HDD aan het sterven - zou image maken nog veilig zijn?

Pagina: 1
Acties:

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 11:54
Mijn pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB lijkt aan het sterven te zijn.
Op zich niet zo'n heel vreemd of problematisch iets, maar ik was net van plan om eindelijk de update/reinstall naar Windows 10 te doen.
Als ik de s.m.a.r.t info bekijk dan haal ik er niet direct uit wat er scheef zit, behalve alles.

CrystalDiskInfo geeft een waarschuwing op Pendig Sector Count van 26.
Een tweetal Steam updates waren afgebroken op write errors, en ook windows geeft hier en daar een melding.

Belangrijke data gaat in een twee-wekelijkse backup naar de NAS, dus dat is het probleem niet.

Ik vraag me af wat nu het meest zinvol zou zijn:
  • de schijf te vervangen door een andere HDD en een image over te zetten
  • de schijf gewoon even buiten spel te zetten, opnieuw te installeren op een SDD die ik nog klaar heb liggen en dan bestanden ofwel van die schijf over te zetten naar een nieuwe HDD als data schijf.
m.a.w. zou de data die erop staat nog betrouwbaar zijn, of zou er teveel corruptie op zitten?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7571/28054850105_65e86a3ebd_o_d.png

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Als de data die nu nog op de hdd staat niet echt belangrijk is zou ik de hdd gewoon vervangen en gewoon fris zonder image of dergelijks opnieuw beginnen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gewoon clonen.
Als het mis gaat kun je er alsnog voor kiezen een verse install te doen.
Ik zie het probleem niet.

★ What does that mean? ★

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een goed kloonprogramma zou moeten kunnen laten zien welke bestanden corrupt zijn? Soms kun je zelfs in de Windows Event log zien welke bestanden corrupt zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 03-07-2016 13:56 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-01 13:18
Bespaar jezelf een hoop ellende, HDD is waarschijnlijk aan het overlijden, bovendien werkt een SSD veel prettiger. Dit is het ideale moment om een verse Win10 installatie op de SSD te doen!

edit: even hdd eruit, ssd erin, win10 van usb stick/dvd installeren en na installatie van windows de hdd erbij plaatsen. Wel goeie backups maken van alle belangrijke documenten uiteraard ;)

Een image maken van een harddisk met problemen gaat vaak uren/dagen duren door retries, waarna ook nog eens alle windows bestanden gecontroleerd moeten worden (SFC), echter kan je de bestanden van geinstalleerde applicaties en drivers niet controleren, met een labiel systeem als resultaat als je gaat clonen/imagen.

[ Voor 58% gewijzigd door base_ op 03-07-2016 13:59 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 14:25

WCA

Eerst de belangrijkste bestanden veilig stellen, en daarna pas een image gaan maken! Als ie tijdens het maken van de image stuk gaat, ben je alsnog alles kwijt!

Share and Enjoy!

• TweakMDS
Ik heb net even een poging gewaagd met clonezilla. Die gaf geen fouten maar de ETA stond na een uurtje al op 11 uur te gaan en liep vrij hard op.
Ik heb deze clone maar afgebroken...

Inmiddels start Windows ook niet meer gewoon op maar komt met herstel acties, dus zo meteen maar een verse installatie op SSD.
Helaas wel van win7 omdat ik geen win10 licentie heb.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakMDS op 03-07-2016 14:41 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een windows 7 ,licentie hebt, die is ook geldig voor win10.

Ik zou dus gewoon een win10 eropzetten, scheelt je weer enkele dagen werk met updates binnenhalen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 17:08

MsG

Forumzwerver

Je kan de hardeschijf daarna nog even een lange format geven. Voor hetzelfde geld komen de bad sectors niet weer opnieuw voor. Je kan voor de zekerheid ook nog een andere SATA-kabel proberen, of andere poort.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• base_
Je mag voor windows 10 zoals Reepje al aangeeft gewoon de windows 7 code invullen. Wel even de image downloaden en een usb stick maken dus ;)

• TweakMDS
Merci, ik heb inderdaad gevonden dat je Windows 10 ook kan activeren met een 7-licentie. Dacht dat dat voorheen niet ging, maar het bespaart me wat moeite op deze manier.

Een ander lastig punt waar ik hopelijk geen last van ga krijgen is dat ik destijds bij het installeren heb gekozen voor de HDD in een raid-set. Dat was omdat het Z68 chipset de mogelijkheid biedt om een caching SSD te gebruiken (met Intel SRT) en daarvoor moest de controller in raid mode.
Uiteindelijk heb ik zo'n SSD nooit meer aangeschaft, maar de HDD configuratie is dus niet 100% standaard.

Weet iemand zo of dit problemen zou geven? Ik kan mijn SSD ook wel voor de zekerheid aan de andere controller hangen, volgens mij zit er op het mobo 3 x sata2 en 2 x sata3. Met een beetje geluk hangt de schijf nu aan de sata2 en hoeft er niets aangepast te worden. Anders ben ik er bang voor dat ik de schijf die nu problemen geeft niet terug aangesloten krijg.

[ Voor 64% gewijzigd door TweakMDS op 03-07-2016 15:09 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Als je de boel toch opnieuw installeert, zet dan in de bios de controller weer op ahci.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• TweakMDS
Ik heb gisterenavond een verse install gedaan. Bios op RAID laten staan zodat ik nog de mogelijkheid heb om er een setje HDD's in raid bij te zetten. Op dit moment zit er alleen een 256GB SSD in en dat is wat krap.

Bij wat extra zoekwerk over RAID vs AHCI vond ik overigens wel conflicterende berichten. Het "ene kamp" noemde voor raid mode enkel extra opties, dus volledige ondersteuning van alles wat AHCI doet; op sommige plaatsen werd genoemd dat TRIM bijvoorbeeld niet zou werken.
Tegelijk, als er geen enkel voordeel van AHCI boven raid zou zijn - waarom zit de optie er dan in?
De manual van het moederbord noemt enkel beperkingen van IDE mode.

Hoe dan ook, na een reinstall loopt de PC nu weer sneller dan hij ooit heeft gelopen, da's altijd fijn.

Gisterenavond heb ik gelukkig ook kunnen verifiëren dat alle bestanden van de afgelopen weken in de backup meegegaan zijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Check nog even of TRIM aan staat. Dat wil je wel :P Commandline met adminrechten ->

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

De output zou 0 moeten zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• base_
AHCI boot meestal iets sneller (geen controller bios), RAID heeft drivers nodig maar geeft extra RAID opties. SSD aan de RAID controller betekent meestal ook dat de controller TRIM moet uitvoeren, niet het OS,
Pagina: 1