Waar beheer ik een e-mail adres van mijn eigen domein?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Beste Tweakers,

Voor een vereniging bouw ik momenteel een website. Zij hebben een eigen domeinnaam ("testdomein.nl") en een bijpassend e-mail adres ("bestuur@testdomein.nl"). De domeinnaam stond geregistreerd bij Yourhosting. De hosting van de site zelf deed men bij een andere partij. Inmiddels zowel de domeinnaam als de hosting verhuisd naar 123-Webhost.

Met het e-mail adres "bestuur@testdomein.nl" kan men inloggen bij Gmail. Dus men kan met dit niet-Gmail adres inloggen en van Google's Gmail gebruik maken. Ik heb op internet gevonden dat dit op een of andere manier mogelijk is.

Wat ik ook niet goed begrijp, is hoe ik nu dit "bestuur@testdomein.nl"-adres kan beheren. Bij Yourhosting kan ik geen geregistreerde e-mail adressen vinden. Daar staat ook geen "bestuur@testdomein.nl"-adres geregistreerd. Bij 123-Webhost (waar het domein nu dus staat) staat ook niets.

Ik wil graag extra e-mail adressen aanmaken die eindigen op @testdomein.nl, maar ik kan niet doorgronden hoe dit mailsysteem werkt. Kan iemand me misschien vertellen hoe dit werkt? Met Google kom ik er niet uit.

Met vriendelijke groet,
Koen

Beste antwoord (via kmsch op 03-07-2016 01:57)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als het een Google Apps domein is dan is je domeinbeheer voor email dus bij Google Apps.
Let wel op! Als je je mail verhuisd hebt moet je DNS nog wel kloppen! Controleer dus of de MX records van je domein nog naar Google verwijzen, anders ontvang je straks geen email meer.

Mail is niet magisch, maar gebruikt gewoon DNS en TCP/IP om berichten te versturen. Als iemand bestuur@domein.nl mailt gebeurt er van alles voor dat de mail aan komt:

1. Afzender stuurt mail
2. Mail komt bij de SMTP server aan die de afzender gebruikt, bijvoorbeeld die van de internet provider of als ie webmail gebruikt een SMTP server van bijv. Google of Outlook.
3. De SMTP server ziet het mailtje en kijkt waar het naartoe moet.
4. De SMTP server doet eerst een DNS loopup voor het domein van de geadresseerde, domein.nl in dit geval. Als bij domein.nl in de DNS instellingen MX records opgenomen zijn worden deze naar de SMTP server gestuurd, en weet de SMTP server waar de mailserver voor domein.nl is.
5. De SMTP server maakt verbinding met de mailserver die in het MX record van domein.nl stond en stuurt de mail naar de server.
6. De mail server ontvangt het mailtje, en slaat het op in de mailbox van de geadresseerde.

In jouw geval moet je dus zorgen dat:

- domein.nl MX records heeft voor de juiste mailserver, dit stil je in bij je DNS provider, in jouw geval 123-Webhost

- De MX records verwijzen dan waarschijnlijk naar Google, of horen naar Google te verwijzen

- Bij Google kan je op admin.google.com met een beheerdersaccount voor domein.nl inloggen

- In Google kan je alle instellingen voor mail voor domein.nl dan wijzigen, zoals gebruikers, mailboxen en rechten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 20:37

NielsNL

DigiCow

Het is de bedoeling dat je naast je webserver, een mailserver hebt. In je DNS pas je dan de MX records aan naar waar je mail server zich bevindt. Vervolgens kun je Gmail de mail van die server ophalen.
Ik heb even bij de FAQ gekeken, en je kunt bij jouw hoster een forward instellen. Laat die forwarden naar het gmail adres dat bij het account hoort.

Lees ook even het laatste artikel in de FAQ, dat gaat specifiek over jouw vraag.

[ Voor 42% gewijzigd door NielsNL op 02-07-2016 21:28 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:25

TommieW

Numa numa.

Mogelijk hebben ze Google Apps. Anders moet je even de MX records opvragen, die verwijzen waarschijnlijk naar Google.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:21
Als de mail via Google apps gaat kun je hier inloggen met een admin acocunt:
https://admin.google.com/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als het een Google Apps domein is dan is je domeinbeheer voor email dus bij Google Apps.
Let wel op! Als je je mail verhuisd hebt moet je DNS nog wel kloppen! Controleer dus of de MX records van je domein nog naar Google verwijzen, anders ontvang je straks geen email meer.

Mail is niet magisch, maar gebruikt gewoon DNS en TCP/IP om berichten te versturen. Als iemand bestuur@domein.nl mailt gebeurt er van alles voor dat de mail aan komt:

1. Afzender stuurt mail
2. Mail komt bij de SMTP server aan die de afzender gebruikt, bijvoorbeeld die van de internet provider of als ie webmail gebruikt een SMTP server van bijv. Google of Outlook.
3. De SMTP server ziet het mailtje en kijkt waar het naartoe moet.
4. De SMTP server doet eerst een DNS loopup voor het domein van de geadresseerde, domein.nl in dit geval. Als bij domein.nl in de DNS instellingen MX records opgenomen zijn worden deze naar de SMTP server gestuurd, en weet de SMTP server waar de mailserver voor domein.nl is.
5. De SMTP server maakt verbinding met de mailserver die in het MX record van domein.nl stond en stuurt de mail naar de server.
6. De mail server ontvangt het mailtje, en slaat het op in de mailbox van de geadresseerde.

In jouw geval moet je dus zorgen dat:

- domein.nl MX records heeft voor de juiste mailserver, dit stil je in bij je DNS provider, in jouw geval 123-Webhost

- De MX records verwijzen dan waarschijnlijk naar Google, of horen naar Google te verwijzen

- Bij Google kan je op admin.google.com met een beheerdersaccount voor domein.nl inloggen

- In Google kan je alle instellingen voor mail voor domein.nl dan wijzigen, zoals gebruikers, mailboxen en rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Super, bedankt! Is me nu geheel duidelijk. Kan dicht :)
Pagina: 1