Mijn pa's monitor (14"), jaja, heeft achterin een roodgloeiende spoel
als ik hem even gebruik. Mijn vraag nu: Is dit normaal???
Zou goed kunnen ja... is dat niet je kathode-straalbuis?
Virussen? Scan ze hier!
Ja, dit is normaal... Bij de wat oudere TV zie je dit ook. Het is de idd de kathode straalbuis. Als je goed luisterd hoor je ook dat de buis onder enkele kV aan spanning staat!
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Nou, als je d'r aanzit, voel je volgens mij nooit meer want, want dan ga je het gras van de verkeerde kant bekijken...Op dinsdag 26 juni 2001 11:09 schreef Cruz het volgende:
En als je er aanzit met je vingers, dan VOEL je het zelfs ook!
Virussen? Scan ze hier!
Mijn Liyama monitor staat ingesteld op 9300K. Ik kan me best voorstelling dat zo'n spoel dan wel gaat gloeien. Dat is immers meer dan 9000 C
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
ROFLOL, dit meen je niet hé, mag toch ik hopen? Man, dat is zo heet als de zon, kan geen enkele stof aan denk ik zoOp dinsdag 26 juni 2001 11:11 schreef GarBaGe het volgende:
Mijn Liyama monitor staat ingesteld op 9300K. Ik kan me best voorstelling dat zo'n spoel dan wel gaat gloeien. Dat is immers meer dan 9000 C
Ter vergelijking: Lava word 'maar' 1450 graden, en dat laat alles al smelten...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
GarBaGe heeft een Starttrek monitor van spock gekeregen toen ie klein was 
M'n oude 17" Compaq heft ook een gloeiende "lamp" in de kast, doet 't al sinds het begin, nooit last mee gehad!
M'n oude 17" Compaq heft ook een gloeiende "lamp" in de kast, doet 't al sinds het begin, nooit last mee gehad!
9300K is je kleurwarmte en heeft nix met temp te maken, maar dat wist je zelf ook al, hoop ikOp dinsdag 26 juni 2001 11:11 schreef GarBaGe het volgende:
btw, 9300K is wel erg rood (bij mij), het lijkt of je dan alles door een roze bril bekijkt...vind ik nix...maarja, jij wel misschien, zo goed ken ik je (gelukkig) niet
edit:
nu gaat het wel goed, gelukkig...
nu gaat het wel goed, gelukkig...
Ik denk niet dat, dat de temperatuur van je CRT is. Ik denk eerder dat, dat de temperatuur van een zwarte straler moet voorstellen waar die mee overeenkomt.Op dinsdag 26 juni 2001 11:11 schreef GarBaGe het volgende:
Engineering
inderdaad, ikbenveldmuis, editten is niet mijn sterkste vak...lolOp dinsdag 26 juni 2001 11:19 schreef jurjen13 het volgende:
[..]
Geld gelukkig niet altijd.. Ik heb het wel eens mogen voelen, en het is niet fijn..Op dinsdag 26 juni 2001 11:10 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Nou, als je d'r aanzit, voel je volgens mij nooit meer want, want dan ga je het gras van de verkeerde kant bekijken...
Overigens blijft deze spanning (27 kV om precies te zijn) ook op de buis staan als de monitor al een tijdje uit staat.. Denk daar maar aan als je ooit wilt rommelen in je monitor!
Verwijderd
die spoel zit er om electronen vrij te laten komen, die vervolgens een versnel spanning krijgen en weer met andere spoelen de baan wordt afgebogen en het beeld vormen die je op je monitor ziet
Verwijderd
Ik kan je niet helemaal meer volgen hier...Op dinsdag 26 juni 2001 12:16 schreef the-gothic het volgende:
die spoel zit er om electronen vrij te laten komen, die vervolgens een versnel spanning krijgen en weer met andere spoelen de baan wordt afgebogen en het beeld vormen die je op je monitor ziet
Om de beeldbuis zit wel een spoel (wel meer dan 1 zelfs
Als deze spoelen aan het gloeien gaan zou ik maar een eind uit de buurt gaan staan aangezien dit niet de bedoeling is.(boem enzo is dan maar 2 seconden "away")
Het "aantrekken" van elektronen gebeurt niet met deze spoelen, maar met een element (er zijn verschillende methodes) dat zich in je beeldscherm bevindt (en welke is aangesloten met die "zuignap" die je vast wel eens hebt gezien achter op een beeldbuis).
<algemeen>
Het "gloeiende gedeelte" van de beeldbuis is inderdaad het elektronenkanon (elke beeldbuis heeft er een). Soms is dit kanon afgeschermd, maar meestal kun je er doorheen kijken (en de binnenkant er van zien). Meestal verdwijnt dit gedeelte onder een laag stof.
</algemeen>
Kleine toevoeging:
Het is geen spoel die je ziet maar een gloeidraad (zoals in een gloeilamp, maar dan zwakker)
Pagina: 1