Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24
Over een maand wordt een festival georganiseerd waarbij enkele documentaires worden getoond. De locatie heeft een bioscoop en alle film materiaal moet worden aangeleverd in het DCP formaat.
Ik werk als vrijwilliger op dit festival en mij is gevraagd of ik de docu's kan omzetten naar DCP formaat. Geen enkel probleem en gelukkig bestaat hiervoor de gratis tool dcp-o-matic. Die kan verschillende bronnen (mp4, dvd, mkv, etc) converteren naar het DCP formaat (wat overigens een monsterlijk groot bestand oplevert, maar dat terzijde :p).

Het festival heeft al navraag gedaan bij de auteurs wat de kosten zijn om de docu's te mogen tonen en dit schommelt rond de 100-300 euro per vertoning. Nu is alleen nog de vraag, wanneer worden de docu's aangeschaft (op DVD of BR), zodat ik ze kan gaan omzetten.

Om dat voor te zijn, zat ik te denken om alvast uit illegale bron (foei) deze docu's te downloaden en te converteren. Dan is dat alvast gedaan. En daarnaast wordt het medium ook nog gekocht door de organisatie.

Kunnen we problemen krijgen met deze constructie? Het lijkt mij stug dat men erachter kan komen wat de source was voor de conversie naar DCP. Maar ik wil natuurlijk dit festival niet in problemen brengen. Aan de andere kant, ik wil wel z.s.m. alles omzetten, om wat marge in tijd te hebben.
Er bestaan namelijk geen gratis DCP players en de betaalde varianten zijn erg duur. Thuis kan ik dus niet testen of de conversie geslaagd is. Daarom wil ik snel het materiaal aanleveren bij de bioscoop en vragen of alles goed is en of het werkt, dat geeft mij tijd om het nog te veranderen als dat nodig mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aan de andere kant; Waarom wordt er gewacht met aanschaf?

Overigens; de bron is misschien illegaal, maar zolang je volgens mij de licentie kan overhandigen heb je ook recht op een backup en volgens mij maakt het dan ook niet uit wat de bron is.

Veel 'volgens mij' dus, maar sinds het download verbod is me even niet 100% duidelijk hoe het in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
En daar komt nog bij, een BluRay kun je AFAIK niet echt rippen. Ik ken het programma MakeMKV, maar deze had problemen toen ik probeerde om bijv. Divergent, Insurgent en Interstellar te rippen. Dus ik ben bang dat je sowieso wel vast zit aan je "illegale bron"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
CH40S schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:37:
Aan de andere kant; Waarom wordt er gewacht met aanschaf?

Overigens; de bron is misschien illegaal, maar zolang je volgens mij de licentie kan overhandigen heb je ook recht op een backup en volgens mij maakt het dan ook niet uit wat de bron is.

Veel 'volgens mij' dus, maar sinds het download verbod is me even niet 100% duidelijk hoe het in elkaar steekt.
Goede vraag... omdat de organisatie aan het kijken waar en hoe ze de spullen moeten kopen en wie dat moet gaan doen... en dat kan zomaar enige tijd op zich laten wachten :) (het zijn ook allemaal vrijwilligers die hiernaast ook een baan hebben)
Xudonax schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:41:
En daar komt nog bij, een BluRay kun je AFAIK niet echt rippen. Ik ken het programma MakeMKV, maar deze had problemen toen ik probeerde om bijv. Divergent, Insurgent en Interstellar te rippen. Dus ik ben bang dat je sowieso wel vast zit aan je "illegale bron"...
Goede opmerking. Volgens de website kan wel het mt2s formaat worden omgezet en met een beetje geluk is dat dan de hoofdfilm.

[ Voor 27% gewijzigd door segil op 01-07-2016 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

SambalBij

We're all MAD here

Als het op tijd omzetten naar DCP lastig/onzeker wordt, zeker als je ook nog op locatie moet testen, kun je niet eens met de bioscoop overleggen of je niet gewoon een Bluray speler mag aansluiten?
(Redelijke kans overigens dat ze die ook gewoon al hebben staan)
Nagenoeg alle bioscoopprojectoren hebben ook DVI-D of HDMI ingangen, en met een beetje moderde audioprocessor (Dolby CP750 / Datasat AP20) is audio ook geen probleem.

Omzetten met een tool als DCP-o-Matic is ook best goed te doen overigens; hou alleen wel even rekening met de juiste specs. Niet alle apparatuur kan even goed overweg met niet standaard framerates enzo

[ Voor 26% gewijzigd door SambalBij op 01-07-2016 12:48 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
SambalBij schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:45:
Als het op tijd omzetten naar DCP lastig/onzeker wordt, zeker als je ook nog op locatie moet testen, kun je niet eens met de bioscoop overleggen of je niet gewoon een Bluray speler mag aansluiten?
(Redelijke kans overigens dat ze die ook gewoon al hebben staan)
Nagenoeg alle bioscoopprojectoren hebben ook DVI-D of HDMI ingangen, en met een beetje moderde audioprocessor (Dolby CP750 / Datasat AP20) is audio ook geen probleem.

Omzetten met een tool als DCP-o-Matic is ook best goed te doen overigens; hou alleen wel even rekening met de juiste specs. Niet alle apparatuur kan even goed overweg met niet standaard framerates enzo
Dat is een goed idee. Via de organisatie kreeg ik te horen dat de bioscoop stelde dat het DCP moet zijn. Maar wellicht kunnen ze meewerken met een noodplan, indien nodig.

Ja, de specs heb ik globaal gekregen, as in: 1920x1080x24fps. Geen 25, geen 23,96, maar 24.

Heb jij ervaring met DCP?

[ Voor 5% gewijzigd door segil op 01-07-2016 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

DCP is wel het makkelijkst met afspelen. Alles kan geautomatiseerd worden dan. Eventuele extra content, zaallicht bediening, audiosturing etc.
Aan de andere kant; ik heb ook wel eens aan de technische kant geassisteerd bij diverse filmfestivals (IFFR, IDFA) en daar spelen ze echt af met alles waar maar beeld uit komt :P
(35 en 70MM film, DCP, PC/mediaspeler. Bluray, Digibeta/HDCam...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

segil schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:49:
[...]
Ja, de specs heb ik globaal gekregen, as in: 1920x1080x24fps. Geen 25, geen 23,96, maar 24.

Heb jij ervaring met DCP?
Dat idd.. 24fps is geen probleem; 48 en 60 ook niet. Afwijkende rates als 25, 23.96, 30 fps enzo kan lastiger zijn, afhankelijk van de apparatuur. Een Doremi server wil dat vaak nog wel afspelen (of het in ieder geval proberen,) Dolby servers zijn al kritischer, en een Sony server snapt dat gewoonweg niet...
Die apparatuur kan ook inderdaad alleen maar DCP's afspelen. (JPEG2000 videoformaat; weet niet of ze nog steeds ook MPEG afspelen)
Even een .mkv laden is er niet bij.

Ik heb geen enorme ervaring met DCP videoinhoudelijk; wel met de afspeelapparatuur (hoewel ik daar ook alweer anderhalf jaar grotendeels uit ben)

[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 01-07-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je niet bij de makers/distributeurs checken of ze gewoon een DCP origineel kunnen leveren? Als je toch al contact hebt over de licenties voor de vertoning, zou ik dat gewoon eens vragen. Is ook in hun voordeel dat de kwaliteit optimaal is en niet een conversie door een 'handig neefje' van sub-optimaal bronmateriaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
Hoihoi,

Er zijn meerdere oplossingen en alles is gedoe. DCP's maken duurt sowieso lang dus je moet altijd je bron checken anders verdoe je een hoop tijd met een foute DCP. Ook gaat de kleuromzetting lang niet altijd goed, laat staan het routen van je audio kanalen.

Als je nog steeds verder wil kan je gewoon proberen om de Blurays inderdaad met een variant van MakeMKV of iets dergelijks te rippen en met programma's als OpenDCP, DCP-O-Matic en wat meer doe-het-zelf varianten in elkaar knutselen.

Voor je dit geautomatiseerd hebt ben je een heel eind verder en vaak loont het de moeite niet. De meeste DCP projectoren hebben ook een DVI ingang met HDCP, met andere woorden: HDMI. Dit gaat niet altijd vlekkeloos maar dat is zeker even het testen waard.

Welk festival gaat het eigenlijk om?
Pagina: 1