Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een GTX 970 laatst gekocht en zodra ik hem installeerde gingen dingen al iets beter draaien dan me vorige kaart (GTX 750 TI OC ED) Al snel merkte ik dat ik niet het volledigst krijg bij het spelen. En dus was mijn vraag welke processor draait het beste met deze, of ongeveer het beste zodat ik meer hoef uit te geven. Maar mijn huidige processor is nieuw en ik weet gewoon nog niet genoeg van de specificaties van een processor om te kunnen beslissen. Ik heb al een beetje lopen zoeken en vergelijk met amd en intel, maar ik ben gewoon niet slim genoeg. Ik zat te kijken naar de intel 6400 maar die is gewoon te duur. Ik heb op dit moment een FM2/FM2+ socket.

Specs:
AMD athlon x4 860k
MSI GTX 970
2x 4 GB Crucial DDR3 1600 (8 GB totaal)
Gigabyte A68HM

Alvast bedankt,

Jeroen

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-07-2016 15:50)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
Heb je al aan tweedehands gedacht? Een Haswell socket 1150 Core i5 + moederbord en dan kun je je geheugen behouden.

Bijvoorbeeld;
€125 V&A aangeboden: Intel Core i5-4670 Boxed
€45 V&A aangeboden: ZGAN - Gigabyte GA-B85M-HD3 - Socket 1150 / Hasswell

Wat is je budget eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door NitroX infinity op 03-07-2016 11:02 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
Heb je al aan tweedehands gedacht? Een Haswell socket 1150 Core i5 + moederbord en dan kun je je geheugen behouden.

Bijvoorbeeld;

[ Voor 17% gewijzigd door NitroX infinity op 03-07-2016 11:02 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:11
Bij welke games merk je dat de videokaart niet boven de 90% draait en dus gebottlenecked wordt door de processor (of iets anders)?
Heb je de 860k al overgeklokt?
Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Er is qua upgrade weinig meer te behalen uit je huidige setup. Je kunt idd. nog een overklcock proberen.
En dan vergelijken wat de in-game belastingen zijn van de CPU en GPU. Een lage frame count samen met lage loads van 1 van de 2, kan duiden op een bottleneck. En probeer het ook eens met andere games. De ene game is beter geoptimaliseerd dan de andere.

Wanneer een i5 6400 te duur is, zou ik idd. ook kijken naar een 2e hands Haswell i5.

[ Voor 3% gewijzigd door kendo op 03-07-2016 13:51 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:02:

Bijvoorbeeld;

Nou, ik wou niet over de 200 gaan met de processor en eventueel moederbord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Die 4670 met een eventuele nieuwe moederbord is hier waarschijnlijk je beste optie. Cpus slijten niet heel erg snel tov moederborden, dus een tweedehands processor (mits goed verpakt) prima tweedehands aan te schaffen. Moederborden zijn meestal net iets kwetsbaarder. Het voordeel van die haswell is idd dat je je oude geheugen kan hergebruiken! Dat maakt een upgrade een stuk betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:27:
Bij welke games merk je dat de videokaart niet boven de 90% draait en dus gebottlenecked wordt door de processor (of iets anders)?
Heb je de 860k al overgeklokt?
Wat is je budget?
Vrijwel bij elke game draait hij niet hoger dan 30-50 % aan gebruik. En de CPU 100% in games. En heb de 860k niet overgeclockt. ik denk dat ik daarvoor een andere cpu koeler voor nodig heb. zou dat dan de bottleneck verhelpen en ervoor zorgen dat ik 100% van me kaart gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0-overload
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 13:50

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

Een collega van me had een soort gelijk probleem, enkel met de 960.
Zijn games stonden op een ssd geinstalleerd, de ssd bleek sneller te zijn dat zijn 960 aan kon wat resulteerde in een bottleneck.. nadat hij zijn games op een normale hdd had geinstalleerd was zijn probleem over.
Wellicht zou je dat eerst kunnen proberen, mits het natuurlijk op een ssd staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kendo schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:46:
Er is qua upgrade weinig meer te behalen uit je huidige setup. Je kunt idd. nog een overklcock proberen.
En dan vergelijken wat de in-game belastingen zijn van de CPU en GPU. Een lage frame count samen met lage loads van 1 van de 2, kan duiden op een bottleneck. En probeer het ook eens met andere games. De ene game is beter geoptimaliseerd dan de andere.

Wanneer een i5 6400 te duur is, zou ik idd. ook kijken naar een 2e hands Haswell i5.
Ik begrijp het, denkt u dat de overclock bottleneck goed verhelpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zer0-overload schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:20:
Zijn games stonden op een ssd geinstalleerd, de ssd bleek sneller te zijn dat zijn 960 aan kon wat resulteerde in een bottleneck.. nadat hij zijn games op een normale hdd had geinstalleerd was zijn probleem over.
Wellicht zou je dat eerst kunnen proberen, mits het natuurlijk op een ssd staat ;)
Oh haha nee ze staan bij mij allemaal op me HDD.. ik heb 2 TB in twee schijven. Enkel me windows staat op me SSD en benodigde progamma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:11
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:19:
[...]
Vrijwel bij elke game draait hij niet hoger dan 30-50 % aan gebruik. En de CPU 100% in games. En heb de 860k niet overgeclockt. ik denk dat ik daarvoor een andere cpu koeler voor nodig heb. zou dat dan de bottleneck verhelpen en ervoor zorgen dat ik 100% van me kaart gebruik?
Nee, zo'n groot verschil ga je met een overklok niet redden.
Je hebt nog niet gezegd welke games je speelt, maar je doet er waarschijnlijk goed aan om over te stappen op een recente i3 of i5.
Dat lijkt me ZEER onwaarschijnlijk, zal eerder een software probleem zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:24:
[...]

Nee, zo'n groot verschil ga je met een overklok niet redden.
Je hebt nog niet gezegd welke games je speelt, maar je doet er waarschijnlijk goed aan om over te stappen op een recente i3 of i5.
Oh, dat is wel jammer.
Ik speel vooral high end grafische games. Euro Truck Simulator 2, GTAV, Hurtworld en Arma 3.
Denkt u dat ik er ook kom met een i3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou er goed aan doen meteen voor een i5 te gaan. Een echte 4core heeft altijd de voorkeur boven een dualcore met HT. Doe eens een bod op V&A aangeboden: Upgradeset: i5-4590, 8GB DDR3, B85mATX + GARANTIE. Dan heb je met je eigen ram meteen 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Haha leuk grapje _/-\o_ (toch?)

2e hands met verkoop van je huidige spul zou ik ook doen.
staat op V&A een i5 3470, das wel prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Powrskin op 03-07-2016 15:01 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0-overload

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

Dat dacht ik in eerste instantie ook, erg onwaarschijnlijk.. maar het heeft wel zijn probleem met zn 960 verholpen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
zer0-overload schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:29:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook, erg onwaarschijnlijk.. maar het heeft wel zijn probleem met zn 960 verholpen.. 8)7
Dat is heel ongeloofwaardig, als je het maar van horen zeggen van je collega hebt.

Als je verhaal op waarheid berust, heeft die collega van je waarschijnlijk nog wel wat anders gedaan behalve het herinstalleren van die game waardoor dat "probleem" opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0-overload

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

MacPoedel schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:50:
[...]Dat is heel ongeloofwaardig, als je het maar van horen zeggen van je collega hebt.

Als je verhaal op waarheid berust, heeft die collega van je waarschijnlijk nog wel wat anders gedaan behalve het herinstalleren van die game waardoor dat "probleem" opgelost is.
Prima.. ik zal de volgende keer m'n eventuele suggesties voor me houden.. dan houd ik het wel bij enkel het lezen van topics..
Ik ben blij dat de topicstarter iig een antwoord heeft gevonden :)
Pagina: 1