Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

de situatie is als volgt (ik heb eerder al overbodige onderdelen weggehaald):
Moederbord - ASRock Pro4S Z170
CPU - Intel I7 6700K)
CPU cooler - Cooler Master Hyper TX3 EVO
RAM 1x - Corsair LPX Vengeance 8GB DDR4
PSU - Corsair RM550x

Hierbij heb ik enkel de 8 pin CPU kabel en de 24 pin ATX12V kabel verbonden (deze heeft een 18+10 connector in de PSU). Wanneer ik de voeding aanzet, gebeurt er helemaal niets, maar als ik de 10-pin connector uit de PSU haal draait de PSU fan langzaam. Als ik hierbij een extra fan van mijn behuizing in plaats draait deze ook incl. LEDjes, en hieruit valt op te maken dat er slechts periodiek stroom door het systeem loopt (frequentie ongeveer 1-2 Hz). Dit is misschien mogelijk omdat er dus maar 18 van de 28 pins vast zitten in de PSU, maar zoals eerder gezegd doet het systeem helemaal niets als ik deze er terug in stop.

Heeft iemand enig idee welk onderdeel de boosdoener zou zijn? Ik vind het met name vreemd dat het systeem dus werkt (al is het niet zoals zou moeten) wanneer ik een kabel uit de PSU haal ipv er in stop.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je een minimale opstelling buiten de behuizing opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze opstelling zowel binnen als buiten de behuizing opgestart, met en zonder extra fan met LED eraan. Het levert geen verschil op, in alle gevallen draait de PSU enkel een beetje wanneer de 10-pin connector niet wordt verbonden.

Ik kwam er zonet wel achter dat deze ATX12V kabel slechts over 23 pins beschikt ipv 24, er mist een compleet kabeltje (dus ook aan de andere kant, namelijk 10+17 ipv 10+18). Ik durf niet te zeggen of dit een mogelijke bedoelde constructie is, of dat dit wel degelijk de reden voor falen zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Pinnetje 6e van rechts is leeg. Het is een -5v die niet meer voorkomt. Zo is dat tegenwoordig.

Wat er bij jouw gebeurd lijkt op ergens kortsluiting. Dat kan ook door een brak contactje komen. Of een kabeltje verkeerd om ergens.