Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk uitbreiden met twee accespoints

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Hallo mede tweakers,

Ik wil het netwerk van het huis van mijn ouder uitbreiden. Er is standaard een Technicolor TG78BVN van tele 2 aanwezig (100mbps abbo). Maar deze heeft te weinig bereik voor het huis en tuin. Ik heb daarbij twee Netgears wndr4500v2 aangeschaft (hiermee heb ik goede ervaring). Deze wil ik instellen als Acces points.

Nu heb ik het volgende geprobeerd. Technicolor signaal uitgezet -> Via twee aparte netwerkkabels die naar verschillende punten in het huis lopen de Netgears aangesloten en ingesteld als AC (deze hebben een standaard instelling tot AC). Maar als ik dat heb gedaan kan ik er niet meer mee verbinden. Zelf inloggen op de AC gaat niet meer. Terwijl ik dit bij mijn huis en die van mijn broer zonder problemen ook heb gedaan. Wat doe ik fout?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Octobersveryown schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:32:
...Terwijl ik dit bij mijn huis en die van mijn broer zonder problemen ook heb gedaan. Wat doe ik fout?
Blijkbaar doe je iets fout; bij je twee andere installaties is het wel goed gegaan :) Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je iets anders hebt ingesteld staan op de 2 werkende omgevingen; mogelijk dat je het nog eens kan nalopen. Je weet zeker dat alledrie de modems hetzelfde staan ingesteld; bij Ziggo wil dat nog wel eens een coin-toss zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Octobersveryown
Ik laat de technicolor gewoon zijn modem/router werk uitvoeren. De netgears als AC. Enige verschil dat er bij de netwerken bij mij en bij mn broer is dat er twee aparte kabels lopen naar de AC's. Ik zelf heb modem/router->AC1->AC2->AC3 Bij het verbinden met de AC's geef mijn macbook aan dat er geen ip gevonden is, mijn iphone probeert te verbinden maar geeft het dan gewoon op. Zou er een ip conflict kunnen zijn misschien?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Ik neem aan dat AC, AP (AccesPoint) moet zijn ? AC is namelijk een WiFi standaard.

Check even dat de accespoints op een IP staan ingesteld wat buiten de DCHP pool van je tele2 router ligt. als dat niet zo is kan dat ook problemen geven, en ook verklaren waarom je er nu niet meer in kan komen. Eventueel kun je ze even resetten waardoor je er weer in kan en opnieuw instellen. Stel tele2 geeft 192.168.1.xxx-xxx, stel je AP's dan in op 192.168.1.254 en 192.168.1.253.

Mocht de accespoint modus problemen geven, kun je het ook zelf instellen. Zet hiervoor
DHCP op je netgears uit en gebruik alleen de LAN poorten (laat de WAN poort leeg). Zowieso als je de extra poort niet nodig hebt zou ik adviseren om de WAN poort niet te gebruiken.

• Octobersveryown
Ik bedoelde inderdaad AP. Maar die netgears hebben een standaard accespoint instelling, dat is 1 hokje aanvinken en ze gaan op AP mode. Kan dat dan ook zo zijn dat ze toch een ip krijgen wat binnen de DCHP pool ligt van Tele2 router?

• Octobersveryown
Update: als ik de technicolor van tele2 in zijn normale mode aan laat staan en de netgear in routermode er aankoppel gaat alles goed en blijft de netgear benaderbaar via routerlogin.net. Zo snel ik hem instel als AP kan ik er niet meer op inloggen. Via mijn laptop zie ik dat hij als ip 192.168.1.72 heeft gekregen, maar als ik dit in de web-browser typ is de site niet bereikbaar.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:13
Als je ze op AP-modus zet lijkt het me het meest voor de hand liggend dat ze een DHCP-IP van je modem krijgen. Netgear zal je vast niet laten stoeien met handmatige IP's, dat kan altijd nog later via de webinterface. Daar is niets mis mee toch? Je kan de modem/router lekker laten routeren en de AP's worden gewoon 'domme' apparaten die het bedrade signaal omzetten naar draadloos.

Alle apparaten inclusief de AP krijgen dus een IP van je modem. Het IP om in te loggen op één van je Netgears zul je dan dus even op moeten zoeken via een network scanner of in de lijst met leases.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 04-07-2016 13:30 ]

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:37
Octobersveryown schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:26:
Update: als ik de technicolor van tele2 in zijn normale mode aan laat staan en de netgear in routermode er aankoppel gaat alles goed en blijft de netgear benaderbaar via routerlogin.net. Zo snel ik hem instel als AP kan ik er niet meer op inloggen. Via mijn laptop zie ik dat hij als ip 92.168.1.72 heeft gekregen, maar als ik dit in de web-browser typ is de site niet bereikbaar.
Waarom stel je de AP niet gewoon in met een internet kabel?

Dus,

AP1 en 2 aan je PC of laptop hangen dmv kabel.
Daarna inloggen op AP.
Ip instellen, bijvoorbeeld 192.168.1.10 (AP1) AP2: 192.168.1.20
Default gateway is je Technicolor (192.168.1.1).
Op je technicolor wel DHCP aanzetten, maar evt wifi uit.
Daarna wifi inschakelen op je AP's.

Kind kan de was doen.
Alle apparaten inclusief de AP krijgen dus een IP van je modem. Het IP om in te loggen op één van je Netgears zul je dan dus even op moeten zoeken via een network scanner of in de lijst met leases.
Of dit 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Clavis op 04-07-2016 13:32 ]

• Octobersveryown
Maar de netgears zouden gewoon benaderbaar moeten zijn via routerlogin.net als ik met de wifi van 1 van de 2 verbonden ben. Dit kan bij mij thuis en bij mn broer ook, en deze staan ook ingesteld als AP met het modem/router van de aanbieder als beginpunt.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:37
Octobersveryown schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:40:
Maar de netgears zouden gewoon benaderbaar moeten zijn via routerlogin.net als ik met de wifi van 1 van de 2 verbonden ben. Dit kan bij mij thuis en bij mn broer ook, en deze staan ook ingesteld als AP met het modem/router van de aanbieder als beginpunt.
Gewoon het netwerk scannen en inloggen via IP in plaats van routerlogin.net.
Kijk eerst maar eens of ze wel een IP van je router krijgen.

• Octobersveryown
Ik heb nu 1 netgear aan de router gekoppeld in AP mode. Met een netwerk scan komt er 192.168.1.70 uit en dan kan ik er op inloggen. Ik ga het nu proberen als ik de 2e er op aansluit.

• Octobersveryown
Update, als ik de tweede netgear heb aangesteld als AP zijn ze alle twee niet meer benaderbaar met het ip adres wat de netwerkscan aangeeft. 192.168.1.70 en 192.168.1.75 geven alle twee aan niet bereikbaar te zijn.

Deze site is niet bereikbaar

192.168.1.75 heeft de verbinding geweigerd.

Ik kan nog wel met beide verbinden via de WiFi en ook daadwerkelijk op internet, dit kon gister niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Octobersveryown op 04-07-2016 14:24 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

Heb je DHCP wel uit staan op de AP's? Welke IP-reeks krijg je als je draadloos verbindt met een van de AP's? En welke reeks als je op de hoofdrouter/modem zelf verbindt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Octobersveryown
MsG schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:23:
Heb je DHCP wel uit staan op de AP's? Welke IP-reeks krijg je als je draadloos verbindt met een van de AP's? En welke reeks als je op de hoofdrouter/modem zelf verbindt?
De DHCP instellingen zou de netgear zelf moeten doen als ik AP mode inschakel. Ik heb nu alle twee de AP's aangesloten, maar ik kan alleen op 1tje inloggen de 192.168.70. Op die andere kan ik zelfs niet inloggen als ik hem bekabeld aan mijn laptop doe 8)7 Het tele2 model is ook benaderbaar via http://192.168.1.1/

[ Voor 5% gewijzigd door Octobersveryown op 04-07-2016 14:51 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:13
En als je die tweede nou reset en opnieuw probeert? Misschien zit er nog een foute instelling op van het proberen :)

• Octobersveryown
Nu ook al een paar keer geprobeerd. Als ik hem in z'n router mode laat staan werkt alles prima. Internet doet het, en hij is benaderbaar. Terwijl er dan twee routers actief zijn is 1 netwerk? Maar als ik hem weer instel naar AP is hij niet er niet meer op in te loggen

[ Voor 3% gewijzigd door Octobersveryown op 04-07-2016 15:11 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

En niet per ongeluk een vast IP ingesteld op het apparaat waar je ze vanaf benaderd?

Dat de Access Point niet meer te benaderen is via routerlogin.net is niet zo gek, gezien in Access Point mode de DNS normaliter via de router loopt, waar deze redirect van routerlogin.net niet in zit. Je kan dus beter gewoon met interne IP-adressen werken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Octobersveryown
MsG schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:11:
En niet per ongeluk een vast IP ingesteld op het apparaat waar je ze vanaf benaderd?

Dat de Access Point niet meer te benaderen is via routerlogin.net is niet zo gek, gezien in Access Point mode de DNS normaliter via de router loopt, waar deze redirect van routerlogin.net niet in zit. Je kan dus beter gewoon met interne IP-adressen werken.
Niet dat ik weet, ik heb het met twee laptops geprobeerd en deze geven alle twee het zelfde aan. 1 wel, de andere niet meer als hij in AP staat.

Op mijn thuisnetwerk en die van mijn broer werkt het prima met AP mode en routerlogin.net, alleen dat is met een Ziggo modem en zijn de AP's onderling allemaal verbonden in een rechte lijn. Misschien dat deze van tele2 er iets minder blij mee is. Ik heb nu maar gewoon SSID, wachtwoord, kanaal vooraf ingesteld en daarna pas op AP gezet. Dan neem ik maar genoegen dat ik er op 1 niet kan inloggen. Heeft me al aardig wat uurtjes gekost.

Verder denk ik dat er gister iets fout is gegaan bij het uitzetten van het draadloze signaal van het tele2 modem. Hierdoor denk ik dat hij helemaal geen internet signaal meer doorgaf aan de AP via kabel.

Bedankt voor al jullie reacties en hulp!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Octobersveryown schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:19:
[...]

Niet dat ik weet, ik heb het met twee laptops geprobeerd en deze geven alle twee het zelfde aan. 1 wel, de andere niet meer als hij in AP staat.

Op mijn thuisnetwerk en die van mijn broer werkt het prima met AP mode en routerlogin.net, alleen dat is met een Ziggo modem en zijn de AP's onderling allemaal verbonden in een rechte lijn. Misschien dat deze van tele2 er iets minder blij mee is. Ik heb nu maar gewoon SSID, wachtwoord, kanaal vooraf ingesteld en daarna pas op AP gezet. Dan neem ik maar genoegen dat ik er op 1 niet kan inloggen. Heeft me al aardig wat uurtjes gekost.

Verder denk ik dat er gister iets fout is gegaan bij het uitzetten van het draadloze signaal van het tele2 modem. Hierdoor denk ik dat hij helemaal geen internet signaal meer doorgaf aan de AP via kabel.

Bedankt voor al jullie reacties en hulp!
Inderdaad goed om niet mee verder te gaan aangezien eenmaal in APmode ook niet meer hoeft te benaderen toch? :)

Ik had vorige week bij mijn pa ook al rare dingen met TELE2 daar.. Je kunt het subnet/dhcp ook niet aanpassen dit is gewoon vast ingesteld op 192.168.x.x/24.... Beetje jammer als je dan een Ubiquity router hebt geconfigureerd met dezelfde range aan de binnenkant... Ipv simpele aanpassing op provider router heb ik mijn eigen configuratie moet aanpassen...
Pagina: 1