Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-03 10:56
Hallo,

Ik heb sinds een jaar of 3 van Netgear de R6250 Wifi router staan en werkt helemaal naar mijn zin.
Echter staat deze achter de tv in de woonkamer. Waardoor ik op het dakterras (2 kamers verder en 1 verdieping omhoog) bijna geen bereik heb.
Nu wil ik mijn netwerk 'uitbreiden' met een Wifi Extender/repeater.
Maar ik heb geen flauw idee wat ik nu moet nemen hiervoor.

Zou iemand mij advies kunnen geven wat ik het beste kan nemen? Ik wil uiteindelijk muziek kunnen streamen op het dakterras zonder 4G te hoeven gebruiken.

Als er meer informatie nodig is, hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Bertjuhh86 op 04-07-2016 18:17)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Bertjuhh86 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:12:
Beide bedankt voor jullie antwoorden!

Dus zoals jullie al aangeven, een AP nemen en dan bekabeld verder.

Bedankt voor de tips en uitleg!
eh hier klopt iets niet helemaal denk ik, een AP zend je WiFi uit. Als je eerst vanaf je PC kamer wil splitsen en dan met een kabel nog dichter naar het dak terras wil, dan heb je een switch nodig om tussen de kabel uit de muur en de PC te zetten zodat je van daar dan een kabel kan leggen naar een AP.

Echter begrijp ik dat de PC kamer dichter bij het dak terras ligt, dus ik zou het zelf eerst met alleen het AP proberen.

koop bijvoorbeeld het AP van KPN voor 50 euro (ook voor niet KPN internet klanten)
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Dit accespoint heeft gelijk een ingebouwde switch. Je kan dus de kabel die nu in je PC kamer uit de muur komt in het accespoint steken zodat je daar extra WiFi dekking krijgt. Met een extra kabeltje (zit denk ik wel bij het KPN ap in) sluit je je PC aan op het accespoint zodat je die ook weer is aangesloten.

Als dit nog niet (voldoende) dekking geeft op het dak terras, kun je als nog een switch + netwerk kabel bij kopen om het AP dichter bij je dak terras te zetten.
Het KPN AP geeft zowel 2.4 ghz als 5 GHZ wifi af. Stel hem zo in dat hij een ander kanaal gebruikt voor de 2.4 ghz band dan je huidige router (gebruik bij voorkeur kanalen 1, 6 en 11, zodat er geen overlap is).

[ Voor 37% gewijzigd door VVV-007 op 04-07-2016 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Is er een mogelijkheid om een kabel te trekken? Zo ja, ga dan voor een access-point.
Ik heb deze afgelopen maand voor mijn oma aangeschaft. Prima prijs voor hetgeen wat je krijgt en niet enkel en uitsluitend voor KPN-klanten (zoals ze het wel doen omschrijven).

WiFi Versterker DualBand
Heeft netjes 5GHz / 802.11ac ondersteuning.
Kabel inpluggen, stroom er op, klaar.

Ziggo heeft ook voor een gereduceerde prijs een access-point klaarstaan. Gebaseerd op de TP-Link Archer C7 v2. Normaliter €99,- via Ziggo €59,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
Bedankt voor je snelle antwoord.
Helaas is het afgelopen jaar het gehele huis opnieuw gestucced, Dus opnieuw een kabel trekken gaat hem niet worden.
Wel heb ik in de aangrenzende kamer (pc kamer) een UTP kabel uit de muur voor de PC. Kan ik deze bijvoorbeeld uitbreiden met een kleine router/hub en daarmee de extender bekabelen?

Maar dat klinkt voor mij ook een beetje als omslachtig. Wellicht is een losse wifi extender voor mij beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Over het algemeen geniet het altijd de voorkeur om de boel bekabeld aan te sluiten i.p.v. een Wi-Fi extender, maar als dit moeilijk realiseerbaar is, is het niet gek dat deze je voorkeur geniet. Het is ook niet per definitie dat de resultaten slecht zullen zijn met een Wi-Fi extender.

Het is inderdaad mogelijk om in de aangrenzende kamer een switch neer te leggen en vanuit hieruit eventueel nog een kabel te leggen (waar mogelijk) of eventueel hier het access-point plaatsen. Blijft natuurlijk wel de vraag of dit het dakterras voorziet.

Een andere oplossing is het werken met zogenaamde powerline setjes. Hierbij gaat het internet via het stroomnet van je huis. Deze bijvoorbeeld.

Mogelijk kan je een Wi-Fi repeater aanschaffen bij een webshop, deze testen en als het niet bevalt deze terug sturen binnen een x aantal dagen? Persoonlijk heb ik met Coolblue goede ervaringen en ik denk dat dit mogelijk is. Een andere mogelijk kan zijn dat je provider een soort van Wi-Fi service aanbiedt en je een ''gratis'' setje te huur/leen aanbiedt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
Wederom bedankt!
Ik zit bij Caiway en kan zo snel niets vinden.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze 2:
http://www.routercenter.n...0615.196010382.1467639379
of
http://www.routercenter.n...5753.196010382.1467639379

Qua prijs bijna gelijk, de een heeft dual-band de ander niet.
Maar stel ik koop zoiets (ik hou ervan als iets hetzelfde merk heeft), zou ik dan uit de voeten kunnen?

En hoe zit het bijvoorbeeld met een wifi repeater naar nog een wifi repeater? Kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Ik zou in ieder geval tegenwoordig geen netwerkapparatuur meer aanschaffen zonder 5GHz ondersteuning.
Ja, het zou gewoon mogelijk moeten zijn om de Wi-Fi repeater te koppelen aan de router op een plek waar wel nog een verbinding mogelijk is.

Het is mogelijk om een Wi-Fi repeater achter een Wi-Fi repeater te hangen maar ik denk dat de prestaties dan zo minimaal zijn dat je er echt niet blij van wordt ;-)

Overigens, ik weet niet wat de snelheid van je internetabonnement is, maar hou er rekening mee dat de snelheid van die apparaten in Mbps wordt uitgedrukt. Als je het aantal Mbps door 8 deelt krijg je de theoretische maximale draadloze snelheid in MB per seconde. Zo heeft een router met 1300 Mbps een maximale draadloze snelheid van 162,5 MB per seconde. Slimme marketing.

Deze is ook van Netgear en via 2,4GHz is het dan theoretisch mogelijk 37,5 MB per seconde te behalen en via 5GHz zelfs 112,5. (Overigens ook prettig dat deze ook nog tijdig voorzien wordt van firmware updates)

[ Voor 8% gewijzigd door robcoenen op 04-07-2016 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

je stelt voor de 3e keer dezelfde vraag, daarom voor de derde keer hetzelfde antwoord: wifi repeater gaat werken, maar wel heel slecht.

voor jou de beste oplossing:
koop een simpele switch en zet een AP in de kamer naast het dakterras waar nu een outlet zit.

wat meer achtergrond: zo'n wifi repeater halveert je internetsnelheid. tot zover de theorie. In de praktijk blijft er nog veel minder over. Dit geldt dan niet voor je dakterras maar voor een groot deel van je huis, omdat een apparaat niet zo slim is dat hij enkel via de repeater gaat internetten als de normale router uit beeld is. Dit probleem treed niet op bij een bekabeld aangesloten AP.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Bertjuhh86 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:12:

eh hier klopt iets niet helemaal denk ik, een AP zend je WiFi uit. Als je eerst vanaf je PC kamer wil splitsen en dan met een kabel nog dichter naar het dak terras wil, dan heb je een switch nodig om tussen de kabel uit de muur en de PC te zetten zodat je van daar dan een kabel kan leggen naar een AP.

Echter begrijp ik dat de PC kamer dichter bij het dak terras ligt, dus ik zou het zelf eerst met alleen het AP proberen.

koop bijvoorbeeld het AP van KPN voor 50 euro (ook voor niet KPN internet klanten)

Dit accespoint heeft gelijk een ingebouwde switch. Je kan dus de kabel die nu in je PC kamer uit de muur komt in het accespoint steken zodat je daar extra WiFi dekking krijgt. Met een extra kabeltje (zit denk ik wel bij het KPN ap in) sluit je je PC aan op het accespoint zodat je die ook weer is aangesloten.

Als dit nog niet (voldoende) dekking geeft op het dak terras, kun je als nog een switch + netwerk kabel bij kopen om het AP dichter bij je dak terras te zetten.
Het KPN AP geeft zowel 2.4 ghz als 5 GHZ wifi af. Stel hem zo in dat hij een ander kanaal gebruikt voor de 2.4 ghz band dan je huidige router (gebruik bij voorkeur kanalen 1, 6 en 11, zodat er geen overlap is).

[ Voor 37% gewijzigd door VVV-007 op 04-07-2016 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
VVV-007 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:16:
[...]

En zo komen we dus weer terecht bij mijn eerst gestelde oplossing @Bertjuhh86 ;)
Ik denk inderdaad ook dan een access-point de beste optie is. Die van KPN is prima, heeft 802.11ac en N300 (2 x 150Mbps) + AC1300 (3 x 433Mbps). Volgens mij doen ze ook niet moeilijk als je deze terug zou willen sturen omdat het toch niet goed genoeg werkt.
Pagina: 1