Heb een Netgear GS108T managed switch gekocht om met 2 VLAN's en LACP te kunnen werken. Had al ervaring met de GS108E maar deze T versie is toch wat lastiger te configureren. Het enige wat ik wil (ten minste ik denk dat ik het wil) is IGMP Snooping aanzetten. Normaal gesproken is dat gewoon een optie aanzetten maar met deze switch krijg je een waslijst met opties voor je kiezen.
Situatie:
- VLAN1 voor internet en LAN. Uplink komt vanuit de router. Alles untagged.
- VLAN2 voor IPTV. Uplink komt vanuit de Genexis glasvezel NTU (oude glashartmedia constructie dus geen verplichte experiabox oid). Alles untagged
- Beide VLANS zijn apart bedraad dus ik hoef niet te trunken/taggen/etc. Alles werkt ook gewoon.
Nu wil ik IGMP snooping aanzetten op beide VLAN's, al vraag ik mij of of dat op VLAN1 wel nodig is?
Netgear geeft een stappenplan maar deze is mij niet duidelijk. Soms is het screenshot nl. met ingevulde waarden en soms niet. Ook komen hun screens niet 1 op 1 overeen met mijn instellingsmogelijkheden.
Concrete vraag is hoe stel ik IGMP het beste in en heb ik een querier nodig?
Zoals ik het nu heb maar niet zeker weet of dat de meest efficiënte manier is
Snooping configuratie mode aangezet

Snooping op port niveau. Overal lees ik echter dat het op VLAN niveau moet.

Ik doe niets op VLAN niveau. Ik heb ook geen optie hier om Admin te enabelen wat in de tutorial staat.

Querier alles uit. Geen idee of ik dat nodig heb. De Netgear tutorial doet het wel maar doen mijn router en NTU dit niet al?
Situatie:
- VLAN1 voor internet en LAN. Uplink komt vanuit de router. Alles untagged.
- VLAN2 voor IPTV. Uplink komt vanuit de Genexis glasvezel NTU (oude glashartmedia constructie dus geen verplichte experiabox oid). Alles untagged
- Beide VLANS zijn apart bedraad dus ik hoef niet te trunken/taggen/etc. Alles werkt ook gewoon.
Nu wil ik IGMP snooping aanzetten op beide VLAN's, al vraag ik mij of of dat op VLAN1 wel nodig is?
Netgear geeft een stappenplan maar deze is mij niet duidelijk. Soms is het screenshot nl. met ingevulde waarden en soms niet. Ook komen hun screens niet 1 op 1 overeen met mijn instellingsmogelijkheden.
Concrete vraag is hoe stel ik IGMP het beste in en heb ik een querier nodig?
Zoals ik het nu heb maar niet zeker weet of dat de meest efficiënte manier is
Snooping configuratie mode aangezet
Snooping op port niveau. Overal lees ik echter dat het op VLAN niveau moet.
Ik doe niets op VLAN niveau. Ik heb ook geen optie hier om Admin te enabelen wat in de tutorial staat.
Querier alles uit. Geen idee of ik dat nodig heb. De Netgear tutorial doet het wel maar doen mijn router en NTU dit niet al?