Windows 10 slaat vast, blauwe strepen door scherm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:52
Mijn vraag
Hallo allemaal,

Sinds eergisteren heb ik een probleem met mijn PC. Ik wilde eergisteren mijn computer uit slaapstand halen, maar dit lukte niet. Ik kreeg uiteindelijk een blue screen, met daarop de foutmelding MEMORY MANAGEMENT, of iets in die trant. Ik dacht daardoor dat het probleem aan mijn geheugen lag.

Hierna startte de computer opnieuw op, maar tot mijn verbazing kreeg ik in het BIOS scherm al gekke strepen te zien, en waren de teksten niet meer duidelijk af te lezen. Hierdoor ging ik denken dat er misschien iets is met mijn videokaart? Na het verder opstarten van de computer kwam ik wel in Windows terecht, maar dit was in een aangepaste resolutie, waardoor ik zwarte balken om het beeld heen bleef houden (Maar ik zat niet in veilige modus). Tevens bleven er een soort blauwe strepen in het beeld zichtbaar. Dit probeer ik te verduidelijken met de foto's. Deze strepen zijn zelfs al te zien voordat Windows daadwerkelijk wordt opgestart Het gekke was, dat nadat ik een sfc /scannow in de nacht had uitgevoerd, en een geheugentest, de computer het de volgende ochtend weer normaal deed toen ik wakker werd. De hele zaterdag heeft hij daarna ook perfect gefunctioneerd.

Helaas bleek vandaag het euvel weer terug te komen. Ik keek een filmpje op tweakers.net, en plotseling sloeg de computer weer vast, en kwamen de blauwe strepen weer terug. 8)7
Nu zit ik dus weer met precies hetzelfde probleem als eergisteren.

Windows geeft aan dat er geen geheugen problemen zijn gevonden. Zou het dan toch mijn videokaart zijn die het heeft begeven? En hoe kan ik dit het beste testen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: I7 860
GPU: GTX 260
Geheugen: 6 GB
Het is een standaard HP computer van ongeveer 7 jaar oud. Hier een link naar de specs zoals ze op Tweakers staan: pricewatch: HP Pavilion Elite HPE-030nl

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb dus al een geheugen test gedaan en sfc /scannow. Dit heeft beide blijkbaar niets opgeleverd, want zit nu weer met de gebakken peren. Heb vrijdagavond ook nieuwe drivers geïnstalleerd voor de videokaart, maar dit mocht toen ook niet baten. Tevens heeft systeemherstel toen niet geholpen. De computer deed het op miraculeuze wijze weer toen ik 's ochtends wakker werd.

Heeft het zin om Windows 10 te herinstalleren? Dit omdat de strepen ook al voorkomen wanneer Windows nog helemaal niet gestart is... ;(

Hier wat foto's over de strepen die ik bedoel:
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.12.51.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.12.59.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.24.25.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.24.38.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.32.12.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...07-03%2012.42.19.jpg?dl=0

Edit: Na de computer vijf minuten te hebben uitgezet, doet hij het nu opeens weer goed. Maar de vraag is hoe lang? Wat kan dit toch zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Kartmans1 op 03-07-2016 13:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De videokaart kan je eenvoudig uitsluiten door tijdelijk een andere te gebruiken. Bouw een andere kaart even in of indien mogelijk gebruik de geïntegreerde GPU van je processor.

Het geheugen van je PC kan testen met iets als Memtest86+.

Gezien dat de strepen ook buiten Windows voorkomen denk ik dat het een hardware defect moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Heb helaas niet de beschikking tot een andere videokaart. Heb de computer inmiddels ook geherinstalleerd, maar bij het kijken van hetzelfde HD filmpje op de Tweakers website krijg ik weer de freeze met de strepen. Moet dus haast wel hardware matig zijn. Zal morgen even langs een computer zaak hier in de straat gaan om te vragen of zij kunnen helpen door het met een andere kaart te testen.

Tevens heb ik ook nog in een BSOD 'driver power state failure' langs zien komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kartmans1 op 03-07-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bijna zeker je grafische kaart. Trek hem er eens uit, en blaas hem schoon (probeer niet teveel te spetteren als je me je mond blaast) en zet hem terug. Goed vastklikken.

Als je dan toch de kast dan toch open hebt, kan je gelijk alles een beetje schoonmaken. Wel net zo handig voor de technicus die morgen misschien in je kast moet gaan wroeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Heb gisteravond even de kast nogmaals opengemaakt en een beetje stof weg proberen te blazen. Videokaart zit in deze HP echt helemaal ingebouwd en achter kabels verstopt. Je kan er in ieder geval niet makkelijk bij om hem er even uit te klikken, want er zit ook nog een extra ijzeren beugel om het vast te houden.

Hierna nogmaals het filmpje gestart, maar helaas weer freeze met blauwe strepen.

Toen ben ik Furmark gaan downloaden, om even een stress test te doen en te kijken wat er gebeurd. In dit geval, helemaal niets! De fans gingen hard blazen, temperatuur liep hoog op (90 graden), maar de computer bleef het doen.

Hierna het filmpje weer gestart, en ditmaal geen freeze. Ook deze ochtend niet, een dag later. Wellicht dat het 1 en ander aan stof is weggeblazen? Heb echt geen idee of dat kan, maar het is wel frappant te noemen dat er nu niets aan de hand is. Ik kijk het de volgende dagen even aan of de freeze en de strepen nog terug gaan komen. Nu kan ik namelijk niets demonstreren bij een computerzaak, dus heeft het ook geen zin om langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Koop een spuitbusje lucht bij de Action (1 euro nog wat), en spuit de boel eens goed schoon.

Tip, een spuitbus met lucht dien je vooral NIET te schudden voor gebruik. Er zit altijd een beetje rommel in, en dat is netjes bezonken op de bodem. Als je gaat schudden, gaat die rommel door de lucht heen en krijg je het op je electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Reepje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:16:
Koop een spuitbusje lucht bij de Action (1 euro nog wat), en spuit de boel eens goed schoon.

Tip, een spuitbus met lucht dien je vooral NIET te schudden voor gebruik. Er zit altijd een beetje rommel in, en dat is netjes bezonken op de bodem. Als je gaat schudden, gaat die rommel door de lucht heen en krijg je het op je electronica.
Dankje voor de tip! Ga ik van de week even doen dan wanneer ik in de stad ben. Denk je dat mijn redenering waarom het tot nu toe weer goed werkt kan kloppen? Dat het echt met overhitting te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Die strepen komen voor bij beschadigde hardware, vooral bij oververhitting. Blijkbaar is het nog niet kapot gegaan bij jouw, maar ik zou ervoor zorgen dat de kast goed schoon is, eventuele stoffilters (onder de voeding wellicht, en voor bij de intake fan) ook goed schoon zijn.
Zorg er ook voor dat de kast aan de achterkant zijn warmte goed kwijt kan (het wordt misschien, heel misschien, toch nog zomer, en dan wordt het dus ook warmer)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Lijkt toch dat er meer mis is. Gisteren weer BSOD's, maar daarna wilde de computer ook niet meer opstarten, blijkbaar was Windows corrupt, terwijl ik wel een schone installatie heb gedaan. Waarschijnlijk komt dit door de cache SSD die ik gebruik, heeft de boel denk flink lopen verzieken.

Des al niettemin heb ik besloten om een nieuw systeem samen te stellen, mede omdat ik dit gezeur niet moet hebben als ik volgend jaar aan mijn scriptie moet werken. Videokaart gaat het waarschijnlijk echt begeven, en had het laatste jaar sowieso al wat meer probleempjes dan vroeger. Na zeven jaar begint de fut er wel wat uit te gaan als hij dag in dag uit aanstaat. Dweilen met de kraan open om alles te blijven oplossen.

Heb dus uiteindelijk besloten om de onderdelen uit de BBG Juli 2016 voor het basissysteem te bestellen. Voor mijn gebruik zal dit prima voldoen, en ga ik er zelfs weer wat op vooruit ten opzichte van nu. Alleen geen grafische kaart meer, maar voor het gamen gebruik ik tegenwoordig toch een PS4. Ben zeer benieuwd! Bizar hoe goedkoop het tegenwoordig kan. Hoop dat dit een goede keuze is!

Toch bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1