 8 ) een MB C, en ik moet zeggen dat er juist heel veel goedkope alternatieve onderdelen te krijgen zijn. of dat ook zo is voor een A weet ik niet.
Ik doe het onderhoud nu dan wel zelf, maar in het verleden zaten de meeste kosten in het uurtarief van de merkdealer. Dus bij een generieke garage denk ik dat je voor onderhoud niet meer kwijt bent dan een ander merk.

Maar een goede tip denk ik om hier eens naar te kijken. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door _root op 10-07-2016 09:02 ]

PVoutput 3250 WP

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Marzman schreef op zondag 10 juli 2016 @ 07:57:
Als het vooral om de stoel gaat kan in elke auto een op maat gemaakte stoel. Mijn vader heeft zo'n stoel in een Aygo laten zetten (zijn ook wel echt stoelen waar iedereen over klaagt, en dan zijn dat nog allemaal mensen die maar heel even in die auto zitten, een 10 jaar oudere Suzuki Alto heeft nog betere stoelen).

Het kost wel wat zo'n stoel, dus de auto moet het wel waard zijn natuurlijk. Als je een model koopt wat nog steeds gemaakt wordt zou je de stoel misschien na een paar jaar nog over kunnen zetten naar een nieuwe auto.
Je hoeft hooguit een ander rails systeem te plaatsen onder de stoel en je kan 'm gewoon mee nemen naar een volgende auto. Dat is het ideale van dergelijke stoelen. Zithouding en ondersteuning is vaak veel beter dan een op gemiddelden gemaakte autostoel.

BMW 535D

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
Waarom geen opel Meriva? Super degelijk volgens de ADAC, valt in de prijsrange, heeft hoge instap, genoeg ruimte!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:33

Erw

Opel Meriva
Opel Agila

Beide leuke opties

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik kom er net achter dat de Venga en iX20 wél een in diepte verstelbaar stuur hebben. Moeten we die toch nog eens proberen...
Dat kan nog een optie zijn in het c-segment.
Mitsubishi Colt
Geen in diepte verstelbaar stuur.
Suzuki SX4
Stond ook bij 1 van de garages. Goedkoop hok met strijkplanken als stoelen.
JeroenF schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 23:13:
Misschien iets totaal anders: een mercedes A klasse. Dat oude hoge model. Schijnen best prima te rijden. Goedkoop te krijgen en redelijk goedkoop in wegenbelasting, onderhoud en zuinigheid.

Wel een iets ouder en (lelijker) model imho
Geen in diepte verstelbaar stuur.
vinpower schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:36:
Waarom geen opel Meriva? Super degelijk volgens de ADAC, valt in de prijsrange, heeft hoge instap, genoeg ruimte!
Heb ik al genoemd.
We willen wel iets meer auto dan dat, anders gaan we er qua auto alleen maar op achteruit.

Ecodan warmtepomp

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MB A klasse is al genoemd, maar ik zou ook nog de B klasse willen noemen. Die haal je echt voor een appel en een ei tweedehands :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het verbaast mij maar ook de B-klasse heeft geen in diepte verstelbaar stuur.

Ecodan warmtepomp

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Ik sluit me aan bij diegene die de modus hebben voorgesteld. Ik zou ook zeker de petit modus overwegen, in de 1.2 tce of de 1.6 uitvoering. Uit ervaring kan ik zeggen dat als je je niet al te druk maakt over de mening van de buurman/buurvrouw dat het echt prima auto's zijn. Helemaal als je de wat duurdere uitvoeringen kiest, zit eigenlijk alles op, airco, cruise, automatisch licht/ruitenwissers etc. Prima stoelen, helemaal met armsteun erbij, en ook achterin de petit belachelijk veel hoofd- en beenruimte door de verschuifbare achterbank. Gaat ook goed plat, dan heb je uit mijn hoofd ongeveer 1300 liter tot je beschikking. Enige dingetje is op snelheid rijden bij storm/regen, daar is de auto niet voor gemaakt, het begint dan allemaal wat licht/onzeker te voelen. Met jouw budget vind je er makkelijk eentje met 70k ofzo. Overigens, laat de ongeblazen 1.2/1.4 gewoon staan, werkt allemaal prima, maar is gewoon te weinig voor de auto.

check: maximaal 1302 liter:)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
maggoo schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:05:
Ik sluit me aan bij diegene die de modus hebben voorgesteld. Ik zou ook zeker de petit modus overwegen, in de 1.2 tce of de 1.6 uitvoering. Uit ervaring kan ik zeggen dat als je je niet al te druk maakt over de mening van de buurman/buurvrouw dat het echt prima auto's zijn. Helemaal als je de wat duurdere uitvoeringen kiest, zit eigenlijk alles op, airco, cruise, automatisch licht/ruitenwissers etc. Prima stoelen, helemaal met armsteun erbij, en ook achterin de petit belachelijk veel hoofd- en beenruimte door de verschuifbare achterbank. Gaat ook goed plat, dan heb je uit mijn hoofd ongeveer 1300 liter tot je beschikking. Enige dingetje is op snelheid rijden bij storm/regen, daar is de auto niet voor gemaakt, het begint dan allemaal wat licht/onzeker te voelen. Met jouw budget vind je er makkelijk eentje met 70k ofzo. Overigens, laat de ongeblazen 1.2/1.4 gewoon staan, werkt allemaal prima, maar is gewoon te weinig voor de auto.

check: maximaal 1302 liter:)
JT schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:32:
Nou, vandaag wezen kijken bij een Modus, Note en Jazz. De Modus viel al vrij snel af. Vriendin zat er niet goed in, reed niet zo fijn (heel afstandelijk, hakerige bak), we vonden het interieur helemaal niks. Wel comfortabel afgeveerd.

Ecodan warmtepomp

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Ja, interieur is bijzonder, zeg maar behoorlijk ruk, maar wel ruimtelijk:) Stoelen moet je niet die met zo'n kinderlijke print erop hebben, die zijn wat zacht. Overigens is mijn vermoeden dat je niet de fijne motor heb gehad, de 1.2tce/1.6 rijden toch wel soepel hoor. Bak kan inderdaad soepeler, maar met mijn toenmalige 1.6je ging het allemaal redelijk strak. Magoed, niet jullie auto dus, op naar de volgende, succes!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik zou best nog eens willen kijken naar de andere stoelen maar ook de Modus heeft geen in diepte verstelbaar stuur, iets wat later op de dag dus een nieuwe eis werd (lees mijn verslagje van gister maar even ;) JT in "2e hands B-segment MPV" )

Ecodan warmtepomp

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Die ja. Beetje duurder in aanschaf, maar als je geen afgeragd exemplaar treft dan gaat er ook vrijwel nooit wat stuk. Onze vorige Toyota hebben we naar ruim 350.000km gereden. Die hadden we ongepland snel aangeschaft wegens acute rugklachten, 12 jaar oud met 200.000km op de teller. Het ding bleef maar gaan en uiteindelijke meer dan 5 jaar zonder problemen mee door gereden. Hij heeft enkel regulier onderhoud en vervanging van slijtagedelen gehad, geen andere defecten. Rijdt waarschijnlijk als taxi verder in Oost-Europa of Afrika. Nu hebben we een Corolla Verso met de sportstoelen, zit fijn en bevalt ook weer uitstekend. Er is ook nog niks aan stuk geweest. Als je een Verso overweegt, probeer naast elkaar de versies met de gewone stoelen en de sportstoelen (standaard in de Linea Sol versies meen ik). De laatste bevallen mij beter.

Honda Jazz hebben we ook naar gekeken toen we gingen kijken naar vervanging van de eerste Toyota, maar die viel af bij de hernia patiente hier in huis omdat hij zoveel dieper zat. De carrosserie is wel iets hoger, maar ik vind de zithoogte helemaal niet zo hoog als het lijkt.

Voor wat betreft maatwerk stoelen: inderdaad duur in eerste aanschaf maar kun je doorgaans zonder grote problemen meenemen naar een volgende auto met enkel een ander onderstelletje. Als de stoel inderdaad zo belangrijk voor jullie is vanwege de gezondheid, dan lijkt het mij een verstandige investering waar je zomaar 10 jaar lol van kunt hebben.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-11 15:35
Nog niet genoemd volgens mij en misschien het overwegen waard:
Lancia Musa
Mazda 2 (t/m 2008 was de 2 een MPV, gefacelift in 2006)

Mijn ouders rijden in een Kia Venga en zijn daar erg over te spreken. Wel vinden ze het motorvermogen van de 1.4 wat aan de lage kant, zeker als je een aanhanger er achter hangt. Zij hadden achteraf liever voor de 1.6 gegaan.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
JT schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:02:
Het verbaast mij maar ook de B-klasse heeft geen in diepte verstelbaar stuur.
Ik zou er even in gaan zitten, volgens mij kom je in een A/B klasse niet zo snel met je knieën tegen het dashboard aan. En de stoelen die erin zitten zijn erg goed. Het interieur is vaak gelijk aan hoger segment.
En zo een B klasse rijdt gewoon best goed. Ik zou zeker een proefrit maken.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Antonius schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:56:
[...]

Die ja. Beetje duurder in aanschaf, maar als je geen afgeragd exemplaar treft dan gaat er ook vrijwel nooit wat stuk. Onze vorige Toyota hebben we naar ruim 350.000km gereden. Die hadden we ongepland snel aangeschaft wegens acute rugklachten, 12 jaar oud met 200.000km op de teller. Het ding bleef maar gaan en uiteindelijke meer dan 5 jaar zonder problemen mee door gereden. Hij heeft enkel regulier onderhoud en vervanging van slijtagedelen gehad, geen andere defecten. Rijdt waarschijnlijk als taxi verder in Oost-Europa of Afrika. Nu hebben we een Corolla Verso met de sportstoelen, zit fijn en bevalt ook weer uitstekend. Er is ook nog niks aan stuk geweest. Als je een Verso overweegt, probeer naast elkaar de versies met de gewone stoelen en de sportstoelen (standaard in de Linea Sol versies meen ik). De laatste bevallen mij beter.
Ik ga er nog eens naar kijken, jammer dat het dashboard echt vreselijk is met die groene semi-transparante stukken plexi :X
nielsgaastra schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:09:
Nog niet genoemd volgens mij en misschien het overwegen waard:
Lancia Musa
Betrouwbaarheid :P Op zich leuk wagen, is anders dan de rest :)
Als we die tegenkomen dan zullen we er eens in gaan zitten.
Mijn ouders rijden in een Kia Venga en zijn daar erg over te spreken. Wel vinden ze het motorvermogen van de 1.4 wat aan de lage kant, zeker als je een aanhanger er achter hangt. Zij hadden achteraf liever voor de 1.6 gegaan.
Venga staat nu met de iX20 op de lijst om proefrit te maken.
Figo112 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:32:
[...]

Ik zou er even in gaan zitten, volgens mij kom je in een A/B klasse niet zo snel met je knieën tegen het dashboard aan. En de stoelen die erin zitten zijn erg goed. Het interieur is vaak gelijk aan hoger segment.
En zo een B klasse rijdt gewoon best goed. Ik zou zeker een proefrit maken.
Dan gaan we dat eens doen.

Ecodan warmtepomp

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-11 15:35
Ford Fusion misschien nog een mogelijkheid?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nee want dat is een iets hogere Fiesta en die hebben we al ;) We willen een upgrade qua comfort. Voor zo een standaardwagentje kun je de auto echt gruwelijk hard door de bocht gooien maar qua comfort neigt het teveel naar sportief.

Ecodan warmtepomp

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Misschien een goede overweging:

M'n vriendin rijdt nu twee jaar een Renault Kangoo viertrapsautomaat uit 2001 om medische redenen (bekkeninstabiliteit en losse gewrichten, zit dan ook meestal in een rolstoel) en ze zweert erbij.

Hoge instap, handvat boven de deur (ook aan de bestuurderskant), stevige stoelen die bijzonder lekker zitten als je rechtop zit en goed ondersteunen.

Hij is echt gigantisch ruim aan de binnenkant. Rolstoel kan zonder iets in te klappen in de kofferbak en dan kun je er nog een enorme koffer naast kwijt, en is je achterbank nog helemaal vrij.

Bovendien hebben we er nog weinig problemen mee gehad. Geen rare gebreken, nog niks aan kapot gegaan. We zijn er mee heen en weer naar Slovenie gereden (terugweg vrijwel aan een stuk door) en hij gaf geen kik. Tot nu toe alleen regulier onderhoud gehad - remblokken moeten nu eenmaal af en toe vervangen worden.

Toegegeven, hij is wat aan de zware kant maar rijdt toch zo richting de 1:15. En 't is ook niet 's werelds mooiste auto (vooral qua interieur). Maar voor 5k hebben we echt een super comfortabele wagen waar we de halve wereld in mee kunnen nemen :*)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik zal het eens onthouden maar voor nu staat die niet bovenaan de lijst ;)

Even een vraagje, aan wat voor kilometerstand denken jullie als de bovenste helft van het leren stuur helemaal glad is en de portiergreep binnenkant aan de bestuurderszijde wat loslatend lak heeft? We zijn vandaag wezen kijken bij een auto, maar dit viel me wel op.

Ecodan warmtepomp

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ verschilt per merk en wat bedoel je met glad leer? Gewoon echt glad of kapot?

Verschilt namelijk per merk. Ken auto's daar ben je na 100k de soft Touch op sommige knoppen kwijt.

Veel colts hebben bij 150k instap schade (dunne stof) bijvoorbeeld.

Op basis van ruwe algemene schatting: 2 a 3 ton eerder t laatste dan t eerste, er vanuit gaande dat het een kwaliteits product is.
JT schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:44:
Ik zou best nog eens willen kijken naar de andere stoelen maar ook de Modus heeft geen in diepte verstelbaar stuur, iets wat later op de dag dus een nieuwe eis werd (lees mijn verslagje van gister maar even ;) JT in "2e hands B-segment MPV" )
Wel auto's met een in hoogte verstelbare stoel geprobeerd? Kan ook, afhankelijk van het postuur van je vriendin, er voor zorgen dat je toch relatief dicht op het stuur kan zitten. Verder misschien een langere naaf of een dieper stuur een optie?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
JT schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:14:
Ik zal het eens onthouden maar voor nu staat die niet bovenaan de lijst ;)

Even een vraagje, aan wat voor kilometerstand denken jullie als de bovenste helft van het leren stuur helemaal glad is en de portiergreep binnenkant aan de bestuurderszijde wat loslatend lak heeft? We zijn vandaag wezen kijken bij een auto, maar dit viel me wel op.
laten staan... Hoe zagen de pedalen eruit? Die veraden ook vaak veel...

Maar ik mis in de rij de (Grande) Punto:
- Ruim van binnen, is hoog en op kenteken officieel een mpv.
- Stoelen zijn in de luxere uitvoeringen (bijv emotion) erg goed, in hoogte verstelbaar in voorzien van electriche lendesteun.
- Veel motorisering beschikbaar van zuinige 1.4 benzine motoren tot de vlotte 1.4tjet.
- Redelijk veel luxe voor segment, climate control, cruise control en glazen schuif/kanteldak zijn bij veel modellen aanwezig (Fiat heeft glazendak tijdlang voor 50,- als optie aangeboden).
- Stuur in diepte/hoogte verstelbaar
- Instap is hoog

Me vriendin heeft er 2 gehad, eerst de tragere (lees 11 sec naar 100, 1.4 95pk --> zuinig ~1:17) en toen de vlottere versie(9 sec naar de 100, 130pk). Super betrouwbaar en nooit iets aan gehad buiten het normale onderhoud.
Bijvoorbeeld deze of deze heb je niet gelijk het idee dat een bejaare bak rijd en hou je nog geld over.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:11:
@^ verschilt per merk en wat bedoel je met glad leer? Gewoon echt glad of kapot?

Verschilt namelijk per merk. Ken auto's daar ben je na 100k de soft Touch op sommige knoppen kwijt.

Veel colts hebben bij 150k instap schade (dunne stof) bijvoorbeeld.

Op basis van ruwe algemene schatting: 2 a 3 ton eerder t laatste dan t eerste, er vanuit gaande dat het een kwaliteits product is.
Ging in dit geval om een Meriva. Een zachte knop met ribbels op het stuur was de ribbels ook al grotendeels kwijt...Het stuur was bovenaan helemaal glad, alle textuur er totaal uit.
[...]

Wel auto's met een in hoogte verstelbare stoel geprobeerd? Kan ook, afhankelijk van het postuur van je vriendin, er voor zorgen dat je toch relatief dicht op het stuur kan zitten. Verder misschien een langere naaf of een dieper stuur een optie?
De Meriva is in dat opzicht wel fijn; stoel in hoogte verstelbaar én je kunt je stuur redelijk dicht naar je toe trekken.
thefox154 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:06:
[...]

Maar ik mis in de rij de (Grande) Punto:
- Ruim van binnen, is hoog en op kenteken officieel een mpv.
- Stoelen zijn in de luxere uitvoeringen (bijv emotion) erg goed, in hoogte verstelbaar in voorzien van electriche lendesteun.
- Veel motorisering beschikbaar van zuinige 1.4 benzine motoren tot de vlotte 1.4tjet.
- Redelijk veel luxe voor segment, climate control, cruise control en glazen schuif/kanteldak zijn bij veel modellen aanwezig (Fiat heeft glazendak tijdlang voor 50,- als optie aangeboden).
- Stuur in diepte/hoogte verstelbaar
- Instap is hoog

Me vriendin heeft er 2 gehad, eerst de tragere (lees 11 sec naar 100, 1.4 95pk --> zuinig ~1:17) en toen de vlottere versie(9 sec naar de 100, 130pk). Super betrouwbaar en nooit iets aan gehad buiten het normale onderhoud.
Bijvoorbeeld deze of deze heb je niet gelijk het idee dat een bejaare bak rijd en hou je nog geld over.
Hebben we eerder al geprobeerd toen ik een lease-auto mocht uikiezen, werd hem ook niet.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Coating van het stuur of gladde knoppen zegt niets over de kwaliteit van de auto, zeg ik terwijl ik een vreselijke hekel heb aan (sl)opels. Dat soort zaken liggen aan de ph waarde van iemands huid en of mensen veel crèmes en/of oplosmiddelen gebruiken op hun handen. Zuren en dergelijke vreten dan die laag helemaal weg. Dat fenomeen zie je ook nog weleens op muizen en toetsenborden.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dus nog even goed kijken naar de pedalen ;) Als die ook glad zijn plus de deels verdwenen lak op de portiergrepen... :)

Ecodan warmtepomp

• Marzman
  • Niet online

Marzman

thefox154 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:06:
[...]

Dat zegt ook niet alles. Bij mijn auto was bij 40.000 km de lak al van de pedalen (dat je het metaal eronder zag), nu heeft die 185.000 km.

Maar je merkt het toch wel aan de hele auto, schokbrekers, kraakjes, hoe alles aanvoelt en reageert etc. (afgezien van die pedalen zag mijn auto er toen 'als nieuw' uit). Zeker als je met meerdere auto's van hetzelfde type gereden hebt.

/▌

Pagina: 1