Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
Sinds woensdag ben ik in het bezit van de nieuwe AMD kaart: een Gigabyte RX 480 8GB. Gisteren pas had ik tijd om te gamen en op dezelfde avond gebeurde er tijdens het gamen driemaal het volgende:

1. Het scherm wordt zwart.
2. Je hoort het geluidje wat je ook hoort als je een USB-kabel uit de PC trekt
3. Het geluid van de game loopt nog een paar seconden door, daarna stopt deze. Ik kan de muiscursor zien en tevens kan ik deze bewegen. Als ik klik komt er een geluidje, dat geluid hoor je volgens mij ook als je in een gebied klikt waar je niet kan klikken (bv. dat geluid wat je hoort wanneer een pop up venstertje verschijnt en als je op dat moment ergens op een andere plek van het scherm klikt).
4. Er rest mij niks anders dan een hard reset en de PC opnieuw op te starten.

Op internet las ik dat het aan de GPU, het moederbord, of het PCI-e slot zou kunnen liggen. Ik dacht dat het wellicht aan het PCI-e slot lag en heb de videokaart in een ander PCI-e slot geplaatst. Vervolgens een 3DMark Fire Strike stress test gedraaid en deze met succes doorlopen (99,7% stabiel). De rest van de middag ook geen probleem gehad met gamen: heb zo'n 6-7 potjes Overwatch gespeeld. Ik dacht dat het probleem voorbij was, maar de twee potjes die ik zojuist speelde gaven mij achter elkaar bovenstaand probleem.

De temperatuur van de kaart hangt rond de 80 graden under load, wat volgens mij nog binnen de perken is?

Moet ik me zorgen maken over de videokaart? Ik las dat er nog een fout zit in de huidige batch kaarten, de RX 480 schijnt namelijk nog teveel stroom te trekken uit het moederbord en AMD is bezig met een fix hiervoor die in de komende week zou moeten uitrollen. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

Om te onderzoeken of dit effect heeft zou ik zou graag de mogelijkheid willen zien om de kaart voor nu even te 'onderklokken' om te kijken of dat effect heeft. In Wattman (binnen AMD's drivers) kan ik echter niet lager dan 2000 Mhz aangezien dit de kloksnelheid is van de referentiekaart. Hebben jullie ervaring met het lager klokken van klaarten? Wat kan ik het beste doen?

CPU: Intel Core i7 4770K
Moederbord: MSI Z87-G55
Werkgeheugen: 16 GB Crucial DDR3-1600
GPU: Gigabyte AMD RX 480 8GB
Voeding: een 700W van Coolermaster

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Welke coolermaster voeding en hoe oud is die?

Het geluidje van loskoppelen van USB zou kunnen zijn dat er hardwareproblemen zijn.

Welke kaart had je hiervoor? Hoe heb je deze geplaatst? Drivers wel uninstalled via DDU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Ardjee schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:36:
Welke coolermaster voeding en hoe oud is die?

Het geluidje van loskoppelen van USB zou kunnen zijn dat er hardwareproblemen zijn.

Welke kaart had je hiervoor? Hoe heb je deze geplaatst? Drivers wel uninstalled via DDU?
De Coolermaster is een Coolermaster B700 en is iets meer dan twee jaar oud. Het zou wel gek zijn als het aan de PSU lag omdat ik met mijn vorige kaart geen enkel probleem had zou ik denken? Zeker omdat die vorige een stuk meer verbruikte.

Hiervoor had ik een [url="https://https://tweakers.net/pricewatch/350965/club-3d-radeon-r9-280x-royalqueen/specificaties/"]AMD Radeon R9 280X[/url] van Club3D. Hoe ik die had geplaatst? Gewoon in het 1e PCI-e 3.0 slot (mijn moederbord heeft 3x PCI-e 3.0). De drivers zal ik even naar kijken, ik had ze woensdag gedeïnstalleerd met AMD's eigen driver cleaning tool. Zou voldoende moeten zijn dacht ik, maar ik heb die van Guru3D al gedownload en zal opnieuw de drivers installeren. :) Bedankt voor het meedenken.

edit: Dit is ook wat vreemd, niet waar? De memory clock schommelt steeds omhoog en omlaag.Tussen 2000mhz en 300mhz. De temperatuur staat op 74 graden terwijl hij gewoon idle op het bureaublad staat, al zeker 20 minuten. Tijdens games staat hier echter nooit meer dan 80-81 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rGO0EbE.gif

[ Voor 15% gewijzigd door WickedWizard op 02-07-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Die coolermaster is geen fantastische voeding, maar na 2 jaar zou die het nog wel gewoon moeten doen.

Het is misschien afwachten wat de nieuwe drivers doen, maar als dat niet werkt is het mogelijk toch een gevalletje DOA.

Kan je de kaart in een andere pc testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Ardjee schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:15:
Die coolermaster is geen fantastische voeding, maar na 2 jaar zou die het nog wel gewoon moeten doen.

Het is misschien afwachten wat de nieuwe drivers doen, maar als dat niet werkt is het mogelijk toch een gevalletje DOA.

Kan je de kaart in een andere pc testen?
Ik zal het nog even een paar dagen aankijken dan, wachtend op de nieuwe drivers. De kaart in een andere pc testen is wat lastig, aangezien het probleem niet zomaar op commando even te repliceren is. Zoals gezegd ging de stress test prima en heb ik de hele middag probleemloos kunnen gamen. Vervolgens is het twee potjes achter elkaar raak. Daarnaast heb ik maar 1 desktop pc in huis.

Het feit dat je dat 'hardware eject' geluidje hoort baart me wat zorgen en ook het feit dat een ander PCI-e slot niet helpt. Dat het aan de PSU ligt zou kunnen, maar aangezien die het altijd prima gedaan heeft en deze kaart significant minder stroom zou trekken dan mijn vorige kaart ben ik geneigd te denken dat de PSU niet het probleem is.

Ik zal alvast een mail sturen naar Azerty, dan weten ze er iig al vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Probeer in wattman het energieverbruik naar -5% te zetten. Maar voor je dat doet, eerst even checken of er nieuwe drivers zijn, je weet maar nooit al lijkt het me stug. Gebruik je de beta drivers? Zou ik daarmee stoppen als je nieuwe gpu al word ondersteund in de niet beta versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:30:
Probeer in wattman het energieverbruik naar -5% te zetten. Maar voor je dat doet, eerst even checken of er nieuwe drivers zijn, je weet maar nooit al lijkt het me stug. Gebruik je de beta drivers? Zou ik daarmee stoppen als je nieuwe gpu al word ondersteund in de niet beta versie.
Thanks, ik heb in Wattman de GPU frequency op -5% gezet. Er zijn nog geen nieuwe drivers en ik heb nooit beta drivers gebruikt. De laatste drivers van AMD kwamen afgelopen week uit en zijn de eerste stable drivers die de nieuwe kaart ondersteunen. Thanks voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
WickedWizard schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:35:
[...]

Thanks, ik heb in Wattman de GPU frequency op -5% gezet. Er zijn nog geen nieuwe drivers en ik heb nooit beta drivers gebruikt. De laatste drivers van AMD kwamen afgelopen week uit en zijn de eerste stable drivers die de nieuwe kaart ondersteunen. Thanks voor het meedenken. :)
Niet de gpu frequency, maar echt de power (power control heette de optie in de oude radeon settings) opties.

Als je wattman in het engels hebt heet het power limit. Gewoon een paar procent minder en kijken of het probleem nog bestaat, begin met -5% ;) als je voeding het moeilijk heeft helpt het om minder stroom te sturen, misschien scheelt het net!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Just_Michel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:45:
[...]

Niet de gpu frequency, maar echt de power (power control heette de optie in de oude radeon settings) opties.

Als je wattman in het engels hebt heet het power limit. Gewoon een paar procent minder en kijken of het probleem nog bestaat, begin met -5% ;) als je voeding het moeilijk heeft helpt het om minder stroom te sturen, misschien scheelt het net!
Ah oké, maar die zie ik niet staan in Wattman?

Overigens: mogelijk heb ik het probleem zojuist ontdekt. Ik kwam erachter dat de GPU frequency op 'dynamisch' stond en de memory frequency ook op 'dynamisch'. Ik kan ze op een bepaalde vaste snelheid zetten of op 'dynamisch'. Ik heb ze nu op de standaard snelheden staan, dus niet sneller maar ook niet langzamer. Mijn theorie is dat hij voorheen vanwege de 'dynamische' setting vanzelf een hogere snelheid instelde indien dit nodig was (bv. tijdens het gamen). Dus als het ware stond overklokken aan, op de automatische piloot? Even vanavond en morgen kijken hoe het nu gaat. Daarna begint de werkweek weer :+

Mocht dat niet werken: ik kan de 'power control' waar jij het over hebt niet zien in Wattman. Bijgaand een screenshot. Kun jij me vertellen waar ik moet kijken/klikken? Klik hier voor het Wattman overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
WickedWizard schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:34:
[...]

Ah oké, maar die zie ik niet staan in Wattman?

Overigens: mogelijk heb ik het probleem zojuist ontdekt. Ik kwam erachter dat de GPU frequency op 'dynamisch' stond en de memory frequency ook op 'dynamisch'. Ik kan ze op een bepaalde vaste snelheid zetten of op 'dynamisch'. Ik heb ze nu op de standaard snelheden staan, dus niet sneller maar ook niet langzamer. Mijn theorie is dat hij voorheen vanwege de 'dynamische' setting vanzelf een hogere snelheid instelde indien dit nodig was (bv. tijdens het gamen). Dus als het ware stond overklokken aan, op de automatische piloot? Even vanavond en morgen kijken hoe het nu gaat. Daarna begint de werkweek weer :+

Mocht dat niet werken: ik kan de 'power control' waar jij het over hebt niet zien in Wattman. Bijgaand een screenshot. Kun jij me vertellen waar ik moet kijken/klikken? Klik hier voor het Wattman overzicht.
Alle moderne kaarten zijn dynamisch. Vol gas heeft bij 2-D toepassingen natuurlijk geen zin. Jij beschrijft echter dat de kaart fluctueert in rust, wat weer niet zou mogen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:26
Je fan speed is veelste laag.
Bij mij draait ie tijdens het gamen op 2224 rpm bij een temp van 56gr.
Lijkt op een brakke fan oid?!

Ik heb trouwens de Gigabyte RX480 8GB

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Heb je al geprobeerd bij "Frequency" ipv 0 op "Dynamisch"? Dat loste bij mij de crashes die ik in het begin kreeg, toen ik de 480 gebruikte. Heb zelf een XFX 480.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft je moederbord de laatste bios? Deze updaten kan wel eens problemen met nieuwere kaarten oplossen.

Overigens, AMD heeft aangegeven dat er een waarschijnlijk dinsdag meer info of driver komt die het PCI-E power probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Salvatore.NL schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:01:
Je fan speed is veelste laag.
Bij mij draait ie tijdens het gamen op 2224 rpm bij een temp van 56gr.
Lijkt op een brakke fan oid?!

Ik heb trouwens de Gigabyte RX480 8GB
Dan hebben we dezelfde kaart. ;) De fan speed is volgens mij gebaseerd op GPU load, en aangezien die op dat moment 0% was is de fan speed automatisch ook laag. Wanneer ik aan het gamen ben, gaat hij ook naar 2200+ rpm. Dus daar maak ik me op dit moment (nog) geen zorgen over.
An1mA schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:36:
Heb je al geprobeerd bij "Frequency" ipv 0 op "Dynamisch"? Dat loste bij mij de crashes die ik in het begin kreeg, toen ik de 480 gebruikte. Heb zelf een XFX 480.
Zoals ik hierboven zei, ik denk juist dat dat bij mij mogelijk het probleem was haha! Bij 'dynamisch' gaat hij zelf bepalen wanneer er een hogere kloksnelheid gewenst is (toch?) en eigenlijk wil ik dat niet. Heb hem dus anderhalf uur geleden op 0 gezet en sindsdien gaat het goed. Afkloppen natuurlijk, vandaag ging het eerst ook een tijdje goed en daarna begon het probleem weer. Maar so far so good :) Interessant dat jij juist crashes kreeg en het oploste door 'dynamisch' in te stellen, weet je zeker dat je het daarmee oploste? :o
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:41:
Heeft je moederbord de laatste bios? Deze updaten kan wel eens problemen met nieuwere kaarten oplossen.

Overigens, AMD heeft aangegeven dat er een waarschijnlijk dinsdag meer info of driver komt die het PCI-E power probleem oplost.
Dat is een goed punt, ik heb niet al te lang geleden Windows opnieuw geïnstalleerd. Al weet ik niet of dat invloed heeft op de bios firmware van het moederbord? Ik ga er morgen eens naar kijken. En ja thnx, ik kijk ook uit naar de nieuwe AMD drivers, hopelijk zorgen die er ook voor dat het probleem minder vaak voorkomt (als het al aan elkaar gerelateerd is). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Vandaag de bios van het moederbord geüpdate. Vanochtend en vanmiddag geen problemen gehad, maar zojuist is het weer 3x achter elkaar raak. Sinds ik de bios heb geüpdate kan ik wel gewoon doorcomputeren na de crash en geeft hij ook iets meer info. "Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld." Zie ook dit, kon er een screenshot van maken: plaatje.

Wat zouden jullie doen in mijn geval, de kaart terugsturen of eerst wachten op driver-updates? Weet niet of de kaart defect is of dat het aan de drivers ligt. Moet er namelijk bij zeggen dat een vriend van mij exact dezelfde kaart heeft en die had vandaag ook last van een zwart scherm en vervolgens een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WickedWizard schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:46:
Vandaag de bios van het moederbord geüpdate. Vanochtend en vanmiddag geen problemen gehad, maar zojuist is het weer 3x achter elkaar raak. Sinds ik de bios heb geüpdate kan ik wel gewoon doorcomputeren na de crash en geeft hij ook iets meer info. "Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld." Zie ook dit, kon er een screenshot van maken: plaatje.

Wat zouden jullie doen in mijn geval, de kaart terugsturen of eerst wachten op driver-updates? Weet niet of de kaart defect is of dat het aan de drivers ligt. Moet er namelijk bij zeggen dat een vriend van mij exact dezelfde kaart heeft en die had vandaag ook last van een zwart scherm en vervolgens een crash.
Heb je er twee schermen aan hangen? AMD kaarten hebben de neiging om de frequentie van het VRAM op 3D clocks te laten staan in plaats van op 2D clocks wanneer er twee schermen aan hangen. Dat veroorzaakt nog wel eens crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:48:
[...]

Heb je er twee schermen aan hangen? AMD kaarten hebben de neiging om de frequentie van het VRAM op 3D clocks te laten staan in plaats van op 2D clocks wanneer er twee schermen aan hangen. Dat veroorzaakt nog wel eens crashes.
Bedankt, maar nee, er hangt slechts 1 scherm aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Heb je in de crimson software het schuifje van "power efficiency" aan staan? Dat hielp mij in ieder geval met de temperaturen in idle in toom te houden. Vreemd verhaal verder... Ben benieuwd waar het probleem ligt. Hen zelf ook de rx 480, maar dan van sapphire, en ben nog niet tegen zoiets aangelopen. Heb ook hetzelfde moederbord als jij namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je in je moederbord bios geen rare overclock dingen aanstaan (dingen met de naam 3dmark/graphics booster etc)?

Heb je de mogelijkheid de kaart ergens anders te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit met 1 specifieke game ? Of met alle games ?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf een 7950 Windforce 3 heb. Toen ik bij CS-GO zo'n anderhalf jaar geleden de shadows op HIGH zette kreeg ik dezelfde melding als jij nu krijgt ""Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld". Bij overige settings functioneerde die goed en het probleem was alleen bij CS-GO.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
ParaVince schreef op maandag 04 juli 2016 @ 00:47:
Heb je in de crimson software het schuifje van "power efficiency" aan staan? Dat hielp mij in ieder geval met de temperaturen in idle in toom te houden. Vreemd verhaal verder... Ben benieuwd waar het probleem ligt. Hen zelf ook de rx 480, maar dan van sapphire, en ben nog niet tegen zoiets aangelopen. Heb ook hetzelfde moederbord als jij namelijk
Dat had ik wel al geprobeerd, maar mijn fps zakte van 60 naar 40-42. Nou ook niet bepaald wenselijk. En hij zou het gewoon moeten doen toch? Tenzij het aan de voeding ligt, maar wel gek dat die net raar gaat doen wanneer ik er een nieuwe kaart in stop. Mijn vorige videokaart verbruikte een stuk meer stroom namelijk, een R9 280X.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 00:54:
Heb je in je moederbord bios geen rare overclock dingen aanstaan (dingen met de naam 3dmark/graphics booster etc)?

Heb je de mogelijkheid de kaart ergens anders te testen?
Nee niks in de bios gezien, wel mogelijkheden om aan te zetten maar staat gewoon uit. Ik kan de kaart eigenlijk niet echt ergens anders testen, al is het wel bijzonder om te vermelden dat mijn maat samen met mij dezelfde kaart is gaan kopen bij Azerty woensdag en hij heeft dus ook dit probleem. Al gebeurt het bij hem wat minder vaak, maar 3-4x sinds de releasedag (woensdag) is best veel. Dit geeft mij ook enigszins 'hoop' dat het een driverprobleem betreft, alleen valt het me dan tegen dat ik weinig andere klachten erover lees. Misschien heeft deze Gigabyte variant wat meer last ervan, dat weet ik niet..
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 02:44:
Heb je dit met 1 specifieke game ? Of met alle games ?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf een 7950 Windforce 3 heb. Toen ik bij CS-GO zo'n anderhalf jaar geleden de shadows op HIGH zette kreeg ik dezelfde melding als jij nu krijgt ""Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld". Bij overige settings functioneerde die goed en het probleem was alleen bij CS-GO.
Ik heb eerlijk gezegd alleen Overwatch gespeeld. Mijn maat speelt veel WoW, ook een Blizzard game. Overigens is het mogelijk noemenswaardig te vermelden dat Overwatch mijn videokaart niet echt lijkt te kunnen lezen, aangezien ik bij mijn vorige videokaart in-game wel de temperatuur kon lezen en bij deze videokaart geeft hij standaard aan dat hij 0 graden is. Dat klopt dus niet en lijkt me een kwestie van tijd voor Blizzard met een update komt dat Overwatch wél goed werkt met deze kaart. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb niet zo veel vrije tijd om urenlang verschillende games en settings uit te kunnen testen namelijk. :/ Maar thnx voor de tips allemaal! Ik wacht even op het driver-nieuws van AMD deze week en stuur hem waarschijnlijk terug als het na de nieuwe driver nog steeds voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gooi er gewoon ff een andere game op. Laat hem uurtje aanstaan en kijk of hij gecrasht is. Zo nee , dan weet je dat het met de game te maken heeft en wijzig settings in game tot nieuwe driver verschijnt.

Good luck !
Pagina: 1