Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Open bestand op remote client met SSH

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de afgelopen jaren een uitgebreide Filemaker database gemaakt, waarin ik al mijn administratie bijhoudt. Nu ben ik dit van plan om uit te gaan breiden met de volgende functie:

Op het moment dat je een bestand aanklikt op mijn iPad (Waarop ik filemaker draai), wil ik dat deze automatisch opent in het juiste programma op mijn windows computer. Ik kan via de iPad een script draaien op mijn Filemaker Server (Mac), en in dat script kan ik gebruik maken van SSH. Ik gebruik SSH ook om automatisch mappen aan te maken op mijn server, dus nu dacht ik: Kan ik SSH ook gebruiken om een bestand te openen op een andere computer?

Nu ben ik zelf vrijwel niet thuis in SSH, dus daarom de hulp gevraagd aan jullie. Ik kan inloggen op mijn remote windows (Via openSSH en CYGWIN op mijn windows computer), maar dan?

De bestanden staan op de server, welke is gemount in windows onder Q:/

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al eens geprobeerd om handmatig vanaf je Mac met SSH naar je Windows computer een programma te starten? Bijvoorbeeld een command prompt of mspaint.exe? Begin daar eerst eens mee. Je kan namelijk tegen problemen aanlopen mbt het te gebruiken display (SSH kent verschillende, omdat je ook X-forwarding kan gebruiken op Linux).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bestanden rechstreeks openen met alleen een ipad en een windows-desktop gaat niet lukken.
De meest minimale oplossing is SFTP. Waarschijnlijk zit dat al ingebakken in de SSH-server. Het nadeel van deze oplossing is dat je bestanden niet rechstreeks kan editten. Je moet ze eerst downloaden, lokaal bewerken, en dan weer uploaden. Er zijn FTP-clients die het downloaden en uploaden automatisch op de achtergrond doen zodat het voor kleine files direct lijkt te werken, maar bij grote files wordt het langzaam omdat je steeds de hele file moet verplaatsen.

De betere oplossing is SSHFS. Dat is eigenlijk precies wat je wil. Je mount een directory van je Windows-PC aan een directory van je iPad en daarna is het net of de bestanden echt lokaal staan. Ik weet alleen niet of dat haalbaar is met een iPad en Windows, maar dit is de route die ik als eerste zou proberen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan vanaf mijn iPad een script triggeren die op mijn server wordt gerund. Dus eigenlijk staat de iPad er los van (Het script zou net zo goed vanaf andere mac of windows worden geactiveerd, omdat het script altijd vanaf mijn server draait). Mijn vraag is dus eigenlijk hoe kan ik met een SSH script een bestand openen op de andere computer.

Ik test nu eerst vanuit de terminal op mijn mac, maar ik kan niet vinden welke commando's ik nodig heb om een bestand te selecteren en deze te openen. Als iemand weet waar ik die informatie kan vinden, of de juiste commando's weet voor in de terminal, kan ik die dan wel weer implementeren in de filemakeroplossing.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe zou een bestand in de eerste plaats geopend worden? Je denkt nu op de verkeerde manier. Door ergens te komen, gebruik je iets. Wil je van A naar B, en op B aankomen met een auto, dan ga je natuurlijk niet vertrekken met de fiets of lopen. Welke handelingen doe je dan eerst?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus de vraag! Ik weet dat ik over SSH bijvoorbeeld de CMD kan aansturen, maar als ik een bestand selecteer in de CMD, dan gebeurd er niks. Ik heb bijvoorbeeld een testbestand aangemaakt: C:\gelukt.png. Als ik in de CMD op de computer zelf dit pad intyp, opent de Windows Photo Viewer het bestand gelukt.png.

Als ik inlog met SSH op de remote computer, en ik typ "cmd", en vervolgens "C:\gelukt.png", dan gebeurd er niks, terwijl ik wil dat het bestand op dezelfde manier wordt geopend op de remote computer als dat ik het lokaal via de CMD doe.

Nou weet ik ook niet of een bestand openen via de CMD nou perse de beste manier is, maar dat is hoe ik het nu probeerde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bspjCmiDWLTQbq4U8d2CuBfr/full.png

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gaat erom hoe het systeem weet welk programma het moet openen? Waarom wordt Photo Viewer geopend, en niet Notepad? Een gewoon bestand, zoals je 'gelukt.png' is geen programma. Dus hoe kan er dan een programma gestart worden dat toevallig je gewenste bestand opent?

De meeste van ons weten hoe het op de achtergrond werkt, maar als we dat voor je gaan voorkauwen, leer je er niets van. ;) Ik geef je wel een tip: parameters.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je me kunnen zeggen op welke termen ik moet zoeken? Als ik zoek op google met de termen:

"SSH Open file on remote client" of iets in die richting dan kom ik niet heel veel verder. Behalve dan dat het me nu gelukt is om een SSH verbinding op te zetten en de CMD te starten. Maar het lukt me niet om vanuit de cmd vensters, programma's of bestanden te open op het scherm van de client.

Ik heb het idee dat ik de juiste termen niet weet, waardoor ik in de verkeerde richting zoek.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet het hele 'remote' deel vergeten. Als je op de command prompt een willekeurig bestand wilt openen met Notepad, hoe doe je dat? Welke handelingen en voornamelijk commando's gebruik je?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:16:
Zou je me kunnen zeggen op welke termen ik moet zoeken? Als ik zoek op google met de termen:

"SSH Open file on remote client" of iets in die richting dan kom ik niet heel veel verder. Behalve dan dat het me nu gelukt is om een SSH verbinding op te zetten en de CMD te starten. Maar het lukt me niet om vanuit de cmd vensters, programma's of bestanden te open op het scherm van de client.

Ik heb het idee dat ik de juiste termen niet weet, waardoor ik in de verkeerde richting zoek.
Ik denk dat een plaatje openen binnen een SSH sessie op de remote machine sowieso niet gaat werken, want je hebt geen grafische weergave, of je moet de bestanden clientside willen openen via bijv. winscp.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennism schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat een plaatje openen binnen een SSH sessie op de remote machine sowieso niet gaat werken, want je hebt geen grafische weergave, of je moet de bestanden clientside willen openen via bijv. winscp.
Ik kan een programma laten openen op m'n HTCP vanaf m'n computer zonder problemen. Maar dat is wel Linux naar Linux, Windows als SSH host is wat anders en kan net even anders werken, maar het idee is hetzelfde. Het zou wel moeten kunnen.
Maar de TS moet eerst leren hoe hij een programma vanaf de command line start en een bestand meegeeft om te openen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee dat lukt me nu op de lokale computer! Met het command: mspaint "C:/gelukt.png".

En ik kan mspaint natuurlijk vervangen door elk programma door het hele pad te typen.

En nu?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:16:

Wat je nodig hebt is een X-server en X-fowarding over SSH. Om dat te activeren moet je ssh starten met optie -X .
Maar ik weet niet of dat uberhaupt gaat werken met Windows applicaties. Het zal wel moeilijk zoeken zijn want de meeste mensen willen van een Windows-client naar een Linux-server gaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Apps starten wel, maar je ziet ze niet (check je taakbeheer). Dit komt door de manier waarop je programma's aanroept in cmd/shell, en in welke scope de service/deamon draait.

Had dit probleem met Apache+PHP en toen zelf een exe geschreven die vanuit php shell de gui app starte.

Zoek eens op https://www.google.nl/search?q=ssh+windows+start+gui+app

P.S. "winexe" schijnt nu het gene te zijn wat je zoekt. Het is de psexec van sysinternals voor GNU/Linux

[ Voor 39% gewijzigd door DJMaze op 06-07-2016 22:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:40:
Okee dat lukt me nu op de lokale computer! Met het command: mspaint "C:/gelukt.png".

En ik kan mspaint natuurlijk vervangen door elk programma door het hele pad te typen.

En nu?
d:)b Zie je wel, met een beetje nadenken en testen kom je er wel. :)

Nu je dit weet, is het tijd om het over SSH te gaan testen met het een en ander. De makkelijkste stap heb je zojuist genomen, vanaf nu wordt het lastiger.
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Wat je nodig hebt is een X-server en X-fowarding over SSH. Om dat te activeren moet je ssh starten met optie -X .
Maar ik weet niet of dat uberhaupt gaat werken met Windows applicaties. Het zal wel moeilijk zoeken zijn want de meeste mensen willen van een Windows-client naar een Linux-server gaan.
Niet helemaal. Je hebt de -X optie helemaal niet nodig, dat is alleen als je een programma vanaf de 'server' kant naar de 'client' kant wilt halen voor weergave. Maar de TS wil het op de 'server' laten verschijnen. Zo kan je met je mobiel een programma op je computer laten starten door puur en alleen de $DISPLAY op die van je computer te zetten. Voorbeeldje met SSH naar localhost zonder extra opties:
$ ssh localhost
<user>@localhost's password: 
Last login: Sat Jun  4 18:13:26 2016
$> mousepad

(mousepad:23132): Mousepad-ERROR **: Cannot open display: 
Trace/breakpoint trap
$ export DISPLAY=:0.0
$ mousepad
$

En dat is 't, kwam gewoon naar voren.

Het is nu alleen de vraag hoe je dat met Windows fatsoenlijk doet, want wat is de waarde van $DISPLAY? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!!!

Ik was voordat ik dit topic begon, al op PSTools gestuit. Alleen kreeg ik het toen niet voor elkaar en dacht ik dat je toen enkel een programma kon openen en geen bestand! Nu kwam ik het weer tegen als oplossing, en besloot ik het nogmaals te proberen en met resultaat! Dankzij je tip over de paramaters, besloot ik dat nu ook te proberen met PSTools en jahoor: Ik kan bestanden openen met de programma's die ik wil!

Met hetvolgende commando en de installatie van PSExec is het gelukt:

psexec64 -u User -p Password -d -i 1 -h mspaint.exe "C:\gelukt.png"

Nu kijken of ik dit vanuit Filemaker in een script kan aansturen. Is het mogelijk om in te loggen met SSH zonder je wachtwoord daarna te hoeven ingeven? Bijvoorbeeld door je wachtwoord al mee te geven tijdens het aanmelden?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wachtwoordloos aanmelden met SSH gebeurt via public/private key combinatie, en dan geen passphrase opgeven bij het maken ervan. Public deel aan de 'server' kant in authorized_keys en het zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net voor elkaar gekregen! Nu nog de laatste stap en kijken of het vanuit filemaker kan worden aangestuurd!
Pagina: 1