Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game Desktop (875-1000 EUR) excl. SSD, HDD en randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor de komende zomer ben ik op zoek naar een nieuw game systeem. Mijn huidige systeem voldoet niet meer aan mijn wensen. Mijn huidige setup is een AMD 8350 en een nVidea 760.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de desktop vooral gebruiken om de komende jaren te gamen. Ik speel games zoals The Witcher 3, Total War Rome 2 (en geïnteresseerd in Warhammer) en opkomende games zoals Deus Ex.
Ik heb graag dat hij future-proof is zodat ik in ieder geval de komende vier jaren geen upgrade nodig heb. De CPU is mij vooral belangrijk omdat het nochal prijzig is om dit onderdeel tezamen met een moederbord te upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer 875 Euro exclusief HDD en SSD want deze hoef ik niet te vervangen. Al kan ik hier wel boven gaan, en kijkend naar de onderdelen die ik het liefste wil lijkt het mij wel nodig. Alle andere onderdelen vervang ik omdat mijn oude systeem naar een familielid gaat.

Assemblage is niet nodig, ik zet de desktop zelf in elkaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een SSD en HDD. De HDD is wat aan de oude kant maar vertoont nog geen stoornisen en de SSD is minder dan een jaar oud. Deze onderdelen neem ik mee in mijn nieuwe systeem. Randapparatuur zit ook in orde, al heb ik wel 2 DVI schermen wat betekent dat ik waarschijnlijk een DisplayPort naar DVI adapter nodig heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb al een begin gemaakt aan een lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 243,95€ 243,95
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 489,51€ 489,51
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 53,95€ 53,95
1XFX XTR 550W€ 83,25€ 83,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,60

Het ontbreekt nog aan een moederbord, ik heb hier niet veel verstand van met uitzondering van chipsets. Ik heb geen idee wat goede merken zijn, welke z170 moederborden geschikt zijn voor overclocken en in welke mate en waarom sommigen zoveel duurder zijn dan anderen. Daarnaast ligt de prijs met nu al ongeveer 1100 euro (vooral vanwege de 1070) ver boven de prijs die ik in gedachten had.

Ik twijfel ook aan een groot aantal onderdelen.

CPU & MOBO
Ten eerste twijfel ik tussen een i5 6500 met een goedkoper moederbord en een i5 6600k. Ik ben in principe niet van plan om meteen te gaan overclocken maar ik wil wel een CPU dat mij in ieder geval de komende vier jaren kan dragen. De FX 8350 viel mij namelijk vies tegen al na de tweede jaar toen ik mijn GPU verving voor een 760.

In principe vind ik een 6600k zonder OC ook wel prima, zonder OC is die toch flink sneller dan een 6500. Maar een Z170 moederbord erbij om vervolgens in de laatste twee jaren te gaan overclocken lijkt mij ook interessant. Al neemt de prijs dan veel toe.

Wat denken jullie?

GPU
Ik ben geïnteresseerd in de GTX 1070, het is wat jammer dat de prijzen zo zijn opgeblazen door de paper release. Ik ben bewust van de RX 480 maar deze valt tegen. Voor nu doet hij het prima met 1080p ultra gamen maar ik krijg snel het idee dat ik over twee jaar alsnog 300 euro uit moet geven voor een nieuwe GPU voor de nieuwe releases.

Aangezien ik twee DVI schermen heb, is een adapter ook noodzakelijk.

Toekomstige kaarten interesseren mij niet, vooral de komende zomer heb ik veel tijd om te relaxen, vandaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen bijzondere voorkeuren maar ik heb liever merken die bekend staan om hun betrouwbaarheid. Wat betreft de PSU heb ik wel voorkeuren, namelijk dat het een hoogwaardige kwaliteit heeft. Ik gebruikte deze lijst daarvoor: http://i.imgur.com/koLUPLh.jpg

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik het dat de onderdelen volgende week nog geleverd kunnen worden zodat ik tussendoor of in het komende weekend het systeem in elkaar kan zetten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag advies van jullie ontvangen over wat nou mijn beste opties zijn. Welke CPU/MOBO combo past bij mijn wensen en uiteraard ben ik hier om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Het liefst zo dicht mogelijk bij mijn budget van 875 euro al kan ik tot 1000 euro nog wel door de vingers zien.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Als je binnenkort je pc in elkaar wilt zetten moet ik je helaas vertellen dat er dan geen GTX 1070 in komt te zitten. Gewoonweg omdat ze bijna nergens verkrijgbaar zijn en als ze al ergens te krijgen zijn, dan betaal je er de hoofdprijs voor. Dit is het niet waard. Beter kun je wachten totdat de 1070 leverbaar is en kijken of de kaart dan wel in je budget past.

Als je toch snel een pc wilt bouwen, dan zul je voor een kaart moeten gaan die (al) wel verkrijgbaar is zoals een RX 480, GTX 970 of een GTX 980. Nadeel daarvan is dat je een stuk minder performance hebt (en de RX 480 heeft nog geen custom coolers).

Verder kun je beter voor een i5 6400 gaan aangezien je niet weet of je wel wil gaan overclocken. Gewoon zonde om daar geld te laten liggen. Kun je meteen gaan voor pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Daarnaast is 8GB voorlopig werkgeheugen zat. Tenzij je gaat video-editen o.i.d wat veel ram vraagt. Mocht je later toch tekort komen, dan kun je er altijd een paar sticks bij prikken.

Een systeempje met een 980 kan er zo uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 418,90€ 418,90
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 36,30€ 36,30
1XFX XTR 550W€ 83,25€ 83,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,34

Verwijderd

Topicstarter
De i5 6400 is voor te zwak, vergeleken met de 8350 in sommige games die wel meerdere cores ondersteunen zelfs slechter. Liever ga ik niet weer halverwege waardoor ik over 2 jaar alsnog moet upgraden, ben meer geïnteresseerd in de lange termijn.

Een 980 of 970 lijkt mij momenteel ook vrij zonde gezien de alternatieven. Ik heb besloten maar een jaar te wachten, voor mijn werk, doet deze desktop het nog. Nieuwere games laat ik dan maar achterwege.

Alleen een vraag. Welke z170 chipset moederbord is aan te raden om te combineren met een 6600k OC?

Verwijderd

Opzich zijn alle A merk mobo's met een z170 chipset aan te raden. Denk dan aan Gigabyte, Msi, Asus, etc...
Het enige waar je dan op moet letten is welk bord er aan je eisen voldoet. Heb je aan 6 USB poorten op de achterkant genoeg, of moeten het er 8 zijn? Dat soort dingen. En vind je de kleurstelling belangrijk?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:27:
De i5 6400 is voor te zwak, vergeleken met de 8350 in sommige games die wel meerdere cores ondersteunen zelfs slechter.
Gelukkig is de 6600K een stuk sneller dan de 6400 want het scheelt grofweg 300MHz en ze hebben allebei 4 cores? :+

Je weet ongetwijfeld dat je niet zomaar MHz met elkaar kan vergelijken; zeker niet als je een CPU van 3 jaar oud wil vergelijken met eentje van een jaar oud. Wil je dat wel, kan je beter op je 8350 blijven zitten want die heeft 8x 4GHz tegenover 4x 3.9GHz voor de 6600K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:12:
Opzich zijn alle A merk mobo's met een z170 chipset aan te raden. Denk dan aan Gigabyte, Msi, Asus, etc...
Het enige waar je dan op moet letten is welk bord er aan je eisen voldoet. Heb je aan 6 USB poorten op de achterkant genoeg, of moeten het er 8 zijn? Dat soort dingen. En vind je de kleurstelling belangrijk?
Ah ik las op andere websites dat sommige z170 chipset moederborden stabielere OC konden leveren dan andere. Daarnaast neem ik ook aan dat er ook kwaliteit aan het prijskaartje is verbonden. Bijvoorbeeld, sommige PSU's moet je niet willen hebben omdat het als het ware tijdbommen zijn. Dus dan zal zoiets ook waar zijn voor moederborden neem ik aan, dat goedkopere moederborden van lagere kwaliteit zijn.
MAX3400 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:17:
[...]

Gelukkig is de 6600K een stuk sneller dan de 6400 want het scheelt grofweg 300MHz en ze hebben allebei 4 cores? :+

Je weet ongetwijfeld dat je niet zomaar MHz met elkaar kan vergelijken; zeker niet als je een CPU van 3 jaar oud wil vergelijken met eentje van een jaar oud. Wil je dat wel, kan je beter op je 8350 blijven zitten want die heeft 8x 4GHz tegenover 4x 3.9GHz voor de 6600K.
Het scheelt 800 Mhz met de base clock en 600Mhz met de turbo clock, dus niet 300Mhz. Daarnaast valt het binnen dezelfde microarchitectuur (in dit geval Skylake) prima te vergelijken. De 6600k heeft grofweg 25% betere performance zonder een OC dan een 6400. http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-6400/3503vs3512 Daarnaast moet je niet vergeten dat de 6600k voornamelijk handig is voor een OC en een betere prijs/performance ratio heeft.

Ik vergelijk deze nietszeggende snelheden echter niet met mijn huidige FX8350. Zeggen dat de 8350FX 4Ghz heeft betekent net zoveel alsof je zegt dat je auto 5 wielen heeft, ik zou verbaasd zijn als ook maar een persoon die pc's kan bouwen dat denkt.

Wat betreft gaming kan je beter vertrouwen op benchmarks. Daarvoor gebruik ik o.a. de bovenstaande website maar ook videos van DigitalFoundary zoals deze video YouTube: Core i5 6600K Skylake Benchmarks vs i5 4690K/ 3770K/ 2500K/ FX-8350 Het verschil tussen een 6600k en een 8350FX is gigantisch vanwege de slechte single core and quad core performance van de 8350FX, iets wat ik zelf ook in veel andere games merk zoals Xcom2 en andere strategie games.

Tussen een 6400 en 6600k is het verschil uiteraard minder groot en daarnaast ook moeilijk vast te stellen. Goede game benchmarks zijn er niet omdat mensen of overclocken of een game gebruiken dat niet veel steunt op de CPU. Als we dus enkel kijken naar de user benchmarks zie je dat wat betreft single core en quad core performance, dat de 6400 30% sneller is dan een 8350FX en dat de 6600k 60% sneller is.

Mijn voornaamste motivatie is dan ook future-proof. Ik heb geen interesse om weer een miskoop te plegen zoals ik deed met de 8350FX. Een CPU vervangen kost veel geld vanwege de moederbord en geheugen. Een 6600k is voor de lange termijn voor een iets hogere prijs toch meer waard, vooral omdat het makkelijk overclockbaar is in het geval ik over 2-3 jaar iets meer kracht nodig heb. CPU's ontwikkelen namelijk niet zo snel, zelfs de 3xxx series houdt het nog vol, mits het een van de snellere varianten is.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
edit>never mind
Een 980 of 970 lijkt mij momenteel ook vrij zonde gezien de alternatieven. Ik heb besloten maar een jaar te wachten, voor mijn werk, doet deze desktop het nog. Nieuwere games laat ik dan maar achterwege.
dit
[quote]Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik het dat de onderdelen volgende week nog geleverd kunnen worden zodat ik tussendoor of in het komende weekend het systeem in elkaar kan zetten.
[/quote]
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:58:
Als je binnenkort je pc in elkaar wilt zetten moet ik je helaas vertellen dat er dan geen GTX 1070 in komt te zitten. Gewoonweg omdat ze bijna nergens verkrijgbaar zijn en als ze al ergens te krijgen zijn, dan betaal je er de hoofdprijs voor. Dit is het niet waard. Beter kun je wachten totdat de 1070 leverbaar is en kijken of de kaart dan wel in je budget past.
[/quote]
en verder kan niemand voorspellen of een huidige cpu snel genoeg is voor toekomstige spellen of videokaarten. Hangt er ook van af hoe lang je de gpu die je nu gaat kopen houdt. Als je deze gpu 4 jaar gaat gebruiken is een cpu die deze gpu nu aan kan goed maar als je over 2 jaar een nieuwe kaart van €500+ gaat kopen heb je misschien een zwaardere cpu nodig

En verder zit er nog een optie tussen de 6500 en 6600k, de 6600, scheelt je (mobo + cpu) toch bijna €70 tov de 6600k

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 04-07-2016 14:06 ]

Pagina: 1