Voor het fotograferen van een baby verwacht ik dat je veel foto's binnenshuis wil gaan maken. Daarvoor lijken die travelzooms me niet echt de beste opties, want de beperkende factor is dan vaak het beschikbare licht (en direct flitsen is niet echt fijn voor de baby en ook niet mooi qua belichting), en hoef je vaak niet heel veel in te zoomen. Ik zou dus eerder zoeken naar iets met een wat grotere sensor, alhoewel ik niet daar geen van kan vinden onder de €250. Een eerste versie
Sony RX100 is toch alweer aanzienlijk duurder.
Dan zou ik dus even gaan kijken naar camera's die een groter diafragma hebben (een lager f-getal), zodat de lens meer licht doorlaat (een grotere sensor vangt door zijn grotere oppervlak ook meer licht). Dat gaat echter vaak wel weer ten koste van het zoombereik.
Ik zie nu dat een Nikon 1 ook een optie zou kunnen zijn.
De Nikon 1 S2 is volgens mij alweer een ouder model, maar heeft wel een grotere sensor (ook een 1" sensor). De lens heeft wat minder zoombereik dan de eerder genoemde Sony RX100, en is ook minder lichtsterk (hoger f-getal), maar komt qua prijs wel behoorlijk dicht in de buurt van de Canon en Panasonic compacts die je noemde.
Het is een beetje een afweging tussen minder bewogen en scherpere foto's van je toekomstige baby, of wat meer zoombereik voor later op vakantie.
[
Voor 5% gewijzigd door
henkie196 op 05-07-2016 13:17
]