Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor studie en games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal, momenteel ben ik druk opzoek naar een nieuwe laptop die voor studie en games gebruikt zal gaan worden. Ik merk alwel dat jullie advies van harte welkom is. 8)7

Wat ga je met je laptop doen:
De laptop zal voornamelijk voor studie gebruikt gaan worden maar met enige regelmatig ook voor games. Denk hierbij aan games ten grote van Skyrim en Bioschok infinite (bij voorkeur dan ook een opslag ten grote van 500 GB tot 1TB). Verder vindt ik het belangrijk dat Windows 10 en office er "vlekkeloos'' op kunnen draaien.

Wat mag je laptop gaan kosten?
600 - 800 euro

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop:
- Zal dagelijks versleept worden, accuduur bij gebruik voor studie 3 - 6 uur.
- Schermgrootte 15.6
- Hoeft niet perse een ligt gewicht te zijn
- Moet zo'n 3 a 4 jaar mee gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liefst een A merk zoals HP, Dell, Lenovo, Acer.
Met Asus heb ik geen goede ervaring.

Alvast bedankt voor jullie adviezen. _/-\o_

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, ik denk dat voor elke laptop (zeker met de gewenste specificaties) een accuduur van 3 tot 6 uur al heel erg hoog gemikt is.
Dus dat zou ik bijstellen, of budget vrij maken voor een extra accu of een Extended Capacity accu. (o.a. HP, Dell en Lenovo leveren dergelijke dingen nog wel eens voor de zakelijke markt voornamelijk)

Acer zou ik persoonlijk geen A-merk durven noemen trouwens. Ja het is een grote club, maar de kwaliteit is naar mijn ervaring lang niet altijd goed. Zeker niet als het goedkopere laptops zijn waar je naar kijkt. Zwak plastic, slechte scharnieren, matige schermen (voornamelijk de backlights), zijn dingen die ik langs heb zien komen.
HP's consumentenlijn (de Pavillion serie) is ook lang niet altijd even leuk. Daar zijn toch regelmatig modellen bij met warmte problemen. Dat kan uitdrogende pasta zijn maar ook nog wel eens dat ze zichzelf door thermische stress voorzien van haarscheurtjes in printplaten en soldeerverbindingen. Dat heeft de bedrijfslijn eigenlijk nooit, maar daar leveren ze dan weer geen forse videokaarten in onder het lagere budget (sub 1000 euro).

Ik zou eens kijken naar een model als deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 500 15 80NT00LMMH
Daar is alleen geen extra accu bij te krijgen.

Als je iets meer besteed, is er deze, met een nog iets krachtiger GPU voor het gamen: pricewatch: Lenovo ThinkPad E550 20DF00EQIX
En daar is wel een accu bij te krijgen, namelijk de '76+' 6cellen/48Wh, maar die is niet groter dan de standaard accu. Heb je er wel eentje extra om aan je 3 tot 6 uur te komen.
http://shop.lenovo.com/SE...0721A:&hide_menu_area=yes

Ook een steengoeie: pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1H5
M'n zusje heeft toevallig een broertje van deze (shell is nagenoeg gelijk, hardware iets beter nog in deze), maar voor deze is helaas geen extra accu verkrijgbaar.
Of anders z'n grote broer, pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-14P
Waar een leuk i7 chippie in zit ipv een i5.
Eveneens geen andere accu omdat het dezelfde laptop is met betere specs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies.

Als digibeet ging ik er vanuit dat 3-6 uur redelijk normaal was bij licht gebruik..
Ervan uitgaande dat ik de laptop voornamelijk aan de lader houdt, zou je advies dan veranderen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

McKaamos schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:47:
Naja, ik denk dat voor elke laptop (zeker met de gewenste specificaties) een accuduur van 3 tot 6 uur al heel erg hoog gemikt is.
Dus dat zou ik bijstellen, of budget vrij maken voor een extra accu of een Extended Capacity accu. (o.a. HP, Dell en Lenovo leveren dergelijke dingen nog wel eens voor de zakelijke markt voornamelijk)

Acer zou ik persoonlijk geen A-merk durven noemen trouwens. Ja het is een grote club, maar de kwaliteit is naar mijn ervaring lang niet altijd goed. Zeker niet als het goedkopere laptops zijn waar je naar kijkt. Zwak plastic, slechte scharnieren, matige schermen (voornamelijk de backlights), zijn dingen die ik langs heb zien komen.
HP's consumentenlijn (de Pavillion serie) is ook lang niet altijd even leuk. Daar zijn toch regelmatig modellen bij met warmte problemen. Dat kan uitdrogende pasta zijn maar ook nog wel eens dat ze zichzelf door thermische stress voorzien van haarscheurtjes in printplaten en soldeerverbindingen. Dat heeft de bedrijfslijn eigenlijk nooit, maar daar leveren ze dan weer geen forse videokaarten in onder het lagere budget (sub 1000 euro).

Ik zou eens kijken naar een model als deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 500 15 80NT00LMMH
Daar is alleen geen extra accu bij te krijgen.

Als je iets meer besteed, is er deze, met een nog iets krachtiger GPU voor het gamen: pricewatch: Lenovo ThinkPad E550 20DF00EQIX
En daar is wel een accu bij te krijgen, namelijk de '76+' 6cellen/48Wh, maar die is niet groter dan de standaard accu. Heb je er wel eentje extra om aan je 3 tot 6 uur te komen.
http://shop.lenovo.com/SE...0721A:&hide_menu_area=yes

Ook een steengoeie: pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1H5
M'n zusje heeft toevallig een broertje van deze (shell is nagenoeg gelijk, hardware iets beter nog in deze), maar voor deze is helaas geen extra accu verkrijgbaar.
Of anders z'n grote broer, pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-14P
Waar een leuk i7 chippie in zit ipv een i5.
Eveneens geen andere accu omdat het dezelfde laptop is met betere specs.
Als je niet eens 3 uur haalt op een nieuwe accu met browsen/office werk dan heb je wel een heel brakke laptop accu 8)7. Ik heb de HP Omen 15 met een 6300HQ (45W TDP) en GTX960m (75W TDP) en een 61,5 Wh 3-cells accu en zit nu op het hoge prestatie energieprofiel met 100% schermhelderheid met een indicatie van 6 uur. Een Intel CPU met "U" als achtervoegsel staat voor low power, wat neerkomt op een TDP van zo'n 15W. Het is denk ik niet onbelangrijk te melden dat een i5 6300HQ gemiddeld 30% sneller is dan een i7 6500U.

pricewatch: Acer Aspire V5-591G-58Z3 ligt iets buiten je budget, maar bij de Mediamarkt hebben ze vandaag nog die cashback dagen. 8x12,50 is toch een leuke 100 Euro korting, waarmee je totaal op 739 euro komt. Hiervoor krijg je een sterkte CPU, redelijk goede GPU (voor 739 euro ongeëvenaard), 8GB RAM en een 1080P paneeltje. Alleen jammer is he gewicht van 2.4KG en de dikte van 30mm, ook "moet" je dan nog een SSD halen, waardoor het totaal op zo'n 800 euro komt. Er zijn echter weinig laptops in deze prijsklasse die een SSD hebben, dus dat zou ik niet direct als nadeel van puur deze laptop zien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

kuusj98 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:13:
[...]

Als je niet eens 3 uur haalt op een nieuwe accu met browsen/office werk dan heb je wel een heel brakke laptop accu 8)7. Ik heb de HP Omen 15 met een 6300HQ (45W TDP) en GTX960m (75W TDP) en een 61,5 Wh 3-cells accu en zit nu op het hoge prestatie energieprofiel met 100% schermhelderheid met een indicatie van 6 uur. Een Intel CPU met "U" als achtervoegsel staat voor low power, wat neerkomt op een TDP van zo'n 15W. Het is denk ik niet onbelangrijk te melden dat een i5 6300HQ gemiddeld 30% sneller is dan een i7 6500U.

pricewatch: Acer Aspire V5-591G-58Z3 ligt iets buiten je budget, maar bij de Mediamarkt hebben ze vandaag nog die cashback dagen. 8x12,50 is toch een leuke 100 Euro korting, waarmee je totaal op 739 euro komt. Hiervoor krijg je een sterkte CPU, redelijk goede GPU (voor 739 euro ongeëvenaard), 8GB RAM en een 1080P paneeltje. Alleen jammer is he gewicht van 2.4KG en de dikte van 30mm, ook "moet" je dan nog een SSD halen, waardoor het totaal op zo'n 800 euro komt. Er zijn echter weinig laptops in deze prijsklasse die een SSD hebben, dus dat zou ik niet direct als nadeel van puur deze laptop zien.
Met een high-spec laptop is 3 uur in de regel echt wel de bovengrens. Er zijn bar weinig laptops met hoge specs die het halen. En dan praten we over dat je een word documentje zit te tikken.
Maar daar koop je zo'n ding niet voor.
Zet even een flink spelletje aan en dan issie echt wel met 1,5 a 2 uur leeg. Je hebt niet alleen van doen met de CPU maar ook de GPU, en dat dan de grote zuiper.

Reken het eens even na. De accuduur van b.v. de Lenovo's die ik aanhaalde is 48Wh.
15watt voor de CPU, OK. dan heb je 3,2 uur puur op de CPU.
Dan reken je de rest van het systeem niet. Het scherm slurpt ook nog, de GPU, je HDD/SDD, de chipset op het moederbord, etc etc.
3 uur red je niet.
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:52:
Bedankt voor je advies.

Als digibeet ging ik er vanuit dat 3-6 uur redelijk normaal was bij ligt gebruik..
Ervan uitgaande dat ik de laptop voornamelijk aan de lader houdt, zou je advies dan veranderen?
Puur aan de adapter is bar slecht voor de accu.
Maar ja, je kan altijd even een stukje hoger in de specs gaan als je geen grotere accu/extra accu neemt. B.v. voor een i7 gaan ipv een i5. Of kijken naar andere leuke extra's die er op zitten.
Of je steekt je extra budget dan in een SSD (want dat merk je enorm!) of extra RAM.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 03-07-2016 14:40 ]

• Kuusj

Kuusj

McKaamos schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:37:
[...]

Met een high-spec laptop is 3 uur in de regel echt wel de bovengrens. Er zijn bar weinig laptops met hoge specs die het halen. En dan praten we over dat je een word documentje zit te tikken.
Maar daar koop je zo'n ding niet voor.
Zet even een flink spelletje aan en dan issie echt wel met 1,5 a 2 uur leeg. Je hebt niet alleen van doen met de CPU maar ook de GPU, en dat dan de grote zuiper.

Reken het eens even na. De accuduur van b.v. de Lenovo's die ik aanhaalde is 48Wh.
15watt voor de CPU, OK. dan heb je 3,2 uur puur op de CPU.
Dan reken je de rest van het systeem niet. Het scherm slurpt ook nog, de GPU, je HDD/SDD, de chipset op het moederbord, etc etc.
3 uur red je niet.
OP heeft het dan ook over licht gebruik, en niet over gamen op de laptop. volgens HWiNFO64 heb ik een discharge rate van gemiddeld 11W terwijl ik zoals nu aan het browsen ben. Met gamen is het logisch dat je accu binnen veel kortere tijd leeg is. Als je met je 200 PK+ auto aan het Zuinig Rijden doet haal je ook een extreem veel lager verbruik dan dat je 250km/h op de Autobahn knalt. Blijkbaar is mijn laptop dan toch uitzondering op de regel. Er zijn zeker laptops die dat niet halen, MSI's zijn daar een goed voorbeeld van.

Het is dus zaak voor OP om een laptop te kiezen die een 60+Wh accu heeft i.t.t. een 48Wh accu. Denk er overigens aan dat de dedicated GPU wordt uitgeschakeld als die niet nodig is, zo gaat hij bij mij voor een game als Minecraft niet naar de GTX960m, maar blijft gewoon op de interne HD530, die dat overigens makkelijk trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 03-07-2016 14:49 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

kuusj98 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:47:
[...]

OP heeft het dan ook over licht gebruik, en niet over gamen op de laptop. volgens HWiNFO64 heb ik een discharge rate van gemiddeld 11W terwijl ik zoals nu aan het browsen ben. Met gamen is het logisch dat je accu binnen veel kortere tijd leeg is. Als je met je 200 PK+ auto aan het Zuinig Rijden doet haal je ook een extreem veel lager verbruik dan dat je 250km/h op de Autobahn knalt. Blijkbaar is mijn laptop dan toch uitzondering op de regel. Er zijn zeker laptops die dat niet halen, MSI's zijn daar een goed voorbeeld van.

Het is dus zaak voor OP om een laptop te kiezen die een 60+Wh accu heeft i.t.t. een 48Wh accu. Denk er overigens aan dat de dedicated GPU wordt uitgeschakeld als die niet nodig is, zo gaat hij bij mij voor een game als Minecraft niet naar de GTX960m, maar blijft gewoon op de interne HD530, die dat overigens makkelijk trekt.
Waar haal jij licht gebruik en niet gamen vandaan? Skyrim? Bioshock? die staan gewoon vermeld in de OP.
Ook met een 60Wh accu red je de 3 uur niet als je dergelijke games gaat spelen. Het is een simpel rekensommetje.
En ja, een tooltje is prachtig, maar geeft geen daadwerkelijk gebruik. Dat is puur op basis van berekeningen en die zijn niet acuraat. Zeker items zoals het scherm zijn daarin bar slecht vertegenwoordigd en wisselen sterk per model laptop.

• Kuusj

Kuusj

McKaamos schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:55:
[...]

Waar haal jij licht gebruik en niet gamen vandaan? Skyrim? Bioshock? die staan gewoon vermeld in de OP.
Ook met een 60Wh accu red je de 3 uur niet als je dergelijke games gaat spelen. Het is een simpel rekensommetje.
En ja, een tooltje is prachtig, maar geeft geen daadwerkelijk gebruik. Dat is puur op basis van berekeningen en die zijn niet acuraat. Zeker items zoals het scherm zijn daarin bar slecht vertegenwoordigd en wisselen sterk per model laptop.
Het staat gewoon letterlijk in een bericht van OP: "Als digibeet ging ik er vanuit dat 3-6 uur redelijk normaal was bij ligt gebruik.. ". Wellicht heb je eroverheen gelezen omdat ligt > licht moet zijn, maar bij licht gebruik is 3-6 uur echt niet onmogelijk. OP zal ook wel begrijpen dat hij bij gamen niet lang op de accu kan werken, daar is mijn vergelijking met de auto weer toe te passen. Die discharge rate is niet super-inaccuraat, Windows moet zijn accu indicatie immers ook ergens op baseren.

Toegegeven, een accuduur zoals ik die met mijn Netbook haalde (11 uur) is voor een high performance laptop niet weggelegd, maar bij licht (Office, browsen) gebruik vind ik 3-6 uur niet onbereikbaar veel, bij games vind ik 1 uur acceptabel. Overigens limiteren veel laptops je framerate als je op de accu werkt om het stroomverbruik ietwat in te perken, en de netstroomadapter van 120W heeft zijn handen vol als je aan het snoer doet gamen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

kuusj98 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:03:
[...]

Het staat gewoon letterlijk in een bericht van OP: "Als digibeet ging ik er vanuit dat 3-6 uur redelijk normaal was bij ligt gebruik.. ". Wellicht heb je eroverheen gelezen omdat ligt > licht moet zijn, maar bij licht gebruik is 3-6 uur echt niet onmogelijk. OP zal ook wel begrijpen dat hij bij gamen niet lang op de accu kan werken, daar is mijn vergelijking met de auto weer toe te passen. Die discharge rate is niet super-inaccuraat, Windows moet zijn accu indicatie immers ook ergens op baseren.

Toegegeven, een accuduur zoals ik die met mijn Netbook haalde (11 uur) is voor een high performance laptop niet weggelegd, maar bij licht (Office, browsen) gebruik vind ik 3-6 uur niet onbereikbaar veel, bij games vind ik 1 uur acceptabel. Overigens limiteren veel laptops je framerate als je op de accu werkt om het stroomverbruik ietwat in te perken, en de netstroomadapter van 120W heeft zijn handen vol als je aan het snoer doet gamen.
Nja, daar gaat het een klein beetje mis.
Ik vind, net als jij, dat het heden ten dage mogelijk zou moeten zijn om 5+ uur uit een laptop te krijgen zonder daarvoor hard te moeten inboeten op hardware specs.
De realiteit is dat 3 uur, misschien ietsjes meer, met high-spec hardware krap aan haalbaar is als je alleen maar een word documentje zit te tikken.
Tuurlijk zijn er energie besparende maatregelen, maar hoe krachtiger de hardware wordt, hoe hoger je minimale verbruik wordt. Een i7 is op z'n zuinigste stand b.v. niet zuiniger dan een Pentium (ik roep maar even wat hoor, niet exact nagerekend) maar zijn beide voldoende om te surfen of een word documentje te tikken.
Ook hebben hogere schermresoluties invloed. Elke pixel is 3 transistoren. Meer transistoren in een scherm => meer verbruik. Elk gigabyte extra RAM is ook een stapel extra transistoren. Om maar een paar dingetjes te noemen.

Ik wil niet gaan beweren dat het schier onmogelijk is om een laptop te vinden die wél 3 tot 6 uur doet, terwijl de specs afdoende zijn voor de gestelde doelen. Echter binnen het budget van 600 tot 800 euro is het wel pittig. Ook het gewenste formaat laptop (15inch) is beperkend in de fysieke maat van de accu, waardoor er weinig groters is te vinden dan 60Wh, tenzij je (zoals Lenovo en Dell het vaak doet) een pukkel achterop je laptop wil (zelf geen probleem mee).

Fabrikanten geven zelf ook wel een waarde op hoeveel uur de accu mee moet kunnen, maar dat is vaak gemeten in de ideale situatie. Zodra je je scherm helderder moet zetten in verband met omgevingslicht, is er al een groter verbruik en red je de opgegeven waarden mogelijk niet.

Verder verslijt een accu ook naarmate je hem vaker gebruikt. Constant aan de adapter laten hangen is niet goed (luie accu), maar ook gebruik levert slijtage op. Na een jaartje red je de opgegeven 3 uur niet meer.

Kortom, met het budget, de gewenste specs is het rendabeler om te zeggen dat je er een extra accu bij koopt of een extended capacity accu erbij pakt. Op die manier kan je er voor zorgen dat je zeker minimaal 3 uur haalt.
En belangrijker nog: dat hij dat de komende jaren ook blijft halen.

Pagina: 1