Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is dit een goede game PC voor €1100?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens!

Mijn broertje wilt graag een goede game pc aanschaffen met een budget van zo'n €1000-€1100. Nu heb ik een PC samengesteld die mij zeer goed lijkt om mee te gamen. Ik was vroeger echt een computerfreak dus destijds was ik nog wel op de hoogte welke componenten allemaal goed waren. Echter verandert de techniek erg snel en aangezien ik er al een hele tijd niet meer mee bezig ben, ben ik dus wat kennis verloren, vandaar dat ik jullie hulp even inschakel, jullie zijn natuurlijk de échte kenners :).

Zoals ik dus al zei, een goede game pc, hij wilt de nieuwste games op hoge settings kunnen draaien etc. Ik heb dus het volgende samengesteld wat mij voor de prijs het beste leek, namelijk:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Behuizing: Sharkoon VG5-W (kost €42,99), vind hij een mooie kast. Voor de rest doet de kast er ook niet zoveel toe.

Voeding: Corsair CX750 (kost €93,90), lijkt mij voor dit systeem ruim voldoende.

Moederbord: MSI Z97 GAMING 5 (kost €147,90), vind dit wel een duur moederbord maar ik heb wat onderzocht en hij schijnt erg goed te zijn(?). Nogmaals wel duur.

Processor: Intel Core i5-4690K (kost €264,90), bleek voor gaming een zeer goede processor te zijn. Ben zelf een hele tevreden AMD gebruiker maar overal wordt Intel aangeraden voor gaming.

Processor koeler: Scythe Mugen 4 SCMG-4000 (kost €39,49), ik run zelf de standaard AMD koeler en dat is het enige waar ik niet tevreden mee ben. Onder stress wordt de processor erg heet, dit wil ik bij deze build voorkomen. Is dit een goede koeler? Ik heb totaal geen verstand van koelers namelijk. Wel beetje onderzocht en deze scheen wel prima te zijn.

Videokaart: EVGA GeForce GTX 970 Superclocked (kost €319,-), EVGA bleek na wat onderzoek een erg goed merk te zijn met zeer goede kwaliteit en service. Ben zelf een tevreden Sapphire gebruiker, nooit problemen mee gehad. Ik run nog een HD5850 dus dan heb je een idee in welke tijd ik mijn PC heb gebouwd (zo 2009). Draait nog steeds perfect trouwens :P.

RAM: Corsair 16 GB DDR3-1600 (kost €69,90), ja wat kan ik zeggen, Corsair is en blijft top, maar is dit een goede RAM kit voor gaming?

Harde schijf: Western Digital Blue 1TB (kost €49,99), deze lijkt mij prima. SSD is niet echt nodig.

Drive: ASUS DRW-24F1MT (kost €17,99), leek me ook prima.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De PC is samengesteld bij Alternate, heb ik destijds ook gedaan en goede ervaring mee. Totaal (inclusief assemblage) komen we op €1121,06. Een behoorlijk bedrag dus (vind ik).

Nu is mijn vraag, wat denken jullie van dit systeem? Kunnen er componenten beter voor de prijs? Wellicht dat de PC goedkoper kan worden gemaakt terwijl hij dan nog (bijna) even krachtig is? Over componenten zoals de voeding en de processor koeler ben ik het meest onzeker. Kunnen jullie mij met deze build een beetje op weg helpen?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Robin

Alle reacties

Verwijderd

Waarom kies je voor onderdelen van 2 generaties terug? We zitten nu bij socket 1151, Intel i5-6xxx, ddr4 en GTX 1070.
750w is veel teveel. 450 - 550w is meer dan genoeg voor een systeem met oc i5 en GTX 970/1070. Overklokken levert overigens erg weinig winst op tov de meerprijs.
In 2016 een systeem zonder ssd samenstellen kan echt niet meer. Zonder blijft het systeem aanvoelen als een dual-core uit 2008.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Dat van die voeding ga ik ff nakijken en downgraden.

Over dat RAM geheugen had ik niet nagedacht. Maar als ik nu een PC compleet opnieuw samen stel, dan moet ik ff kijken of het niet nog duurder wordt. Ik ga straks (of morgen) ff kijken en dan laat ik meer weten.

Meer tips zijn altijd welkom, iig nu al heel erg bedankt!

EDIT: Is die 4790K niet een stuk beter dan die 6600K? Dat is wat ik uit de resultaten krijg als ik ga vergelijken?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 23:58 ]

Verwijderd

De voeding is een slechte keuze. Voor hetzelfde geld heb je een pricewatch: Corsair RM550x welke minstens een dubbel zo lange levensduur heeft, is stiller, zuiniger en heeft 10 jaar garantie.

Als je niet gaat overklokken heb je voor veel minder een nieuwere set CPU, Mobo en geheugen:
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Een aparte processor koeler is dan ook niet persé nodig, maar is wel wat stiller. Kan ook later nog. Het verschil in prestaties ga je ook niet merken, tenzij de 4690k dus flink overklokt wordt, maar dan kun je net zo goed voor een i5 6600k gaan welke nieuwer, sneller en goedkoper is.

Mocht je nog wat willen besparen op de voeding is een pricewatch: Corsair CX450M bijvoorbeeld ook prima.

Dit scheelt bij elkaar al een stuk in prijs, terwijl je er alleen maar op vooruit gaat. Een SSD past er nu wel bij, wat echt enorm scheelt in de snelheid van het systeem in zijn geheel.

Verwijderd

Voor dat bedrag maak je een veel beter systeem.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:35:
Voor dat bedrag maak je een veel beter systeem.
Als je dan vervolgens zelf ook even een betere opzet zou presenteren zou dat voor OP ook heel leuk zijn.

Hoe dan ook, ik zou voor dit gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 219,-€ 219,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,91€ 34,91
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,65

Zeer capabel systeem voor tot en met 1440p resoluties op high-ultra met 60FPS. Op 1080 kun je natuurlijk het hele zaakje op ultra gooien in 99/100 games. De 8GB versie van de RX480 heb je niet echt nodig, al zou het voor 1440P wel handig kunnen zijn. Dat weten we niet, dus ik ga uit van 1080p.
Verder heb je een degelijke i5, met een fatsoenlijk moederbord, 2x4GB DDR4 RAM en een ietwat "te goede" power supply. Te goed, omdat je met deze componenten eigenlijk ook wel makkelijk weg kunt komen met iets als dit: pricewatch: Corsair CX450M. De verdubbeling in prijs moet je zoeken in de 80+ Gold rating (die overigens ook wel makkelijk Platinum had kunnen zijn) en zijn letterlijk geruisloze fan noise. Die 100W moet je niet naar kijken, die heb je toch niet nodig.

Verder ben ik hier eens voor een luxe opslag-setup gegaan. We hebben geen high-end moederbord waar PCI-e 4x nVME M.2 SSD's op kunnen, maar prijzen van SSD's zijn inmiddels dermate veel gezakt (ik betaalde ruim een jaar geleden hetzelfde voor de helft aan opslag 8)7) dat een 480/500GB SSD in combinatie met een 1TB 7200RPM HDD gekozen kan worden. De kast is ook een wereld van verschil met de Sharkoon die je in de startpost hebt genoemd. Wil je echt de crème de la crème, moet je naar de H440 New Edition kijken, maar die is eigenlijk te duur om in dit budget te verantwoorden. De CPU koeler is meer een "niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan", want deze maakt nog altijd een stuk minder herrie dan de stock Intel fan.

Een 1070 is buiten budget (of je moet erg in andere dingen gaan snijden) en eigenlijk ook niet nodig. Wacht wellicht nog op de aftermarket RX480 kaarten die voor een euro of 280 verkocht gaan worden en je zit nog steeds ruim binnen budget inc. assemblage met een killer systeem qua prestaties, stilte en stijl.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

kuusj98 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:53:
[...]

Als je dan vervolgens zelf ook even een betere opzet zou presenteren zou dat voor OP ook heel leuk zijn.

Hoe dan ook, ik zou voor dit gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 219,-€ 219,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,91€ 34,91
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,65

Zeer capabel systeem voor tot en met 1440p resoluties op high-ultra met 60FPS. Op 1080 kun je natuurlijk het hele zaakje op ultra gooien in 99/100 games. De 8GB versie van de RX480 heb je niet echt nodig, al zou het voor 1440P wel handig kunnen zijn. Dat weten we niet, dus ik ga uit van 1080p.
Verder heb je een degelijke i5, met een fatsoenlijk moederbord, 2x4GB DDR4 RAM en een ietwat "te goede" power supply. Te goed, omdat je met deze componenten eigenlijk ook wel makkelijk weg kunt komen met iets als dit: pricewatch: Corsair CX450M. De verdubbeling in prijs moet je zoeken in de 80+ Gold rating (die overigens ook wel makkelijk Platinum had kunnen zijn) en zijn letterlijk geruisloze fan noise. Die 100W moet je niet naar kijken, die heb je toch niet nodig.

Verder ben ik hier eens voor een luxe opslag-setup gegaan. We hebben geen high-end moederbord waar PCI-e 4x nVME M.2 SSD's op kunnen, maar prijzen van SSD's zijn inmiddels dermate veel gezakt (ik betaalde ruim een jaar geleden hetzelfde voor de helft aan opslag 8)7) dat een 480/500GB SSD in combinatie met een 1TB 7200RPM HDD gekozen kan worden. De kast is ook een wereld van verschil met de Sharkoon die je in de startpost hebt genoemd. Wil je echt de crème de la crème, moet je naar de H440 New Edition kijken, maar die is eigenlijk te duur om in dit budget te verantwoorden. De CPU koeler is meer een "niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan", want deze maakt nog altijd een stuk minder herrie dan de stock Intel fan.

Een 1070 is buiten budget (of je moet erg in andere dingen gaan snijden) en eigenlijk ook niet nodig. Wacht wellicht nog op de aftermarket RX480 kaarten die voor een euro of 280 verkocht gaan worden en je zit nog steeds ruim binnen budget inc. assemblage met een killer systeem qua prestaties, stilte en stijl.
Gaat niet als ik niet de wensen van ts weet. Dat zou je ook moeten weten. Ik kan niet zomaar een setup aanraden als ik niet weet wat hij wilt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:26:
[...]

Gaat niet als ik niet de wensen van ts weet. Dat zou je ook moeten weten. Ik kan niet zomaar een setup aanraden als ik niet weet wat hij wilt.
Het enige wat je niet weet is welke resolutie hij wil gaan gamen, de kans dat dit hoger dan 1080p is met dit budget is al bijzonder klein, maar nog steeds mogelijk met de setup die ik heb voorgesteld. Gamen op 720P vs 4K heeft weinig invloed op het systeem, buiten de GPU.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties jongens, jullie helpen ons echt perfect op pad! En ja, 1080p en alles op ultra is goed genoeg! 1440p hoeft niet.

kuusj98, bedankt voor je build! Ik heb samen met mijn broertje gekeken en we hebben aan de hand van jou build opnieuw een systeem samengesteld. Dit keer bij Azerty, omdat deze meer keuze in onderdelen had aan de hand van jou build. Dingetjes als de kast zijn toch hetzelfde gebleven, mijn broertje vindt de Sharkoon kast echt geweldig (hij is nog jong dus kan me voorstellen dat dit voor hem ook erg belangrijk is).

Ik heb een aantal componenten letterlijk gekopieerd uit jou build, andere componenten heb ik net iets betere gekozen, of gekozen voor een ander merk waar ik al jaren ervaring mee heb. Ik heb met Seagete bijvoorbeeld erg slechte ervaring, terwijl ik met Western Digital geweldige ervaringen heb. Al met al, hier is onze nieuwe build, inclusief montage en 2 jaar garantie:

https://azerty.nl/winkelm...D=1&product%5B804733%5D=1

Wat denken jullie van deze build? Ik denk dat hij een stuk beter is dan mijn vorige build, met name meer "up to date". Zijn alle componenten in deze build trouwens wel compatibel? Bij Alternate wordt er bij de PC Builder voor gezorgd dat alle componenten compatibel zijn maar bij Azerty is het simpelweg gewoon een winkelwagentje waar je alles in kan gooien wat je wilt. Naar mijn idee lijkt alles wel te kloppen, maar is dat ook zo?

Alvast bedankt jongens!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 13:30 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:28:
Bedankt voor de reacties jongens, jullie helpen ons echt perfect op pad! En ja, 1080p en alles op ultra is goed genoeg! 1440p hoeft niet.

kuusj98, bedankt voor je build! Ik heb samen met mijn broertje gekeken en we hebben aan de hand van jou build opnieuw een systeem samengesteld. Dit keer bij Azerty, omdat deze meer keuze in onderdelen had aan de hand van jou build. Dingetjes als de kast zijn toch hetzelfde gebleven, mijn broertje vindt de Sharkoon kast echt geweldig (hij is nog jong dus kan me voorstellen dat dit voor hem ook erg belangrijk is).

Ik heb een aantal componenten letterlijk gekopieerd uit jou build, andere componenten heb ik net iets betere gekozen, of gekozen voor een ander merk waar ik al jaren ervaring mee heb. Ik heb met Seagete bijvoorbeeld erg slechte ervaring, terwijl ik met Western Digital geweldige ervaringen heb. Al met al, hier is onze nieuwe build, inclusief montage en 2 jaar garantie:

Wat denken jullie van deze build? Ik denk dat hij een stuk beter is dan mijn vorige build, met name meer "up to date". Zijn alle componenten in deze build trouwens wel compatibel? Bij Alternate wordt er bij de PC Builder voor gezorgd dat alle componenten compatibel zijn maar bij Azerty is het simpelweg gewoon een winkelwagentje waar je alles in kan gooien wat je wilt. Naar mijn idee lijkt alles wel te kloppen, maar is dat ook zo?

Alvast bedankt jongens!
Mooie build! De voeding zou wel terug mogen naar 450 watt. Scheelt weer een paar tientjes! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Williamvwijk
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:28:

Alvast bedankt jongens!
De kast die je hebt gekozen is van waardeloze kwaliteit, binnen dit budget is er veel beter te krijgen, daarnaast is kabelmanagement veel beter bij deze kast: pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood
Pagina: 1