Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:21
Hallo allemaal,

Voor mijn werk als freelancer ben ik op zoek naar een laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga het gebruiken voor mijn werk als freelancer, ik ben software tester. Er moeten zowel lichte als zware programma's op gedraaid kunnen worden zoals Microsoft Test Manager, Selenium Webdriver, diverse Performance testen, etc. Een Windows-laptop is hierbij een logische keuze. Echter wil ik de laptop ook privé gebruiken en alles in huis is momenteel van Apple (Apple TV, twee iPhones en een andere MacBook Pro van vrouwlief). Daarom neig ik naar een MacBook Pro 13 inch te dual booten met bootcamp en daar Windows 10 op te gooien. Alleen heb ik daar mijn vraagtekens bij qua performace, compatibiliteit met drivers, etc. Iemand hier (negatieve) ervaringen mee?

Wat is je budget?
Max. 1500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, comfort en draagbaarheid is belangrijk voor mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar een Apple MacBook Pro 13 inch, vanwege het feit dat alles in huis momenteel van Apple is. Qua 'Windows'-modellen gaat mijn voorkeur uit naar the Surface-serie.

Overig
Kwaliteit van de laptop is voor mij enorm belangrijk. Dus geen meeverende toetsen, behuizing die te plastic aanvoelt, trackpad die niet lekker werkt, etc.

:)

[ Voor 9% gewijzigd door volkano op 02-07-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:04
Persoonlijk zou ik een Windows laptop nemen omdat je voor die prijs makkelijk een krachtige I7 hebt. Ik heb die software zelf nooit gebruikt, maar denk dat ik toch wel eerder voor een I7 dan een I5 zou kiezen met dergelijke software. Daarom zou ik ook niet voor die surface kiezen. Is een mooi ding, maar een I5 met 2 kernen, dat is denk ik gewoon niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
Thomas254 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:19:
Persoonlijk zou ik een Windows laptop nemen omdat je voor die prijs makkelijk een krachtige I7 hebt. Ik heb die software zelf nooit gebruikt, maar denk dat ik toch wel eerder voor een I7 dan een I5 zou kiezen met dergelijke software. Daarom zou ik ook niet voor die surface kiezen. Is een mooi ding, maar een I5 met 2 kernen, dat is denk ik gewoon niet goed genoeg.
Bedankt voor je reactie. Ik neig inderdaad ook naar een Windows laptop met een i7, alhoewel een MacBook Pro dat ook kan bieden. Mijn vraag is dus meer of de combinatie van een Mbp en bootcamp met Windows 10 erop lekker werkt. Voorheen gebruikte ik vm software voor dergelijke taken, maar het kan zijn dat bootcamp in de tussentijd veel beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Als je bij voorbaat van plan bent om Windows erop te gaan draaien is een MacBook geen goed uitgangspunt. Bootcamp werkt redelijk, maar het trackpad is bijvoorbeeld een drama. Ook ventilatorbeheer en daarmee het energieverbruik is niet echt ideaal. Daarnaast koop je voor dit geld een veel betere Windows laptop. Ik heb zelf een tijdje bootcamp op een 13 inch macbook gebruikt als primair OS en ben nu na vele ergernissen overgestapt op een xps 15 (wat overigens een geweldige laptop is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:48
valentijn12 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:56:
Als je bij voorbaat van plan bent om Windows erop te gaan draaien is een MacBook geen goed uitgangspunt. Bootcamp werkt redelijk, maar het trackpad is bijvoorbeeld een drama. Ook ventilatorbeheer en daarmee het energieverbruik is niet echt ideaal. Daarnaast koop je voor dit geld een veel betere Windows laptop. Ik heb zelf een tijdje bootcamp op een 13 inch macbook gebruikt als primair OS en ben nu na vele ergernissen overgestapt op een xps 15 (wat overigens een geweldige laptop is)
Wel eens wat betreft ventilatorbeheer (Speedfan kan hem hier niets eens zien, en die macbook wordt toch wel heet...) en energieverbruik.
Het Force Touch trackpad werkt hier onder Bootcamp wel perfect, is echt heerlijk en werkt beter dan 99% van de trackpads op Windows laptops.

Maar inderdaad, als je toch Windows moet hebben en zware programma's moet draaien dan kan je beter een Windows laptop nemen. Dan heb je voor de prijs een quad-core i7, met meer RAM en opslaggeheugen.

Maar als je toch een lichte en draagbaremachine wilt, dan blijven naar mijn mening de volgende machines over;
- Macbook Pro Retina 13" (licht & draagbaar) of 15" (meer RAM en betere CPU)
- XPS 13 / 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:04
volkano schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik neig inderdaad ook naar een Windows laptop met een i7, alhoewel een MacBook Pro dat ook kan bieden. Mijn vraag is dus meer of de combinatie van een Mbp en bootcamp met Windows 10 erop lekker werkt. Voorheen gebruikte ik vm software voor dergelijke taken, maar het kan zijn dat bootcamp in de tussentijd veel beter werkt.
Denk dat je voor een nieuwe macbook pro met een I7 alleen wel meer dan 1500 euro moet neertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor diezelfde 1500 heb je bijvoorbeeld ook:

pricewatch: HP Envy 15-ae123nd

met ultra-HD scherm, 256gb ssd en 1tb hd, i7 enzovoorts.

Als je veel met windows werkt, is het qua specs gewoon beter een native windows laptop te nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
Iedereen dank voor de reacties. Ik twijfel momenteel nog tussen de Dell XPS 13 en de MBP 13 inch 2015 met retina scherm. Ik snap de beredeneringen voor een Windows laptop, alleen waarom ik er zo huiverig over ben is mijn gebruikerservaring tot nu toe met laptops die ik van mijn werk heb gekregen. Met twee HP laptops, een oudere generatie Dell XPS 15 en nu een Lenovo E540 ben ik allen niet altijd tevreden over geweest. Veel opstartproblemen, traagheid en windows die om de haverklap vastloopt (for no reason) doet mij erg twijfelen om hiervoor te kiezen. Dergelijke problemen heb ik nooit bij een MacBook Pro ervaren namelijk. Al met al denk ik dat het verstandig is beide laptops (XPS 13 en de MBP 13 inch 2015) in het echt te zien bij de lokale boer en dan een beslissing te maken. In ieder geval dank voor jullie inzichten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

WCA

't is heel simpel, wil je naast windows ook graag OSx gebruiken? Dan moet je gewoon voor een macbook gaan. Bootcamp werkt helemaal prima naar mijn ervaring, een macbook is gewoon een normale laptop met toevallig een ander OS erop.

touchpad is prima binnen windows, fan speeds zijn prima (alhoewel je ze niet handmatig kan aanpassen, maarja, dat kan bij veel laptops sowieso al niet). De batterij gaat niet zo lang mee als in OSx, maar ook niet extreem kort ofzo.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volkano schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:56:
Iedereen dank voor de reacties. Ik twijfel momenteel nog tussen de Dell XPS 13 en de MBP 13 inch 2015 met retina scherm. Ik snap de beredeneringen voor een Windows laptop, alleen waarom ik er zo huiverig over ben is mijn gebruikerservaring tot nu toe met laptops die ik van mijn werk heb gekregen. Met twee HP laptops, een oudere generatie Dell XPS 15 en nu een Lenovo E540 ben ik allen niet altijd tevreden over geweest. Veel opstartproblemen, traagheid en windows die om de haverklap vastloopt (for no reason) doet mij erg twijfelen om hiervoor te kiezen. Dergelijke problemen heb ik nooit bij een MacBook Pro ervaren namelijk. Al met al denk ik dat het verstandig is beide laptops (XPS 13 en de MBP 13 inch 2015) in het echt te zien bij de lokale boer en dan een beslissing te maken. In ieder geval dank voor jullie inzichten! :)
Mja, een Macbook heeft niet magisch betere hardware dan een Windows laptop. Een i5 is een i5, of 'ie nou in een Macbook of een Windows ding zit. Als je bang bent voor vastlopers onder Windows ( wat ik zelf nooit heb, maar goed) dan gaat een Macbook niets doen om dat tegen te gaan. Ik zou gewoon lekker voor de XPS 13 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-08-2024
Zoals al eerder gezegd.

Op een Macbook kan je heel soepel Windows draaien, andersom niet. Je geeft ook aan dat je (bouw)kwaliteit belangrijk vindt. Dan is een Macbook pro een van de beste keuzes.

Ik zelf gebruik graag Windows maar als het om laptops gaat raad ik iedereen die het geld ervoor heeft, een macbook (pro) aan. De bouwkwaliteit, retina scherm en overige hardware is echt dik in orde. Uiteraard vaak vele honderden euro's duurder dan de concurrentie, maar als je het kan betalen zou ik zonder nadenken voor de Macbook Pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:04
Ikzelf heb de Dell XPS 13 (FHD, 256 GB, i5 6200U, 8 GB RAM) en het is echt wel een prima laptop. De bouwkwaliteit is beter dan wat ik ooit heb gezien op een Windows laptop, maar een Macbook is toch wel een paar tandjes beter, op in principe elk gebied (behalve de prijs). Zaken als de trackpad, batterij, performance zijn niet op een gelijk niveau als een Macbook. Daarnaast zijn er ook kleine irritaties zoals een niet goed werkende slaapfunctie, etc die toch wel afbreuk doen aan de Dell.

Of ik een Macbook met alleen bootcamp zou gebruiken weet ik niet, ik kan je echter wel aanbevelen om beide versies even te proberen om te kijken of je het wat vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 23:47
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:01:
[...]

Mja, een Macbook heeft niet magisch betere hardware dan een Windows laptop. Een i5 is een i5, of 'ie nou in een Macbook of een Windows ding zit. Als je bang bent voor vastlopers onder Windows ( wat ik zelf nooit heb, maar goed) dan gaat een Macbook niets doen om dat tegen te gaan. Ik zou gewoon lekker voor de XPS 13 gaan.
Die beredenering klopt niet:
Een i5 5e generatie (i5-5200U) is geen i5 6e generatie. (i5-6200U)
Verder zijn er dan nog de snellere quadcore varianten i5-6440HQ bijvoorbeeld.
Dus je kan niet stellen een i5 is toch een i5...

De i5 in de macbook pro 13 inch is een verouderde trage dual core trouwens, iets om rekening mee te houden. Nog een groot nadeel dat je niet terugziet in de specs: de macbook pro 13 inch speelt onder langere load stofzuigertje.
Als Apple binnenkort met een laptop komt die stil blijft onder load (zoals de XPS13) zal ik er zeker een overwegen vanwege de bouwkwaliteit zoals Belecthor hierboven beschrijft. Los van kleine irritaties is de XPS wel een van de betere windows laptops.

[ Voor 19% gewijzigd door Artimunor op 08-07-2016 12:52 ]

Pagina: 1