Fout in ssd nieuwe macbook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 22:52
Mijn vraag
Mijn ssd lijkt een fout te bevatten maar osx start nog wel gewoon op. Ik kan mijn schijf niet opnieuw installeren of wissen. Hoe kan dit?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Macbook pro 15 inch uit 2015, eergisteren 2ehands gekocht, 512 gb ssd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Eerst heb ik bootcamp gebruikt om windows te installeren, toen begonnen de problemen. Mijn windows gaf problemen, ik kon geen usb apparaten openen en in de installatie kreeg ik niet de vraag of ik met mijn microsoft account wilde inloggen, ik kreeg ook niet de privacy instellingen te zien. Ik heb een iso gebruikt van microsoft.com.
Ik wilde er vanmiddag verder naar kijken en de boel opnieuw installeren. Ik ging naar de disk utility in de recovery met cmd + r, probeerde mijn schijf te wissen en kreeg toen de foutmelding “apparaat kon niet geopend worden / couldn’t open device”.
Het viel me op dat ik de zelfde foutmelding ook kreeg op de laptop van mijn zus die ze al 2 jaar heeft en opnieuw wilde installeren, dit is een macbook air uit 2014. Toen ze osx opnieuw installeerde zonder de schijf te wissen bleef haar data erop staan, de laptop werkt bij haar nog goed.
Toen ik via terminal in de recovery het commando dd if=/dev/zero of=/dev/disk1 typte gaf dit een melding met resource busy.
De huidige situatie is als volgt:
Bootcamp partitie succesvol verwijderd, er is nu 1 osx partitie die mijn hele schijf inneemt, ik wil osx opnieuw installeren en daarna windows 10 installeren via bootcamp, dit gaat dus niet. Wat zie ik over het hoofd?

Oost west 127.0.0.1 best

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de disk niet wissen als deze gemount is.

Start je het MacOS installatieprogramma wel vanaf CD/DVD/USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
Thanks voor je reactie, ik heb de installer nog niet opgestart vanaf een usb stick, dat ga ik meteen even proberen. Ik heb het wel al via internet recovery en normale recovery gedaan maar idd nog niet via een usb stick. Ik laat even weten of het gelukt is zometeen.
Update: Als ik vanaf de usb stick op start krijg ik een stopteken in beeld en doet de mac niks. Ik denk dat het een tripje appelstore gaat worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:48:
Je kan de disk niet wissen als deze gemount is.

Start je het MacOS installatieprogramma wel vanaf CD/DVD/USB?

[ Voor 13% gewijzigd door draak42 op 01-07-2016 17:17 . Reden: Aanvulling ]

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Je kan osx gewoon clean installeren via internt recovery hoor. Gewoon via diskutil de drive wipen als de installer is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
Dit dacht ik dus ook, maar toen ik dit deed op de laptop van mijn zus kreeg ik niet de vraag of ik de disk wilde wissen en stond daarna de data nog steeds op de laptop. En hoe komt het dan dat ik niet kan booten van usb? Ik zal voor de zekerheid vanmiddag een clean install proberen te doen zonder de schijf te wissen via disk utility
supersnathan94 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:10:
Je kan osx gewoon clean installeren via internt recovery hoor. Gewoon via diskutil de drive wipen als de installer is gestart.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
draak42 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:53:
Dit dacht ik dus ook, maar toen ik dit deed op de laptop van mijn zus kreeg ik niet de vraag of ik de disk wilde wissen en stond daarna de data nog steeds op de laptop. En hoe komt het dan dat ik niet kan booten van usb? Ik zal voor de zekerheid vanmiddag een clean install proberen te doen zonder de schijf te wissen via disk utility
[...]
Je krijgt ook niet de vraag om de disk te wissen dat moet jenspecifiek zelf doen vanuit schijfhulpprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

OgWok

U.N.C.L.E.

Om de schijf echt te wissen moet je toch zeker Schijfhulpprogramma gebruiken als de installer is gestart. Kies dan wissen of (liever) opnieuw partitioneren.

Afbeeldingslocatie: http://www.tonymacx86.com/attachments/usb-png.107994/

De stick is waarschijnlijk een ander probleem. Kan je de USB stick in een andere Mac proberen?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1