docking station voor hdd 6TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-02 22:03
Ik ben op zoek naar een extern docking station (usb 3) voor interne HDD (3,5 inch + 2,5 inch) in te plaatsen, liefst een dual versie met dus 2 bays.

Ik had al zitten rondkijken op verschillende sites, en hierbij komen twee merken telkens terug: EWENT en SHARKOON. Bij deze laatste las ik problemen met windows 10 ondersteuning.

Vooral EWENT met type EW7015 lijkt me een handig apparaat.
Probleem is wel dat veschillende sites melden dat deze geschikt is voor HDD tot (slechts) 3 TB. (hoewel de website van de fabrikant spreekt over 8 TB bij hun rev1 versie)

Enfin, ik zie momenteel niet direct veel ander aanbod.

Daarom mijn vraag hier: zijn er forumleden die ook een docking station hebben voor hdd en die kunnen bevestigen dat ze ook geschikt zijn voor grote HDD (6TB)?
Zoja, dan hoor ik het graag ....

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:21

DarkSide

theres no place like ::1

De rev1 moet idd overwegkunnen met 8TB disks.
Vraag is alleen of je een Rev0 kunt upgraden naar Rev1 (firmware upgrade bv). Of dat dit niet mogelijk is.

Ik kan zo snel dit antwoord niet vinden. En omdat beide versies apart vermeld worden op de site van de fabrikant vermoed ik van niet.
Daarom is het jammer dat ze dezelfde naam hebben gekregen en de REV 1 niet bv EW7016 is gaan heten.

Denk dat je dus echt specifiek opzoek moet gaan naar een website die kan garanderen dat ze REV 1 leveren. Of idd via een andere tweaker die zeker weet dat een ander type goed werkt.

of een van deze zou ook moeten werken

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-02 22:03
bedankt voor je uitleg en de alternatieven.
Bij die alternatieven is het blijkbaar ook niet evident om een oplossing te vinden voor 1 grote HDD.
De meeste dockingstations ondersteunen 'maar' een volume van 3 of 4 TB per HDD.
Misschien is het best nog even te wachten totdat nieuwe producten op deze markt verschijnen (want het valt ook op dat de meeste docking stations nog spreken over ondersteuning door windows vista en windows 7, maar nog niet door windows 10)

• ronny59
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04-2025
Ik zit met net hetzelfde... Ook ik zoek naar een webshop waar je Rev1 kan krijgen, maar vind er nergens een. Ze willen blijkbaar allemaal af van Rev0.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ikzelf heb een sharkoon quickport met usb 3.0. ( de single disk versie)
Deze werkt perfect bij mij onder windows 10 en met seagate 8tb disks. (Met 1 partitie erop)

Dus daar hoef je geen zorgen in te maken dat het niet werkt.

EDIT: Exact type is Sharkoon Quickport XT
https://www.sharkoon.com/product/1686/14057#specs

(staat ook in specs vermeld btw van de 8tb)

[ Voor 27% gewijzigd door SadisticPanda op 02-08-2016 22:14 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• ronny59
Bedankt voor je reactie, azz_kikr. Alle info is welkom!

Edit: even gezocht naar de versie voor 2 hard-disks en bij de reviews las ik het volgende: 'Nu al 2x voorgehad dat de schijven in de Quickport onleesbaar werden voor Windows en zo een heleboel data kwijtgeraakt daar met een data recovery programma je toch nog steeds een deel data kwijt bent.' Dat stelt me,niet echt gerust, want de data op de schijven zijn erg belangrijk voor me.

[ Voor 77% gewijzigd door ronny59 op 02-08-2016 22:40 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Lijkt me eerder een foute handeling van de gebruiker. Als je de stroom er vanaf gaat halen in het midden van een schrijfbeweging, dan kan je de,vreemdste zaken voor hebben. Ik denk dat dat wel met elke usb controller zal zijn.

Ik heb hem al meer dan een jaar en elke dag meerdere malen gebruikt met verschillende schijven en nog nooit data kwijt geraakt. Ik doe wel keer schijf veilig verwijderen voor ik de docking uitschakel en de schijf eruit haal.

• ronny59
Dat het een verkeerde handeling is van de gebruiker is natuurlijk ook goed mogelijk. Sommige mensen doen dingen met hun materiaal waar je haar rechtop van gaat staan :) Onlangs nog iemand over de vloer gehad die een externe schijf van Iomega altijd gewoon loskoppelde na gebruik. Het is verbazingwekkend nog meer dan een jaar goed gegaan, maar toen had ie prijs natuurlijk. Ik heb een deel van zijn bestanden kunnen recupereren (had natuurlijk ook van niks een backup) maar een heel deel was hij definitief kwijt.
Wat ik me wel afvraag met een dual HD docking station: worden er dan 2 harde schijven in de verkenner gedetecteerd of wordt het als geheel gezien? Ik vermoed het eerste, analoog aan een multiple kaartlezer, maar vind nergens een duidelijk antwoord.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Ik had de sharkoon usb dual op het werk. Wel de usb 2.0 versie maar daar kwamen er gewoon 2 schijven in windows. Ik zie hiet in hoe het anders kan werken. Het is geen raid controller.

Snelheden voor van schijf naar schijft te kopieren waren wel beroerd, omdat alles langs een oude usb2.0 moet passeren

• ronny59
usb2.0 en 3.0 verschillen inderdaad overduidelijk wat snelheid betreft ;)
Ik denk aan deze https://www.sharkoon.com/product/1686/16815#specs, dat lijkt me een interessant toestel en voorzien voor windows 10!

Edit: net besteld, hopelijk voldoet het aan de verwachtingen :)

[ Voor 14% gewijzigd door ronny59 op 04-08-2016 00:38 ]

Pagina: 1