Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W2012R2] Windows 10 Apps functioneren niet meer in domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Bij pakweg 75% van mijn gebruikers functioneert de App Store niet meer noch Apps. Heel lastig, aangezien ze Calculator nodig hebben voor hun werk en dat tegenwoordig een app is.

Op het internet zijn duizenden mensen te vinden met hetzelfde probleem, maar hun oplossingen zijn niet relevant (firewall die uit is - wat hier niet het geval is), werken niet of brengen zelfs meer schade toe (een PoSh-commando dat de ronde doet) of zijn op grote schaal niet praktisch (tijdelijk nieuwe accounts aanmaken etc.).

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die dat probleem heeft in een domeinomgeving. Nog iemand?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hele domme vraag; heb je toevalligerwijs de afgelopen maand wel WindowsUpdates uitgerold maar niet op alle Windows OS'en in jouw omgeving? Zoals bijvoorbeeld wordt op MS16-072?

Verder kan ik me ook voorstellen dat er in bepaalde GPO's ook iets half/niet goed zit; neem aan dat je wel de goede ADMX in de omgeving hebt opgevoerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is het een omgeving die ooit in de Windows XP tijd is opgebouwd?
Is er sprake van een redirected appdata?

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 01-07-2016 13:25 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:21:
Hele domme vraag; heb je toevalligerwijs de afgelopen maand wel WindowsUpdates uitgerold maar niet op alle Windows OS'en in jouw omgeving? Zoals bijvoorbeeld wordt op MS16-072?

Verder kan ik me ook voorstellen dat er in bepaalde GPO's ook iets half/niet goed zit; neem aan dat je wel de goede ADMX in de omgeving hebt opgevoerd?
Alle machines staan op automatisch alle updates ontvangen. Een WSUS staat gepland voor de toekomst (al moet ik uitzoeken hoe dat nou zit met W10).

Aan een GPO heb ik ook gedacht. Voorlopig is er nog niet bijzonder veel per GPO geregeld behalve enkele firewall rules en wat kosmetisch gedoe (bv. extensies zichtbaar). Het domein is nog maar een week up en bestaande W10 machines zijn er in geïntegreerd. Ik heb wel niets specifieks geconfigureerd voor W10 per GPO... ben er misschien naief van uit gegaan dat apps out of the box zouden werken?
Trommelrem schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:24:
Is het een omgeving die ooit in de Windows XP tijd is opgebouwd?
Is er sprake van een redirected appdata?
Neen. Het gros is wel geüpgrade van W7 naar W10 alvorens ik de IT overnam (ik heb een zero-touch image gemaakt). Het is niet uitgesloten dat dat een rol speelt!

Geen roaming profiles overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 01-07-2016 13:36 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mmmm, het lijkt me wel raadzaam om GPO's in te richten, zeker voor WindowsUpdates en andere readiness-checks. Anders heb je zomaar de kans dat de dagen na een officiele WindowsUpdate-ronde jouw machines met GBs tegelijk naar buiten gaan staan blaten omdat ze ook "update servertje" willen spelen voor anderen.

Verder is er een mogelijkheid, maar uit mijn hoofd, wat bepaalde Apps niet mogen/kunnen updaten onder het domain user account (ervanuitgaande dat niet iedereen local admin is) en dat bepaalde registry/COM+ registraties de mist in gaan; heb je al de eventlogging van een machine bekeken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Trommelrem
YellowOnline schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:34:

Neen. Het gros is wel geüpgrade van W7 naar W10 alvorens ik de IT overnam (ik heb een zero-touch image gemaakt). Het is niet uitgesloten dat dat een rol speelt!
Het kan ook zijn dat het domein zelf is opgebouwd in de Windows XP tijd, en dat het is gemigreerd van 2003 naar 2008 naar 2012. Het gaat erom wanneer de redirected folders zijn gemaakt, dat staat in principe los van schone installaties.
Geen roaming profiles overigens.
Roaming profiles is iets anders. Is er een redirected appdata?

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 01-07-2016 14:22 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Trommelrem schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:20:
[...]
Het kan ook zijn dat het domein zelf is opgebouwd in de Windows XP tijd, en dat het is gemigreerd van 2003 naar 2008 naar 2012. Het gaat erom wanneer de redirected folders zijn gemaakt, dat staat in principe los van schone installaties.
Het domein heb ik de laatste weken opgezet, dus er is niets legacy.
[...]
Roaming profiles is iets anders. Is er een redirected appdata?
Neen. De roaming profiles was als extra informatie bedoeld.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Schop. Ik ben hier nog geen stap verder :( Herinstalleren van de machines is een oplossing, dus het lijkt niet met een GPO te maken te hebben...

• Trommelrem
Is een profielreset geen oplossing? Voor zover ik weet zijn alle appstoreproblemen usergerelateerd en niet machinegerelateerd.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Trommelrem schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:44:
Is een profielreset geen oplossing? Voor zover ik weet zijn alle appstoreproblemen usergerelateerd en niet machinegerelateerd.
Hmz. Kan ik eens doen. Maar ook dat is geen handige oplossing voor +- 80 betroffen gebruikers. En ik ben slechts 1 dag in de week daar.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Get-AppxPackage -allusers *windowscalculator* | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
Bron: https://superuser.com/que...windows-10-calculator-app

Ik had hetzelfde probleem.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Trommelrem
YellowOnline schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Hmz. Kan ik eens doen. Maar ook dat is geen handige oplossing voor +- 80 betroffen gebruikers. En ik ben slechts 1 dag in de week daar.
Een profiel verwijderen kan remote en kan eventueel zelfs worden gescript. Een computer installeren kan in veel gevallen niet remote ;)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Voor alle Store Apps of enkel voor calc? Hoe dan ook, dat commando is berucht op internet en werkt niet meer sinds een update in december. Het doet enkel meer schade zelfs ;)
Trommelrem schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:26:
[...]
Een profiel verwijderen kan remote en kan eventueel zelfs worden gescript. Een computer installeren kan in veel gevallen niet remote ;)
Ik denk dat de problemen komen door een lokaal profiel te migreren naar een domein. Dat heb ik gedaan om alle instellingen niet kwijt te geraken. Ik zie niet meteen in hoe ik tegelijkertijd een profiel kan verwijderen en tegelijkertijd alle instellingen kan behouden :s (tenzij we over roaming profiles en de lokale kopij spreken, maar hier wordt niet geroamed).

Ik kan wél een computer remote installeren, zelfs zonder SCCM! :P (ik gebruik helaas iets goedkopers voor OSD)

[ Voor 47% gewijzigd door YellowOnline op 14-07-2016 15:31 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

YellowOnline schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:24:
[...]

Voor alle Store Apps of enkel voor calc? Hoe dan ook, dat commando is berucht op internet en werkt niet meer sinds een update in december. Het doet enkel meer schade zelfs ;)
Hmm mijn laptop is toch anders gewoon netjes up-to-date en het werkte prima :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Heb je toevallig UAC (User Account Control) uitgezet? Die moet nl wel aan blijven - in het algemeen wel aanbevolen, maar zonder UAC werken apps (waaronder Edge of de Store zelf) ook niet.

Wees consequent, maar niet altijd

• Trommelrem
Ook schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:30:
Heb je toevallig UAC (User Account Control) uitgezet? Die moet nl wel aan blijven - in het algemeen wel aanbevolen, maar zonder UAC werken apps (waaronder Edge of de Store zelf) ook niet.
Als EnableLua uit staat, dan krijg je een foutmelding te zien i.p.v. een crash.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 15-07-2016 12:20 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Trommelrem schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:44:
Na te proberen: neen, zelfs een nieuw profiel werkt niet. Enkel een complete reinstall.
Ook schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:30:
Een sysadmin die UAC uitzet schiet ik persoonlijk naar de maan :p

• Trommelrem
YellowOnline schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:49:
[...]

Na te proberen: neen, zelfs een nieuw profiel werkt niet. Enkel een complete reinstall.
Dan is het al anders dan de problemen die wij tegenkomen... we zitten bij sommige klanten met hetzelfde, dat de Store Apps niet meer functioneren, maar dat is telkens profielgerelateerd en heeft te maken met het migreren van (destijds) XP machines naar Vista, 7, 8 en 10 zonder over te gaan naar V4 profiles en waarbij AppData niet AppData maar Application Data heet.
Why? Zonder lokale adminrechten kan UAC prima uit :P

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
YellowOnline schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:49:
[...]

[...]

* Craven meld zich, wanneer mag ik?

Kun je niet een repair uitvoeren ipv reinstall? Als zoiets überhaupt nog bestaat tenminste.

[ Voor 5% gewijzigd door Craven op 15-07-2016 19:17 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:16:
[...]

* Craven meld zich, wanneer mag ik?

Kun je niet een repair uitvoeren ipv reinstall? Als zoiets überhaupt nog bestaat tenminste.
Als het al bestaat, dan duurt het waarschijnlijk even lang als opnieuw te provisionen. Het voordeel is dan wel dat instelling etc. behouden blijven.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Daarom, dat iets lang duurt kan men wel mee leven. Desnoods schedule je het buiten kantooruren. Als ik je zo hoor heb je daar wel tooling voor
Pagina: 1