Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke laptop kan ik het beste kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Heeeellllo!

Ik heb voor mijn studie volgend jaar een nieuwe laptop nodig. Ik heb alleen geen idee wat nou een echt goede laptop is.
Hij moet hij voor de studie hier aan voldoen:
Windows
· Intel® Core i5 of AMD 6-serie processor (of hoger).
· Windows 7, 8.1 of 10.
· 4 GB RAM (8GB sterk aanbevolen)
· Harde schijf of SSD van minimaal 256GB; minimaal 15GB vrij voor installatie Adobe
en Office pakketten.
· Monitor met een minimale resolutie van 1280x800.
· Aparte grafische chip in de laptop sterk aanbevolen (ATI Radeon, Nvidia GeForce,
etcetera). Integrated graphics zijn mogelijk.

Zelf wil ik er ook nog Adobe Premiere Pro opzetten.
Iemand tips?

p.s. Apple wordt hem niet cuz I aint rich

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-07-2016 23:20)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je wilt in dit geval een i7 6700HQ, omdat je die kracht voor editen e.d. echt wel nodig hebt, dan een GTX950m of beter omdat je die met CUDA in principe ook kunt inzetten om video's te renderen. Een Apple raad ik sterk af, je ziet er leuk uit met zo'n Apple, maar qua rekenkracht is het weinig om over naar huis te schrijven, en een video voelt niet of 'ie op een Apple of Windows wordt gerenderd :+

8GB zou ik als minimum aanhouden, 4GB is simpelweg te weinig. Ik weet niet of je de laptop vaak moet meenemen (ik neem aan van wel, omdat je zegt dat dit voor je studie is), maar ik zou het gewicht op maximaal 2.4 kilo houden. Het liefst heb je iets van rond de 2 of 2.2KG, maar die zijn er bijna niet in combinatie met genoeg rekenkracht. Verder wil je een 1920x1080 ofwel 1080P ofwel Full HD resolutie met een IPS paneel. De resolutie omdat alles lager gewoonweg ouderwets is (en nog belangrijker: gewoon niet lekker mee te werken), en IPS omdat dit veel betere kijkhoeken en betere kleuren heeft dan een traditioneel TN paneel.

Deze eisen ga je in laptops van zo'n 1000 euro tot 1400 euro vinden, dus eigenlijk kom je dan in de Pricewatch (de prijsvergelijker op deze site, een zeer goede ;)) op deze lijst laptops uit: https://tweakers.net/cate...og0kQFUm7_UpkdOtbCUPbX9Qs
Een hoop van deze laptops hebben alsnog een brakke prijs/kwaliteit verhouding, dus ik zou voornamelijk naar deze kijken:
- pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-773P
- pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-76H2
- pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV00PJMH
- pricewatch: HP Omen 15-ax025nd (ik heb voor mijn eigen studie toevallig zijn iets minder dure broertje gekocht, met i5 6300HQ en GTX960M, dat is ook prima voor renderen, alleen wat langzamer).
Eigenlijk is de keuze een beetje bout, je zou ook voor alleen de i7 6700HQ kunnen gaan, maar dan kun je geen gebruik maken van een fatsoenlijke GPU bij het renderen.

Een Chromebook heb je niks aan, en een Zenbook is eigenlijk ook niet geschikt om video's mee te renderen. Ja, het kan, maar het zal echt heel lang gaan duren met de processors die in die dingen zitten. De Toshiba heeft een i7 6500U processor, en die "U" achter de naam is de reden dat je die niet wil hebben, omdat dit processors zijn die zogenaamd "ultra" zuinig moeten zijn maar daardoor ook niet zo'n geweldige prestaties hebben. De andere Asus wil je eigenlijk nog minder hebben, niet alleen zou ik niet weten waar die nog te krijgen is, hij heeft een 17.3" scherm wat eigenlijk echt te groot is om mee te nemen, heeft daarbij een belachelijk lage resolutie en een CPU die ook niet echt geschikt is.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt. Het ligt gewoon een beetje aan je budget, je kunt video's renderen op iedere laptop, maar als dat met model A 5 uur duurt voor een video van 30 minuten gooi je hem ook snel de het ruit raam (Excuses, m'n innerlijke Limbo kwam eruit :+) uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:40:
How about the:
Asus X751LJ-T436T
Toshiba Satellite P50-X-17F
Asus Zenbook
Chromebook
Mag ik je er trouwens ook nog op wijzen dat er momenteel nog de kortingsactie bij de Mediamarkt is? Ik had al gezegd dat ik die HP had gekocht, maar die kost normaal 999 euro en was nu met 125 euro cashback dus "maar" 874 euro. Als je een laptop van 1299 euro koopt, krijg je 14x12,50 = 175 euro terug. Wellicht komen bepaalde laptops zo wel in het budget dat je gesteld hebt, al moet je het volledige bedrag wel betalen, het geld krijg je later (hence the name) teruggestort.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 01-07-2016 23:08 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:04:

p.s. Apple wordt hem niet cuz I aint rich
Maar je noemt ook geen enkel budget dus https://tweakers.net/pricewatch/ & reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2016 & reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2016 & reviews: Laptop Best Buy Guide - Februari 2016 geven al genoeg aanknopingspunten?

Gezien de eisen die je post, zou je met een laptop van rond de 700 Euro al uit de voeten kunnen; maar bij gebrek aan informatie hoe veel je denkt te slepen of hoe lang een batterij mee moet gaan, kan dat bedrag aanzienlijk anders worden.

Misschien dat je met deze info en LAA beleid ook even je startpost iets kan aanvullen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2016 22:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zelf wil ik er ook nog Adobe Premiere Pro opzetten.
Iemand tips?

p.s. Apple wordt hem niet cuz I int rich
Dus.... je kan geen apple hardware betalen maar premiere pro vind je wel betaalbaar?

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:44
Wellicht dat je even kunt toelichten wat voor studie je gaat volgen. Je zit op Tweakers, dus ik verwacht iets met IT / Development, maar grafisch design stelt weer hele andere eisen aan je pc.

• MAX3400

MAX3400

johnkeates schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:10:
[...]

Dus.... je kan geen apple hardware betalen maar premiere pro vind je wel betaalbaar?
Via school wel; wordt toch betaald door de rest van NL... :+ Wel mooi dat op Slim.nl alle prijzen mooi laag & dikgedrukt staan en dat je toch maar een Adobe-licentie per jaar kan aanschaffen. Doe je 5 jaar over je studie, kost een Adobe Creative Suite ineens 700 Euro totaal.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2016 22:16 ]

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:44
johnkeates schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:10:
[...]

2 tientjes per maand als student. Dat is toch wat anders als 1200-1300 in 1x.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist totaal 0.0 verstand van ICT dingen
Het is voor de studie Music, Event & Entertainment Studies.
Iemand uit de Facebookgroep Young Creators wees me op dit forum toen ik ook daar deze vraag stelde.

Verwijderd

Topicstarter
Adobe Premier Pro heb ik btw nodig voor mijn werk en dat is inderdaad al vrij duur. Bovendien heb ik gewoon liever Windows omdat ik in ieder geval weet hoe dingen daarop werken.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:17:
Iemand uit de Facebookgroep Young Creators wees me op dit forum toen ik ook daar deze vraag stelde.
Helaas hebben ze dan niet verteld dat enig inzicht/kennis van hardware alsmede het lezen van de sticky topics wel handig zou zijn. Vergeet ook niet dat jouw vragen, die je gepost hebt, ook relevant zijn als je in je studie een gesprek aan gaat met een potentiele/fictionele werkgever waar je een project voor moet doen. Zeker als je "Entertainment" gaat doen, zal je op een gegeven moment verzanden in mogelijke technische termen voor een presentatie / film / muziekstuk.

Maar, heeft jouw toekomstige school geen advies/idee welke laptops er vaak/veel gebruikt worden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat ik dat soort dingen nog wel ga leren tijdens deze studie dan.

Nee, ze hebben alleen dit lijstje met eisen gegeven en verder zeiden ze toen ik er naar vroeg dat sommige mensen een Mac hebben en andere een laptop met Windows.
Maar aangezien ik zelf ook nog zeker van wil zijn dat ik er gewoon fatsoenlijk mijn video's op kan editten wil ik niet zomaar een laptop kopen
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:19:
[...]

Helaas hebben ze dan niet verteld dat enig inzicht/kennis van hardware alsmede het lezen van de sticky topics wel handig zou zijn. Vergeet ook niet dat jouw vragen, die je gepost hebt, ook relevant zijn als je in je studie een gesprek aan gaat met een potentiele/fictionele werkgever waar je een project voor moet doen. Zeker als je "Entertainment" gaat doen, zal je op een gegeven moment verzanden in mogelijke technische termen voor een presentatie / film / muziekstuk.

Maar, heeft jouw toekomstige school geen advies/idee welke laptops er vaak/veel gebruikt worden?

Verwijderd

Topicstarter
How about the:
Asus X751LJ-T436T
Asus Zenbook
Chromebook

Acties:
  • Beste antwoord

• Kuusj

Kuusj

Je wilt in dit geval een i7 6700HQ, omdat je die kracht voor editen e.d. echt wel nodig hebt, dan een GTX950m of beter omdat je die met CUDA in principe ook kunt inzetten om video's te renderen. Een Apple raad ik sterk af, je ziet er leuk uit met zo'n Apple, maar qua rekenkracht is het weinig om over naar huis te schrijven, en een video voelt niet of 'ie op een Apple of Windows wordt gerenderd :+

8GB zou ik als minimum aanhouden, 4GB is simpelweg te weinig. Ik weet niet of je de laptop vaak moet meenemen (ik neem aan van wel, omdat je zegt dat dit voor je studie is), maar ik zou het gewicht op maximaal 2.4 kilo houden. Het liefst heb je iets van rond de 2 of 2.2KG, maar die zijn er bijna niet in combinatie met genoeg rekenkracht. Verder wil je een 1920x1080 ofwel 1080P ofwel Full HD resolutie met een IPS paneel. De resolutie omdat alles lager gewoonweg ouderwets is (en nog belangrijker: gewoon niet lekker mee te werken), en IPS omdat dit veel betere kijkhoeken en betere kleuren heeft dan een traditioneel TN paneel.

Deze eisen ga je in laptops van zo'n 1000 euro tot 1400 euro vinden, dus eigenlijk kom je dan in de Pricewatch (de prijsvergelijker op deze site, een zeer goede ;)) op deze lijst laptops uit: https://tweakers.net/cate...og0kQFUm7_UpkdOtbCUPbX9Qs
Een hoop van deze laptops hebben alsnog een brakke prijs/kwaliteit verhouding, dus ik zou voornamelijk naar deze kijken:
- pricewatch: HP Omen 15-ax025nd (ik heb voor mijn eigen studie toevallig zijn iets minder dure broertje gekocht, met i5 6300HQ en GTX960M, dat is ook prima voor renderen, alleen wat langzamer).
Eigenlijk is de keuze een beetje bout, je zou ook voor alleen de i7 6700HQ kunnen gaan, maar dan kun je geen gebruik maken van een fatsoenlijke GPU bij het renderen.

Een Chromebook heb je niks aan, en een Zenbook is eigenlijk ook niet geschikt om video's mee te renderen. Ja, het kan, maar het zal echt heel lang gaan duren met de processors die in die dingen zitten. De Toshiba heeft een i7 6500U processor, en die "U" achter de naam is de reden dat je die niet wil hebben, omdat dit processors zijn die zogenaamd "ultra" zuinig moeten zijn maar daardoor ook niet zo'n geweldige prestaties hebben. De andere Asus wil je eigenlijk nog minder hebben, niet alleen zou ik niet weten waar die nog te krijgen is, hij heeft een 17.3" scherm wat eigenlijk echt te groot is om mee te nemen, heeft daarbij een belachelijk lage resolutie en een CPU die ook niet echt geschikt is.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt. Het ligt gewoon een beetje aan je budget, je kunt video's renderen op iedere laptop, maar als dat met model A 5 uur duurt voor een video van 30 minuten gooi je hem ook snel de het ruit raam (Excuses, m'n innerlijke Limbo kwam eruit :+) uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:40:
How about the:
Asus X751LJ-T436T
Asus Zenbook
Chromebook
Mag ik je er trouwens ook nog op wijzen dat er momenteel nog de kortingsactie bij de Mediamarkt is? Ik had al gezegd dat ik die HP had gekocht, maar die kost normaal 999 euro en was nu met 125 euro cashback dus "maar" 874 euro. Als je een laptop van 1299 euro koopt, krijg je 14x12,50 = 175 euro terug. Wellicht komen bepaalde laptops zo wel in het budget dat je gesteld hebt, al moet je het volledige bedrag wel betalen, het geld krijg je later (hence the name) teruggestort.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 01-07-2016 23:08 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Gezien je nog steeds geen budget genoemd hebt, ga ik gewoon deze aanraden:
pricewatch: HP ZBook Studio G3 T7W04EA

Moet je prima mee uit de voeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik heb hier zeker wat aan! Heel erg bedankt (:
kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:58:

[...]

Verwijderd

Topicstarter
Veel meer dan 1000 euro wil ik liever niet besteden haha
mcDavid schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:12:
Gezien je nog steeds geen budget genoemd hebt, ga ik gewoon deze aanraden:
pricewatch: HP ZBook Studio G3 T7W04EA

Moet je prima mee uit de voeten kunnen.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Let ook op. zijn cashback dagen bij Mediamarkt. 12.50 per 100 euro terug.
ZItten ook leuke i7's bij die dan rond 725 uitkomen

zoals:
http://www.mediamarkt.nl/...0-80fg00hxnx-1415905.html
75 Euro cashbak terug dus terug.

★ What does that mean? ★

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wel een andere Lenovo als in bovenstaand bericht. Hoe kan ik zien of deze bij mijn eisen aansluit?
MrMonkE schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:22:

zoals:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Ik raad je een laptop aan zonder Capslock, aangezien je daar niet mee om lijkt te kunnen gaan.Ik verwijder de hoofdletters even uit de topictitel

• Kuusj

Kuusj

MrMonkE schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:22:

zoals:
Een i7 6700HQ heeft per core 10% betere prestaties, en als alle scores belast worden (renderen) is hij maar liefst ruim 100% sneller dan de i7 6500u die in deze Lenovo zit. Daarnaast is de GPU van de vorige generatie. De i5 6300HQ is nota bene gemiddeld zo'n kleine 30% sneller dan de i7 6500u (http://cpu.userbenchmark....e-i7-6500U/m38166vsm36930)

Dan kun je denk ik beter een iets duurder model met "volwaardige" CPU pakken, zeker omdat die opleiding wat langer dan een jaartje duurt.

Verwijderd

Topicstarter
Okay! En welk HP had je precies voor je broertje gekocht? En denk je dat die geschikt is
kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:49:
[...]

Een i7 6700HQ heeft per core 10% betere prestaties, en als alle scores belast worden (renderen) is hij maar liefst ruim 100% sneller dan de i7 6500u die in deze Lenovo zit. Daarnaast is de GPU van de vorige generatie. De i5 6300HQ is nota bene gemiddeld zo'n kleine 30% sneller dan de i7 6500u (http://cpu.userbenchmark....e-i7-6500U/m38166vsm36930)

Dan kun je denk ik beter een iets duurder model met "volwaardige" CPU pakken, zeker omdat die opleiding wat langer dan een jaartje duurt.

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:51:
Okay! En welk HP had je precies voor je broertje gekocht? En denk je dat die geschikt is
[...]
Hahaha ik bedoel het kleine broertje van de HP laptop die ik in de eerdere opsomming noemde :+, maakt niet uit haha. Kleinere broertje betekend "hetzelfde product" maar dan met mindere specificaties en een zachter prijskaartje. Ik heb deze gekocht: pricewatch: HP Omen 15-ax010nd
Het is alleen vreselijk jammer dat deze blijkbaar weer niet beschikbaar is bij de Mediamarkt, waardoor hij minder interessant is...

Ik ben bezig aan een uitgebreide review van deze laptop, aangezien die er nog niet zijn. Ik ben in ieder geval zeer positief, maar als je hem niet met korting kunt kopen zou ik het minder aanraden. De i7 6700HQ versie is er wel bij de Mediamarkt, maar die is echt een flink stuk duurder en heeft een nog wat sterkere grafische kaart, die je eigenlijk niet nodig hebt.

Pagina: 1