Vraag

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Mijn vraag

Gezien mijn aanstaande vaderschap (jeej!), wil ik graag een ander objectief voor mijn camera.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Voor onze huwelijksreis naar de V.S. heb ik vorig jaar de Sony A6000 gekocht, met kitlens en zoomlens. Bevalt allemaal prima, maar ik mis toch wat mogelijkheden qua backgroundblur. Ik zou graag mooie foto's willen waarbij ik (zonder fotobewerking) een wazige omgeving kan maken.

Voor alle duidelijkheid, ik ben een amateurfotograaf, geen cursussen gevolgd, pak maar af en toe de camera erbij voor leuke plaatjes.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik was in de market voor deze lens: pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zilver

Maar nu heeft dit artikel me nogal aan het twijfelen gebracht: http://thewirecutter.com/...ny-e-mount-lenses-to-buy/

"Mijn" lens staat hier dus niet tussen. Wellicht is het Sony 1.8 objectief al weer enigszins verouderd? Of kan ik beter voor een andere lens kiezen die mijn wens mogelijk maakt?

Ik snap dat er betere lenzen te verkrijgen zijn, maar hier gaat een behoorlijk prijskaartje aan hangen natuurlijk.. En aangezien ik maar af en toe foto's maak, is dat niet echt een optie.

Tips en/of adviezen zijn zeer welkom!

Beste antwoord (via GoeiedagEem op 11-07-2016 20:28)

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:25:
Mijn vraag

Maar nu heeft dit artikel me nogal aan het twijfelen gebracht: http://thewirecutter.com/...ny-e-mount-lenses-to-buy/
In dat artikel staat ook de Sony 35mm f/1,8.
Het zijn beide goede lenzen, voor een redelijke prijs. Ze hebben ook beide beeldstabilisatie ingebouwd. Dit is bij foto's en video's een voordeel t.o.v. lenzen die het niet hebben. Ook de stille autofocus is prettig.
Loop je eigen foto's eens na, en kijk welke brandpunt je vaak gebruikt op de lens die je nu hebt (ik neem aan de 16-50 zoom).
Met 35mm krijg je wat meer in beeld. Bij de 50mm moet je soms een stapje naar achter maken, maar kan je gemakkelijker storende elementen buiten het beeld houden. En het onderwerp van de achtergrond los maken.

Alle reacties

Verwijderd

50mm is vrij lang voor op een crop camera, 35mm wat meer all-round. Voor portretten is de 50mm weer net wat beter.

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 15:34
Ik ben erg tevreden met mijn SEL24F1.8

Enorm fijne vakantie lens, maand geleden mee naar SF geweest. Helaas nog geen foto's online staan, maar zeker aan te raden.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Ik heb de 35mm 1.8 op mijn a6000 zitten en ben hier zeer tevreden mee. Wel ietsje duurder ivm de 50mm, maar is het denk ik wel waard.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:25:
Mijn vraag

In dat artikel staat ook de Sony 35mm f/1,8.
Het zijn beide goede lenzen, voor een redelijke prijs. Ze hebben ook beide beeldstabilisatie ingebouwd. Dit is bij foto's en video's een voordeel t.o.v. lenzen die het niet hebben. Ook de stille autofocus is prettig.
Loop je eigen foto's eens na, en kijk welke brandpunt je vaak gebruikt op de lens die je nu hebt (ik neem aan de 16-50 zoom).
Met 35mm krijg je wat meer in beeld. Bij de 50mm moet je soms een stapje naar achter maken, maar kan je gemakkelijker storende elementen buiten het beeld houden. En het onderwerp van de achtergrond los maken.

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-11 22:56

• GoeiedagEem
Ik neig op dit moment inderdaad toch meer naar 35mm, bij het maken van foto's is een stapje naar voren over het algemeen eenvoudiger dan een stapje naar achteren.

Ik heb wat vergelijkingsmateriaal opgezocht en het lijkt erop dat je met 50mm wat meer blurring effect krijgt.

Ik zal mijn foto's nog even nakijken op hoeveel mm ik die over het algemeen maak. En ik ga de kitlens nog even standaard op de max zoom instellen (50mm) om een beeld te krijgen van de nieuwe 50mm lens.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je schrijft dat je nu de kitlens en de zoomlens hebt. Als die zoomlens de 55-210 is zou ik zeggen: ga voor die 35mm. De meer portretachtige dingen kan je indien wenselijk ook met die zoomlens doen namelijk.

Maar ik ben biased :) Ik heb ook de kitlens (SEL 16-50) en de zoomlens (SEL 55-210) en mijn volgende lens wordt waarschijnlijk die 35mm variant, in de zoektocht naar wat meer licht. Voor portretachtige zaken vind ik de 55-210 op 55mm prima voldoen. Naar mijn gevoel is die ook scherper dan bv de kitlens op 50mm.

35mm is dan generiek breder bruikbaar, en dat die ook nog op F1.8 zijn werk kan doen helpt in de avond dan weer. Dus alleen als je specifiek 50mm dingen wil doen bij wat minder licht is die lens de ideale, ten opzichte van de lenzen die je al hebt biedt de 35mm denk ik meer.

Maar ik ben ook maar een hobbyist ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Jheroun op 06-07-2016 16:14 . Reden: zeer laat vastgestelde tikfout ]

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 22:28

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Voor mijn vaderschap ook de Sony A6000 aangeschaft. Met 50mm 1.8 die jij in je openingspost aangeeft. Ik vind hem perfect voor portretten van de kleine. Met 35mm kon de kleine wel eens een bollere toet krijgen dan die toch al heeft. De kitlens doe ik er eigenlijk alleen op als ik weg ga vanwege de compactheid, de rest van de tijd zit de 50mm op de camera. Niks te klagen over deze lens.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Toen mijn dochter net geboren was had ik vaak ook een 35mm 1.8 op mijn toenmalige Nikon D90 zitten.. Nog steeds de mooiste foto's uit die tijd..

Nu heb ik een A6000 met de 35 en 50mm. Ik merk dat ik binnenshuis nog steeds naar de 35mm neig. Zeker omdat het beter uitkomt in ons huis..

Het zal dus op persoonlijke voorkeur uitkomen, beiden lenzen zijn toppertjes om goede foto's te schieten, kijk idd eerst naar je voorkeur vwb mm's met je huidige kit en baseer daar je keuze op.

Geniet van de komende periode!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik ben van mening dat de 50mm 1.8 e-mount zelfs sterk underrated is. Lees en bekijk deze geweldige vergelijking maar met de leica summicron eens:

http://photocinenews.com/...-leica-summicron-50mm-f2/

• GoeiedagEem
Ik ga voor de 35mm kiezen. Er is ook veel keuze tussen filters... Kan ik daar gewoon de goedkoopste kiezen? Ik gebruik dit als bescherming van de lens.

Bedankt voor alle goede adviezen!!

[ Voor 23% gewijzigd door GoeiedagEem op 08-07-2016 19:37 ]

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 18:33:
Ik ga voor de 35mm kiezen. Er is ook veel keuze tussen filters... Kan ik daar gewoon de goedkoopste kiezen? Ik gebruik dit als bescherming van de lens.

Bedankt voor alle goede adviezen!!
Ik zou een B+W filter halen met MRC coating, met als belangrijkste reden dat ze zo makkelijk schoon te maken zijn.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met het risico hier de wel-of-geen-filter-ter-bescherming oorlog te starten: zou ik niet doen ;)

Ik was ook altijd van de zet er maar een filter voor ter bescherming school maar na het lezen van een hoop artikelen en forumposts ben ik ermee gestopt. Lenscoatings zijn tegenwoordig kennelijk zo hard dat een filter niet meer helpt, en dat filter is wel fragieler dan je lens, dus als die stuk gaat gaan er ineens scherven richting je lens en daar kan die minder goed tegen dan the occasional tik tegen een of ander object.

Gebruik filters als je ze nodig hebt, anders doen ze 99,99% van de gevallen niet veel meer dan het licht dat je lens in valt beperken.

• GoeiedagEem
De lens is gisteren gearriveerd. Hierbij een testfoto:

Afbeeldingslocatie: https://ka2rga.bn1304.livefilestore.com/y3mpmVoGKIJn7VOZpnF9e1z0YBc6RCilHjPD9qZNoOi7l9NozuSATULO9UUVgOJgFIWfmJ-yufx7j9UVmH7yDU6S0tj0g_owMCSTtQN34ou4LyeOyDVDBYh-dZir4uhwBa1-eYoHIER9OVi3sn96sQefA?width=1024&height=683&cropmode=none

Instelling is automatisch, F2.2, ISO 1600 en sluitertijd 1/160 seconde.

Scherpte/diepte ben ik blij mee!

[ Voor 52% gewijzigd door GoeiedagEem op 10-07-2016 10:57 ]

• ToFast
Ja 35mm op apsc (factor 1.4 -1.5) is omgerekend naar full frame zo'n (of wellicht precies) 50mm.

35 mm f5.6 kan je kitlens ook inderdaad. Ik zou op de diafragma stand of manueel schieten, f1.8 geeft je een heel ander plaatje immers. Wel is het zo dat elke lens naast diameter en diafragma zijn eigen karakter heeft (scherpte, bokuh, kleur) in feite zou dit bij de 35mm allemaal 'beter' moeten zijn, deels is dat afhankelijk van smaak (kleur renderingen)

Edit: je hebt je afbeelding gewijzigd en dit verhaal was daarvan deels van op toepassing.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 10-07-2016 11:00 ]

• GoeiedagEem
Thx ToFast, ik heb de foto maar ff aangepast... De foto die er eerst stond bleek inderdaad nog met de kitlens gemaakt.... #Fail 8)

Nu de juiste foto met de juiste lens geplaatst!

• ToFast
GoeiedagEem schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:59:
Thx ToFast, ik heb de foto maar ff aangepast... De foto die er eerst stond bleek inderdaad nog met de kitlens gemaakt.... #Fail 8)

Nu de juiste foto met de juiste lens geplaatst!
Veel (test)plezier de komende tijd, zorg dat je de lens goed kent en daarna de mooiste plaatjes ermee mag schieten :)
Pagina: 1