Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:53

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik kon geen ander topic vinden waar ik mijn vraag in kwijt kon, dus dan maar deze.

Ik fotografeer al sinds 2011 kleine producten gemaakt van o.a. polymeerklei voor mijn partners webshop. Dit zijn voornamelijk sierraden zoals oorbellen, head dresses, kettingen, polsbandjes e.d. Sinds een paar jaar zitten daar ook klei-schilderijtjes bij, waar ze ook digitale prints voor verkoopt in 20x30 formaat. Daarvoor moeten we het gebakken klei-materiaal, dat een afmeting heeft van 13x18 cm ongeveer, plat leggen. Dus ik moet van bovenaf dit kleiwerk fotograferen.
Een voorbeeld van het werk (schilderijtjes, oorbellen, kettingen):
Afbeeldingslocatie: https://deidredreams.indiemade.com/sites/deidredreams.indiemade.com/files/_mg_3438_listing.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deidredreams.com/sites/deidredreams.indiemade.com/files/_mg_0550-edit_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img1.etsystatic.com/132/0/6596969/il_570xN.850299183_8hte.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img1.etsystatic.com/028/0/6596969/il_fullxfull.625138807_82zg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img0.etsystatic.com/108/0/6596969/il_fullxfull.942181214_n6uo.jpg

Door de jaren heen heb ik vanallerlei setups geprobeerd om dit zo goed mogelijk te doen. In het begin had ik zo'n simpele fotostudio die je op tafel kunt zetten:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/3/4/2/4/9200000025754243.jpg

De lampjes (2 stuks) gingen snel stuk, gaven niet genoeg licht, hadden een te warme kleur en de achtergronden waren gemaakt van stof, waar natuurlijk enorm veel haren op gaan zitten. Van boven fotograferen was hierbij geen optie.
Daarna heb ik 2 statieven met 5500K lampen gekocht van 36Watt per stuk en 2 witte paraplu's om het licht egaal te verdelen. Ik heb zelf een bananendoos gesneden en met lijmklemetjes van Action groot wit hobby papier eraan vast gedaan.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7554/15808246461_d5b1f44e4e_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8675/15624950047_f11a0eeebb_c.jpg

Op zich werkt dit prima, maar ik loop gewoon tegen een paar praktische problemen aan:
- nu lijkt er bij elke foto toch verschil te zijn in intensiteit en witbalans. Ik wil eigenlijk bij alle foto's gewoon 1 witte achtergrondkleur en belichting die overal hetzelfde moet zijn, zodat het wat professioneler uitziet
- ik kan nog steeds niks van boven fotograferen, dus ik leg nu een wit vel op de grond en zet de statieven op de laagste stand. Dit is niet echt voldoende licht en zeker niet egaal. Dus ik moet altijd veel editen aan belichting
- ik heb altijd schaduw van de statiefpoten in beeld omdat ik van boven moet fotograferen :'(

Ik heb verder geen ruimte in huis om iets tot mini-studio te verbouwen, dus ik moet het gewoon op de keukentafel of op de grond kunnen doen.
Ik heb een Sirui N2204 met Sirui K-20X balhoofd (arca swiss) en heb geen andere accesoires of middenkolommen/koppen dan de default.

Nou was ik zelf aan het kijken naar dit soort dingen:
http://www.dpreview.com/n...s-new-led-studio-in-a-box

of
http://www.benel.nl/websh...b-70-40w-70x70x70-cm.html
Deze laatste zal voor highlights/spots op de producten zorgen, dus ik wil iets erbij dat het licht softer verdeelt van boven.

Maar mijn eisen zijn in ieder geval:
- platte objecten (klei-schilderijtjes) van 13x18 afmetingen moet bovenaf gefotografeerd kunnen worden (hoe ga ik mijn statief over zo'n box heen zetten??)
- kettingen moeten van bovenaf gefotografeerd kunnen worden (zijn groter dan 13x18)
- licht moet egaal verdeeld worden, dus een wit doek dat als softbox dient is een must (die fotodiox heeft dat bijvoorbeeld erbij zitten)
- het moet op een tafel te zetten zijn, dus geen hele kamerverbouwing in beslag nemen

Budget....tja, ik weet dat het allemaal provisorisch is, maar ik ga geen 300 euro uitgeven aan een "simpele" lichtbox/tent (wil ik nou voor een duppie op de eerste rang zitten of moet ik gewoon accepteren dat die krengen zo duur zijn?). Tot 150 euro wil ik wel gaan, maar dat is de max.
En ik zal er wel aan moeten geloven om een statiefkolom te moeten kopen die ik op de een of andere manier horizontaal moet kunnen schuiven he?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ga er van uit dat de instellingen uiteraard steeds dezelfde zijn en je achtergrondlicht ook (bvb opstelling steeds 'savonds met gordijnen dicht). Ivm lichtkleur: heb je al zelf (manuele stand) de kleurtemperatuur ingesteld? Indien wel lijken de spaarlampen dus niet constant qua kleur. Kan het liggen aan flickering (dus een relatief hoge sluitertijd)?

Waarom moeten die kleitabletjes platliggen? Kan je ze niet rechtop zetten? Ik ken maar één statief met een roteerbare middenkolom en dat is een loodzware manfrotto... pricewatch: Manfrotto MT055XPRO3

offtopic:
Oops 't is een post van DC, dan mag ik er van uitgaan dat de eerste paragraaf onnodig was - excuses :+

[ Voor 18% gewijzigd door moozzuzz op 04-07-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:24

Barrycade

Through the...

En ik zou met een grijskaartje werken. Dus dat je in ieder geval je witbalans in 1x kan rechttrekken in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een goeie grijskaart heb je het budget er al bijna door. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:34:
Met een goeie grijskaart heb je het budget er al bijna door. ;)
eeuh, nee?

pricewatch: X-Rite ColorChecker Passport zit een graycard bij in.

ik heb er ook eentje en doe er totaal niets mee :' )

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 04-07-2016 16:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:24

Barrycade

Through the...

Als je maar iets grijs neemt en dat steeds gebruikt ben je alweer een stukje verder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Barrycade schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:43:
Als je maar iets grijs neemt en dat steeds gebruikt ben je alweer een stukje verder toch?
Onder het mom van 2x scheef is recht? Nee, je moet wel een echte grijskaart hebben.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ventieldopje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:51:
[...]

Onder het mom van 2x scheef is recht? Nee, je moet wel een echte grijskaart hebben.
Dat ligt er aan wat je doel is natuurlijk. Deathchant geeft aan dat hij zich stoort aan inconsistentie. Dat kan je prima oplossen met een simpele grijskaart en dan alles gelijktrekken in Lightroom. Maar daarmee heb je mogelijk inderdaad wel al je foto's dezelfde afwijking gegeven van de 'werkelijkheid'.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:56:
Maar daarmee heb je mogelijk inderdaad wel al je foto's dezelfde afwijking gegeven van de 'werkelijkheid'.
Dat noemen ze dan een stijl ontwikkelen in de kunstwereld :+

Ontopic: ik zou de sluitertijd onder de loep nemen of de lampen evt door ledlichten vervangen?

[ Voor 21% gewijzigd door moozzuzz op 04-07-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:42:
[...]

eeuh, nee?

pricewatch: X-Rite ColorChecker Passport zit een graycard bij in.

Precies! En het budget is €150,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ja die kleitabletjes moeten plat liggen. Ik zou niet weten hoe ik ze rechtop zou moeten zetten zonder dat ze vallen. Moet kaarsrecht zijn hé. Dit worden prints. En ja ik weet uiteraard dat ik eigenlijk altijd dezelfde belichting moet hebben en dat ik nu invloeden heb van strooilicht e.d, maar daarom dacht ik dat zo'n studiootje met led en reflectors goed was (altijd dezelfde en egale belichting).
Maar ik kan mijn statief niet zo over zo'n box heen zetten zonder dat 't te hoog staat (lees: te ver verwijderd van het te fotograferen object).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matsuba
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 16:44
Afbeeldingslocatie: https://www.bhphotovideo.com/images/images500x500/Manfrotto_131DB_131D_Lateral_Side_Arm_554331.jpg

Weet niet hoe handig je bent, (dit is eventueel zelf makkelijk te creëren) maar dit is een lateral side arm. die je zo als vervangede kop kan gebruiken zonder dat je last krijgt van schaduwen van je statief.

p.s. long time lurker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:52:
[...]

Precies! En het budget is €150,- ;)
88 van de 150 noem ik niet " een groot deel" en daarnaast vind ik dat een (losse) graycard niet meer dan 20 euro hoort te kostten.

Maar ik ben toch al niet van mening dat een graycard de oplossing is.

Daarna heb ik 2 statieven met 5500K lampen gekocht van 36Watt per stuk en 2 witte paraplu's om het licht egaal te verdelen
Vraagje aan deathchant: verduister je de kamer ook zodat de invloed van licht van buiten zo klein mogelijk is? met 2 lampen denk ik dat je nog teveel invloed van buitenaf hebt. misschien kan je beter een flister gebruiken, die zijn erg consistent, maar belangrijker kunnen zonlicht laten verbleken waardoor je er veel minder last van hebt, en je zou de plu' s daardoor ook verder uit elkaar kunnen zetten. immers licht divergeert .Hoe verderaf, hoe zachter het licht.
2 van deze passen in het budget: pricewatch: Yongnuo YN-560 III

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 04-07-2016 20:29 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ja dat is een beetje het probleem he. In de winter is het wel ok, omdat het vroeg donker is en ik alleen deze 2 lampen aan heb. In de zomer, zoals nu is het wel echt een issue met dat zonlicht. Ik heb achter in de keuken geen verduisterende gordijnen.
Overigens is 5100K op mijn 6D meestal de stand waar ik de minste bewerking aan witbalans nodig heb. Maar goed, ik doe ook vaker eerst een foto maken van het witte papier en dan dat als referentie voor custom whitebalance. Een grijskaart wil ik best gebruiken, maar met veranderlijke lichtomstandigheden heb ik er niks aan. Daarom keek ik juist ook naar zo'n afgesloten box waarbij het licht altijd hetzelfde is, dan is witbalans met zo'n grijskaart tenminste ook geen probleem. Fotootje maken van de grijskaart bij het object en dan in lightroom dat ene grijze vakje selecteren met de droplet. Maar dan zit ik weer met het praktische feit: hoe fotografeer ik iets van bovenaf? Ik dacht idd dat er van die middelkolommen waren waar je dan een andere kolom (met kop) in horizontale richting op die middelkolom kon bevestigen. Met mijn Sirui kan ik de middenkolom wel ondersteboven doen, dus dat de camera op de kop hangt. Dan kan ik wellicht het statief wel gewoon maximaal over zo'n box heenzetten en dan toch dichterbij het te fotograferen object ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:00

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:42:
[...]
mrc4nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:26:
[...]
Maar ik ben toch al niet van mening dat een graycard de oplossing is.
[...]
Ik gebruik binnen altijd een grijskaart. Altijd!
Zonder dat krijg ik mijn kleuren niet goed.
Voor mij is een grijskaart net zo onmisbaar als een statief (voor binnen dan).

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:26:
Hoe verderaf, hoe zachter het licht.
offtopic:
Mini correctie: hoe dichter de lichtbron, hoe zachter het licht (of bij gelijke afstand hoe groter, hoe zachter).

Als ik het goed begrijp is het dus de bedoeling om (opnieuw) een lichttent aan te schaffen die dan met de opening omhoog gezet wordt? Lijkt me een goede hack die het probleem reduceert tot achtergrond-belichting. Op dat vlak is de opmerking van mrc wel valide: hoe sterker de hoofdbelichting, hoe minder invloed achtergrondbelichting heeft. Moet je natuurlijk wel je diafragma opschroeven wat ook nadelen kan hebben (eg de structuur vh achtergrondpapier duidelijker in beeld, diffractie). Een andere oplossing zou dus kunnen bestaan in het tijdelijk verduisteren van de keukenramen (zwarte "theater"stof ~15 euri per meter ~7.5 euri per m² + enkel clamps van ebay :) ). Idealiter zit je natuurlijk in een kleurneutrale ruimte, maar dan ontbijt je voor je het weet in een wel erg gevoelloze ruimte ;). Gezien de potentiële klant uiteindelijk kijkt op een smartphone/crappy laptop/... lijkt me een goedkope 20-euri grijskaart al meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je met alleen continu licht werkt heeft het diafragma geen invloed op de verhouding tussen kunstlicht en natuurlijk licht, dan zul je toch echt met flitsers moeten gaan werken (en bij dichtknijpen harder moeten flitsen).
Maar met een stel flink felle lampen op een tentje gericht kom je best snel ergens, als je sluitertijd en diafragma zo laag mogelijk houdt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2016 10:18 ]

Pagina: 1