Help ik wil een beamer, en dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Momenteel gebruik ik een Panasonic 42" plasma TV voor Netflix (series, films), BluRay en zo af en toe een Wii/Playstation 3 spel. Echter, deze staat niet in de woonkamer aangezien ik de afgelopen tijd weinig thuis was overdag. Nu zou ik echter toch graag weer iets TV achtigs willen in de woonkamer, en mijn eerste idee was om een 58" Panasonic TX-58DXW904 te gaan kopen richting het einde van het jaar.

Echter, ik zie steeds vaker ook projectoren gebruikt worden in combinatie met een projectiescherm, en dat is voor mijn primaire gebruik (films) toch wel even wat luxer dan een (in verhouding) kleine TV. Maar dan? TV reviews en vergelijkingen zijn vrij simpel te vinden, maar bij een projector loop ik een beetje vast. Mijn wensenlijstje is vrij simpel, maar ik weet niet hoe haalbaar het is na een dagje zoeken:
  • 250~300 cm breed scherm (kamer is in totaal ~350cm breed)
  • Maximale projectieafstand ~5 meter (kamer is iets dieper dan dat)
  • Redelijke inputlag voor zo af en toe een spelletje
  • Ondersteuning voor HDR
De resolutie heb ik er expres niet in staan omdat ik dit niet zo heel erg zie op bijv. mijn TV. Een goede 480p bron kan ik nu niet direct slecht noemen daarop. Ik durf ook niet te zeggen of ik JVC's e-shift ga zien tegenover Sony's native 4K beamers.

Qua beamers zie ik vooral veel staan over de JVC DLA-X5000 en de Sony VPL-VW320ES, waarbij die laatste alweer veel te duur is in mijn ogen. Een Full HD beamer daarentegen bied voor zover ik kan zien geen ondersteuning voor HDR, en hoewel dat de prijs aardig drukt wil ik toch wel graag HDR aangezien het verschil voor wat ik gezien heb best wel groot is.

Tenslotte heb ik dan nog een projectiescherm nodig, maar hier word ik helemaal niet wijs uit. Ik kan hier ook nog minder over vinden dan over de projectoren om heel eerlijk te zijn. Het enige dat ik hier weet is dat het scherm maximaal 3 meter breed mag zijn, en dat gezien de hoogte van het plafond de voorkeur uitgaat naar een model dat elektrisch uitrolt :9 Maar ja, dan blijven er nog steeds veel verschillende opties over...

TL;DR: Kort samengevat, ik ben erg geïnteresseerd in een projector in plaats van een TV, maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken. Het is voor mij een compleet nieuwe wereld, en ik zie door de bomen het bos niet meer...