HDD vervangen, clonen of kopieren?

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo,

helaas moet ik mijn HDD onder RMA weer terug sturen naar de fabrikant.
Nu heb ik een SSd als bootdrive en de HDD als data opslag.

De schijf is nog erg nieuw ongeveer 10 dagen in mijn bezit dus staat nog niet veel data op.

Maar omdat ik gebruik maak van ssd in combinatie met de HDD heb ik wel de biblotheek van documenten,muziek, video's ext naar de HDD verplaatst.

De verwijzingen in windows ook aangepast naar de HDD

nu heb ik nog een extra tragere harde schijf in huis liggen, deze wil ik dan gaan aansluiten om zo wel gebruik te kunnen blijven maken van de pc en data opslag.

Maar moet ik de schijf gaan clonen of kan ik de bestanden kopieren ?
dacht dat clonen alleen voor bootdrive was, weet alleen niet zeker :$

dus graag jullie advies

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 17:08

MsG

Forumzwerver

Met klonen heb je minder gedoe met het wijzigen van de datum van bestanden die je weer kopiëert enzo. Als het veel data is, is het ook nog eens sneller.

Ik zou gewoon de hele hardeschijf klonen naar de tijdelijke.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ronald92
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:01:
Met klonen heb je minder gedoe met het wijzigen van de datum van bestanden die je weer kopiëert enzo. Als het veel data is, is het ook nog eens sneller.

Ik zou gewoon de hele hardeschijf klonen naar de tijdelijke.
Heb battefield 4 met uitbreidingen er op staan.. (30gb)
en paar documenten (500mb)
En de verwijzingen van windows staan er natuurlijk op

met clonezilla te werk gaan?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 17:08

MsG

Forumzwerver

Bijvoorbeeld. Of probeer MiniTool partition Wizard, die draait gewoon onder Windows.

CloneZilla is vrij ongebruiksvriendelijk en heeft een beetje een archaïsche bediening.

Is de tijdelijke hardeschijf wel minstens zo groot als degene die je nu moet opsturen? Sommige software accepteert klonen niet naar een kleinere schijf, ook al is er soms weinig ruimte in gebruik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ronald92
  • Niet online
beide schijven zijn 1TB weet niet of het echt op de byte nauwkeurig ook wordt weergegeven in windows, zal daar ff naar moeten kijken

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 14:24
Waarom moet de schijf terug eigenlijk?

• ronald92
  • Niet online
maakt bakken met herrie, is met grote uitstek de meest lawaaierig onderdeel in me pc

heb een oude freecom externe harde schijf, 2,5 inch en deze maakt nog niet eens 10% van het geluid wat de interne harde schijf doet

[ Voor 44% gewijzigd door ronald92 op 02-07-2016 18:44 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Is hij wel goed ingebouwd?
Heb je AAM ingesteld?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik maak altijd een image van een schijf omdat je dan niet zit met die grote van de schijven. Ik gebruik Macrium reflect non commercial
Renault schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:18:
Heb je AAM ingesteld?
Waarom zou je op een hdd IETS moeten instellen om deze stiller te maken? Heb hier momenteel een 1TB WB black, Toshiba 3TB en een wd 1TB blue aan de pc hangen en geen van allen maakt een serieus lawaai om storend te zijn, ow en alleen de blue hangt vast al de rest ligt los op de kast.

[ Voor 80% gewijzigd door Damic op 02-07-2016 19:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 14:24
Ik heb ook een WD black en die maakt zeker wel lawaai. Heb ook niet bepaald een stille kast. Omruilen voor een andere WD black heeft dan ook geen zin. Dan moet je een kast met betere demping kopen. Rma lijkt me ook niet echt zinvol. Neem aan dat hij alleen bij activiteit herrie maakt en niet als je niets doet, als dat wel t geval is dan is het inderdaad een defecte schijf. http://techreport.com/rev...4tb-hard-drive-reviewed/3

Check de seek test. En wat er onder staat. Idle is hij zeer stil maar in gebruik is hij duidelijk hoorbaar en zijn er veel stillere schijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Arjant2 op 02-07-2016 20:14 ]

• ronald92
  • Niet online
Arjant2 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:09:
Ik heb ook een WD black en die maakt zeker wel lawaai. Heb ook niet bepaald een stille kast. Omruilen voor een andere WD black heeft dan ook geen zin. Dan moet je een kast met betere demping kopen. Rma lijkt me ook niet echt zinvol. Neem aan dat hij alleen bij activiteit herrie maakt en niet als je niets doet, als dat wel t geval is dan is het inderdaad een defecte schijf. http://techreport.com/rev...4tb-hard-drive-reviewed/3

Check de seek test. En wat er onder staat. Idle is hij zeer stil maar in gebruik is hij duidelijk hoorbaar en zijn er veel stillere schijven.
Bij idle komt ie boven de rest van de pc uit, zelfs als ik goed game is de harde schijf het luidste deel van de pc.

• ronald92
  • Niet online
Renault schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:18:
Heb je AAM ingesteld?
Ja hij zit in een HDD mount die met rubbers vast zit. Allemaal anti vibratie en voor extra stilte.

Heb geen AAM ingesteld.

Het is ook zo als ik de HDD vast pak en lichtjes druk op de behuizing deze al 10 keer stiller wordt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
ronald92 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:59:
[...]

Ja hij zit in een HDD mount die met rubbers vast zit. Allemaal anti vibratie en voor extra stilte.

Heb geen AAM ingesteld.

Het is ook zo als ik de HDD vast pak en lichtjes druk op de behuizing deze al 10 keer stiller wordt.
Dan heb je de schroeven in de rubbers of te zachtjes aangedraaid of te hard.

• ronald92
  • Niet online
ToFast schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Dan heb je de schroeven in de rubbers of te zachtjes aangedraaid of te hard.
Is klem systeem, dan kan geen schroeven te strak of slap vast zetten.

Kameraad van me heeft zelfde type schijf en heeft ook lang zo veel lawaai niet.. zit er zelfs aan te denken ze schijf om te ruilen voor SSD kan nog namelijk

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:15
MsG schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:11:
Bijvoorbeeld. Of probeer MiniTool partition Wizard, die draait gewoon onder Windows.

CloneZilla is vrij ongebruiksvriendelijk en heeft een beetje een archaïsche bediening.

Is de tijdelijke hardeschijf wel minstens zo groot als degene die je nu moet opsturen? Sommige software accepteert klonen niet naar een kleinere schijf, ook al is er soms weinig ruimte in gebruik.
Heeft niets te maken met t ding van TS, maar wil ik je wel graag een koekje geven _/-\o_

Norton Ghost 15.0 werkt helaas niet zo lekker als verwacht, Ghost old skool kon ik zo snel niet meer vinden. (Ben gewend dat Old skool Ghost van 'bare metal' een .img bakt en vervolgens weer ergens kan uitpakken.)

Je tool heeft ook een bootable usb omgeving. Werkt niet helemaal zoals ik verwacht had (lees: Komt met een gebruiksaanwijzing, ondanks de GUI)

Case: 1 TB WD Cavier Black - Win 7 x64 | 2 Partities (WIN & Data) in Dynamic mode.
Wat: Clone naar 1 TB SSD
In Dynamic mode ben je de klos met je tool.

Howto: Creeer 2 partities, zonder drive letter, in Windows zelf.
Format 1 partitie. Boot naar PM omgeving. Copy part van HDD naar SSD en maak die Active
Na die actie: Delete part ("D") op SSD en Copy part Data

Reboot.

BootMGR.exe missing. Fuuuuuuuuuuuuuu

Windows 7 boot USB media erbij (Beetje tweaker is niet voor 1 gat te vangen)
bootrec / fixmbr + andere bootrec opties.

Reboot.

Drive mapping een zooitje door je USB. Unplug USB sticks en pas je drive mapping aan.
Reboot.

Hee.. SSD start :D

TLDR: Je suggestie heeft me op weg geholpen. DANK :7

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1