pin layout SATA power stekker

Pagina: 1
Acties:

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Door een stom ongelukje heb ik een 2TB samsung HDD en een Samsung 840 EVO 250GB SSD opgebrand. Ik had namelijk een no-name SATA power adapter gebruikt om de 2 schijven aan te sluiten. |:( |:( |:( Wat meteen resulteerde in een grote rookwolk uit de pc kast. De stank hangt een dag later nog in de hobbykamer. (gelukkig een hobby pc'tje voor erbij)

De 2TB HDD is einde verhaal. Jammer, maar daar heb ik er nog wel een aantal van liggen.
Van de SSD dacht ik dat eerst ook. Er zijn namelijk 2 pinnen achter de connector doorgebrand. Mijn idee was eerst om de 2 pinnen te solderen en extern met een SATA stekker te verbinden, totdat ik eens ging kijken naar de pin layout van een SATA power stekker. (LINK)

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/smpstroubleshooting.com/wp-content/uploads/2016/02/Serial-ata-connector.gif?resize=317%2C228

Bij mij zijn pin 11 en 13 doorgebrand. Een +12v en een optionele COM pin. Op de layout is ook te zien dat er naast pin 13 nog 2 x +12v lijnen aanwezig zijn. Daarop heb ik besloten om de connector schoon te maken en de SSD gewoon aan te sluiten.
Tot mijn stomme verbazing werkt de SSD gewoon. Ik heb windows net geïnstalleerd, zonder problemen. Ook Magician geeft aan dat de schijf volledig in orde is en ook de lees en schrijf snelheden zijn als vanouds. En kloppen ook met wat de reviews en benches aangeven.

Kan ik er vanuit gaan dat de +12v gewoon 3x is uitgevoerd om de spanning stabiel te houden? En dat deze ene missende pin verder weinig invloed heeft? Of ga ik functionaliteit missen of storingen krijgen vanwege een inzakkende spanning?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• kendo
  • Niet online
een kleine update:

Na 4 dagen draaien, werkt de SSD nog steeds. Meerdere testen geven de SSD nog steeds een 100% health.

De extra +12v pinnen zullen dan waarschijnlijk gewoon voor redundancy zijn.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
SSDs gebruiken meestal geen ('nooit'?) 12 V.

Voor wat betreft de HDD; als het een beetje meezit is daar enkel een diode doorgebrand. Mocht je daar nog data vanaf willen redden dan is het nuttig om er nog even naar te kijken.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:44

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als er kostbare data op de schijf stond, zou je de printplaat van een andere schijf met exact hetzelfde typenummer over kunnen zetten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• kendo
  • Niet online
Op de HDD stond geen belangrijke data, maar ik wil toch even proberen om deze te benaderen. Ik zal dus eens even naar de print kijken.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
Wat had je nu verkeerd gedaan? Een no-name sata power adapter aangesloten. Dat kan toch werken, of was dit een brakke voeding met totaal verkeerde voltages op de pinnen?

• kendo
  • Niet online
Er zat kortsluiting in een SATA voedings stekker van de molex adapter. Zonder de adapter werkt alles gewoon.

De HDD mist trouwens de zelfde pinnen als de SSD, net achter de connector zijn de pinnen weg gebrand.

Verwijderd

De printplaat (PCB) moet je gewoon vervangen, zie http://www.onepcbsolution.com/
Pagina: 1