Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gamesyteem voor 1400-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem voornamelijk gaan gebruiken als gamesysteem (Fallout 4, GTA V, Bioshock Infinite, OpenTTD die dan weer wat meer CPU-hongerig is), bij voorkeur toch op de hoogste instellingen, en zal vanwege de aansluiting op de tv als primaire scherm ook gebruikt worden om films te kijken. Daarnaast verwacht ik er 1-2 VMs op te gaan draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor nu houd ik 1400-1500 aan, inclusief Windows licentie en exclusief verzendkosten (al zijn die toch redelijk verwaarloosbaar). Ik zal het systeem zelf in elkaar gaan zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als beeldscherm wil ik mijn tv hergebruiken, een Panasonic TX-L32E6E die ik al heb staan.
Voor opslag van gegevens heb ik diverse externe harde schijven liggen, voor het nieuwe systeem is dus geen extra HDD nodig, voor het draaien van programma's wil ik een SSD erin zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk met onderstaande systeem uit de voeten te kunnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,-€ 225,-
1MSI B150 GAMING M3€ 105,95€ 105,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 526,-€ 526,-
1Phanteks Eclipse P400S Grijs Window€ 75,-€ 75,-
1TP-Link TL-WN822N€ 13,82€ 13,82
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Trust MaxTrack Draadloze Muis€ 18,50€ 18,50
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R€ 84,80€ 84,80
1Corsair SF450€ 83,95€ 83,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.331,87

Het systeem zal in de woonkamer komen te staan, vandaar ook bepaalde keuzes:

De Trust MaxTrack Draadloze Muis heb ik erop staan omdat ik nu de bedraade variant heb en daar zeer tevreden over ben, maar met het nieuwe systeem zal er 4 meter dwars door de woonkamer zitten tussen computer en de bank, wat met de bedraade niet gaat lukken en ook niet echt fijn lijkt om kabels dwars door de woonkamer te hebben lopen.

De TP-Link TL-WN822N heb ik erop staan omdat het draadloze access point op 6 meter staat zonder obstakels, terwijl ik met kabels ~20 meter moet leggen naar datzelfde access point. Internet heb ik nu 50 Mb/s van Tele2 (waarvan ik er momenteel via het netwerk 30 echt haal), en dat is voor mij snel genoeg. Het stuk tussen het access point en de modem is wel bekabeld mocht dat van belang zijn (zie ook mijn latere vraag).

Ik heb gekozen voor een behuizing met een window en rood/zwarte kleurstellingen voor de componenten (vandaar de MSI GTX 1070, moederbord en geheugenkeuze) . De computer zal namelijk in mijn huidige plannen met de zijkant tegen de achterwand van mijn TV-meubel komen te staan omdat een andere manier niet past (40 cm van achterwand tot naast de TV). Hierdoor komt de zijkant vol in het zicht te staan. En dan lijkt het mij toch wel mooier om daar iets mee te doen, in plaats van een kaal vlak te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt in de woonkamer te staan, dus een stil systeem is vereist, zeker bij lage loads (zoals internetten, films kijken) en ook bij zwaardere loads wil ik niet dat het geluidsniveau teveel oploopt. Door de huidige voorziene locatie is een window en bij elkaar passende kleuren ook redelijk vereist.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of ik het systeem dat ik bij elkaar heb gezocht op de juiste weg zit, of dat er problemen voorzien zijn met deze combinatie.

Daarnaast de vraag of ik met het niet trekken van de netwerkkabel mezelf nu (of later) niet enorm in de voet schiet? Te denken valt dan aan bijvoorbeeld het beschikbaar maken van de externe harde schijven via mijn oude laptop op het netwerk?

Verder zit ik te kijken om het systeem niet achter mijn TV te zetten in het TV-meubel, maar in een kleiner vak van de kast, maar ik kon geen behuizingen vinden die daarin passen (en waar alle componenten ook nog inpassen). De afmetingen van dit vak zijn hxbxd 200x550x450 mm, waarvan alleen de voorkant open is en een klein gat aan de achterzijde om kabels door te steken. Is een systeem met dat formaat haalbaar met deze (of vergelijkbare) componenten en de eisen die ik stel?

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transportman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:35:
De TP-Link TL-WN822N heb ik erop staan omdat het draadloze access point op 6 meter staat zonder obstakels, terwijl ik met kabels ~20 meter moet leggen naar datzelfde access point.
Is een gat boren geen optie?

Wifi gebruiken is natuurlijk altijd de easy option, maar kan ook als je veel online gamed (en zeker met shooters!) veel problemen (zoals vertraging of trage verbindingen) opleveren, waardoor de ervaring naar de Filistijnen gaat. Aangezien een desktop ook niet zoveel beweegd zoals een laptop, tablet of mobiele telefoon dat doen, zou ik zeker kijken naar wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de PC alsnog wired aan te sluiten, al is het door het boren van een gat (die op zich ook niet heel groot hoeft te zijn). Zeker voor een game PC ga je verschil merken qua verbinding.

Ik zag ook iets staan van een goedkope, draadloze muis en ik denk ook niet, dat dat zo verstandig is om te gaan gebruiken. Ik heb zelf jaren geleden jaren lang een draadloze muis gebruikt, maar ben maar wat blij dat ik toch terug ben op muis met draad. Ik had een draadloos toetsenbord + draadloos muis (als set) en hoewel het heerlijk typte, was het om te gamen niet echt geschikt. Had vaak dat als ik liep na een tijdje opeens die ene richting uit bleef lopen e.d. ;) Op zich is de PC prima, je hebt budget over, koop daar een goede muis met draad voor. ;)

Aangezien je niet gaat overclocken, kun je overwegen om de stock koeler te gebruiken die geleverd wordt bij de CPU. An sich is dat een prima koeler, die ook redelijk stil is, wil je nog stiller, dan zou je de Dark Rock 3 op zich kunnen nemen, of bijvoorbeeld de pricewatch: Cryorig M9i die momenteel ook niet al te slecht geprijst is en op zich ook weinig geluidproductie heeft.

Qua voeding kun je de pricewatch: Corsair CX450M overwegen, op zich een prima voeding, iets goedkoper dan wat jij uitkoos, maar hetzelfde vermogen. Wil je zekerheid van een goede voeding hebben, dan is de pricewatch: Corsair RM550x erg populair op het moment, al levert die iets teveel aan prik, maar dat is niet zo heel erg.

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2016 13:49 ]

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
2 dingen die mij zo opvallen is dat de koeler echt net in de kast gaat passen met 160mm, en dat je kiest voor een SFX voeding geen idee waarom je daar voor kiest? (in je huidige keuze past gewoon een ATX voeding)

Je zou eventueel de build om kunnen gooien en voor een ITX oplossing kijken zodat de kast gewoon in je meubel past (fractal node o.i.d.), of eventueel achter de TV.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een koeler van 1 kilo op deze slanke CPU met een tdp van 65 watt :?

De bijgeleverde koeler hoor je ook nauwelijks. Maak je meer zorgen over de fans van de grafische kaart.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:31
CH40S schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:41:
[...]
Is een gat boren geen optie?

Wifi gebruiken is natuurlijk altijd de easy option, maar kan ook als je veel online gamed (en zeker met shooters!) veel problemen (zoals vertraging of trage verbindingen) opleveren, waardoor de ervaring naar de Filistijnen gaat. Aangezien een desktop ook niet zoveel beweegd zoals een laptop, tablet of mobiele telefoon dat doen, zou ik zeker kijken naar wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de PC alsnog wired aan te sluiten, al is het door het boren van een gat (die op zich ook niet heel groot hoeft te zijn). Zeker voor een game PC ga je verschil merken qua verbinding.
Sorry, dat was een onduidelijkheid vanuit mijn kant. Access point en PC zullen in dezelfde kamer staan, alleen haast tegenover elkaar, waardoor ik de hele kamer rond moet als ik wired ga. Nu speel ik ook niet zo vaak online, dus verwacht ik daar ook geen grote problemen als ik draadloos ga. Ik zal het wel meenemen, want ik verwacht ook een eventuele kabel wel mooi weg te kunnen werken, dus dat is geen bezwaar.
Ik zag ook iets staan van een goedkope, draadloze muis en ik denk ook niet, dat dat zo verstandig is om te gaan gebruiken. Ik heb zelf jaren geleden jaren lang een draadloze muis gebruikt, maar ben maar wat blij dat ik toch terug ben op muis met draad. Ik had een draadloos toetsenbord + draadloos muis (als set) en hoewel het heerlijk typte, was het om te gamen niet echt geschikt. Had vaak dat als ik liep na een tijdje opeens die ene richting uit bleef lopen e.d. ;) Op zich is de PC prima, je hebt budget over, koop daar een goede muis met draad voor. ;)
Dat herken ik wel, dat die opeens door blijft lopen (of stopt), probleem is dat ik met draad toch 4 meter dwars door de kamer krijg, alhoewel dat alleen zo is als die in gebruik is.
Aangezien je niet gaat overclocken, kun je overwegen om de stock koeler te gebruiken die geleverd wordt bij de CPU. An sich is dat een prima koeler, die ook redelijk stil is, wil je nog stiller, dan zou je de Dark Rock 3 op zich kunnen nemen, of bijvoorbeeld de pricewatch: Cryorig M9i die momenteel ook niet al te slecht geprijst is en op zich ook weinig geluidproductie heeft.
Ik kan inderdaad ook gewoon met de stock koeler beginnen als die toch ook redelijk stil is, en later nog overstappen op een ander model als het toch teveel geluid maakt of niet mooi staat.
Qua voeding kun je de pricewatch: Corsair CX450M overwegen, op zich een prima voeding, iets goedkoper dan wat jij uitkoos, maar hetzelfde vermogen. Wil je zekerheid van een goede voeding hebben, dan is de pricewatch: Corsair RM550x erg populair op het moment, al levert die iets teveel aan prik, maar dat is niet zo heel erg.
Ik zal er naar kijken, ook met de opmerking van Morocius.
Morocius schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:53:
2 dingen die mij zo opvallen is dat de koeler echt net in de kast gaat passen met 160mm, en dat je kiest voor een SFX voeding geen idee waarom je daar voor kiest? (in je huidige keuze past gewoon een ATX voeding)
De SFX had ik bij een ander advies zien staan, en had hem van daar overgenomen.
Je zou eventueel de build om kunnen gooien en voor een ITX oplossing kijken zodat de kast gewoon in je meubel past (fractal node o.i.d.), of eventueel achter de TV.
Bedankt voor de tip, zal er naar kijken.
Reepje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:02:
Een koeler van 1 kilo op deze slanke CPU met een tdp van 65 watt :?

De bijgeleverde koeler hoor je ook nauwelijks. Maak je meer zorgen over de fans van de grafische kaart.
Ik had mijn keuze gebaseerd op de reviews, dat de stock koeler niet helemaal top was voor wat betreft geluidsproductie, maar ik zal nu eerst met de stock aan de slag gaan en als dat niet bevalt alsnog verder kijken voor een aparte koeler.

Edit 04-07 - 17:48:
Op basis van de gekregen feedback, een nieuw systeem in het wensenlijstje gezet. Dankzij de feedback van Morocius om de hele boel om te gooien en richting een ITX systeem te kijken zodat die netjes in mijn kast past, ben ik via de Fractal Node op het hieronder genoemde systeem gekomen, nog wel met een ATX moederbord dat ook past. Volgens mij blijft er ook genoeg ruimte over voor de luchtstroom, met aan alle kanten nog 4-5 cm.

Omdat innerlijk nu geen rol speelt, heb ik een ander moederbord, geheugen en videokaart gekozen. Hierdoor is het systeem ondanks de duurdere behuizing toch iets goedkoper geworden (wat natuurlijk altijd fijn is).

De koeler is uit de lijst gehaald omdat ik het toch eerst met stock ga proberen en als dat niet bevalt kan ik daar altijd nog iets voor uitzoeken. De TP-Link gaat waarschijnlijk toch een kabel worden en de draadloze muis moet ik toch nog even over nadenken, en heb ik daarom ook uit de lijst gehaald.

Het nieuwe systeem heb ik nu als volgt staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,-€ 225,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1EVGA GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 491,01€ 491,01
1Fractal Design Node 605€ 134,95€ 134,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,95€ 57,95
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,71

[ Voor 29% gewijzigd door Transportman op 04-07-2016 17:48 . Reden: Ander systeem op basis van feedback ]