Opgelicht door 'janoutje'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12-2023
Bericht gehad vanuit Tweakers met een vermoeden tot oplichting. Dit vermoeden was terecht! Gebruiker is ondertussen gebanned.

135,- euro overgemaakt voor een i7 3770k processor. Zondag na geld overmaken naar niks meer gehoord.

Uiteraard voor aankoop onderzoek gedaan naar naam, id en rek. Num en deze kwam nergens terug met een hit. Misschien een nieuwe 'gelukszoeker' met een baan als oplichter?

Zijn er meer Tweakers bedonderd? Ik ga maar aangifte doen + account aanmaken bij internetoplichting, voor wat het waard is...

Fijn weekend nog.

Gr Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 20:02

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Voor zover ik in de DM's heb gezien is er nog 1 ander slachtoffer maar helaas is het een oplichter die al langer bezig is. Als ik het goed heb zou ie jou een scan/foto van zijn id-kaart gestuurd hebben, zou je die willen doorsturen naar va@tweakers.net?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:10
Deze?

[Verwijderde gebruiker]

Zo ja, waarom maak je geld over naar een volstrekt onbekend persoon vanwaar je niet weet waar die woont en of die rekening überhaupt wel van hem/haar is?

Had je ook geld overgemaakt als de advertentie op Marktplaats of Speurders had gestaan in plaats van Tweakers?

[ Voor 4% gewijzigd door cornfed99111 op 02-07-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
cornfed99111 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:38:
Deze?

[Verwijderde gebruiker]

Zo ja, waarom maak je geld over naar een volstrekt onbekend persoon vanwaar je niet weet waar die woont en of die rekening überhaupt wel van hem/haar is?

Had je ook geld overgemaakt als de advertentie op Marktplaats of Speurders had gestaan in plaats van Tweakers?
Ja anders kun je niks 2e hands kopen toch. Genoeg oplichters die 4 jaar terug een account aanmaken en na 4j starten met oplichten...

Zoals ik aangaf heb ik alles gecheckt en op de oplichters sites was niks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
FlipFluitketel schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:19:
Voor zover ik in de DM's heb gezien is er nog 1 ander slachtoffer maar helaas is het een oplichter die al langer bezig is. Als ik het goed heb zou ie jou een scan/foto van zijn id-kaart gestuurd hebben, zou je die willen doorsturen naar va@tweakers.net?
Zal ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Theregiment schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:58:
[...]

Ja anders kun je niks 2e hands kopen toch. Genoeg oplichters die 4 jaar terug een account aanmaken en na 4j starten met oplichten...

Zoals ik aangaf heb ik alles gecheckt en op de oplichters sites was niks te vinden.
Dan zal het feit dat die gast zich pas sinds kort registreerde op toeval berusten. Toch?
Want zo werken bedriegers niet. Die plannen alles jaren vooruit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barthezz Brick
cornfed99111 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:14:
[...]

Dan zal het feit dat die gast zich pas sinds kort registreerde op toeval berusten. Toch?
Want zo werken bedriegers niet. Die plannen alles jaren vooruit...
Dat zeg ik niet, maar ook jij bent ooit op 0 begonnen en wist je ook niet of jij te vertrouwen was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Theregiment schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:36:
[...]

Dat zeg ik niet, maar ook jij bent ooit op 0 begonnen en wist je ook niet of jij te vertrouwen was toch?
Daarom is het beter in dat geval op te halen of het risico niet te nemen ;)
Maar goed, advies voor de volgende keer dan maar.... Helpt nu met het probleem in dit topic weinig (helaas)...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

cornfed99111 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:38:
Ehm, dat is toch een volstrekt normale gang van zaken bij tweedehandse handel? Hoe moet het anders dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 02-07-2016 18:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Ehm, dat is toch een volstrekt normale gang van zaken bij tweedehandse handel? Hoe moet het anders dan?
Nee, totaal niet.

Ik zou bij zo'n aanschaf de CPU bezichtigen en zeker weten het product ook in handen te krijgen.

Post is leuk maar dan alleen via iemand die een aantoonbaar verleden heeft in verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Heel simpel

Is de gebruikers pas net geregistreerd:
-Dan het product alleen afhalen, zeker gezien het risico dat het om een oplichter gaat

Heeft de gebruiker al een aantal goede reviews en is al een tijd actief:
-Dan is verzenden een relatief veilige optie

[ Voor 5% gewijzigd door _Drake_ op 02-07-2016 18:05 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

_Drake_ schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:05:
[...]
Heel simpel

Is de gebruikers pas net geregistreerd:
-Dan het product alleen afhalen, zeker gezien het risico dat het om een oplichter gaat

Heeft de gebruiker al een aantal goede reviews en is al een tijd actief:
-Dan is verzenden een relatief veilige optie
OK, ik wist niet dat de verkoper net geregistreerd was. Dan is het wat riskanter ja.

Maar het is helemaal niet zo raar om geld over te maken naar een onbekend persoon. Op Marktplaats heb je niet eens reviews zoals we die hier op V&A hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Compizfox schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:17:
[...]

OK, ik wist niet dat de verkoper net geregistreerd was. Dan is het wat riskanter ja.

Maar het is helemaal niet zo raar om geld over te maken naar een onbekend persoon. Op Marktplaats heb je niet eens reviews zoals we die hier op V&A hebben.
Klopt maar op marktplaats kan je ook gewoon zien hoe lang iemand actief is en ook al geeft dat absoluut geen 100% zekerheid is het een indicatie of het om een oplichter gaat of niet(99% van de oplichters op MP doen dit met vrij nieuwe accounts).

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Theregiment schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:36:
[...]

Dus je wist dat de oplichter net geregistreerd was en je dat vond je van ondergeschikte belang?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:54
Ik wil hier toch even op reageren. TS wordt van alle kanten aangevallen, alsof hij de 'schuldige' is in dit geval. Hij snapt ook wel dat hij het achteraf anders had moeten aanpakken. Vind je het dom? Hou dat dan lekker voor jezelf. Ik heb wel respect voor mensen die nog een beetje vertrouwen in de medemens hebben. Jammer van de rotte appels, maar soit.

@TS: hopelijk is de ID-KOPIE echt en kan je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
Pepper92 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:56:
Ik wil hier toch even op reageren. TS wordt van alle kanten aangevallen, alsof hij de 'schuldige' is in dit geval. Hij snapt ook wel dat hij het achteraf anders had moeten aanpakken. Vind je het dom? Hou dat dan lekker voor jezelf. Ik heb wel respect voor mensen die nog een beetje vertrouwen in de medemens hebben. Jammer van de rotte appels, maar soit.

Thx!

We gaan het zien, maar verwacht er niet teveel van.

Gr Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
cornfed99111 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:47:
[...]

Dus je wist dat de oplichter net geregistreerd was en je dat vond je van ondergeschikte belang?
Ik wist dat hij net geregistreerd was ja, maar ik zit ook veel op forums waar ik voornamelijk lees en niet geregistreerd ben. En dan als nieuwkomer ook mijn spullen wil verkopen. Zoals in de onderstaande post wordt aangegeven. Je moet uiteindelijk wel wat vertrouwen hebben + het is niet over 1 nacht ijs gegaan. Ben echt op internet opzoek gegaan naar zijn id/of het geen oplichter was en ik kon niks vinden.

Daarnaast stond de advertentie al 1\2 dagen dus hoe groot is de kans dat dan precies en oplichter reageert op mijn advertentie..

Ik doe al jaren zaken online ook met nieuwkomers of mensen met een staat van dienst, en tjah nu gaat het een keer mis |:(

Gr Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maka
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik ben bang dat deze gebruiker hierna actief is geweest onder de naam Rondonz. Ben namelijk ook voor 215 euro opgelicht door deze persoon. knip tnv: ronald de rijk gaf hij mij op. Helaas echt 15 minuten na het overmaken bericht van tweakers dat dit dus een oplichter betreft.

edit*

Heb gelijk mijn bank gebeld maar die kunnen niks voor me doen nog. Ze kunnen me wel garanderen dat het adres achterhaald kan worden. Dus dan kan je kiezen om dat aan de politie te geven of zelf even langs te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door FlipFluitketel op 03-07-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 23:12
Pepper92 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:56:
Ga er maar van uit dat een oplichter nooit zijn eigen ID stuurt. ID zal vrijwel zeker van een ander slachtoffer zijn. Oplichter probeerde hiermee alleen maar vertrouwen te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:28
Kreeg een aantal dagen geleden ook een bericht van deze persoon op mijn vraag advertentie. Verhaal klonk too good to be true dus ben er niet op ingegaan. Kort daarna een bericht van tweakers dat het vermoedelijk om een oplichter gaat.

Ik las laatst in de krant dat je beter bij je bank aan kan kloppen dat je per abuis geld naar de verkeerde rekening hebt overgemaakt (typefout). De bank kan de storting dan terugdraaien, wat in de praktijk een veel grotere kans heeft op slagen dan een smeekbode door oplichterij.

Veel sterkte met het zoeken naar een oplossing. Hopelijk krijgen jullie je geld of een deel daarvan terug.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
maka schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:58:
Ik ben bang dat deze gebruiker hierna actief is geweest onder de naam Rondonz. Ben namelijk ook voor 215 euro opgelicht door deze persoon. knip tnv: ronald de rijk gaf hij mij op. Helaas echt 15 minuten na het overmaken bericht van tweakers dat dit dus een oplichter betreft.

edit*

Heb gelijk mijn bank gebeld maar die kunnen niks voor me doen nog. Ze kunnen me wel garanderen dat het adres achterhaald kan worden. Dus dan kan je kiezen om dat aan de politie te geven of zelf even langs te gaan.
Nee, het is niet dezelfde. In ieder geval een ander bankrekeningnummer (wat bij dit soort figuren niet alles wil zeggen natuurlijk).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davi79
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Hoi ik ben ook slachtoffer geworden van zijn praktijken genaamd Rondonz :( hier heb ik 211.50 euro's naar overgemaakt Iban: knip
tnv: Ronald de rijk

Het ging om dit product: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G die bood hij aan voor 205 euro's
Na de betaling kreeg daarna gelijk een email dat ik opgelicht was door tweakers.net, heb ook direct online aangifte gedaan! wil even dat de andere ook aangifte gaan doen want dan staan we er sterker voor;)

Snap die banken ook niet dat je dit bedrag gewoon niet terug kan storten, dit doet mijn denken dat banken mee helpen met oplichting terwijl iedereen een Iban nummer moest krijgen om fraude tegen te gaan?

Boze koper nu op tweakers.net kijk nu wel uit of ik hier 2e hands nog ga kopen, ga dan toch maar betalen via paypal die hebben tenminste nog een betaal terug regeling:)

[ Voor 2% gewijzigd door Microkid op 03-07-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maka
  • Laatst online: 14-04-2021
Het ging bij mij ook om een gtx970 ja. En het is inderdaad niet waar dat de dom moet zijn om hier in te trappen. Op tweakers zijn er wel vaker mensen die een account aanmaken om iets te verkopen. Ik heb de gegevens die ik kreeg netjes gecheckt op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Je ziet toch zeker een tendens met oplichtingers die reageren op vraag advertenties. Jullie hebben hier nu weinig aan, maar een nieuwe gebruiker die reageert op mijn vraag advertentie? Die mag dan wel heeel veel bewijs sturen dat hij het echt bezit en te vertrouwen is, anders gaat het voor mij gewoon over.

Iets meer on-topic: Is het nu al zeker dat Rondonz en de oplichter in de ts 1 en dezelfde persoon is?
Beter lezen, excuus.

[ Voor 3% gewijzigd door Assix op 03-07-2016 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
davi79 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:44:
Snap die banken ook niet dat je dit bedrag gewoon niet terug kan storten, dit doet mijn denken dat banken mee helpen met oplichting terwijl iedereen een Iban nummer moest krijgen om fraude tegen te gaan?
Het probleem zit hem er in, dat jij geld overmaakt. Daarna zeg je tegen de bank, foutje, graag terug boeken?
Wat als jij nu juist de oplichter bent? En ik ondertussen de spullen al verstuurd hebt?
Jij doet vrijwillig een betaling, en die kun je natuurlijk niet meer intrekken.

En IBAN staat hier helemaal los van.

De bank is hierin alle en maar een tussen persoon, die niet kan en mag. Het is ook niet hun probleem. Hoe lullig dit ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davi79
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Dat is niet wat ik bedoelde, als je weet dat het iban nummer om een zwarte lijst staat dat ik dan je geld terug kan vorderen als dus kan aan tonen dat het gaat om fraude!! en dat gebeurd in de meeste gevallen niet!!
Rolfie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:37:
[...]

Het probleem zit hem er in, dat jij geld overmaakt. Daarna zeg je tegen de bank, foutje, graag terug boeken?
Wat als jij nu juist de oplichter bent? En ik ondertussen de spullen al verstuurd hebt?
Jij doet vrijwillig een betaling, en die kun je natuurlijk niet meer intrekken.

En IBAN staat hier helemaal los van.

De bank is hierin alle en maar een tussen persoon, die niet kan en mag. Het is ook niet hun probleem. Hoe lullig dit ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Assix schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:27:
Iets meer on-topic: Is het nu al zeker dat Rondonz en de oplichter in de ts 1 en dezelfde persoon is?
FlipFluitketel in "Opgelicht door 'janoutje'"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
davi79 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:24:
Dat is niet wat ik bedoelde, als je weet dat het iban nummer om een zwarte lijst staat dat ik dan je geld terug kan vorderen als dus kan aan tonen dat het gaat om fraude!! en dat gebeurd in de meeste gevallen niet!!
Zomaar een zwarte lijst is helaas niet mogelijk. Banken zouden daar nooit op kunnen reageren, immers hoe bepaal je dat een iban nummer werkelijk bij een oplichter hoort? De enige manier om zo'n lijst te maken, is via de rechter. Immers je iemand is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.

Soms komen er ook topics voorbij dat een koper vind dat de verkoper te traag reageert, is het dan oplichting? (hier heb ik zelf ook last van gehad. Uiteindelijk gewoon mijn geld terug gekregen. Verkoop had was medische issues)
Wat is traag, was is te verwachten snelheid om te verzenden.
Wat als het product beschadigd is wat niet vermeld was? Komt dit door de verkoper? of de vervoeder?
Wat de koper dus denkt, hoeft niet zo in elkaar te zitten. Een conclusie kan te snel getrokken zijn.

Zo'n lijst kan dus ook heel gevaarlijk zijn, en als je pech hebt, kan je er zo maar zelf opkomen. En als je eenmaal op Internet ergens vermeld bent, kom je er nooit meer vanaf.

Dus hoe duidelijk het ook mag zijn dat het iban nummer bij een oplichter hoort, helaas is het pas bewezen totdat het door een rechter beoordeeld is. En banken zouden alleen maar kunnen reageren op zo'n uitspraak.

Hoe graag we het ook anders zouden zien. En hoe duidelijk het dit keer ook mag zijn.
Pagina: 1