Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil in een huisje in de tuin (c.a. 60m gelegen vanaf de binnenkomst van de hoofdkabel) aansluiting hebben voor digitale tv van ziggo. Echter als ik mijn tv aanzet geeft ziggo de melding "geen signaal" of soms lukt het om beeld te krijgen maar dan zijn de zenders nl 1,2,3 en de overige zenders m.u.v. sbs6 (mischien nog meer zender maar heb dit niet getest) slecht van kwaliteit of worden in het geheel niet weergegeven(gewoon zwart beeld).

Relevante software en hardware die ik gebruikk
Ik zal de nu toegepaste aansluiting schematisch weergeven:
http://imgur.com/iUKaA9i
er zijn ook tv kabels aangesloten op 1,2,3 deze zijn voor de andere kamers in het huis, maar voor de duidelijkheid heb ik deze weggelaten.
de versterking per aansluiten bedraagt:
OUT 85-1000MHz 5-65MHz
1 3-3,5db 2db
2 3-4,5db 2db
3 6-7,5db 5db
4 6-9db 5db

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
signaalsterkte is c.a 21% en de kwaliteit is 100%, dus waarschijnlijk zal de signaalsterkte omhoog moeten? ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

60m is wel erg ver voor een tv-signaal, ik vraag mij af of er een goede manier is om het signaal zodanig te versterken dat het op die afstand goed werkt.

Volgens mij is de meest betrouwbare oplossing een Anysee-achtig apparaat die de boel streamed over het netwerk, dan heb je geen last meer van de afstand. Maar dan heb je in het huisje in de tuin wel een apparaat nodig dat die streams kan afspelen, je hebt daar dan geen DVB-C signaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 04-07-2016 12:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

60m erg ver voor TV-signaal :? Tenzij je in een binnenstad woont is het geheid >60m van een eindversterker naar een huisaansluiting. Prima te doen dus :o

Maar dan moet je wel de juiste apparatuur gebruiken en correct inregelen.

Grootste uitdaging is dat coax breedbandig is (veel verschillende frequenties) en 'scheef' gaat lopen over langere afstanden: de demping op hoge frequenties is hoger dan op lage frequenties. Je kabelaar levert als het goed is een signaal af op jouw AOP dat 'recht' is, dus even sterk van 120MHz-860MHz. Als je vervolgens zelf 60m kabel erachter hangt gaat dat - ongeacht kwaliteit kabel - scheef hangen.

Voorbeeldje:
Een typisch klasse coaxkabel voor dit soort afstanden is C9. Dat betekent dat het 9dB per 100m dempt. Op 230MHz. Op 860MHz is de demping van dezelfde kabel ruim het dubbele, dus iets meer dan 18dB. De demping werkt liniair, dus op 60m heb je 60% van die demping. Dat betekent dat je dus 5.4dB demping hebt op 230MHz en 11dB op 860MHz

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2015/12/Signaalverlies-C9-coaxkabel.jpg
Die 11dB zijn het probleem niet, dan kun je prima versterken (huis/tuin/keukenversterker doet al 10dB versterken), het probleem is dat je 5.5dB verschil hebt tussen hoge en lage frequenties. Als je genoeg versterkt voor 800MHz overstuur je het signaal op 200MHz.

Wat je dus moet doen is een versterker nemen die scheef uit kan zenden en die dus de hoge frequenties hoger kan zenden dan de lagere. Dan komt alles precies mooi vlak aan.

Nu, bovenstaand voorbeeld was voor goede C9 kabel. TS, wat voor kabel gebruik jij exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:06:
60m erg ver voor TV-signaal :? Tenzij je in een binnenstad woont is het geheid >60m van een eindversterker naar een huisaansluiting. Prima te doen dus :o
Ik dacht dat 't tv-signaal niet over een dergelijke afstand bruikbaar is te krijgen, blijkbaar zat ik er naast :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:06:

Maar dan moet je wel de juiste apparatuur gebruiken en correct inregelen.

Grootste uitdaging is dat coax breedbandig is (veel verschillende frequenties) en 'scheef' gaat lopen over langere afstanden: de demping op hoge frequenties is hoger dan op lage frequenties. Je kabelaar levert als het goed is een signaal af op jouw AOP dat 'recht' is, dus even sterk van 120MHz-860MHz. Als je vervolgens zelf 60m kabel erachter hangt gaat dat - ongeacht kwaliteit kabel - scheef hangen.

Voorbeeldje:
Een typisch klasse coaxkabel voor dit soort afstanden is C9. Dat betekent dat het 9dB per 100m dempt. Op 230MHz. Op 860MHz is de demping van dezelfde kabel ruim het dubbele, dus iets meer dan 18dB. De demping werkt liniair, dus op 60m heb je 60% van die demping. Dat betekent dat je dus 5.4dB demping hebt op 230MHz en 11dB op 860MHz

Zie hier:
[afbeelding]
Die 11dB zijn het probleem niet, dan kun je prima versterken (huis/tuin/keukenversterker doet al 10dB versterken), het probleem is dat je 5.5dB verschil hebt tussen hoge en lage frequenties. Als je genoeg versterkt voor 800MHz overstuur je het signaal op 200MHz.

Wat je dus moet doen is een versterker nemen die scheef uit kan zenden en die dus de hoge frequenties hoger kan zenden dan de lagere. Dan komt alles precies mooi vlak aan.

Nu, bovenstaand voorbeeld was voor goede C9 kabel. TS, wat voor kabel gebruik jij exact?
Bedankt voor de goede uitleg!
Ik heb even gekeken op de kabel hierop staat niet welk typen het is wel kan ik de buitendiameter meten, deze is 7mm ik weet niet of u hier iets aan heeft? Het aparte was dat NL 1,2,3 het eerst wel deden maar nu niet meer, maar het zou kunnen dat ziggo het inkomende signaal heeft veranderd.
U vertelde dat de frequenties dus scheef aankomen, alleen dan zou de signaal kwaliteit toch geen 100% moeten zijn?

Ik heb niet veel verstand van dit onderwerp, maar de nu gebruikte versterker is dus niet in staat het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor de goede uitleg!
Ik heb even gekeken op de kabel hierop staat niet welk typen het is wel kan ik de buitendiameter meten, deze is 7mm ik weet niet of u hier iets aan heeft?
Vuistregel: als er op de kabel helemaal niets staat over wat het is, ervan uitgaan dat de kabel ook helemaal niets waard is :o

7mm dik *kan* goede kabel zijn (Hirschmann KOKA 9TS is bijvoorbeeld uitstekende C9 kabel en is 6.8mm dik), maar het kan ook totale prul zijn.
Het aparte was dat NL 1,2,3 het eerst wel deden maar nu niet meer, maar het zou kunnen dat ziggo het inkomende signaal heeft veranderd.
Zou kunnen. Zou ook kunnen dat de kabel ingewaterd is, of dat een connector wat losser is gaan zitten. Kan trouwens ook zijn dat Ziggo die zenders naar een andere frequentie verplaatst heeft. Geen probleem als het signaal vlak binnenkomt, wel bij scheef signaal.
U vertelde dat de frequenties dus scheef aankomen, alleen dan zou de signaal kwaliteit toch geen 100% moeten zijn?
Signaalkwaliteit is een maat voor signaal-ruisverhouding. Als er geen ruis is, maar wel signaal, zal dit doorgaans 100% zijn. Het zegt niets over signaalsterkte an sich.
Ik heb niet veel verstand van dit onderwerp, maar de nu gebruikte versterker is dus niet in staat het probleem op te lossen?
Het zou wel zo vriendelijk zijn voor mensen die je willen helpen om in je post te melden om welke versterker het gaat. Naar plaatjes op externe sites moeten gaan om basisinfo te krijgen is niet de bedoeling. Zo te zien gaat het om een Hirschmann GHV41MX.

Als ik dit filmpje bekijk klinkt het alsof je sowieso die extra splitter weg kunt laten, de modem op de eerste ingang van je versterker aansluiten en daarmee zo'n 4dB demping kunt winnen.

Hier is de handleiding trouwens:
http://www.hirschmann-mul...s/Manual%20GHV%2041MX.pdf

Daar staat over uitgang 4:
85-1000MHz 6-9.0 dB. Hij zendt dus 3dB scheef uit, met versterking van 6 (laag) tot 9dB.

Dat is niet perfect maar zou bij goede kabels goed genoeg moeten zijn.

Even rekenen namelijk: stel je signaal komt op exact 0dBmV binnen. Dan haal je 4dB eraf met je eerste splitter. Dan zit je op -4dBmV. Dan versterk je de boel met 6 tot 9dB, dus je zit bij de uitgang van de versterker op +2dBmV laag en +5dBmV hoog. Met goede C9 zou je dan na 60m op -3.5dBmV laag en -6dBmV hoog uitkomen. Dat is aan de lage kant, maar nog ruim boven de -10dBmV waar het echt mis begint te gaan :o

Als je die waarschijnlijk overbodige splitter er tussenuit haalt, zit je op +0.5dBmV en -2dBmV, dat is nagenoeg perfect. Je kabelmodem gaat dan wel 7-7.5dB extra signaal krijgen. Als dat teveel is (check de kabelmodem GUI), is er een simpele oplossing: alsnog splitter tussen uitgang 1 en kabelmodem aansluiten: gratis 4dB extra demping :z

Ondertussen twijfel ik daarom vooral aan je kabels. Heb je niet een factuur/bon oid van toen je het kocht? Daar zal als het goed is eea op moeten staan....

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 04-07-2016 16:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:44:
[...]

Vuistregel: als er op de kabel helemaal niets staat over wat het is, ervan uitgaan dat de kabel ook helemaal niets waard is :o

7mm dik *kan* goede kabel zijn (Hirschmann KOKA 9TS is bijvoorbeeld uitstekende C9 kabel en is 6.8mm dik), maar het kan ook totale prul zijn.

[...]

Zou kunnen. Zou ook kunnen dat de kabel ingewaterd is, of dat een connector wat losser is gaan zitten. Kan trouwens ook zijn dat Ziggo die zenders naar een andere frequentie verplaatst heeft. Geen probleem als het signaal vlak binnenkomt, wel bij scheef signaal.

[...]

Signaalkwaliteit is een maat voor signaal-ruisverhouding. Als er geen ruis is, maar wel signaal, zal dit doorgaans 100% zijn. Het zegt niets over signaalsterkte an sich.

[...]

Het zou wel zo vriendelijk zijn voor mensen die je willen helpen om in je post te melden om welke versterker het gaat. Naar plaatjes op externe sites moeten gaan om basisinfo te krijgen is niet de bedoeling. Zo te zien gaat het om een Hirschmann GHV41MX.

Als ik dit filmpje bekijk klinkt het alsof je sowieso die extra splitter weg kunt laten, de modem op de eerste ingang van je versterker aansluiten en daarmee zo'n 4dB demping kunt winnen.

Hier is de handleiding trouwens:
http://www.hirschmann-mul...s/Manual%20GHV%2041MX.pdf

Daar staat over uitgang 4:
85-1000MHz 6-9.0 dB. Hij zendt dus 3dB scheef uit, met versterking van 6 (laag) tot 9dB.

Dat is niet perfect maar zou bij goede kabels goed genoeg moeten zijn.

Even rekenen namelijk: stel je signaal komt op exact 0dBmV binnen. Dan haal je 4dB eraf met je eerste splitter. Dan zit je op -4dBmV. Dan versterk je de boel met 6 tot 9dB, dus je zit bij de uitgang van de versterker op +2dBmV laag en +5dBmV hoog. Met goede C9 zou je dan na 60m op -3.5dBmV laag en -6dBmV hoog uitkomen. Dat is aan de lage kant, maar nog ruim boven de -10dBmV waar het echt mis begint te gaan :o

Als je die waarschijnlijk overbodige splitter er tussenuit haalt, zit je op +0.5dBmV en -2dBmV, dat is nagenoeg perfect. Je kabelmodem gaat dan wel 7-7.5dB extra signaal krijgen. Als dat teveel is (check de kabelmodem GUI), is er een simpele oplossing: alsnog splitter tussen uitgang 1 en kabelmodem aansluiten: gratis 4dB extra demping :z

Ondertussen twijfel ik daarom vooral aan je kabels. Heb je niet een factuur/bon oid van toen je het kocht? Daar zal als het goed is eea op moeten staan....
excuses voor de link van de afbeelding maar ik kan geen afbeelding uploaden in mijn fotoalbum (waarschijnlijk omdat ik nieuw ben op dit forum). Ik begrijp niet helemaal over welke splitter u het heeft, er zit namelijk maar 1 splitter naar mijn idee, deze splits in tv en internet. Is dit dan ook de splitter die u bedoeld?
voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt van de meterkast in het huis:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ieo5s7.jpg
groene kabel = kabel naar tuinhuisje
zwarte kastje = het moden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:07:
[...]

excuses voor de link van de afbeelding maar ik kan geen afbeelding uploaden in mijn fotoalbum (waarschijnlijk omdat ik nieuw ben op dit forum).
Wat is er mis met gewoon in platte text "GHV41MX" te schrijven :?
Ik begrijp niet helemaal over welke splitter u het heeft, er zit namelijk maar 1 splitter naar mijn idee, deze splits in tv en internet. Is dit dan ook de splitter die u bedoeld?
Ja.
voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt van de meterkast in het huis:
[afbeelding]
Dit is een behoorlijk ander plaatje dan in je tekening :o Daar was maar een van de uitgangen van de versterker aangesloten, hier heb je alle uitgangen aangesloten. Dat maakt uit - in deze situatie moet linksom of rechtsom ergens een splitter gebruikt worden (of moet de versterker vervangen worden door eentje met meer uitgangen)

Eventueel kun je nog na de versterker splitten. Ik zie een momenteel ongebruikte tweewegsplitter met F-connectoren onder je versterker hangen. Je zou dus die vage opdruksplitter van de AOP kunnen verwijderen, de aansluiting voor de versterker rechtstreeks in de AOP kunnen steken, dan de kabel dat nu op uitgang 1 hangt op de tweewegsplitter kunnen aansluiten, de andere tak van de tweewegsplitter op de modem aansluiten en dan de ingang van de tweewegsplitter op uitgang 1 van de versterker kunnen aansluiten. Daar heb je wel twee kabeltjes nodig met F-connnector op beide uiteinden. Allicht dat die met de installatiepakket van de modem meegeleverd zijn.

Door zo aan te sluiten win je 4dB op uitgangen 2, 3 en 4 van de versterker, verlies je 4dB op de kabel die nu aan uitgang 1 hangt en win je 3 a 3.5dB op de modem. Hopelijk zijn de signaalverschillen aan uitgangen 1, 2 en 3 klein genoeg dat alles binnenhuis nog werkt, en aan uitgang 4 groot genoeg dat het in het tuinhuisje wel goed werkt, maar alles staat of valt bij die kabel.
groene kabel = kabel naar tuinhuisje
Ja. Helaas zegt kleur uitermate weinig over kwaliteit. Wederom de vraag: heb je nog enige vorm van informatie over die kabel, zoals facturen oid?
zwarte kastje = het moden
Mocht het relevant worden, het is een Cisco EPC3928.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 04-07-2016 17:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:32:
[...]

Wat is er mis met gewoon in platte text "GHV41MX" te schrijven :?

[...]

Ja.

[...]

Dit is een behoorlijk ander plaatje dan in je tekening :o Daar was maar een van de uitgangen van de versterker aangesloten, hier heb je alle uitgangen aangesloten. Dat maakt uit - in deze situatie moet linksom of rechtsom ergens een splitter gebruikt worden (of moet de versterker vervangen worden door eentje met meer uitgangen)

Eventueel kun je nog na de versterker splitten. Ik zie een momenteel ongebruikte tweewegsplitter met F-connectoren onder je versterker hangen. Je zou dus die vage opdruksplitter van de AOP kunnen verwijderen, de aansluiting voor de versterker rechtstreeks in de AOP kunnen steken, dan de kabel dat nu op uitgang 1 hangt op de tweewegsplitter kunnen aansluiten, de andere tak van de tweewegsplitter op de modem aansluiten en dan de ingang van de tweewegsplitter op uitgang 1 van de versterker kunnen aansluiten. Daar heb je wel twee kabeltjes nodig met F-connnector op beide uiteinden. Allicht dat die met de installatiepakket van de modem meegeleverd zijn.

Door zo aan te sluiten win je 4dB op uitgangen 2, 3 en 4 van de versterker, verlies je 4dB op de kabel die nu aan uitgang 1 hangt en win je 3 a 3.5dB op de modem. Hopelijk zijn de signaalverschillen aan uitgangen 1, 2 en 3 klein genoeg dat alles binnenhuis nog werkt, en aan uitgang 4 groot genoeg dat het in het tuinhuisje wel goed werkt, maar alles staat of valt bij die kabel.

[...]

Ja. Helaas zegt kleur uitermate weinig over kwaliteit. Wederom de vraag: heb je nog enige vorm van informatie over die kabel, zoals facturen oid?

[...]

Mocht het relevant worden, het is een Cisco EPC3928.
waarschijnlijk heeft u eroverheen gelezen ik had het vermeld in mijn vraag (eerste post), maar ik zal uw genoemde optie uitproberen door de nu niet in gebruikte splitter te gebruiken.
Uw oplossing heeft inderdaad geholpen :). Heel erg bedankt!!
We moeten alleen nog even een kabeltje zien te vinden dat in het modem kan en aan de andere kant de F connector heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 18:58 ]

Pagina: 1