Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsbos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11-2023
Beste Tweakers,

Mijn nichtje kwam vorige week langs met een kapotte SD kaart waar al haar zwangerschapsfoto's op staan. Zomaar uit het niets begeven en geeft geen enkele respons meer. Ik heb de SD kaart dus maar opengebroken om te kijken of er fysieke schade te zien is, maar helaas geen zichtbare schade.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/30PnnEbm.jpg

Type SD kaart:
Patriot 4 Gb class 6
PSF4GSDHC6-PC

2 Geheugenchips:
2 Gb
Toshiba TC58NVG4D2ET A00
TSOP48 package

Toch even geprobeerd de contacten aan te tippen met de soldeerbout, maar ook geen resultaat. Ik hoop dat de pcb of controller het heeft begeven, en de geheugenchips kunnen worden overgezet naar een nieuwe pcb. Dat is mijn plan nu in ieder geval, maar het blijkt lastig om een donor bord te vinden. Blijkbaar is er een grote variatie aan ontwerpen en 4 Gb class 6 is überhaupt lastig te vinden. Conrad bood er nog een aan van een ander merk, maar dat bleek een pcb te zijn met 1x4 Gb memory chip. Andere webshops bieden wel een sd kaart aan met dergelijke specs, maar leveren vervolgens iets anders... 8)7

Mijn vraag dus, zijn er nog andere methoden denkbaar om de data te herstellen?

Ik dacht zelf al aan een TSOP48 socket i.c.m. een Arduino of iets dergelijks, maar geen idee hoe universeel de interfaces van dit soort geheugenchips zijn. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat de rol van de controller is, zou ik de geheugenchips sector voor sector uit kunnen lezen, of is dit te simplistisch? Er zijn wel een paar producten beschikbaar die geschikt zijn voor deze doeleinden, maar dan heb je het al gauw over honderden euro's plus enorm dure softwarepakketten.

Ik hoop niet dat ik hier de moderator mee op m'n dak krijg, maar mocht er iemand zijn die een dergelijke SD kaart heeft liggen, ben ik uiteraard geinteresseerd!

[ Voor 4% gewijzigd door matthijsbos op 02-07-2016 18:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
TSOP is meestal een vrij standaard inferface, dat is meestal het probleem niet.
Het is alleen lang niet gegarandeerd dat je met de inhoud van de geheugenchip ook de data weer terug hebt.

Alle geheugencontrollers werken anders, zitten vaak systemen in als error correctie, adres randomisation etc om de kaarten betrouwbaarder te maken, en dat kan er best voor zorgen dat je data niet op de gebruikelijke volgorde op de SD kaart staat.

Heb je alle andere onderdelen op de printplaat gecontroleerd? Een gefaalde condensator kan er best voor zorgen dat de kaart onbruikbaar is.

Gezien het topic niet gericht is op het vinden of kopen van spullen, maar op het repareren van de SD kaart mag de vraag blijven staan, met als opmerking dat dat niet in het topic besproken wordt maar via de gebruikelijke kanalen, sowieso is een vraag advertentie geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Misschien een gek idee. Heb je al een mailtje gestuurd naar de fabrikant met het verhaal erachter? Wellicht kunnen ze veel voor je betekenen, hebben geheid de nodige kennis in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan het proberen, maar ik vermoed dat er nogal veel mensen zijn waarbij een SD kaart een keer kapot is gegaan met foto's erop. Overigens zijn er wel gewoon bedrijven die dit als een dienst aanbieden, herstellen van data op kapotte gegevensdragers. Oftewel hoeveel is het je nichtje waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
Ik zou idd wat ^^^ wordt gezegd eens contact opnemen met de leverancier. Er is een contactpunt in Rotterdam.
https://patriotmemory.com/contact/contact-us/
Ook zie ik oo Amazon nog wel wat exemplaren of zijn dat niet de juiste?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kan je eens een scherpe foto plaatsen van beide kanten van de printplaat? Je kan hem eventueel ook scannen, dat is ook erg geschikt voor macro shots van printplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsbos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11-2023
Beste Tweakers,

Ik was op vakantie, dus mijn excuses voor het late antwoord.

In eerste instantie had ik nog een paar van dit type geheugenkaarten zien aangeboden op amazon US, maar omdat de externe verkopers niet internationaal verzonden leek het me niet echt haalbaar. Nu toch maar via een derde partij ze naar NL door laten sturen, dus dat is even wachten (en hopen dat ik geen andere kaartjes geleverd krijg |:( ).
Alle geheugencontrollers werken anders, zitten vaak systemen in als error correctie, adres randomisation etc om de kaarten betrouwbaarder te maken, en dat kan er best voor zorgen dat je data niet op de gebruikelijke volgorde op de SD kaart staat.
Dit vermoedde ik inderdaad al, dus toch maar voor het zelfde type gegaan. Thanks voor de info!
Overigens zijn er wel gewoon bedrijven die dit als een dienst aanbieden, herstellen van data op kapotte gegevensdragers. Oftewel hoeveel is het je nichtje waard?
Ik keek een beetje rond, maar dit zijn toch al snel bedrijven die honderden euro's vragen voor een dergelijk klusje. Ik kan me voorstellen dat een baby op zich al een aardige aanslag is op je budget :9 .

Bovendien, de Tweaker in mij wil het toch graag zelf voor elkaar krijgen! Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Pagina: 1