Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen internet wanneer IPTV aan staat

Pagina: 1
Acties:

• Kjellzw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-11 15:49
Hallo tweakers,

Sinds kort hebben wij thuis 500/500Mbit van KPN, werkt allemaal perfect, met 2 IPTV ontvangers er bij.

Beneden bij de 1e TV komt glasvezel het huis in, hier is vervolgens een UTP kabel vanaf de NTU naar de Experiabox V10 aangesloten.

Wanneer beneden de TV ontvanger aan staat is er niks aan de hand, we hebben nog steeds de mogelijkheid om te internetten.

Vanaf de Experiabox gaat er een UTP kabel naar de 1e verdieping, waar deze aangesloten is op een TP-Link switch. Vanaf die switch gaat er een UTP kabel naar de 2e TV ontvanger en er gaat een UTP kabel naar zolder. Op zolder gaat deze kabel vervolgens in een Synology RT1900ac (gaaf ding met een geweldige interface).

Het volgende probleem speelt zich nu: Wanneer de 2e TV ontvanger aan staat, is het niet mogelijk om via het WiFi netwerk van de Synology router te internetten. Het signaal is zichtbaar maar er bevind zich geen dataoverdracht.
Zodra vervolgens de 2e TV ontvanger uit gezet is hebben we nergens last meer van.

Nu heb ik al wat zoekwerk gedaan en ziet het er naar uit dat ik geen IPTV en Internet tegelijkertijd door 1 UTP kabel kan laten gaan.
Ik ben er van op de hoogte dat dit voorheen nooit mogelijk was maar volgens mij is dit al een aantal jaar mogelijk bij KPN sinds dat de LAN poorten op de Experiabox universeel zijn.

Weet een van jullie wellicht wat hier het probleem is waardoor WiFi niet bruikbaar is wanneer de 2e TV ontvanger aanstaat?

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gok, je VLAN's voor internet en voor IPTV staan niet ingesteld?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
TP-link switches staan er om bekend dat ze niet goed samenwerken met verschillende VLAN's. De TP-link stuurt dan vrolijk alle tv-streams naar de Synology die dat op de WiFi zet. Normaal gesproken gaat een switch hier beter mee om en kan het inderdaad gewoon via 1 kabel.
Ik zou het eens testen met een andere switch. Als je er geen hebt liggen kan je ook de helpdesk bellen en uitleggen dat jouw switch niet met hun apparatuur samenwerkt, in principe kunnen ze je dan zo een nieuwe switch opsturen. (Ligt een beetje aan de medewerker of je dat gedaan krijgt. Mag volgens mij alleen maar onder bepaalde voorwaarden)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

staat die synology als router of als AP ingesteld? Moet dus als AP, voor het netwerk van het internet VLAN van je verbinding (IPTV heeft idd een eigen VLAN).
In dit subforum staat vziw een handleiding over hoe je router in AP modus te zetten.
Heel makkelijk te checekn hoe je router ingesteld trouwens. Alleen al aan de gebruikte aansluiting kun je het zien: als router hangt de inkomende interface aan de WAN poort. Als AP moet ie sowieso aan de LAN poort hangen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Switch doet geen 'IGMP Snooping' ?

Verwijderd

Ik kan bevestigen dat de TP-Link switch genoemd in het artikel voor problemen zorgt in een netwerk met internet en KPN gebaseerd IPTV. Voor XS4All was dat voor mij ook het probleem. Vervanging van de switch door een andere heeft het probleem opgelost. Mijn Linksys en Netgear switches hebben dit probleem niet.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Het heeft niets met Vlan instellingen te maken, TS gebruikt standaard experiabox van KPN, waardoor je zelf niets Vlans hoeft te doen.

De switch is inderdaad de bron van het probleem, deze doet niet aan IGMP snooping waardoor de multicast stream voor IPTV ook naar het AP wordt gestuurd en de wifi overbelast met als resultaat, geen verbinding meer precies zoals TS het omschrijft. Zet je IPTV op de 2e uit is het probleem opgelost omdat de Experiabox welke wel aan IGMP snooping doet de multicast stream niet meer afgeeft op de poort waar de 2e iptv ontvaner en synology aan hangen.

Dit kun je oplossen door IGMP snooping op je synology aan te zetten(gratis), switch vervangen door een exemplaar met IGMP snooping werkt ook, maar dan moet je weer een switch kopen....

Dit moet je kunnen vinden op je synologie onder ga naar Netwerkcenter > Draadloos > Wi-Fi --> geavanceerd --> IGMP snooping.

Daarnaast inderdaad de tip om je synologie als AP in te stellen (mocht dat nu niet zo zijn, dit kun je aanpassen onder Netwerkcenter > Beheer > Werkingsmodi.) om andere netwerk problemen te voorkomen door dubbele routers (je experiabox is je router, en daarvan wil je er maar 1 in je netwerk), maar dat staat op zich los van dit probleem.
Killing Time schreef op zondag 03 juli 2016 @ 23:08:
TP-link switches staan er om bekend dat ze niet goed samenwerken met verschillende VLAN's. De TP-link stuurt dan vrolijk alle tv-streams naar de Synology die dat op de WiFi zet. Normaal gesproken gaat een switch hier beter mee om en kan het inderdaad gewoon via 1 kabel.
Ik zou het eens testen met een andere switch. Als je er geen hebt liggen kan je ook de helpdesk bellen en uitleggen dat jouw switch niet met hun apparatuur samenwerkt, in principe kunnen ze je dan zo een nieuwe switch opsturen. (Ligt een beetje aan de medewerker of je dat gedaan krijgt. Mag volgens mij alleen maar onder bepaalde voorwaarden)
KPN levert zelf geen switches bij het installatie pakket, dat is iets waarvoor de klant zelf moet zorgen. De helpdesk bellen om te vragen om een andere switch zal daarom niet veel helpen vrees ik. Daarnaast zit het probleem dus niet zo zeer in Vlans, maar in het multicast signaal wat voor IPTV wordt gebruikt.
The Eagle schreef op zondag 03 juli 2016 @ 23:09:
staat die synology als router of als AP ingesteld? Als AP moet ie sowieso aan de LAN poort hangen :)
De synology linkt in accespoint modus de WAN poort als een LAN poort waardoor je dus zowel de LAN poorten als WAN poort kan gebruiken, Kabel in WAN poort hoeft in dit geval dus niet te betekenen dat het niet goed is ingesteld/aangesloten. Kijk daarvoor even in het menu van je synologie ( Netwerkcenter > Beheer > Werkingsmodi)

[ Voor 137% gewijzigd door VVV-007 op 04-07-2016 07:44 . Reden: verduidelijking + uitleg ]

• Kjellzw
The Eagle schreef op zondag 03 juli 2016 @ 23:09:
staat die synology als router of als AP ingesteld? Moet dus als AP, voor het netwerk van het internet VLAN van je verbinding (IPTV heeft idd een eigen VLAN).
In dit subforum staat vziw een handleiding over hoe je router in AP modus te zetten.
Heel makkelijk te checekn hoe je router ingesteld trouwens. Alleen al aan de gebruikte aansluiting kun je het zien: als router hangt de inkomende interface aan de WAN poort. Als AP moet ie sowieso aan de LAN poort hangen :)
De Synology router staat als AP ingesteld, dit kan dus niet het probleem zijn. Wat betreft het gebruiken van de WAN of LAN poort maakt dit bij de Synology RT1900ac niet uit. Bij het instellen werd er gevraagd of de router als Router, Extender of als Access Point zou worden gebruikt. Hier dus voor Access Point gekozen en dit werkt verder prima met de UTP kabel inkomend op de WAN interface.
VVV-007 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 07:03:
Het heeft niets met Vlan instellingen te maken, TS gebruikt standaard experiabox van KPN, waardoor je zelf niets Vlans hoeft te doen.

De switch is inderdaad de bron van het probleem, deze doet niet aan IGMP snooping waardoor de multicast stream voor IPTV ook naar het AP wordt gestuurd en de wifi overbelast met als resultaat, geen verbinding meer precies zoals TS het omschrijft. Zet je IPTV op de 2e uit is het probleem opgelost omdat de Experiabox welke wel aan IGMP snooping doet de multicast stream niet meer afgeeft op de poort waar de 2e iptv ontvaner en synology aan hangen.

Dit kun je oplossen door IGMP snooping op je synology aan te zetten(gratis), switch vervangen door een exemplaar met IGMP snooping werkt ook, maar dan moet je weer een switch kopen....

Dit moet je kunnen vinden op je synologie onder ga naar Netwerkcenter > Draadloos > Wi-Fi --> geavanceerd --> IGMP snooping.
Ik zal eens even gaan kijken in de configuratie van de Synology, zal tevens geen probleem worden met zo'n uitgebreide beschrijving hoe ik IGMP Snooping aan moet zetten. Bedankt hiervoor!

• Kjellzw
Heb de IGMP instelling zojuist gevonden. Zowel bij de 2.4GHz als 5GHz de optie op 'Enabled' gezet. Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/729fa8898a4549d6be69daae157cc4cb.png

Echter speelt er nog steeds hetzelfde probleem. WiFi werkt perfect tot dat de 2e TV ontvanger aan staat.
In de Android app 'WiFi Analyzer' is ook goed te zien dat om de 5 seconden het 2.4GHz netwerk uit de lijst verdwijnt en vervolgens weer terug komt. Op de telefoon is dan ook goed te zien dat bovenaan de statusbalk het WiFi icoontje steeds verdwijnt.

Ik zal even een andere switch gaan testen i.p.v. de TP-Link TL-SG1005d die nu aangesloten is. Ik houd jullie op de hoogte!

• VVV-007
Kjellzw schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:59:
Ik zal even een andere switch gaan testen i.p.v. de TP-Link TL-SG1005d die nu aangesloten is. Ik houd jullie op de hoogte!
Let er wel goed op dat de switch IGMP snooping moet ondersteunen anders gaat het niet helpen. zie hier
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

waar ze een Netgear GS105E (let goed op het EXACTE type) aanraden.

Ik had gehoopt/verwacht dat het aanzetten van IGMP snooping op de synology het voor je zou oplossen maar helaas lijkt dat dus niet afdoende te zijn.

• Kjellzw
VVV-007 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:21:
[...]

Let er wel goed op dat de switch IGMP snooping moet ondersteunen anders gaat het niet helpen. zie hier
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

waar ze een Netgear GS105E (let goed op het EXACTE type) aanraden.

Ik had gehoopt/verwacht dat het aanzetten van IGMP snooping op de synology het voor je zou oplossen maar helaas lijkt dat dus niet afdoende te zijn.
Ik sta op het punt om deze switch te bestellen. Volgens Tweakers & andere websites beschikt deze over IGMP snooping. https://tweakers.net/pric...igabit-plus-gs108ev3.html

Zal ik het er maar op gokken en hem gewoon bestellen? Mocht dit het probleem niet oplossen kan ik hem altijd retour sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kjellzw op 04-07-2016 19:27 ]

• VVV-007
uit de product specs

IGMP snooping v1, v2 and v3 support for
multicast optimization

Lijkt me dus prima inderdaad succes!

• Kjellzw
VVV-007 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:27:
uit de product specs

IGMP snooping v1, v2 and v3 support for
multicast optimization

Lijkt me dus prima inderdaad succes!
Top, ga ik hem gelijk bestellen. Hopelijk komt de bezorger van PostNL morgen lekker op tijd, dan zal ik morgenmiddag gelijk even een reactie plaatsen of het probleem zo is opgelost.

• Kjellzw
Lekker dan, bestel je ruim op tijd de switch bij Bol.com, krijg je te horen dat ze het pakketje te laat hebben overgedragen aan PostNL en hij daarom morgen pas geleverd zal worden.

• Kjellzw
Even een status opdate, zojuist de switch in ontvangst mogen nemen, gelijk aangesloten. Ik kan zeggen dat het inderdaad aan de switch lag. De TP-Link die eerst aangesloten was ondersteund geen IGMP Snooping, deze Netgear doet dat wel.

Dus, IGMP snooping aangezet, alle hardware aangesloten, WiFi werkt. Dan komt het moment dat de 2e TV ontvanger aan gaat. En ja, ik kan met blijdschap zeggen dat we nog steeds WiFi hebben.

Ik bedank jullie allemaal voor de adviezen, en voor anderen die dit ooit zullen lezen en het zelfde probleem ervaren. Kijk even of je switch IGMP snooping ondersteund, indien dat niet het geval is kun je hem gelijk weggooien en bv. deze Netgear GS108E halen.

• VVV-007
Fijn dat het is opgelost. Als alternatief kun je de IPTV tuner ook rechtstreeks op de experia box aansluiten, maar dan moet je wel een extra netwerk kabel hebben van IPTV tuner naar de experiabox.....

Het KPN accespoint met ingebouwde switch (50 euro, voor iedereen te koop) doet ook aan IGMP snooping trouwens.

Voor wie genoeg heeft aan een 5 poorts switch,
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
voor de 5 poorts variant.

• Kjellzw
VVV-007 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:02:
Fijn dat het is opgelost. Als alternatief kun je de IPTV tuner ook rechtstreeks op de experia box aansluiten, maar dan moet je wel een extra netwerk kabel hebben van IPTV tuner naar de experiabox.....

Het KPN accespoint met ingebouwde switch (50 euro, voor iedereen te koop) doet ook aan IGMP snooping trouwens.

Voor wie genoeg heeft aan een 5 poorts switch,
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
voor de 5 poorts variant.
Wat betreft een extra kabel leggen was eigenlijk geen optie. Dat apparaat van KPN heb ik ook nog aan zitten denken, misschien een idee voor de keuken en garage. Op de plek waar nu die switch staat is dat gewoon overbodig aangezien dat de verdieping recht boven de experiabox is.
Pagina: 1