Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb maandag een GTX 970 besteld van MSI en woensdag opgehaald van het postkantoor bij mij in de buurt. Zodra ik de doos opende zag hij er vrij nieuw uit alleen dat er voor op het gedeelte waar de beeldscherm aansluitingen aan zitten zien er gebruikt uit. Maar dat zou de videokaart niet moeten beschadigen. Zodra ik de kaart in de PCI-E slot schuifde installeerde hij gelijk. Maar zodra ik games opstart waar de GTX 970 het zwaar mee heb kijk ik op een klein monitor die de status in de gaten houd van de videokaart krijg ik geen 100% vermogen. De temperatuur kwam tot de 65. Ik test dit met de MSI Afterburner. In afterburner krijg ik maar een vermogen van 30-50 maar nooit hoger. Speel ik bijvoorbeeld Ship Sim en rkijg ik maar 20 fps terwijl hij dat spel makkelijk aankan. Tevens bij GTAV moet hij op ultra kunnen. Maar dan zet ik m op high en dan blijft hij maar hangen bij 30-47.

Nou heb ik geen idee of de kaart het niet naar behoren doet of het mijn systeem is, dat miscchien mij processor bottlenecked. Dus vroeg ik me af of ik hem terug moet sturen of ligt het echt aan de kaart.

Ik weet 100% zeker dat me drivers zijn geupdate. Ik zit in het Nvidia config scherm de energiebeheermodus, zet ik op ' Optimaal Vermogen'. En ik speel vooral op een 1440x900 VGA scherm met een 1080 scherm ernaast als tweede beeldscherm.

Specs:
AMD Athlon X4 860K
- Videokaart
Crucial 8 GB RAM 1600
Gigabyte A68H
SSD 120 GB + HDD 1 TB + EHDD 1 TB

Wilt iemand alstublieft helpen.

Groet,

Jeroen

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-07-2016 16:48)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:30:
[...]

Ik snap het, dankuwel. Processor overclocken zal de bottleneck verminderen?
Ja, maar: deze CPU's lusten wel een slok aan stroom. Je voeding zal geen probleem zijn, maar de warmte wel. Je hebt toch wel een flinke lucht/water-koeler nodig om met voltages aan de slag te gaan. Met de stock koeler zou ik eerlijk gezegd niet veel meer dan een paar 100Mhz zonder extra voltage erbij doen. Ik weet niet welke koeler je hebt, hoe ervaren je bent met overclocken en of je de risico's van overclocken begrijpt, maar dat kun je zelf wel invullen denk ik.

Het zou in ieder geval flink kunnen helpen, maar verwacht geen wonderen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of ben ik slachtoffer van bitcoin mining virus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de load van de cpu in een game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je CPU is een redelijke bottleneck voor een GTX 970 en kan niet in iedere game de GTX 970 vol trekken. GTA V is ook redelijk zwaar op de CPU. Welke CPU koeler heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JVRadeon

Ik heb de standaard koeler er nog op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je in je Nvidia Control Panel wel aangegeven dat hardware acceleration alleen op je ene scherm moet plaatsvinden (inclusief PhysX) en niet ook op je andere scherm (waar ik vermoed dat je Windows open hebt staan tijdens het gamen)? Ook dat kan nog wel een aantal procentjes schelen qua performance.

Er is inderdaad een kans dat jouw CPU de hele bende enigszins vertraagt/ophoudt; neemt niet weg dat ik ook wel interesse heb in welke voeding je gebruikt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:53:
Wat is de load van de cpu in een game?
Rond de 80 tot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Bij mij trekt de GTX970 (Be it geoverclocked naar 1500Mhz) de Intel i7 6700K op 4.5Ghz ook al aardig vol bij GTA V, ga er dus maar veilig vanuit dat je CPU de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:09:
Heb je in je Nvidia Control Panel wel aangegeven dat hardware acceleration alleen op je ene scherm moet plaatsvinden (inclusief PhysX) en niet ook op je andere scherm (waar ik vermoed dat je Windows open hebt staan tijdens het gamen)? Ook dat kan nog wel een aantal procentjes schelen qua performance.

Er is inderdaad een kans dat jouw CPU de hele bende enigszins vertraagt/ophoudt; neemt niet weg dat ik ook wel interesse heb in welke voeding je gebruikt.
Waar stel ik die twee dingen in dan? Ik heb ze inderdaad niet aangezet.

Ik heb de CoolerMaster B500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:19:
[...]

Bij mij trekt de GTX970 (Be it geoverclocked naar 1500Mhz) de Intel i7 6700K op 4.5Ghz ook al aardig vol bij GTA V, ga er dus maar veilig vanuit dat je CPU de bottleneck is.
Aha Dankuwel.. en hoeveel vermogen ontvangt u dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vermogen?

Waar heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via MSI Afterburner, krijg je een monitor erbij die aangeeft: Vermogen % GPU temperatur GPU gebruik % Enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:21:
[...]

Aha Dankuwel.. en hoeveel vermogen ontvangt u dan?
Meestal 125% (ik heb de powerlimit verhoogd, de Asus kaart heeft minder stroompinnen dan jou MSI), maar op bepaalde gedeeltes zit ik ook op alle cores aan de 70-80% gebruik. Gezien een 6700K toch een factor of wat sneller is dan een 860K kom ik tot de conclusie dat je CPU bottleneckt. Overigens is vermogen niet iets waar je naar moet kijken, dat is de GPU usage. Als die chronisch minder dan 99% is heb je te maken met een bottleneck. Als je CPU dan vrij hoog zit (80-100%) is de conclusie opnieuw vrij simpel: CPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:24:
[...]

Meestal 125% (ik heb de powerlimit verhoogd, de Asus kaart heeft minder stroompinnen dan jou MSI), maar op bepaalde gedeeltes zit ik ook op alle cores aan de 70-80% gebruik. Gezien een 6700K toch een factor of wat sneller is dan een 860K kom ik tot de conclusie dat je CPU bottleneckt. Overigens is vermogen niet iets waar je naar moet kijken, dat is de GPU usage. Als die chronisch minder dan 99% is heb je te maken met een bottleneck. Als je CPU dan vrij hoog zit (80-100%) is de conclusie opnieuw vrij simpel: CPU bottleneck.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:30:
[...]

Ja, maar: deze CPU's lusten wel een slok aan stroom. Je voeding zal geen probleem zijn, maar de warmte wel. Je hebt toch wel een flinke lucht/water-koeler nodig om met voltages aan de slag te gaan. Met de stock koeler zou ik eerlijk gezegd niet veel meer dan een paar 100Mhz zonder extra voltage erbij doen. Ik weet niet welke koeler je hebt, hoe ervaren je bent met overclocken en of je de risico's van overclocken begrijpt, maar dat kun je zelf wel invullen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Ik begrijp het helemaal, danku wel voor de hulp.

Ik wil alleen nog even wachten op MAX over de hardware accelaration en die physx instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje. Kan de bottleneck iets in mijn systeem beschadigen. Gaat de levensduur achteruit van mijn videokaart of CPU? of worden ze slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:04:
[...]

Nog even een vraagje. Kan de bottleneck iets in mijn systeem beschadigen. Gaat de levensduur achteruit van mijn videokaart of CPU? of worden ze slechter?
Nee, het is alleen langzamer omdat 1 component niet meewerkt.

Simpel gezegd: een goede PC heeft 4 opgepompte fietsbanden en kan 40km/h rijden. Laat je 1 band leeglopen, kan je met veel moeite misschien nog 30km/h rijden. Oftewel; je kan nog steeds ergens komen alleen je bent wat langzamer :) En voor games betekent dat: iets minder frames per seconde.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:06:
[...]

Nee, het is alleen langzamer omdat 1 component niet meewerkt.

Simpel gezegd: een goede PC heeft 4 opgepompte fietsbanden en kan 40km/h rijden. Laat je 1 band leeglopen, kan je met veel moeite misschien nog 30km/h rijden. Oftewel; je kan nog steeds ergens komen alleen je bent wat langzamer :) En voor games betekent dat: iets minder frames per seconde.
Ah zeker bedankt :) En misschien een advies met welke CPU de bottleneck wordt verholpen? Moederbord wil ik zelf nog wel zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:08:
[...]

Ah zeker bedankt :) En misschien een advies met welke CPU de bottleneck wordt verholpen? Moederbord wil ik zelf nog wel zoeken.
Zonder al teveel van games te weten of wat je precies speelt of denkt te doen; als je een Intel i5-4xxx serie of hoger in je machine zet (met bijbehorend moederbord en geheugen), zal je in principe jouw GTX970 tot het randje kunnen pushen en nergens last van hebben.

Ikzelf heb een oudere i5-4590 en een GTX960 en kan vloeiend gamen op 1440p in de meeste spellen. Ik speel dan ook wel niet het nieuwste van het nieuwste en ook niet regelmatig maar ik weet wel degelijk wanneer iets "hapert" of "vloeiend" is.

Aangezien je al DDR3 RAM hebt, zou je mogelijk kunnen bekijken of een i5-5xxx CPU wat voor je is; het geheugen prik je dan over en bespaar je nog iets van kosten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2016 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:10:
[...]

Zonder al teveel van games te weten of wat je precies speelt of denkt te doen; als je een Intel i5-4xxx serie of hoger in je machine zet (met bijbehorend moederbord en geheugen), zal je in principe jouw GTX970 tot het randje kunnen pushen en nergens last van hebben.

Ikzelf heb een oudere i5-4590 en een GTX960 en kan vloeiend gamen op 1440p in de meeste spellen. Ik speel dan ook wel niet het nieuwste van het nieuwste en ook niet regelmatig maar ik weet wel degelijk wanneer iets "hapert" of "vloeiend" is.

Aangezien je al DDR3 RAM hebt, zou je mogelijk kunnen bekijken of een i5-5xxx CPU wat voor je is; het geheugen prik je dan over en bespaar je nog iets van kosten ;)
Je hoeft dan ook geen 60, of zelfs 45 FPS te halen om een zeer vloeiende ervaring te hebben. Als je frametimes lekker strak en consistent zijn ziet 30 FPS er nog vloeiend uit. Daarom zien consoles, die veelal 30 FPS draaien, er niet "hakkerig" uit. Er zijn echter wel veel PC's die 60+ FPS halen waar het vervolgens uitziet als 20-25 FPS. Ik had dit met mijn FX8320 in Arma 3. 60 FPS, maar het was echt niet om aan te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

kuusj98 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:13:
[...]

Je hoeft dan ook geen 60, of zelfs 45 FPS te halen om een zeer vloeiende ervaring te hebben. Als je frametimes lekker strak en consistent zijn ziet 30 FPS er nog vloeiend uit. Daarom zien consoles, die veelal 30 FPS draaien, er niet "hakkerig" uit. Er zijn echter wel veel PC's die 60+ FPS halen waar het vervolgens uitziet als 20-25 FPS. Ik had dit met mijn FX8320 in Arma 3. 60 FPS, maar het was echt niet om aan te zien.
Ben het geheel met je eens maar omdat ik nogal een brakke 60Hz monitor heb op 1440p native voor mijn PC en mijn Xbox games wel allemaal op 60fps draaien (Forza is hiervoor geoptimaliseerd), kan ik de ervaring op mijn PC met Forza Apex wel iets "beter" beoordelen omdat ik de games van buiten ken. En daarom merk ik dus op dat ik vloeiend kan gamen op mijn PC.

Tuurlijk zijn er games die meer op CPU leunen of meer op GPU; daarvoor game ik te weinig op de PC maar als je kijkt naar veel andere threads/topics, kan je vaak met een Haswell-CPU en een redelijk moderne GPU nog wel uit de voeten op 1080p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:10:
[...]

Zoiets dacht ik al een i5 :) Hey vele malen bedankt voor de hulp. Van u ook kuusj98

Oh en, niks op AMD processors? alleen intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:51:
[...]

Zoiets dacht ik al een i5 :) Hey vele malen bedankt voor de hulp. Van u ook kuusj98

Sorry, ik ben "semi pro" en heb Intel nodig voor bepaald werk. Ik weet niets van AMD helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:51:
[...]

Er is niks mis met de AMD CPU's, maar het is inmiddels steeds moeilijker om een FX8320 aan te raden, omdat de i5 6400 niet veel duurder is maar over het algemeen veel beter presteert. AMD komt dit najaar met de Zen serie, dat moet AMD weer competitief maken. Ik ben zelf van een FX8320 naar een i7 6700K gegaan, en dat is een hele verademing qua rekenkracht, maar het was wel een investering van 750 euro voor puur de CPU, moederbord, RAM en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Draai momenteel een i5 3470 met 970 wellicht een leuke voor evt 2e hands?
Pagina: 1