Ik had bij een webwinkel een bestelling gedaan, volgende dag pakketje thuisgekregen maar blijkt dat het product in kwestie stinkt, er al gebruikt uitziet, en in een andere doos gezet is. Is dat gebruikelijk? Ik shop vaker online en altijd zijn de producten echt splinternieuw. Wat zijn mijn rechten?
Retourneren onder wkoa is natuurlijk mogelijk. Maar misschien wil het bedrijf wel netjes iets nieuws leveren. De retour controle kan ook iets verkeerd gedaan hebben.
Blijft wel dubieus dat ze deze streken uithalen. Als je een nieuw product aanschaft moet je toch ook een nieuw product verwachten.
Als ik een tweedehands exemplaar wil had ik wel op marktplaats gezocht.
Persoonlijk lijkt het me verstandig om niet gelijk van het ergste uit te gaan. Wie zegt niet dat het gewoon een foutje is geweest? Neemt niet weg dat het niet netjes is, maar om gelijk te stellen dat ze, bewust, jou een dergelijk product onder het mom van nieuw hebben opgestuurd. Daar zou ik, persoonlijk, wat voorzichtig mee zijn. 
Het antwoord op je vraag lijkt me natuurlijk, nee. Dit lijkt me niet gebruikelijk. Gewoon retourneren onder WKOA. Je bent niet verplicht een reden op te geven, maar met elkaar voor elkaar toch? Dus ik zou even aangeven dat je het retourneert omdat het niet aan je verwachtingen voldoet. Zo lijkt het product niet nieuw en stinkt het en.....vul de rest zelf maar in.
My 2 cents.
Het antwoord op je vraag lijkt me natuurlijk, nee. Dit lijkt me niet gebruikelijk. Gewoon retourneren onder WKOA. Je bent niet verplicht een reden op te geven, maar met elkaar voor elkaar toch? Dus ik zou even aangeven dat je het retourneert omdat het niet aan je verwachtingen voldoet. Zo lijkt het product niet nieuw en stinkt het en.....vul de rest zelf maar in.
My 2 cents.
[ Voor 15% gewijzigd door Perkouw op 02-07-2016 19:05 ]
Maar onder WKOA is de koper verantwoordelijk voor de retourkosten, terwijl je in dit geval een kosteloze oplossing zou mogen verwachten.Perkouw schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:03:
....
Het antwoord op je vraag lijkt me natuurlijk, nee. Dit lijkt me niet gebruikelijk. Gewoon retourneren onder WKOA. Je bent niet verplicht een reden op te geven, maar met elkaar voor elkaar toch? Dus ik zou even aangeven dat je het retourneert omdat het niet aan je verwachtingen voldoet.
Geen idee welke shop het is, genoeg shops die gratis retouren hanteren. Maar check.croxz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:16:
[...]
Maar onder WKOA is de koper verantwoordelijk voor de retourkosten, terwijl je in dit geval een kosteloze oplossing zou mogen verwachten.
Stel iemand heeft een product retour gestuurd via WKOA dan kan het idd zijn dat je een product ontvangt die niet meer in een ongesealde verpakking zit. Maar aangezien je aangeeft dat het product stinkt en er gebruikt uitziet lijkt mij dat hier zeker niet van toepassing.
Contact opnemen met de winkel en uitleggen wat er gebeurd is. Stel je stuurt het onder WKOA terug dan gaan ze misschien jou de schuld geven dat het product door jouw toedoen er zo uit ziet.
Contact opnemen met de winkel en uitleggen wat er gebeurd is. Stel je stuurt het onder WKOA terug dan gaan ze misschien jou de schuld geven dat het product door jouw toedoen er zo uit ziet.
Snap ik. Volgens mij gebeurt het wel vaker dat producten die geretourneerd worden gewoon terug in de verkoop gaan. Vanuit de business is dit logisch, voor de consument kan het natuurlijk niet.stier schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:00:
Blijft wel dubieus dat ze deze streken uithalen. Als je een nieuw product aanschaft moet je toch ook een nieuw product verwachten.
Dit soort geintjes komen wel vaker boven water. Wel vaker zelf gespot bij de Mediamarkt, wel merdere tweakers.
Het kan soms raar lopen. Familielid van mij koopt in de winkel een wii remote. Thuis komt hij er achter dat er een kapotte imitatie wii remote in de doos zit. Achteraf zit het zo: persoon x koopt legit wii remote, doet zijn oude kapotte imitatie in de doos, brengt de wii remote terug naar de winkel. En de winkel legt hem zo in het schap zonder controle.
Tja je kan niet verwachten dat elke winkel alle consoles heeft staan en personeel daar dan op gaat zitten gamen om te testen of ze werken (of elk knopje werkt enz.....) Wordt helemaal leuk met pc onderdelen, moet je een pc met tientallen besturingssystemen hebben en talloze aansluitingen om alles te kunnen testen in de honderden programma's aangezien zat hardware maar in specifieke software werkt.......Dacuuu schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:51:
Het kan soms raar lopen. Familielid van mij koopt in de winkel een wii remote. Thuis komt hij er achter dat er een kapotte imitatie wii remote in de doos zit. Achteraf zit het zo: persoon x koopt legit wii remote, doet zijn oude kapotte imitatie in de doos, brengt de wii remote terug naar de winkel. En de winkel legt hem zo in het schap zonder controle.
Zou perfect zijn, maar ook onbetaalbaar... Helaas.
Zolang de winkel je maar een vervangend product geeft is het niks ernstigs.
Fixing things to the breaking point...
Anoniem: 454358
tja, de consument heeft zoveel rechten mbt terugsturen, je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze al die teruggestuurde producten als 2dehands gaan verkopen. Nieuw heeft al een hele lage marge, als 2dehands 0 of zelfs met verlies.stier schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:00:
En vervolgens is het ook nog jouw woord tegen dat van hen dat er een kapotte neppe in zat en je niet zelf probeert een neppe voor een echte om te wisselen.Dacuuu schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:51:
Het is gewoon een tweedehands product en moet je dit dus ook als zodanig verkopen. Wat heb ik als consument met marges te maken?Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:13:
[...]
tja, de consument heeft zoveel rechten mbt terugsturen, je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze al die teruggestuurde producten als 2dehands gaan verkopen. Nieuw heeft al een hele lage marge, als 2dehands 0 of zelfs met verlies.
nu nog niks, straks wel als er maar 1 of 2 winkels overblijven (amazon, mediamarkt).
maar hoezo is het 2dehands? er zit gewoon volledige garantie op. Als je een nieuwe auto koopt, hebben verschillende mensen er ook reeds mee gereden.
maar hoezo is het 2dehands? er zit gewoon volledige garantie op. Als je een nieuwe auto koopt, hebben verschillende mensen er ook reeds mee gereden.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 03-07-2016 00:46 ]
Garantie heeft niks te maken met wel of niet tweede hands. Als het product gebruikt is is het tweede hands.Anoniem: 454358 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:45:
nu nog niks, straks wel als er maar 1 of 2 winkels overblijven (amazon, mediamarkt).
maar hoezo is het 2dehands? er zit gewoon volledige garantie op.
wat is dan tweedehands? wat is gebruikt? even uit de verpakking gehaald?
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 03-07-2016 00:54 ]
Tja zodra alle consumenten even een flinke bak geld extra gaan betalen om alle returns te vergoeden....pacificocean schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:47:
[...]
Garantie heeft niks te maken met wel of niet tweede hands. Als het product gebruikt is is het tweede hands.
BS coolblue verkoopt alle returns gewoon zoals het hoort tweede hands. Als ik een nieuw produkt koop, wil ik gewoon een nieuw product ontvangen.RGAT schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:53:
[...]
Tja zodra alle consumenten even een flinke bak geld extra gaan betalen om alle returns te vergoeden....
[ Voor 11% gewijzigd door pacificocean op 03-07-2016 01:08 ]
Ja ook de Mediamarkt laat show modellen wel eens voor wat minder weg gaan, punt is dat alles wat nog nieuwstaat is gewoon zo verkocht kan en zal worden...pacificocean schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:06:
[...]
BS coolblue verkoopt alle returns gewoon zoals het hoort tweede hands. Als ik een nieuw produkt koop, wil ik gewoon een nieuw product ontvangen.
Voor zover ik weet is dat alleen bij de producten die niet meer als nieuw te verkopen zijn. ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens iets bij Coolblue besteld dat ik uit de verpakking heb gehaald, zeer netjes weer verpakt en teruggestuurd heb, en nooit teruggezien heb bij hun 2de kansjes.pacificocean schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:06:
[...]
BS coolblue verkoopt alle returns gewoon zoals het hoort tweede hands. Als ik een nieuw produkt koop, wil ik gewoon een nieuw product ontvangen.
Gebruikt is trouwens wat anders dan zaken teruggestuurd onder de WKOA, waarbij het juist niet de bedoeling is om iets in gebruik te nemen (staat volgens mij zelfs in de wettekst).
[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 03-07-2016 09:58 ]
Bij Coolblue krijg je af en toe wel tweedehands producten als nieuws. Bij mijn TV-Beugel was dit ook zo. Er zit dan wel netjes een papiertje bij dat alles is nagekeken en er nog in zit. Op zich mag je een nieuw product verwachten, maar ik snap winkels ook wel. Wat is dan precies nieuws? Dat niemand eraan heeft gezeten? Want ergens heeft iemand het ook in de doos gestopt. Als iemand dan zo'n mount koopt, er thuis achter komt dat die niet op z'n TV past en terugstuurt en er zit geen krasje op, dan zie ik echt het probleem niet. Wat moeten winkeliers anders met al die retourproducten die om niets worden teruggestuurd? De marges zijn ook niet zo groot dat je alle retouren even met 20% korting kan uitdelen.Dennism schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:56:
[...]
Voor zover ik weet is dat alleen bij de producten die niet meer als nieuw te verkopen zijn. ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens iets bij Coolblue besteld dat ik uit de verpakking heb gehaald, zeer netjes weer verpakt en teruggestuurd heb, en nooit teruggezien heb bij hun 2de kansjes.
Als het product stinkt, of er een andere reden is dan zou ik de webwinkel hiervan op de hoogte brengen en melden dat je graag een nieuw product wil en zij een shippinglabel voor de retour mogen sturen. Mochten ze daar niet mee akkoord gaan of willen dat jij een deel betaald en je hebt bijv. via CreditCard betaald dan even je bank bellen want in tegenstelling tot bij iDeal kan je met een CC nog het een en ander bevriezen en zelfs terugdraaien.
Dus even vanuit jouw logica; ik koop een product bij Cool Blue. Stuur het terug en koop het dsn met extra korting tweedehands bij CBpacificocean schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:06:
[...]
Als een winkel weet dat het een al eerder gebruikte artikel betreft en hij informeert de consument hier niet over dan heb je recht om het te retourneren op kosten van de winkelier.
Dit is omdat een verkoper een informatie verplichting heeft.
Of de verkoper het van te voren moet controleren ? dat is aan de verkoper maar als ik een web winkel heb en ik krijg wat retour dan zou ik het zelf eerst na kijken voor ik het geld terug stort aan de koper.
Of de verkoper het van te voren moet controleren ? dat is aan de verkoper maar als ik een web winkel heb en ik krijg wat retour dan zou ik het zelf eerst na kijken voor ik het geld terug stort aan de koper.
CB heeft, in tegenstelling tot de meeste andere aanbieders via internet, een aantal fysieke winkels en een fatsoenlijke klantenservice die bijna 24/7 bereikbaar is. Ook kun je tot 23.59 bestellen om het de dag erna thuis te hebben. Dit soort voorbeelden kost extra geld en dus minder marge.audb schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:06:
Cool Blue is al niet de goedkoopste dus een korting op een eerder gebruikte product lijkt me best wel te kunnen en de winst die hun er op maken is best wel ruim maak je daar maar geen zorgen over.
Hoeveel extra korting denk je dat je nog hebt na verzendkosten voor retourneren? En niet te vergeten de tijd die je extra wacht op je Tweedekansje, ten opzichte van het originele product houden. En dan maar hopen dat CB het product direct weer in de schappen legt, aan jou wíl verkopen en bovendien: er zullen meer kopers zijn.tweakerdennis schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:23:
[...]
Dus even vanuit jouw logica; ik koop een product bij Cool Blue. Stuur het terug en koop het dsn met extra korting tweedehands bij CB
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Anoniem: 27535
Er wordt echt te veel onzin geplaatst hier vanuit emotie. Het begint al met de definitie van nieuw. De wet kent dat niet, de wet kent een conform product dat redelijkerwijs voldoet aan wat verwacht mag worden. Kleine afwijkingen zijn onvoldoende om van niet-conform te spreken.audb schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:03:
Als een winkel weet dat het een al eerder gebruikte artikel betreft en hij informeert de consument hier niet over dan heb je recht om het te retourneren op kosten van de winkelier.
Is de verpakking open geweest? Geen grond op zich. Heeft iemand hem geprobeerd? Geen grond op zich.
Tuurlijk, iedereen ziet graag een gesealde verpakking verschijnen. Een recht is dat niet. Mensen moeten zich echt wat meer inlezen over conformiteit.
De situatie van TS is anders. Een andere doos, sporen, stank. Dat is duidelijk niet wat verwacht mag worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 03-07-2016 19:59 ]
Toch heeft het woord nieuw een betekenis/definitie (wat nog niet lang bestaat of nog niet gebruikt is(http://www.encyclo.nl/begrip/nieuw)) en als je iets koopt wat nieuw is, dan mag je volgens mij verwachten dat het product aan die definitie voldoetAnoniem: 27535 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:51:
[...]
Er wordt echt te veel onzin geplaatst hier vanuit emotie. Het begint al met de definitie van nieuw. De wet kent dat niet, de wet kent een conform product dat redelijkerwijs voldoet aan wat verwacht mag worden. Kleine afwijkingen zijn onvoldoende om van niet-conform te spreken.
En als de wet zegt "een conform product dat redelijkerwijs voldoet aan wat verwacht mag worden", dan lees ik eigenlijk toch dat je een nieuw product mag verwachten. Je verwacht namelijk een product wat past binnen de definitie nieuw.
Ben blij dat ik geen rechter ben

Maar verwachten we dat ook bij de h&m, zara en andere kledingwinkels? Daar gaat gepaste kleding ook zo weer het schap in.
Afhankelijk van de reden voor retour gaan ook deze als nieuw het rek in.
Toch hoor je daar niemand over klagen, of dat omdat niemand het weet, omdat je het niet kan zien of omdat niemand het boeit.
Afhankelijk van de reden voor retour gaan ook deze als nieuw het rek in.
Toch hoor je daar niemand over klagen, of dat omdat niemand het weet, omdat je het niet kan zien of omdat niemand het boeit.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Natuurlijk gebeurt het ook. Maar het is de manier waarop.JCE schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:19:
[...]
Natuurlijk gebeurt dat. Dat is een logisch effect van kunnen retourneren. Zoals door anderen ookal is aangegeven, is het best te verwachten dat je nummer 2, 3 of 4 bent die een overhemd past in de winkel.
Voor de consument "kan het natuurlijk niet", dat is kletskoek. Je mag kiezen: of ruilen / retourneren, of zeker zijn van een nieuw product. Niet één van de twee. Mogen ruilen is niet uitwisselbaar met altijd nieuwe producten krijgen.
Wat ik vind;
Een geretourneerd product dat absoluut géén gebruikerssporen heeft en er perfect als nieuw uit ziet mag terug de verkoop in.
Een geretourneerd product waar gebruikerssporen aan de te zien is moet aangeboden worden als 'Geretourneerd. Doos open geweest' met een korting (5-10-15-20% afhankelijk van soort product)
En als een gepast shirt opeens een knoopje mist of ergens een scheurtje heeft dan krijg je daar ook een korting voor
Er zijn trouwens al winkels die bovenstaande hanteren.
[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 04-07-2016 11:05 ]
Blijft altijd een lastige, maar iets wat een keer uit de doos is geweest zie toch wel gewoon als nieuw.
Duidelijke gebruikers sporen of meegeleverde batterijen die al zijn gebuikt is al een minder.
Bij de mediamarkt zoekt ik wel altijd een nog gesealde verpakking, bij de inname controleren ze echt slecht. Weleens een keer daar een TV capture kaart gekocht die terug was gebracht waarvan gewoon de coax connect was afgebroken.
Misschien gaan de webwinkels wel inspelen op dat mensen geen geretourneerd willen, kun je €10,- extra betalen voor een gegarandeerd nieuw en gesealed product.
Duidelijke gebruikers sporen of meegeleverde batterijen die al zijn gebuikt is al een minder.
Bij de mediamarkt zoekt ik wel altijd een nog gesealde verpakking, bij de inname controleren ze echt slecht. Weleens een keer daar een TV capture kaart gekocht die terug was gebracht waarvan gewoon de coax connect was afgebroken.
Misschien gaan de webwinkels wel inspelen op dat mensen geen geretourneerd willen, kun je €10,- extra betalen voor een gegarandeerd nieuw en gesealed product.
Anoniem: 27535
Maar met wat je stelt, dat je leest 'dat je een nieuw product mag verachten' is de cirkel weer rond. Wat is dan nieuw? Daar is inderdaad niet een 100% nauwkeurig antwoord op te geven, al is het maar omdat wellicht de gemiddelde levensduur van iets 5 jaar is, de doos die jij uit het schap pakt bevat er een die 6 jaar meegaat, maar die daarnaast had het wel 8 jaar volgehouden.Gadgeteer schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:18:
[...]
Toch heeft het woord nieuw een betekenis/definitie (wat nog niet lang bestaat of nog niet gebruikt is(http://www.encyclo.nl/begrip/nieuw)) en als je iets koopt wat nieuw is, dan mag je volgens mij verwachten dat het product aan die definitie voldoet
En als de wet zegt "een conform product dat redelijkerwijs voldoet aan wat verwacht mag worden", dan lees ik eigenlijk toch dat je een nieuw product mag verwachten. Je verwacht namelijk een product wat past binnen de definitie nieuw.
Ben blij dat ik geen rechter beneen wet die zo in elkaar zit dat je er alle kanten mee op kan
Ondanks dat ze identiek lijken, zijn ze het blijkbaar niet. Toch zijn ze allebei conform.
Wat verwacht mag worden is ook afhankelijk van de communicatie en de doelen. Gaat het om een kaart die ontworpen is als eye-catcher in een open systeem, dan is een verbogen koelrib een probleem ondanks dat het geen functioneel verschil is. Is het een kaart die ontworpen is voor functionaliteit, dan is een kleine verbuiging van een vin te minimaal om te spreken van non-conformiteit. Tenzij er bijvoorbeeld communicatie is geweest over de doelstelling van de koper, waarin duidelijk is gemaakt dat er een cosmetisch belang is.
De omstandigheden en de communicatie zijn van groot belang voor conformiteit.
Is een kaart ergens door iemand geprobeerd en teruggestuurd, misschien met wat kleine krasjes maar verder functioneel niet veranderd, en het doel van de nieuwe koper is functioneel terwijl de winkel dezelfde garanties geeft kwa performance en duurzaamheid, dan is het moeilijk een zaak te maken van non-conformiteit.
Zoals hier, dat het in een andere doos geleverd wordt, hoeft ook niet per definitie te betekenen dat er sprake is van non-conformiteit. Maar de zaak is wel een stuk makkelijker. Als je de doos al moet vervangen, wat is er dan verder aan zorgvuldigheid betracht rond het product? Dat is toch wel iets waar een verkoper een informatieplicht over heeft, al is het maar omdat het zonder meer ongebruikelijk is.
Dat zou ik er wel voor over hebben. Of: ik zou mijn rechten met betrekking tot de WKOA willen inleveren als daar tegenover staat dat ik een ongeopende verpakking krijg. Vind ik gewoon belangrijk.brid schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:35:
Ik ben heel zuinig op mijn spullen, dat gaat best ver want het geldt ook voor het verpakkingsmateriaal. Tweakers die via V&A wel eens iets bij mij hebben gekocht weten wel wat ik bedoel
Als ik afga op de gemiddelde unboxing-video op Youtube dan zou ik het overgrote deel van de review-artikelen niet meer als nieuw beschouwen op het moment dat de Youtuber de seals, verpakking en eventuele beschermfolietjes eraf heeft gehaald.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Leuke discussie, maar heeft de TS überhaupt al contact opgenomen met de desbetreffende zaak?
Want een heleboel discussie over iets wat misschien helemaal geen issue is.
Ben wel benieuwd wat de TS nu uiteindelijk gedaan heeft, maar het lijkt op een typisch gevalletje van even wat neer pleuren hier op t forum en niet meer naar omkijken.
Want een heleboel discussie over iets wat misschien helemaal geen issue is.
Ben wel benieuwd wat de TS nu uiteindelijk gedaan heeft, maar het lijkt op een typisch gevalletje van even wat neer pleuren hier op t forum en niet meer naar omkijken.
[ Voor 33% gewijzigd door Arjant2 op 14-07-2016 12:51 ]
Nieuw betekend dat het niet eerder uit de verpakking is gehaald.
Zodra duidelijk is de verpakking is geopend is het geen nieuw product en mag dan ook niet as dusdanig de verkoop in.
Dit is bepaald door de Hoge Raad der Nederlanden dus is het wel degelijk een wetsartikel.
Zodra duidelijk is de verpakking is geopend is het geen nieuw product en mag dan ook niet as dusdanig de verkoop in.
Dit is bepaald door de Hoge Raad der Nederlanden dus is het wel degelijk een wetsartikel.
Inmiddels teruggestuurd onder WKOA, blijft toch merkwaardig maar ook te begrijpen van die shops die last hebben van klanten die vaak producten terugsturen.
ik weet toevallig uit ervaring dat 2de hands dvd's/cd's/blu-ray's partijen opgekocht worden, gewoon gepolijst worden vervolgens geseald worden en als nieuw verkocht worden, en dat zie je er echt niet meer aan hoor
(geen shabby prut seal, maar gewoon een echte factoryseal)
Werkelijk? Heb je een link? Ik ben dan wel benieuwd naar die uitspraak.audb schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:51:
Op zich wel een leuk argument, want mijn wedervraag zou dan zijn : Wat is het meeste wat een gemiddelde winkel verkoopt?audb schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:51:
Want sommige artikelen hebben inderdaad het labeltje "nieuw", andere artikelen hebben het labeltje refurbished / showroom-model etc alleen het grootste gedeelte heeft geen labeltje (oftewel het gaat niet inherent als nieuw product de verkoop in, dat de klant dit wel verwacht is iets anders
Zeker met de definitie zoals jij hem geeft heb je een heel groot grijs gebied wat nergens door gevat wordt. Wat is een cd in een cd-winkel dan? Want die zit veelal niet in het doosje, dus dan is die niet per definitie nieuw?
Of wat is kleding in een kleding-winkel aan het rack dan?
Of wat zijn schoenen in een schoenenwinkel (je kan de doos dichtlaten en enkel op de maat pakken, maar ik wil ze toch wel even uitproberen en dan zouden ze bij de balie niet meer "nieuw" zijn?)
Pagina: 1