Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc bevriest sinds een paar maanden als ik aan het gamen ben, maakt niet uit bij welk spel.
nou heb ik toen eens in mn BIOS gekeken en mn cores van 8 naar 2 gezet. toen deed alles het weer alleen was mijn pc een stuk slomer. nou bevriest hij weer steeds als ik een game speel. Hoe los ik dit op???

In mn pc zit een NVidia GTX 750 videokaart,
een AMD FX(tm)-8320 Eight-Core Processor,
een ASRock 970 Pro3 R2.0 (CPUSocket) Moederbord en Windows 10 pro

mocht ik iet vergeten zijn meld het eventjes aub

======================================

zoals ik al zei heb ik geprobeert mn ram naar beneden te zetten,
ik heb mn hele pc gereset, ik heb geprobeert om alles schoon te maken.

Groetjes Sybren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van het systeem? De combinatie van dat moederbord met een 125W processor is ook niet goed. Dat bord heeft te weinig VRM's om de processor van stroom te voorzien. Bij deze processor heb je minimaal een moederbord met 6+2 VRM's nodig. Er zijn al veel topics over dit onderwerp langs gekomen in dit forum, zoek even in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Nou ja je bent niet heel slim met je keuzes geweest. Dit moederbord heeft te weinig stroom fases om jou CPU te voeden zonder zelf overbelast te raken, vandaar dat je PC bevriest en met 2 cores niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:29:
Dat bord heeft te weinig VRM's om de processor van stroom te voorzien. Bij deze processor heb je minimaal een moederbord met 6+2 VRM's nodig.
Dat is niet waar, het VRM kan te weinig stroom leveren. Het is niet zo dat er te weinig fases aanwezig zijn, de fases kunnen gewoon per stuk niet genoeg stroom leveren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat je kan doen is je vrm's extra koelen. * Damic ziet dat er zelfs geen koel lichaam opzit |:(
Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/970%20Pro3%20R2.0(L1).jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 03-07-2016 10:53 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
het lijkt wel een hype dat iedereen ineens de problemen bij de VRMs aan het benoemen is.
Ik heb dit moederbord jaren gehad met deze processor. Hooguit gaat de CPU trotthlen.
Dit veroorzaakt geen freezes.

TS:Kun je de volledige specs van je systeem benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Damic schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:51:
Wat je kan doen is je vrm's extra koelen. * Damic ziet dat er zelfs geen koel lichaam opzit |:(
[afbeelding]
Gewoon zorgen dat het VRM efficiënt werkt, dan ontstaat er ook minder warmte. ;) De efficiëntie van het VRM bepaald hoeveel energie verloren gaat aan warmte en wat dus afgevoerd moet worden. Een efficiënt werkend VRM hoeft dus minder warmte af te voeren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

frankym schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:54:
het lijkt wel een hype dat iedereen ineens de problemen bij de VRMs aan het benoemen is.
Ik heb dit moederbord jaren gehad met deze processor. Hooguit gaat de CPU trotthlen.
Dit veroorzaakt geen freezes.

TS:Kun je de volledige specs van je systeem benoemen?
Het is niet een hype, veel van die goedkope AM3 bordjes zijn ook echt gewoon niet geschikt voor een hexa of octacore FX. En metname die dingen zonder heatsinks op de VRM's (zoals de Pro3).

Er is al een keer iemand geweest die een keer zo'n warmtecamera kon lenen en heeft eens gemeten hoe warm de VRM's werden icm een FX en dat kwam ruim boven de 100ºC. Goede VRM's (mosfets) kunnen soms tot 125ºC mits ze van goede kwaliteit zijn, probleem met budget bordjes is vaak dat het matig of slechte kwaliteit onderdelen zijn die dus niet tegen die temperaturen kunnen.

Normaal gesproken zou de beveiliging inderdaad voor throttle moeten zorgen, maar je ziet ook soms dat het niet werkt (of iemand heeft de beveiliging uitgezet), gevolg kan dus vastlopers zijn en ook vaak zat dat de boel doorbrand.

Nu is het inderdaad zo dat er ook iets anders aan de hand kan zijn, voeding bijvoorbeeld (gezien de combi van een matig budget bord icm een energievreter als de FX, heb ik het vermoeden dat er mogelijk ook een goedkope matige/slechte kwaliteit voeding zoals een MS-Tech erin kan zitten).

Dus dat VRM probleem is zeker geen hype (al helemaal niet bij die goedkope, meestal Asrock, borden), maar ik het kan inderdaad ook iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Asrock heeft bij hun CPU support list van dit moederbord de opmerking dat je een goede top-down koeler moet gebruiken bij FX cpu's. Zo krijg je in ieder geval nog een beetje koeling van de VRM's.

Je zou kunnen proberen om bijvoorbeeld een case-fan op de VRM's te richten om te kijken of extra airflow over de VRM's de problemen verminderd. Zo ja, dan zou een goede top-down cpu koeler een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn. Dan zou je voor rond de 40€ een tijdje verder kunnen.

Persoonlijk zou ik het moederbord zowiezo vervangen door bijvoorbeeld een Gigabyte 970a-ud3p.
Heb voor een aantal mensen een AMD FX systeem in elkaar gezet met Gigabyte 970 of 990 moederborden en heb er nog nooit problemen mee gezien.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

novalite schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:43:
Asrock heeft bij hun CPU support list van dit moederbord de opmerking dat je een goede top-down koeler moet gebruiken bij FX cpu's. Zo krijg je in ieder geval nog een beetje koeling van de VRM's.

Je zou kunnen proberen om bijvoorbeeld een case-fan op de VRM's te richten om te kijken of extra airflow over de VRM's de problemen verminderd. Zo ja, dan zou een goede top-down cpu koeler een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn. Dan zou je voor rond de 40€ een tijdje verder kunnen.

Persoonlijk zou ik het moederbord zowiezo vervangen door bijvoorbeeld een Gigabyte 970a-ud3p.
Heb voor een aantal mensen een AMD FX systeem in elkaar gezet met Gigabyte 970 of 990 moederborden en heb er nog nooit problemen mee gezien.
Al is investeren in AM3+ mijns inziens weggegooid geld. Beter zorg je nu voor een Ghetto fix en geef je pas weer geld uit als Zen er is. Als de boel dan doorfikt kan je gelijk overstappen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
-The_Mask- schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:01:
[...]

Gewoon zorgen dat het VRM efficiënt werkt, dan ontstaat er ook minder warmte. ;) De efficiëntie van het VRM bepaald hoeveel energie verloren gaat aan warmte en wat dus afgevoerd moet worden. Een efficiënt werkend VRM hoeft dus minder warmte af te voeren.
Zeer interessant onderwerp!

Je schrijft: "Gewoon zorgen dat het VRM efficiënt werkt, dan ontstaat er ook minder warmte + Een efficiënt werkend VRM hoeft dus minder warmte af te voeren.." Dit roept bij mij toch een aantal vragen op.

Hoe kan je bereiken dat de VRM's efficiënter werken en hoe bereik je dat ze minder warmte moeten afvoeren? Waar moet ik dan aan denken? Voltage- of stroom verlagen (indien dit mogelijk is) of kan je hier alleen de temperatuur omlaag brengen d.m.v. fans? Welke mogelijkheden heb je verder nog om de temperatuur omlaag te brengen bij VRM's?

Kan een overclockte CPU deze freezes ook veroorzaken?

Zijn er mensen die ervaring hebben met het koelen van VRM's? Zo ja, hoe heb je dit gedaan en wat was het resultaat?

[ Voor 12% gewijzigd door jovadca op 04-07-2016 17:53 ]

Pagina: 1