hoe aluminium te solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
de vraag: hoe kan ik aluminium solderen, het liefst heb ik alle mogelijkheden op een rijtje

( ik heb een brandertje ) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Volgens mij kan je helemaal geen allu solderen.

Optie 1 Tig-lassen.
Optie 2 Lijmen.

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15457

Het beste kan je Al lassen (TIG) Waarschijnlijk kan jij het het beste lijmen. Wat ga je maken?

He net te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Op dinsdag 26 juni 2001 10:57 schreef meggelaar het volgende:
Het beste kan je Al lassen (TIG) Waarschijnlijk kan jij het het beste lijmen. Wat ga je maken?

He net te laat
wat denk je >:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 10:41

HENNEP

Just Someone

kast??

nee nee een AUTO!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

een vliegtuig

edit je kunt alluminium ook met popnagels lassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15457

Ik denk een looprekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 12:41

talin

ES-MA

hoogfrequent tig lassen .

je kunt et ook aan elkaar schroeven met een paar m6 bouten en een o-ring ertussen .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

kweet niet helemaal.. je hebt de wel speciale las methodes voor... met een brandertje lukt het niet denk ik.. het probleem met aluminium is dat het erg veel warmte geleid.. zoveel dat je het meestal op 1 plek niet heet genoeg gestookt krijgt..

en als het al wel lukt dan is het hele stuk fucking heet.. dus.. is lastig..

ik wens je der verder suc6 mee enzo..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
is die lijm ook warmte geleidend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 26 juni 2001 11:01 schreef hilbren het volgende:
is die lijm ook warmte geleidend
Nee/ja. Geen idee of die Arctic Silver lijm stevig genoeg is om een heatsink te bouwen, zowiezo te beperkt geleidend.

Ik neem aan dat het om een heatsink gaat dan.

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik heb wel eens gehoord dat je het aluminium met een beetje vet kan inmeren en vervogens de oxidatie er af kan halen, en dan solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
en hoe zit het met zilver, ik bedoel kan je dat makkelijk solderen

bij de bouwmarkt bij mij om de hoek kan je namelijk allemaal zilveren plaatjes en buisjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18879

Op dinsdag 26 juni 2001 11:08 schreef hilbren het volgende:
ik heb wel eens gehoord dat je het aluminium met een beetje vet kan insmeren en vervolgens de oxidatie er af kan halen, en dan solderen
Niet met vet insmeren !!!!!!!!!!
Voordat je iest KAN solderen moet het vetvrij zijn. Je zal wel iets van flux bedoelen dat het materiaal oppervlak schoon ets. Maar dat is geen vet.

Alhoewel soldeervet bestaat wel, maar lagervet zou ik niet proberen.

What's in a name, je begrijpt met wel.

Is het voor je waterblok? Anders kan je de deksel er wel met epoxy op lijmen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18879

Op dinsdag 26 juni 2001 11:14 schreef hilbren het volgende:

bij de bouwmarkt bij mij om de hoek kan je namelijk allemaal zilveren plaatjes en buisjes kopen.
Wordt wel een beetje een dure grap, maar zilver kan je we solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Op dinsdag 26 juni 2001 11:14 schreef hilbren het volgende:

Cross-post! :( [topic=170357]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15908

Op dinsdag 26 juni 2001 11:00 schreef Judaz het volgende:
een vliegtuig

edit je kunt alluminium ook met popnagels lassen
Popnagels lassen nog wel ...
naar mijn kennis boor je een gaatje en rag je die popnagel er doorheen ...
maar goed :

Alu kun je het beste lijmen , lassen gaat er moeilijk worden aangezien de Tig las methode erg duur is (beschermgas)+ dat je zon apperaat niet overal hebt staan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Het is mogelijk om aluminium te solderen. Er bestaan kitjes voor zoals Techno-Weld of Techno-Bond. Deze kitjes vereisen wel dat je je hele werkstuk langdurig verhit.

Maar 't schijnt te werken. Pa heeft het ook wel eens gebruikt. Alleen heb ik geen idee waar je 't zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Het is iid mogelijk om aluninium te lassen maar dan neemt de sterkte sterk af. (hoewel jij daar denk ik geen probleem mee hebt)
Ik durf niet te zeggen of TIG-lassen gaat. Je kan volgens mij het beste lijmen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb zo'n setje wel eens op een modelbouw beurs gekocht. Heb het geloof ik zelfs wel ergens liggen. Mijn eigen pogingen waren echter niet echt bijzonder. Ik vermoed dat het alleen goed werkt op redelijk zuiver aluminium, niet op allerlei kinky legeringen (50ST bijv, voor het doodnormale profielenwerk)

Denk dat je met boutjes en een ringetje beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ons pa gebruikte het toch ook met het gewone profielenwerk. En de verbinding is goed. Het kan dus wel.

Eigenlijk wil ik ook wel weer eens ergens zo'n setje vandaan zien te toveren, en er even mee spelen. Altijd makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Gewoon tig lassen gaat niet, je moet een tiglas apparaat hebben waarbij je het nulpunt van de lasgolf kan instellen. Positive helft van golf verwijderd aluminium oxide, tijdens negatieve helft van golf (sinus) wordt er daadwerkelijk gelast. Ik heb deze apparaten tijdens een stage eens moeten repareren :(. Bovendien heb je een fles argon (edelgas) nodig om vlamboog vrij te houden van zuurstof , dus ik zou maar gaan lijmen of schroeven :).
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op dinsdag 26 juni 2001 14:39 schreef een_naam het volgende:
Gewoon tig lassen gaat niet, je moet een tiglas apparaat hebben waarbij je het nulpunt van de lasgolf kan instellen. Positive helft van golf verwijderd aluminium oxide, tijdens negatieve helft van golf (sinus) wordt er daadwerkelijk gelast. Ik heb deze apparaten tijdens een stage eens moeten repareren :(. Bovendien heb je een fles argon (edelgas) nodig om vlamboog vrij te houden van zuurstof , dus ik zou maar gaan lijmen of schroeven :).
succes
idd, gewoon popnagels of moertjes.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27242

uhhh er bestaat van dat mooie spul S-39 Cu

kan je overal kopen

maak een heel dun laag je aan waardoor je het wel aanmekaar kan solderen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10413

Ik zou het gewoon lijmen hoor. Die Lotus Elise (als ik me het goed herinner) in een docu op discovery was ook met een onderstel van alu in elkaar gelijmd.

Durf alleen niet te zeggen of die lijm naad goed warmte gelijdt maar als je het als deksel er op lijmt is er verder niks aan de hand.

Maar als je perse wil solderen waarom ga je dan niet gelijk voor het dure CuSil (was het toch???) om het daar eens mee te proberen.

!!! schrik effect !!!

Afbeeldingslocatie: http://www16.brinkster.com/claudia21/images/krabben%20webcam.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Ik dacht inderdaad bij de gamma iets gezien te hebben. Verder staat er in een oude elektuur iets over het solderen van aluminium. Wat ik me ervan herinner is eerst schoonmaken dan kaarsvet erop en gewone soldeer gebruiken. Maar dat is al zolang geleden, dat ik ook nog wel iets vergeten kan zijn. Het was een elektuur van de echte oude tijd met aluminium chassis en buizen. Dus prehistorie werk van voor de dino's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mjah, dat soort prehistorisch werk ken ik nog wel. Toen was het nog een interessant blad.

Maar alu solderen met gewoon soldeer? Hmm, dat zou ik wel eens precies willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22922

Wat wil je er mee gaan doen? Als je een heatsink wil bouwen dan gewoon koelpasta en bout/moer gebruiken... Anders wordt het lijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Je kunt alu solderen, als je een speciale tin-legering met een nog specialere soldeervloeistof, gebruikt. En je bout moet voldoende heet worden.

Ook is van belang welke alu-legering je wilt solderen. Voor iedere legering heb je een ideaale soldeervloeistof.

Als je naar de betere metaalwaren zaak gaat kunnen ze je daar meestal goed helpen.

Je hebt ook redelijk universele soldeer, die net als harskern soldeer werkt. De naam en verhoudingen ben ik ff kwijt. Tube ligt bij pa, vandaar dit lange verhaal

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26494

Gewoon lijmen, heb ik bij het motorblok van mijn crosser ook gedaan, lekte wat olie, naadje uitgestoken met een guts zodat je ertussen kon (tuurlijk eerst even olie eruit laten lopen), dan dichtsmeren met alu lijm (ben ff de naam kwijt) en hij heeft never nooit nie meer doen lekken!!!

Alleen met het uit elkaar halen van het blok heb je nu een ijzerzaagje nodig, gelukkig dat ik hem eerst heb gereviseerd en het een gedeeltje is dat eigenlijk nooit uit elkaar hoeft (versnellingsbak) anders had ik het ook niet gedaan... Maar werkt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14

Epsilon

natuurlijk geleid die arctic lijm wel!!!
wat zitten jullie te z*iken?? hij gemaakt om te geleiden!! dan doet ie dat ook echt wel hoor!!
Pagina: 1