Windows 7 setup vanaf USB lukt niet!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Probeer Windows 7 Professional te installeren vanaf usb maar dat wil
voorlopig nog niet lukken, de usb word "overgeslagen" bij het opstarten van de pc.

Kan de usb-stick wel selecteren in het F8-menu, in UEFI mode en normaal, maar beide falen en starten
gewoon het al geinstalleerde OS. De stick is denk ik juist geformatteerd en de iso overgezet met Rufus 2.9.

Het probleem zit hem denk ik in het bios, iets met compability mode, heb al wat settings veranderd daarin maar
dat blijkt nog niet te werken.

Moederbord is een Asus Z87 Plus.

Weet iemand misschien wat ik nog moet doen om het te laten werken?

PS: Met rufus is de stick FAT32 geformatterd.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is die stick wel bootable? Als je 't in een ander systeem probeert, werkt het daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:17:
Is die stick wel bootable? Als je 't in een ander systeem probeert, werkt het daar wel?
Die vraag snap ik niet. Rufus 2.9 zorgt er toch voor dat de stick (sandisk 32Gb extreme) bootable word ?
Heb-iso image gekozen en toen de *.iso van Windows 7 pro geselecteerd. Als ik dan kijk als het proces klaar is met de verkenner, staat idd de gehele inhoud van de *.iso op de stick. Lijkt mij correct.

Het advies van de site waar ik de Win 7 key gekocht heb was ook om het met Rufus 2.9 te doen en de *.iso heb ik ook via een link van hen daar opgehaald. De instructies opgevolgt, maar er word helaas niets gezegt over het bootable geschikt maken via de bios-settings.

Het gaat om deze installatiegids: http://manual.tresbizzbv....m/Windows-7-NL-Manual.pdf

2 - Kopiëren met Rufus | https://rufus.akeo.ie/
Voor het kopiëren van bestanden naar uw USB-stick kunt ook het programma Rufus gebruiken.
Met dit programma wordt uw USB-stick meteen ‘bootable’ gemaakt. Dit betekent dat uw
computer de bestanden kan lezen bij het opstarten, zodat Windows gelijk geïnstalleerd kan
worden.

Als u Rufus heeft geïnstalleerd, begint u met het klaarmaken van uw USB-stick. Dit doet u als
volgt: Start Rufus. Als het goed is heeft Rufus al het meeste ingevuld. Bij Creëer een opstartbare
disk kiest u ISO image. Hier staat standaard FreeDos. Dit kunt u laten staan. Nu dient u te klikken
op Start. Dan start Rufus met het klaarmaken van uw USB-stick. Als het programma klaar is,
kunt u beginnen met de installatie van Windows 7.

Enige merkwaardige van deze instructies is dit:

- Bij Creëer een opstartbare disk kiest u ISO image.
- Hier staat standaard FreeDos. Dit kunt u laten staan.

Als ik iso image kies, is "standaard FreeDos" weg, hoe kan je dat dan in hemelsnaam laten staan 8)7

-

[ Voor 65% gewijzigd door Madrox op 03-07-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 20:20
Fastboot uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Zal ik eens proberen, heb het al gedaan dacht ik maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Madrox schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Die vraag snap ik niet. Rufus 2.9 zorgt er toch voor dat de stick (sandisk 32Gb extreme) bootable word ?
Geen idee, ik ken Rufus niet. Maar zonder 't te testen weet je het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Probeer het eens opnieuw met deze handleiding: http://www.eightforums.co...drive-create-windows.html

Werkt alleen voor x64; voor x86 moet je legacy mbr gebruiken. Gebruik bij voorkeur ook een (andere) USB2-poort.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Oke, ik ben wat wijzer maar het is nog niet gedaan.

Fastboot werkt niet, maakt niets uit.
CMS, waar volgens mij het probleem zit, leek de oplossing.
Toen ik die uitzette, kon ik de setup vanaf de stick starten, eureka dacht ik.
Helaas ging het direct alweer mis, de format utility kan niets creeeren op mijn ssd. Wel leegmaken kwam ik al snel achter. omg.

Gelukkig staat er nog een win7 versie op een 500GB harddisk, daar type ik nu van.

Geleerd: Fastboot uit/aan doet er niet toe. CMS uitschakelen laat de setup starten, de stick is dus correct geformatteerd en bootable. Rufus lijkt te werken, dus. Ken de tool en het werkte toen ook.

Win 7 pro weigert echter iets op mijn SSD te doen, behalve leegmaken :X

Nogmaals geprobeerd, en de setup weigert een systeempartitie aan te maken op de "unallocated" SSD.
Zie de log file zeggen ze erbij, waar vind ik die dan MS? Wel zo handig om dat ook te melden 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 03-07-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je zo'n melding krijgt, heeft de SSD een verkeerde partitietabel. Welke Windows had je hiervoor en bootte je met UEFI? Als je nu namelijk met Legacy opstart, is de SSD voorzien van een GPT indeling en dat moet voor Legacy boot uiteraard MBR zijn. Diskpart en dan 'clean' op de juiste schijf uitvoeren is de oplossing dan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Boot altijd met UEFI. MBR moet goed zijn denk ik. Misschien zit het probleem erin dat er nog twee harddisks zijn aangesloten; beide met primairy partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, dat is het probleem niet. Je moet echt 100% zeker weten dat je in de juiste bootoptie zit. CSM doet iets met Legacy boot, volgens mij als-ie aan staat boot je daar mee. Check even het boekje van je moederbord hiervoor (of Google erop).

De logs kan je iig via Shift+F10 bekijken, dat opent een command prompt waarmee je ze kan opvragen. Ook simpel met Google te vinden. Een reboot wist ze uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:42

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook weleens gedonder gehad met dit soort dingen en een Windows-USB-installatiemedium. Wat je nog zou kunnen proberen om een USB 2.0 poort te gebruiken ipv 3.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Dat laatste is het probleem niet, ik heb de stick al de hele tijd op usb2 poort zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:06:
Nee, dat is het probleem niet. Je moet echt 100% zeker weten dat je in de juiste bootoptie zit. CSM doet iets met Legacy boot, volgens mij als-ie aan staat boot je daar mee. Check even het boekje van je moederbord hiervoor (of Google erop).
Gedaan, maar ik kom er gewoon niet uit :'(
De logs kan je iig via Shift+F10 bekijken, dat opent een command prompt waarmee je ze kan opvragen. Ook simpel met Google te vinden. Een reboot wist ze uiteraard.
Oke, dus ik moet opnieuw de setup draaien en dan na die melding, shift -F10 doen.

Ga toch even proberen of het wel lukt met alleen de SSD aan de sata poort.

CSM staat btw weer aan, de boot naar de setup doet het nu vreemd genoeg wel, dus het
staat iig niet legacy meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ook redelijk makkelijk om te zien of je via BIOS/Legacy boot, of via UEFI. Bij de laatste is de resolutie hoger, vaak native aan het beeldscherm. Bij Legacy is 't al snel 1024x768 of zelfs 800x600. ;)

Ps, wil je op 2 mensen reageren, bewerk dan je vorige post of quote ze beiden tegelijk. Dubbel posten wordt niet erg gewaardeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Ja , weet ik. was ff te snel. Sorry. Zit nu 100% op UEFI, je hebt gelijk. Met legacy is het veel lager de resolutie.

Het lostrekken van de HDD's heeft niets opgeleverd, ik zal toch moeten doen wat jij al beschreef. Vind het allemaal wel erg lastig en gebruikersonvriendelijk. Nu kom ik er wel uit, maar een beetje leek zit al snel muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:11
Vanaf je huidige windows install booten en zoals Hero of time al aangaf de master boot record van de SSD herschrijven. Dat kan makkelijk met deze beschrijving: http://www.partition-tool...n-manager/rebuild-mbr.htm

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Oke, zoals hier omschreven heb ik
de partitietabel omgezet gewoon met computerbeheer naar de GPT tabel.

Ik draai nml. nog Windos 7 Ultimate vanaf een 500Gb harddisk, vandaar dat ik er zo bijkan.

Helaas, Windows Pro setup geeft nu een vreemde foutmelding en meld dat er niet geinstallleerd kan worden
op een GPT-partitie.

Nu lees ik ook dat ik de veilige boot moet uitzetten (mits dat nog niet gedaan is)

quote:
Belangrijk: in het eufi-bios moet de veilige boot worden gedeaktiveerd - daar kan alleen Windows 8 mee overweg; doe je dat niet - kan Windows 7 niet geïnstalleerd worden.

Alle overige HD's in je nieuwe PC kan je via schijfbeer in de nieuw geïnstalleerde windows 7 omzetten naar GPT.
Maar vergeet niet dat de HD eerst compleet verwijderd wordt, anders lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, mijn bios staat nu in UEFI mode, ik boot ook met de UEFI-USb stick mode. Moet de indeling nu GPT of toch MBR zijn ? Mijn hoofd begint aardig over te lopen, namelijk... :F

Vergeet ik btw. weer de edit |:(

Heb minitool partitie wizzard erbij gepakt, de ander die je voorstelt zit nogal wat bloatware in nml. Gebruik ik liever niet.

Oke, GPT aangemaakt met minitool, komt er een partitie bij (klopt). Dan reboot en..... een zwart beeld met een _

Weer wat nieuws. Wat nu weer? Zit muurvast, kom er maar niet uit. Secure boot heb ik uitgeschakeld.

[ Voor 53% gewijzigd door Madrox op 03-07-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:06:
CSM uit == legacy boot en CSM aan, kan je meerdere zaken aanpassen met meerdere opties. Uefi first, Legacy firts, ignore en nog iets. Heb daar bij HDD van alles geprobeerd maar niets lijkt te werken,
Kom ik idd bij een X:\ , dan doe ik dir, zie een waslijst bestanden maar de logs kan ik vooralsnog niet vinden.
Lekker gebruikersvriendelijk allemaal (not :X ) maar dit terzijde.

ps: vergeet ik weer de copy knop. admin, je mag het verwijderen allemaal. Mijn excuus nogmaals O+

Is er iemand in de zaal die mij precies kan zeggen wat ik bij de Asus Z87 Plus nou precies wel of niet moet aan of uitzetten ? Secure boot iig UIT, want met secure Boot word niet ondersteunt door Windows 7, tot zover ben ik eruit.

hier heb ik iets voor een Rampage mobo: https://rog.asus.com/8962...-guide-on-windows-7-or-8/

die zegt ook min of meer wat jij al zegt, plus hoe de settings in het bios moeten/kunnen staan. Ga dat nog maar eens proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Madrox op 03-07-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het is niet moeilijk.

Windows 7 en de Asus Z87 Plus ondersteunen beide UEFI. Dus installeren in UEFI modus met GPT heeft de voorkeur.

Instellen als volgt:

CSM (Compatibility Support Module)
Launch CSM: Disabled

Secure Boot:
OS Type: Other OS

De meest recente officiële ISO is: nl_windows_7_professional_with_sp1_x64_dvd_u_676937.iso
Download die ergens en controleer of SHA1-hash gelijk is aan 036768613B50F51E21C661BE332E4B3560262429 zoals vermeld op MSDN.

USB stick maken op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i953XCI.png

Booten vanaf de USB stick en voor een schone lei met diskpart de partitietabel verwijderen in het het eerste scherm van de installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Dav1d op 03-07-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Dankjewel, Dav1. Het is inderdaad niet moeilijk, als je weet wat te doen.

Win 7 pro setup staat er nu eindelijk op, dankzei jouw instructies.
Ben er echter nog niet helemaal, want de key die ik genoteerd heb
is ongeldig :F

Zal even checken of ik het juist overgeschreven heb van de mail die ik
gehad heb, anders zal ik ook daar achteraan moeten.

Dank allemaal voor de support _/-\o_

ps: Gelukkig heb ik gewoon een lees/schrijffout gemaakt en Windows 7 Pro is nu succesvol geactiveert.

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 03-07-2016 22:57 ]

Pagina: 1