Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Dag mede Tweakers,

Ik heb momenteel een desktop PC staan als HTPC. Deze gebruik ik voor:
- Plex (en Plex Server) streamen direct op de TV via HDMI, en via WIFI naar de ipad (zelden tegelijkertijd)
- Sonar
- SabNZBd (downloaden, parren, uitpakken enz)

Ik kan op deze PC tegelijkertijd meerdere downloads hebben lopen, die aan het unpacken zijn, terwijl ik in Plex een film bekijk. Er zit een SSD in voor de programma's en OS, en een normale interne 3,5" HDD voor de downloads en mijn media. Alle downloads/unpacken enz gebeurt momenteel op deze normale HDD.

De specificatie van mijn huidige HTPC stamt uit januari 2013 en luidt als volgt:
- AMD A4-5300 (2-core) op een ASrock FM2A75 Pro-4 M plank
- 4GB geheugen
- Windows 10

Nu wil ik deze desktop eigenlijk vervangen voor een NUC. Mooi uit het zicht, compact, zuiniger en stiller. Nu ben ik niet geheel bij machte om in te schatten of onderstaande keuze voldoet aan mijn gebruikseisen. Misschien kunnen jullie dit wel. Wat heb ik op het oog?
- Intel NUC met quadcore pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH
- 8GB geheugen (past deze erin?) pricewatch: Corsair Value Select CMSO8GX3M2C1600C11

De NUC heb ik gekozen omdat deze een optical audio out heeft, aangezien ik een oudere (maar zeer fijne) versterker heb zonder HDMI.

De SSD zet ik gewoon over naar de NUC, de huidige 3,5" HDD met mijn media erop gaat in een externe USB3 behuizing eraan gekoppeld worden.

Vraag 1:
Bottleneck is mogelijk de connectie naar de HDD, die nu via USB3 gaat lopen. Dus downloads/parren/uitpakken gaat allemaal weer op die HDD, net als nu, alleen dan via USB3. Wordt ik daar vrolijk van?

Vraag 2:
Is de NUC snel genoeg voor de gewenste taken? Ik kan slecht inschatten in hoeverre de CPU in deze NUC zich verhoudt tot mijn huidige, drie jaar oude AMD A4.

Vraag 3 (bonusvraag):
Is het gekozen geheugen toepasbaar in deze NUC? Het is DDR3L, dus volgens mij wel, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de Passmark scores van beide cpu's vergelijk http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=1447&cmp%5B%5D=2513 komen de multithread prestaties redelijk overeen maar is de singlethread van de N3700 in de NUC om te huilen. De A4-5300 is 2,5x zo snel. Bij een 10x hoger stroomverbruik, dat wel. Van de prestaties ga je denk niet blij worden dan zal je meer richting een i5 NUC moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt de theoretische performance hier even naast elkaar zetten:
http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2513&cmp%5B%5D=1447

In theorie ontlopen ze elkaar dus niet veel, daarnaast heeft de Pentium 2 threads meer. Sneller wordt het voor jouw gebruiksdoel niet echt.
Of het NZB verhaal snel genoeg is hangt van jouw eisen af natuurlijk, hoe snel wil je dat iets klaar staat? Je huidige systeem heeft ook USB3, dus sluit eens een schijf aan en test het 1 en ander uit :)
DDR3L is inderdaad een vereiste, je kunt even de lijst van Intel zelf erbij pakken: http://www.intel.com/cont...l-nuc-kits/000006071.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Thanks. Lastig om te bepalen hoe Plex dit gebruikt. Als 'ie moet transcoden, hoef ik dan alleen naar de passmark score te kijken of hangt het dan ook weer af van het verschil tussen single en multithread?

Snelheid an sich maakt me niet zoveel uit qua downloaden en parren en zo. Maar Plex moet goed werken en kunnen streamen naar de ipad inclusief transcoden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org