Vraag

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:48

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik zoek een (goede) monitor voor fotobewerking (LR en PS).
Probleem waar ik mee zit is dat bijna alle standaard monitoren 's avond pijn doen aan mijn ogen vanwege de grote hoeveelheden licht. Een 70cm monitor met een helderheid van 350 cd/m² kan ik niet aan.
Nu heb ik wel een monitor met eco mode op max, maar ik wil de helderheid nog verder terug schroeven.

Daarom zoek een monitor waarvan je het backlight zelf kan regelen. Dus niet de helderheid via de PC regelen want daarmee verklein je slechts het dynamisch bereik.

Ik kan tot op heden niets vinden. Heeft iemand een tip?

Overige eisen:
Resolutie: 2560x1440 of 3840x2160 pixels
Afmetingen: zeker niet groter dan 70cm (hoe kleiner hoe beter ivm de hoeveelheid licht)
En dus ook goede kleurenweergave ivm foto bewerking.

weet het niet meer

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Budget? Want we kunnen je ook best een pricewatch: Eizo ColorEdge CG248-4K Zwart aanraden, maar of je portemonnee dat leuk vindt...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 14:46

Bravo

Second Best

En aan de andere kant van het budget: Zorg voor voldoende omgevingslicht, dan lijkt het scherm niet zo fel. bijv een pricewatch: Philips Hue Losse Lamp E27 Wit

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eens met Bravo, omgevingslicht doet ook wat. Het gaat deels om de totale hoeveelheid licht die je ogen binnen komt maar vooral het contrast verschil (donkere muur vs licht scherm) is funest voor je ogen.

Budget moeten we echt wel weten om advies te geven, anders blijft het gissen. Naar mijn mening is elke bekende (en veel besproken) monitor voor fotobewerking wel geschikt. Dan doel ik op de Eizo, Dell Ultrasharp, Nec SpectraView, Lacie 700 series ... waarvan de Dell Ultrasharp schermen vaak wel de goedkoopste zijn. Ondanks dat geven ze wel een goeie bang for buck :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:19:
Budget? Want we kunnen je ook best een pricewatch: Eizo ColorEdge CG248-4K Zwart aanraden, maar of je portemonnee dat leuk vindt...
Ik wil eerst alle opties onderzoeken, daarna pas het budget bepalen.
Ik heb de handleiding van die Eizo ColorEdge CG248-4K gedownload en deze heeft daadwerkelijk een aparte regeling voor de helderheid van het backlight. Maar wel een beetje prijzig, dus daar moet ik wel even over nadenken.

Ik begrijp dat de Dell P2415Q bijna gelijke specificaties heeft maar in de handleiding van dat ding kan ik niets vinden over backlight regeling.
Bravo schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:50:
En aan de andere kant van het budget: Zorg voor voldoende omgevingslicht, dan lijkt het scherm niet zo fel. bijv een pricewatch: Philips Hue Losse Lamp E27 Wit
Nee, ik wil mijn ogen rust geven.
Ventieldopje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:21:
Naar mijn mening is elke bekende (en veel besproken) monitor voor fotobewerking wel geschikt. Dan doel ik op de Eizo, Dell Ultrasharp, Nec SpectraView, Lacie 700 series ... waarvan de Dell Ultrasharp schermen vaak wel de goedkoopste zijn. Ondanks dat geven ze wel een goeie bang for buck :)
Inderdaad zijn veel monitoren geschikt voor fotobewerking maar ik zoek echt een monitor waarvan je het backlight zelf kan regelen. De 'gewone' monitoren regelen alleen het LCD paneel en niet het backlight.
Ik heb ooit tweemaal een DELL gehad maar deze waren sowieso veel te rood van kleur (was niet voldoende bij te regelen). En het waren net schijnwerpers; verschrikkelijk. Daarom durf ik geen DELL meer te kopen.

Ik heb nu een Samsung S27A850. Deze heeft een sensor voor omgevings licht en dat werkt al erg prettig. En ik heb een IIyama XB2776QS. Deze heeft een eco mode die gelukkig ook het backlight regelt, maar nog niet voldoende. Voor die IIyama zoek ik een vervanger.

weet het niet meer

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Ik heb zelf een 27" Dell ultrasharp U2713HM en daar kun je de brightness (en losse kleurkanalen) prima regelen. Ik weet niet wat voor Dell je had maar die Ultrasharp modellen staan om hun prijs kwaliteit verhouding bekend. Ik heb hem zelf gecalibreerd met een tool maar er staan online ook instellingen om hem neutraal in te stelen, kun je van daar bij gaan stellen hoe je het fijn vindt. Veel monitors staan standaard warm afgesteld omdat casual gebruikers dat vriendelijker vinden ogen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:33:
[...]

Ik wil eerst alle opties onderzoeken, daarna pas het budget bepalen.
Ik heb de handleiding van die Eizo ColorEdge CG248-4K gedownload en deze heeft daadwerkelijk een aparte regeling voor de helderheid van het backlight. Maar wel een beetje prijzig, dus daar moet ik wel even over nadenken.

Ik begrijp dat de Dell P2415Q bijna gelijke specificaties heeft maar in de handleiding van dat ding kan ik niets vinden over backlight regeling.

[...]

Nee, ik wil mijn ogen rust geven.

[...]

Inderdaad zijn veel monitoren geschikt voor fotobewerking maar ik zoek echt een monitor waarvan je het backlight zelf kan regelen. De 'gewone' monitoren regelen alleen het LCD paneel en niet het backlight.
Ik heb ooit tweemaal een DELL gehad maar deze waren sowieso veel te rood van kleur (was niet voldoende bij te regelen). En het waren net schijnwerpers; verschrikkelijk. Daarom durf ik geen DELL meer te kopen.

Ik heb nu een Samsung S27A850. Deze heeft een sensor voor omgevings licht en dat werkt al erg prettig. En ik heb een IIyama XB2776QS. Deze heeft een eco mode die gelukkig ook het backlight regelt, maar nog niet voldoende. Voor die IIyama zoek ik een vervanger.
De modellen die ik opnoemde zijn ook grafische monitoren.. verwacht je echt dat je daar dat soort dingen niet kan kalibreren en instellen?

Ik weet overigens niet wat je bedoeld met dat 'gewone' monitoren het LCD paneel regelen en niet het backlight maar alle schermen hebben een backlight. De ene monitor heeft een LED backlight en de ander een CCFL... allemaal backlights.

Je kunt in ieder geval met elke monitor die ik noemde het backlight gewoon aanpassen zoals je wil en met een X-Rite i1 Display Pro kun je bij de meeste (zo niet alle) schermen die ik noemde zelfs hardwarematig kalibreren. Dan wordt de LUT in de monitor opgeslagen en ook de helderheid precies aangepast naar je gewenste niveau.

Hou er wel rekening mee dat niet iedere monitor even accuraat is op lagere helderheden, niet dat je gekke dingen krijgt maar het is wel aan te raden voor bijv. verschillende helderheden verschillende profielen te gebruiken. Met hardware kalibratie is dit overigens ook geen probleem. Duurdere modellen zijn wat kleurvaster als je de backlight aanpast. Maar goed, vaak heb je maar twee profielen nodig, voor print (120 tot 160 cd/m2) en bewerken (vaak maximale brightness voor grootste gamut).

Ik denk dat je de ervaringen met 'normale' monitoren moet laten varen... dit is een hele andere (prijs)klasse ;)
Sluw schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:12:
Ik heb zelf een 27" Dell ultrasharp U2713HM en daar kun je de brightness (en losse kleurkanalen) prima regelen. Ik weet niet wat voor Dell je had maar die Ultrasharp modellen staan om hun prijs kwaliteit verhouding bekend. Ik heb hem zelf gecalibreerd met een tool maar er staan online ook instellingen om hem neutraal in te stelen, kun je van daar bij gaan stellen hoe je het fijn vindt. Veel monitors staan standaard warm afgesteld omdat casual gebruikers dat vriendelijker vinden ogen.
Kalibreren kun je alleen met een tool doen. Je ogen kun je niet vertrouwen, die wennen ergens aan als je er lang genoeg naar kijkt (en dat hoeft niet lang te zijn). Schrik niet als je foto's af gaat drukken of andere mensen je foto's bekijken dat het er heel anders uit ziet dan je voor ogen had. Twee keer fout = vaak heel fout ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 02-07-2016 13:41 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Ventieldopje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:32:

[...]

Kalibreren kun je alleen met een tool doen. Je ogen kun je niet vertrouwen, die wennen ergens aan als je er lang genoeg naar kijkt (en dat hoeft niet lang te zijn). Schrik niet als je foto's af gaat drukken of andere mensen je foto's bekijken dat het er heel anders uit ziet dan je voor ogen had. Twee keer fout = vaak heel fout ;)
Ja dat bedoel ik ook, zelf heb ik hem ook met een tool gecalibreerd maar als je (nog) geen tool hebt is dat wel een goede basis om hem minder rood te maken zoals Vishari bijvoorbeeld zegt.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Wanneer je de helderheid terugschroeft, is de toegevoegde waarde voor fotobewerking behoorlijk nihil. Je krijgt een compleet ander profiel met een hele beperkte helderheid.

Zoals anderen al zeiden, zou ik het met omgevingslicht zoeken (wel de juiste kleur vanwege metamerie!) en anders minder lang achter het display verblijven.

@Ventieldopje: bij mijn weten wordt de LUT in de videokaart opgeslagen en niet in de monitor.

Ipv de Display Pro kun je ook de "normale" Eye1 nemen, da's de duurdere variant en die meter is een spectraalmeter ipv een colorimeter. Wil je een ongebruikte welke nog in m'n kast ligt, stuur dan een PM.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht nog een additionele tip:
De colorMunkiDisplay die ik gebruik (s/w + h/w) heeft ook de mogelijkheid om de 'ambient monitoring' optie in te schakelen. M.a.w. de helderheid wordt aangepast aan de omgevingscondities. En niet alleen tijdens de calibratierun, maar continu.
Moet je alleen wel zorgen dat de ColorMunki meetmodule b.v. op je buro staat, ergens waar 'ie het omgevingslicht kan meten.

Maar, zoals anderen al aangaven, wanneer je de helderheid enorm terugschroeft, blijft er weinig speelruimte meer over voor correcte en gecalibreerde kleurprofilering.
Blijft toch beter om het te zoeken in je omgeving. M.a.w. geen pikzwarte werkruimte met fel oplichtende beeldschermen. :/

PageFault schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:14:
...
@Ventieldopje: bij mijn weten wordt de LUT in de videokaart opgeslagen en niet in de monitor.
Hangt imho af van de gebruikte h/w + s/w combinaties. Sommige beeldschermen kunnen zelf de (C)LUT afregelen en bewaren.

http://www.tftcentral.co.uk/featurescontent.htm#lut
Wikipedia: Lookup table

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2016 21:32 ]

Mooie Plaatjes   

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Aan allen bedankt voor het antwoorden.
Ik ga deze week eens specs en manuals van de diverse monitoren vergelijken.

weet het niet meer

Pagina: 1