Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, recent heb ik de volgende kaart overgenomen in de hoop er achter te komen waarom de fan speed altijd op 100% draait:
V&A aangeboden: Asus EAH6870 1GD5

Dit gebeurt al direct vanaf voor de POST, 2-3 tellen nadat je de PC aan zet. Mijn vermoeden is dat het PWM gedeelte van de fan, of de aansluiting op de kaart niet helemaal goed meer is.

Wat heb ik geprobeerd wat niet heeft geholpen
  • Het VGA bios flashen, heb 3 verschillende geprobeerd, maar geen verschil
  • De temperatuur, deze ligt idle rond de 32-33 graden, ook is er bijna geen stof te bekennen in de kaart en heb ik de koelpasta vervangen.
  • De PCIe x16 aansluiting met wat alcohol schoongemaakt. Verder ook wat andere kleine viezigheden. Ook zat er een beetje koelpasta naast de die van de GPU wat ook schoon is gemaakt.
  • De fan met Msi Afterburner, AMD CCC en Sapphire Trixx de fan snelheid handmatig instellen, echter blijft hij gewoon op full speed draaien (+- 4500rpm)
Systeem waar hij in zit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M2N68-CM€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH6870/2DI2S/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST3500620AS , 500GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX850W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Maar aangezien de tweaker waarvan ik hem gekocht heb het ook al heeft, denk ik niet dat het aan de rest van het systeem ligt. Zo nog even een andere driver proberen, maar aangezien het al gelijk gebeurt nadat de PC aangezet wordt lijkt het me sterk dat het daardoor komt.

Hebben jullie nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-07-2016 08:56)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sluit een andere vergelijkbare PWM fan aan en zie wat er gebeurt. De kaart kan sowieso wel enkele minuten werken zonder draaiende fan zonder oververhit te worden, dus de huidige kan wel even los gehaald worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik had dit ook op mijn XFX 6870, kreeg het niet gevonden. Heb me neergelegd bij de kans dat er hardware matig een defect zit in het PWM gedeelte.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sluit een andere vergelijkbare PWM fan aan en zie wat er gebeurt. De kaart kan sowieso wel enkele minuten werken zonder draaiende fan zonder oververhit te worden, dus de huidige kan wel even los gehaald worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me nu alleen af hoe ik het bovenste stuk plastic van de koeler afhaal zonder de heatsink en de fan mee te nemen, zoals in dit filmpje:
YouTube: Repairing Radeon 6870 fan noise...the easy way.....

Heb nu de volgende schroeven verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/ie7BvPqg2UegdD1lZFRmnBhV/full.jpg
Dat pijltje rechts staat voor de schroeven aan de achterkant. Alleen nu komt alles er af als ik de 4 schroeven voor de heatsink ook nog ga losmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 20:50
Het zou de fan zelf kunnen zijn, dus zoals Mask al zei, probeer een andere fan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ben ik van plan, alleen lukt het me nog niet om alleen de plastic cover aan de bovenkant eraf te krijgen zonder alles eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan ook zijn dat eerst de hele koeler eraf moet en dat je dan de cover er wel kan afhalen. Is meestal gewoon een kwestie van goed kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:31:
Vraag me nu alleen af hoe ik het bovenste stuk plastic van de koeler afhaal zonder de heatsink en de fan mee te nemen, zoals in dit filmpje:
YouTube: Repairing Radeon 6870 fan noise...the easy way.....

Heb nu de volgende schroeven verwijderd:
[afbeelding]
Dat pijltje rechts staat voor de schroeven aan de achterkant. Alleen nu komt alles er af als ik de 4 schroeven voor de heatsink ook nog ga losmaken.
HD6870 disassembly

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik denk dat het toch aan de aansluiting op de kaart zelf ligt. Heb van een oude nvidia 9500GS de koeler af gehaalt en aangesloten. Deze is weliswaar geen PWM (2 pins), maar op de 9500GS is de fan speed wel handmatig in te stellen en aangesloten op de 6870 niet. Ligt dus aan het voltage pinnetje? Of zou het met een PWM fan toch nog verschil kunnen maken? Dan moet ik even een verloopje van 4 pins naar mini 4 pins zien te vinden.

Iedereen tot dusver in ieder geval bedankt voor het reageren.

Om de plastic cover van de koeler af te halen hoef je trouwens niet eens schroeven los te halen, er zit aan de zijkant een soort van knop wat je in moet duwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2016 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat die op een 2 pins header wel te regelen is komt omdat die dan via spanning wordt aangestuurd. Lagere spanning = minder snel draaien ook bij een PWM fan, dus dit vertelt je niks. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh bij een PWM wordt dus niet naar de spanningspin gekeken?

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2016 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee spanning blijft hetzelfde, PWM signaal bepaald de fan draaisnelheid. Wat zou anders de functie van een PWM signaal zijn? ;)

Edit om jouw edit: dat er een 4 pins header op zit hoeft niet te betekenen dat er ook PWM aanwezig is. Aangezien de standaard fan maar twee draden heeft, is dus met zekerheid te zeggen dat de fan via spanning wordt gereguleerd.

Edit om jouw edit voor de derde maal: wat doe je. 8)7 :P

[ Voor 54% gewijzigd door -The_Mask- op 03-07-2016 11:22 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ohja natuurlijk :). De 9500GS heeft trouwens ook een 4 pins header en 4 pins connector, maar er zitten maar 2 draadjes aan de connector, zou dus dezelfde situatie moeten zijn als bij de 6870 (2pin connector op 4 pin aansluiting)? Of zouden die 2 extra pins op de 9500gs er dan voor jan met een korte achternaam op zitten?

Edit: Ja ik bedacht me nog wat dingen in de hoop dat je het pas na de edits zou lezen, maar je was te snel :P

Dus wordt dan toch even een verloopje zoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Gelid Solutions PWM Fan Adaptor ( ATI / NVIDIA )
Heb nog wel een normale PWM fan liggen, alleen de aansluiting op de 6870 is zo'n kleine 4 pins. De fan van de 6870 is trouwens voor de duidelijkheid wel PWM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 andere PWM fans geprobeerd via het verloopje. Ze blijven op volle snelheid draaien, dus het ligt gewoon aan de kaart.
Pagina: 1